Okt-01: Domme rekken

Drie jaar terug heb ik een onderzoekje gedaan naar fietsenrekken. En dan niet naar een goed rek, maar naar een rek dat mensen onder een bepaalde omstandigheid willen en zullen gebruiken. ‘Toevallig’ was die omstandigheid het fietsparkeren bij een supermarkt voor een aantal kleine boodschappen.

Onlangs is het 2de winkelcentrum van Alkmaar, De Mare in Alkmaar-Noord, opgeknapt. Het is half-overdekt geworden en er zijn wat winkels bijgekomen. De standaard trottoirtegels zijn vervangen door tegels die wat mooier zijn. En eigenlijk is met dat laatste het gezeur begonnen. Na veel politiek gedoe is besloten om de fietsenrekken in de hoofdstraat; ‘de Europaboulevard’ niet meer terug te plaatsen. Ribbeltegels voor blinden wilde de ontwerper ook niet. Daar ging de gemeenteraad eveneens mee accoord.

Voor beide was maar een minimale meerderheid. Sterker nog, die meerderheid was er niet geweest als 1 van de coalitiepartijen in de oppostie had gezeten. Onder de winkeliers is ook grote verdeeldheid. Bij de ribbeltegels was het argument niet alleen dat het ontsierend was, maar ook winkelkarretjes (mogen door het gehele winkelcentrum gebruikt worden) maken meer lawaai als zij er over rammelen.

Blinden moeten dan maar de muur volgen. Dat is geen ongebruikelijke methode, ware het niet dat ‘de muur’ hoofdzakelijk uit winkelpuien bestaat en daar staat altijd rommel voor als reclameborden. Alkmaar kreeg 4 jaar terug een prijs voor de stad die het meeste rekening hield met (visueel) gehandicapten. Bij De Mare lijkt het me dat die prijs weer ingetrokken kan worden.

De regionale Fietsersbond is ook behoorlijk kwaad, wat te lezen is in hun persbericht. De huidige rekken staan te ver van de winkels. Er is niet goed om dit lange winkelcentrum te fietsen en de afwezigheid van rekken bij de supermarkten gaat een zootje opleveren, waar de fietsers de schuld van zullen krijgen. Dwz fietsen mogen nog wel aan de hand mee en ze mogen ook op de standaard bij een winkel geplaatst worden. Met een beetje wind (en het tocht er altijd behoorlijk) waait een deel om en wordt het een rommeltje.

Zelf winkel ik er niet, het is tever van m’n huis. Ik fiets wel regelmatig langs dit winkelcentrum en bedacht eens poolshoogte te nemen. En ja, de fietsersbond en blinden hebben zeker een punt. Zelf stuitte ik op een geheel ander probleem, mijn fiets past niet in de nieuwe rekken. Nou ja, hij past wel, als ik de fietspomp eraf haal en onder de snelbinders of in mijn tas stop. Iets waarvoor ik voor een kleine boodschap niet aan begin. Mijn fiets ging dus op de standaard. Daarna was het inderdaad nog een flink stop lopen eer ik de eerste winkel zag.

Met mijn fietsenrekonderzoekje heb ik dit soort zadelbuisrekken niet meegenomen. Net als de zogenaamde stuurhangers zijn er teveel problemen mee om ze ook maar een beetje serieus te nemen. Daarbij kwam en komt dat ze erg weinig geplaatst worden. Nu ze rond De Mare staan is dat de enige plek in onze omgeving. Verder vergen ze teveel handelingen en er is geen aanbindmogelijkheid om met 1 kabelslot het frame en het voorwiel aan de vaste wereld (dus het rek) te bevestigen.

Die extra handeling, het omklappen van een beugeltje, zal veel mensen teveel werk zijn. Je kan dat beugeltje vervolgens afsluiten met een hangslotje, maar ik ken weinig mensen die een hangslot in hun fietstas hebben. En als je per reksoort andere fietssloten moet meenemen, dan is dat op z’n minst onhandig te noemen.

Daarbij was het niet de afspraak en ook niet het originele ontwerp. Dat originele ontwerp waren fietshekjes en gezien m’n eerdere onderzoekje was dat geen slechte keus. Tegen een hekje past alles, ook fietsen met dikke banden of fietsen met een mandje. Een rommeltje wordt het ook niet, er kan geen domino-effect ontstaan en fietsers accepteren de hekjes het meest.

