Okt-25: Mijn Hoeverpadje

Onder het twede bericht over winkelcentrum De Mare schreef ik al, dat ook winkelcentrum De Hoef opgeknapt is. Dat winkelcentrum is dichter bij mijn huis. Het is iets verderweg dan de binnenstad. Maar omdat er een gunstige supermarkt zit loop ik er toch eens per week naartoe.

Ook in De Hoef is de bestrating opgeknapt. Hier hebben de ordinaire stoeptegels plaatsgemaakt voor mooie vlakke straatsteentjes. De fietsers hoeven hier niet te klagen, hun fiets kan nog voor en naast de winkels in goede tulprekken.

Als wandelaar had ik echter een heel ander probleem. Deze winkelgallerij is namelijk ook ‘opgefleurd’ met overmaatse grasbakken. De meeste zijn 4 bij 4 meter en een half metertje hoog. Maar net op de plek waar ik altijd schuin de bochten tussen het zebrapad en de winkelgallerij afsneed, ligt nu de grootste grasbak die zeker 6 bij 30 meter meet.


Volgens de borden midden in deze grasbak, mag ik wel over dit gras lopen, maar fietsen is er verboden. Mij is deze anderhalve kilometer te dichtbij om de fiets uit de schuur te pakken. Ik kom er dus nooit op de fiets. Maar anders lijkt mij die stoeprand van een halve meter ook niet uitnodigend om over dit grasveldje te fietsen. Ik ben er wel een keer over gelopen, en dat beviel al slecht.

Het komt er dus op neer dat ik deze bak moet ronden, of beter gezegd rechthoeken. De noordroute is voor mij het kortst, maar dan moet ik tussen de stoeltjes van het snackterrasje door en heb ik last van de fietsenwinkel-fietsen aan de westkant. De zuidroute vond ik wat lang.

Dit ‘enorme’ probleem heb ik opgelost door zo’n 100 meter eerder voor te sorteren. (De rode lijn.) Daar ligt al jaren een grasveldje bij de oudste molen van Alkmaar. En ik loop weer net zo kort als vroeger over mijn aangepaste Hoeverpadje.

Geplaatst op 2009-10-25, in Alkmaar, Shopmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Kennelijk doen heel veel mensen dit, vanuit verschillende hoeken, want op het grasveldje is weinig gras meer te zien!
    Overigens vind ik 1,5 kilometer bij uitstek een afstand om wél te fietsen! Maar dat komt misschien omdat ik pal naast een winkelcentrum woon. Elke winkel die meer dan 100 meter van mijn huis ligt, vind ik dus al ver weg ;-)

  2. Tsja, de kortste weg tussen twee punten is een rechte lijn…

  3. @Christiaan: Ik weet dat die luchtfoto circa 1 of 2 jaar terug in zomer is genomen, maar ik kan me niet herinneren dat die hoek ooit zo kaal was. Vandaag was het gras me dan ook te hoog en te nat en ben ik netjes omgelopen.

  4. @Me!: En 1 punt is duidelijk de brug over de Hoevervaart. Daar kan ik alleen afsnijden als ik een kano meeneem of een nat pak op wil lopen. :-)

  5. vraag eens aan de gemeente waar die leuke steentjes vandaan komen. Hier in Limburg opereert een groep tegen kinderarbeid, die onthuld heeft dat veel van die leuke stenen door chinese kinderhandjes worden gemaakt. De zuidlimburgse gemeenten hebben convenant ondertekend dat ze bij bestellingen in China even opletten waar en hoe die stenen worden gebakken.

  6. @Fialas: Alkmaar was afgelopen jaar 2de op de schaal van Fair Trade gemeentes en probeert eind 2009 eerste te worden. Je mag er dus een beetje van uitgaan dat het hooguit Limburgse kinderarbeid is en geen Chinese.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

