Okt-03: Het geheim van De Mare

Ja, ik log nog even door over het nieuwbestrate winkelcentrum in Alkmaar-Noord. Omdat die afwijkende rekken me bezighielden, heb ik er mijn fiets nog een keer gestald zonder pomp. Eigenlijk ging dat ook niet. Mijn achterbuis is iets dikker (dat is gebruikelijk bij aluminium frames) en hij staat wat verticaler (dat fiets lichter). Mijn fiets pastte er wel in, maar dan zweeft mijn voorwiel 10 cm boven de grond. Dat is niet de bedoeling, zo mol je zo’n rek en erger nog zo mol ik mijn frame.

Ik heb ook een klein onderzoekje gedaan naar het stalgedrag. Van de 100 fietsen die ik zag stonden er 70 op standaards of tegen muren en puien in de winkelboulevard. 30 fietsen waren rond deze nieuwe rekken te vinden. 14 stonden in de rekken, 16 stonden er naast op de standaard. Van de 14 waren er 8 die de beugel gesloten hadden en 0 (zegge nul) die de beugel afgesloten hadden met een of ander slot. Geen van de fietsen had een slot door het voorwiel en het frame, dus van alle fietsen waren de voorwielen te pikken.

Hierboven de nieuwe rekken die langs de Laan van Troyes staan. De fiets in het midden staat gewoon op de standaard, net zoals de fietsen aan het eind bij de Hema.

Kortom een slechte score. Nou had ik ook gehoord dat er een bewaakte stalling moest zijn. Ik heb dat aan 5 mensen gevraagd en niemand wist er ook maar iets van. Ook niet de mensen die er nog aan het afwerken waren. Bordjes zijn er in het geheel niet. Dus geen infobord gezien, laat staan een bordje dat naar een bewaakte stalling verwijst.

Thuis had ik de website van het winkelcentrum bekeken en daar kon ik met diepzoeken alleen een fietsenwinkel vinden en las ik dat er 1150 parkeerplaatsen voor auto’s zijn. Na een paar keer door het winkelgebied te hebben gelopen bedacht ik door de deur naar de parkeergarage te gluren. Op die manier zag ik ook geen stalling.

Als laatste bedacht ik toch maar de bezine en rubberdampen te trotseren en eens beter in de parkeergarage te kijken. En jawel, daar trof ik 249 lege rekken met een aardige persoon die er de bewaking uitvoerde. Totdat ik kwam hoefde hij alleen zijn eigen fiets te bewaken. Hij was dus blij dat er een 2de fiets (die van mij dus) bij kwam.

Deze rekken knellen de voorvork. Daar past m’n vrij normale fiets (de achterste op de foto) wel in. De stalling is gratis en zit op een prima plek in het centrum van het winkelcentrum. Met een paar stappen door de tochtdeur sta je onderaan bij het nieuwe ronde restaurant.

Een groter probleem is het om er je fiets te krijgen. Natuurlijk kan je dat net als ik doen door eerst door het voetgangersgebied en die tochtdeuren te gaan, maar dat lijkt mij niet de bedoeling. De gunstigste optie is vanaf de westkant. Je kan daar door een geopende buitendeur en bent er zo. Alleen kan je dat vanaf buiten niet zien.

Zo stonden er wat auto’s geparkeerd, die deze ingang vrijwel blokkeerden. Dat zal niet met opzet zijn, ook zij konden het niet ruiken dat dit de beste toegang is tot de fietsenstalling. Hieronder nog even een bovenaanzicht. Het rode kruis geeft de plek van de stalling aan en de blauwe pijl de beste manier om er te komen. (De luchtfoto is vanaf het westen genomen.)

Vanaf de oosten is het een stuk lastiger. Je kan daar alleen met de auto’s mee en daarna een heel stuk door de parkeeergarage fietsen tot je in de zuidwesthoek beland.

Toen ik de bewaker vertelde dat ik al een paar dagen op zoek was naar zijn stalling en dat die nergens is aangegeven, schrok hij daarvan. nu begreep ie waarom hij het zo rustig had.

Zie ook: Domme Rekken.