Toch is de Fietsersbond wat verder gegaan en hebben zij de gemeente geadviseerd om meer diversiteit in de rekken aan te brengen, dus denk aan hekjes afgewisseld met zogenaamde tulprekken. Fietsers hebben dan een keuze. Dat laatste advies is behoorlijk in de wind geslagen. De rekken bestaan maar uit 1 type en als je fiets niet in de een past, dan past ie dus ook niet in de rekken die een stukje verderop om de hoek staan.

En dat mijn fiets niet past is nog tot daar aan toe. Er zijn maar weinig fietsers die daar hun fietspomp hebben. Nee, er zijn meer fietsen die niet passen. Van de gewone fietsen is dat zo’n 20%. Denk aan damesfietsen die langs deze buis een remkabel hebben. Gazelle heeft dat mooi opgelost door deze kabel in de buis te verwerken, waardoor die buis te groot is voor de beugel van dit rek. Er zijn ook fietsen die hier een bidonhouder of een slothouder hebben en fietsen met een dwarsbuis die in de weg kan zitten.


Van de electrische fietsen, die dure dingen die je maar wat graag goed op slot zet, past 70% niet. Zij hebben tegen deze buis een accuset. Van de mountainbikes past de meerderheid ook niet. Kortom een flinke miskoop.

De meest grappige fiets die er niet in past kwam ik in de binnenstad tegen. Ja, een gewone Gazelle die gebruikt wordt voor boodschappen, maar die in het geheel geen zadelbuis heeft.


Aanvulling 5 okt:
Op mijn onderzoekstochtje kwam ik ook fietsen met een vreemde klem tegen. Die klem zit exact op de plek waar zo’n beugelrek gebruik van wil maken. Aanvankelijk dacht ik nog dat mensen die ‘nutteloze’ klem van hun zadelbuis konden halen. Inmiddels begrijp ik dat het een houder is voor een kinderzitje. En dat wordt lastiger. Want telkens die klem verwijderen als het kind niet meegaat is ook niet alles. En sommige mensen willen gewoon met een kind veilig naar het winkelcentrum fietsen.

Dat Fietsparkeur dit soort ondoordachte rekken niet afkeurt is me een volslagen raadsel.

Zie ook: Het geheim van De Mare.

Advertenties

Geplaatst op 2009-10-01, in Alkmaar, Fietsen, Shopmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Interessant onderzoek wat je gedaan hebt. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar is steun de argumentatie van jou wel. Hier is gewoon geld verspild.

  2. Nogal dom ja. Ik heb al veel fietsrekken gezien, maar dit slaat alles.

  3. Daarom zeg ik: allemaal met de auto. Die passen allemaal in elk parkeervak.

  4. @Mack: Ook die verlengde Hummertjes? :-)

  5. @Bob: In Nederland heb ik ze nog niet op andere plekken gezien, maar wel in Duitsland. Die houders waren echter ietsje slimmer, het deel wat de zadelstang klemt was draaibaar zodat er ook fietsen in konden met een verticalere zadelstang.
    Niet dat dat zo ontzettend veel uitmaakt, maar voor mijn fiets wel. Dwz ik ben terug geweest en heb mijn fiets zonder pomp geprobeerd, maar dan past ie nog niet. Mijn zadelbuis is wat dikker (gebruikelijk bij aluminium) en staat ook wat verticaler. Ik kan mijn fiets erin krijgen, maar dan staat mijn voorwiel 10 cm boven de stoep. Dat zal niet de bedoeiling zijn, want zo mol je zo’n rek. Of nog erger, ik mol mijn fiets.

  6. Ach,voor de ambtenarij en de middenstand (of liever: wat daarvoor in de plaats gekomen is) is een fietser een onbekend verschijnsel, waar (“oja, vergeten”) ook nog even iets voor geregeld moet worden als de rest allemaal klaar is. Kom laten we eens creatief zijn, en denken dat de fiets na 1600 niet verder ontwikkeld is…

  7. Dan ben je de vouwfietsen nog vergeten, Xiwel. Voor mij is dat niet erg, want ik ga met die fiets de winkel in en gebruik die als winkelwagentje. Maar ook mijn fiets pas niet in die rekken, vanwege de bidonhouder. Hij past overigens in meer van die rekken niet en ook dat komt door die bidonhouder. Soms komt zelfs de stand van het rek niet overeen met de stand van de fietsbuis, die in een andere hoek staat. Van fietsenrekken trek ik me al lang niets meer aan.

  8. Ik heb een aanvulling gedaan. Fietsen die een klem hebben op de zadelbuis voor een kinderzitje vallen bij deze domme rekken ook buiten de boot.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s