Okt-30: Zilverstraat

Tien maanden eerder schreef ik al eens iets over de Zilverstraat. Dat is een zeer smal straatje, wat voor veel fietsers uit Overdie en Alkmaar-Zuid de toegang is tot de binnenstad en dan met name de omgeving van V&D en het Waagplein. Sinds de nieuwe dienstregeling worden er 8 Maxx-bussen per uur door die straatje geprakt.

Een half jaartje terug zijn de Zilverstraat en de aansluitende Ridderstraat opnieuw bestraat. Toen ik vernam dat dit aanstaande was, heb ik de gemeente opnieuw herinnerd aan de diepe afwaterputten vlakbij de verzinkbare paal. Zo van: ‘Als jullie dan toch herbestraten, neem dan dit puttenprobleem eventjes mee.’ En jawel, dus niets aan gedaan. Na de herbestrating liggen de 2 putten bij de paal nog steeds 3 cm dieper dan de straat. Dat zou niet zo erg zijn, als de putten maar in de doorrijdbare goot lagen zoals overal in de stad. Maar deze diepe putten liggen in de weg en dus erg in de weg.

Hiernaast een tekening. Links en rechts dikke grijze lijnen die de muren van de (winkel-)panden voor moeten stellen. Langs de kanten een klein padje met daarnaast een afwatergoot. Die ligt in een klein kuiltje en kan net als de rest van de straat moeiteloos gebruikt worden door de voetgangers en fietsers. Op het middendeel past net de 2,55 meter brede Maxx-bus. Fietsers gaan hier in 2 richtingen en moeten tussen de verzinkbare (-V-)paal de de zijpalen (-P-)door. De putten W aan (3 cm verdiept) de westkant en O aan de oostkant (2 cm) zorgen ervoor dat de meeste fietsers de groene lijnen volgen. Niemand heeft zin in gestuiter en al helemaal niet in een kapot wiel.

Enkele dagen terug kwam het weer bij de gemeente ter sprake en werd opgemerkt dat de nieuwe bestrating nog kan inklinken. Nu ik daarover nadenk, lijkt me dat sterk. Die ‘nieuwe’ bestrating is al lang voorbij de gebruikelijk ‘inklinktijd’. En het gewicht van de duizenden bussen, die sinds de nieuwe bestrating over dit stukje gereden hebben, zal die inklinktijd naar mijn gevoel behoorlijk verkort hebben.

Toch ging ik gisteren maar eventjes kijken hoe ver het met het inklinken stond. Niet veel anders dan in de afgelopen maanden. Het inklinken is duidelijk gestopt. Dus tijd om wat aan dit probleem te doen.

Nou ging dat meten niet zo makkelijk. Er stond een bus boven beide putten geparkeerd en die had geen zin om te vertrekken.

Zelfs met de sleepwagen ervoor ging dat niet. De bus was op de omhooggaande paal gereden. Zo’n paal laat maar een voertuig per keer door. Automobisten hoeven dus niet te denken: ‘Ik rij even snel dicht achter een bus aan mee over de verzonken paal.’ Omgekeerd hoeft een bus dat trucje ook niet uit te voeren achter een andere bus of auto. Een 2de optie is dat de paal doelloos aan het jojo-en was. Ik heb dat al eens meegemaakt op een andere plek. Maar dan nog geeft een klein verkeerslichtje prima aan dat je er als bus niet door kan.

Kortom de bus moest opgetild en naar achteren geduwd. De hydroliek moest van de gemolde paal. En na het wegslopen van de paal kon de bus achter de kraanwagen afgevoerd worden naar de garage.

Omdat er 4 partijen (connexxion, gemeente, sleepbedrijf en palenbedrijf) bij betrokken zijn, is het niet gek dat deze actie een uur duurde. Slimgenoeg waren de andere bussen ingeseind, anders hadden er 8 bussen staan te wachten. De paar honderd fietsers en voetgangers die er hinder van hadden, mochten het zelf uitzoeken.

Gedurende dit uurtje is ook niemand op het idee gekomen om wat ruimte te scheppen door even de fleurige uitstalling bij het bloemenzaakje naar binnen te zetten. (Dat was natuurlijk de B op m’n getekende bovenaanzichtje.)


Vandaag heb ik een foto genomen van zo’n afwaterput. De diepte van 3,0 cm is er niet zo goed op te zien, aangezien enkele straatstenen een klein beetje afgeschuind zijn. Dat afschuinen is waarschijnlijk al een lapactie geweest, maar die lijkt mij nog onvoldoende. Dat wil zeggen ik rij liever om dan over die put.

 

 

 

En toen ik de foto maakte viel me op dat een meter zuidelijker in het midden van de straat een verdeelput is, M op het tekeningetje. Over deze put hoor ik nooit klachten. Deze heeft er altijd prima gelegen, keurig vlak in het wegdek. En ook hier is herbestraat, maar met de oude stenen. Dus waarom was men hier niet bang voor het inklinken en wel voor de afwaterputten die al jaren zo hinderlijk diep in de weg liggen?

O ja, en er was weer een nieuwe verzinkbare paal ingebracht. Wat dat betreft hoef ik me over het geld voor het aanpassen van deze 2 afwaterputten geen zorgen te maken. Zo’n klusje lijkt mij goedkoper dan zo’n paalincident.

Geplaatst op 2009-10-30, in Alkmaar, Dexelmatig, Fietsen, OV-matig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Goeie verslaglegging! Doet me denken aan de herbestrating op de wallen waar voor het gemak vergeten werd fietsen nietjes (van die parkeerplaatsen) te zetten, zodat de straat luttele weken later wéér open moest.

  2. @Jowi: Ik heb m’n verhaaltje nog een klein beetje aangevuld.

  3. Een aardige ravage en behoorlijk wat gemeenschapsgeld naar de knoppen.

  4. Is het geld voor de afwaterputten niet opgegaan aan de nieuwe verzinkbare paal? Maar serieus, Xiwel, Ik snap precies wat je bedoelt. Het gekke is, dat je juist op nieuw bestrate wegen de putten beter kunt omzeilen.

  5. Lekker kritisch, maar de waarheid mag vermeld worden.

  6. @Hanscke: Het kwam er zo in enen uit en ik heb er maar een zeer klein beetje aan geschaafd. Dus lekker kritisch, moet kunnen lijkt me. :-)

  7. @Vedat: Door de aanwezigheid van die 3 palen en een berg fietsers en voetgangers is het omzeilen niet zo eenvoudig.
    Dus als die putten niet in de nabijheid van die paal waren, dan had ik er waarschijnlijk niets over geschreven.

  8. @Me!: Ik vermoed dat de verzekeringsmaatschappij van de bus er voor opdraait

  9. Ik zag vandaag dat dit paalincident ook de krant gehaald heeft. Naast een kort berichtje met foto werd er ook een column aan geweid. In het berichtje stond dat de bus geen passagiers vervoerde. Als dat was omdat ie geen dienst reed, dan mag je je afvragen wat ie dan in de krappe Zilverstraat te zoeken had. In het andere geval bevreemd het me niet, veel bussen zijn op dit omrijstukje erg matig bezet.
    In de column werd vermeld dat de gemeente al een jaar of 2 geen kosten meer heeft aan deze ongelukken. De bewakingscamera’s leggen vast dat vooral de bestuurders niet goed opletten en dus voor de kosten opdraaien.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s