Advertenties

Geplaatst op 2009-10-03, in Alkmaar, Fietsen, Shopmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Inmiddels is de ‘Oktober-2009‘-editie van wijkkrant De Mare verschenen. Daarin wordt de bewaakte stalling genoemt, maar nog steeds niet waar ie te vinden is. Er wordt ook gewag gemaakt van extra rekken. Maar dit zijn gewoon de rekken die er al enkele weken staan. Als je het verhaaltje op pagina 3 goed leest, dan staat er dat er geen rekken in het winkelgebied komen, waar de Fietsersbond en 70% van het winkelend publiek voor pleit.

  2. In ieder geval toch al wat, en je karretje staat daar nog droog ook.

  3. Ik ben wel eens verbaasd over de goedbedoelde pogingen om in Ede iets te doen ter bevordering van het fietsen naar het centrum; soms wel redelijke pogingen, soms net ernaast.
    Maar werkelijk stukken beter dan wat ik hier lees over dit winkelcentrum.
    Ede heeft in het centrum een gratis, bewaakte fietsensstallling, met daarbij ook gratis toiletten met gelegenheid om baby’s te verschonen.
    Er is een speciaal deel voor brommers en dergelijke.
    Er is bewegwijzering waarmee die volgens mij ook voor onbekenden wel te vinden moet zijn.
    Ik vind het wel jammer dat deze fietsenstalling niet dichter bij het station Ede-Centrum is. Daar was vroeger een betaalde bewaakte stalling, die is afgebroken. En nu is er eigenlijk helemaal geen fatsoenlijke parkeergelegenheid voor fietsen bij dit station.
    Eerlijk gezegd maak ik zelf geen gebruik van de bewaakte fietsenstalling als ik ga winkelen, omdat ik toch graag mijn fiets zo ver mogelijk meeneem naar de winkels waar ik moet zijn. En er zijn op een aantal plaatsen hekken die bedoeld zijn om fietsen tegenaan te plaatsen, in een model waaraan je denk ik zo ongeveer elke fiets wel aan vast kan maken.
    En als ik die ook te ver weg vind staan, dan zet ik mijn fiets op de standaard zo dicht mogelijk bij waar ik zijn moet en zodanig dat ik voetgangers niet hinder.
    Die laatste handelwijze is de gemeenteraad wel een doorn in het oog.
    Er zou zo maar weer een voorstel kunnen komen dat dit verboden wordt; het lijkt er soms op dat er mensen zijn die het liefst ook het meevoeren van de fiets aan de hand zouden willen verbieden.
    Op dit punt heeft de ENFB alle reden om erg alert te blijven.

  4. @Trijntje: Bij dit winkelcentrum is het verschil groot met de binnenstad. Daar is het allemaal wel redelijk geregeld en is er goede bewegwijzing naar de bewaakte stallingen te vinden. Overigens heeft de Fietsersbond ook daar moeten zeuren om een duidelijk bord bij de grootste stalling. En sinds die er staat wordt die stalling veel intensiever gebruikt.
    Het derde winkelcentrumpje van Alkmaar is De Hoef. Dat is ook pas opgeknapt met enorme grasbakken (log ik nog een keertje over) en nieuwe bestrating. Maar daar zijn de rekken wel in het winkelgebied gebleven.
    Dat het bij dit winkelcentrum zo mal verloopt zal aan een of andere projectleider liggen of bijvoorbeeld de baas van zo’n winkelcentrum. De mensen die ik bij de gemeente spreek acht ik niet in staat om dergelijke missers (als die beugelrekken of geen enkele info over de bewaakte stalling) te maken.

  5. @Me!: Goed dat je dat droogstaan noemt, ik was van plan om dat in de text op te nemen en ben dat vergeten.

  6. Dat probleem met die iets verticalere achterbuis, dat bedoelde ik dus met mijn reactie bij het vorige stukje. Jij hebt ook dat probleem, zie ik nu.

  7. @Vedat: En zoals op de foto te zien is heb ik echt geen extreme fiets, hij ziet er juist vrij doorsnederig uit.
    Vouwfietsen, maar ook kinderfietsen zullen met dit soort rekken ook sneller last hebben. Vandaag zag ik een ‘delivery’-fiets van een bekend Nederlands merk. Typisch een boodschappenfiets die het ook vergeten kan door een te dikke zadelbuis.

  8. Ik zie steeds meer oprukkende bakfietsen in amsterdam en Den Haag. Daar is alkmaar dan waarschijnlijk nog helemaal niet op ingericht. Eenbewaakte fietsenstalling met één fiets? Daar kan wel op bezuinigd worden. Misschien moet die bewaker van die fietsen eerst een wervingsactie gaan doen.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s