Nov-04: 756 kHz

Voor het slapen luister ik vaak nog even naar de wereldomroep van de BBC op 648 kHz op de middengolf, omdat die nog ’s nachts nieuws hebben. Maar als daar iets is dat ik minder interessant vind, dan draai even door naar 747 kHz. Vroeger zat daar Hilversum 1 en tegenwoordig Radio 5. Vannacht schoot ik even door en hoorde ik vlak naast Radio 5 op 756 kHz een Nederlands lied.

En dat is vreemd, want op 756 kHz zit helemaal geen Nederlandstalige zender. Zover ik wist zit daar de DLF (DeutschLandFunk). Het lied kon ik niet en van de zanger, Alex Roeka, had ik nog nooit gehoord. En na dat lied werd in het Duits nog een ander Nederlands luisterlied van dezelfde zanger aangekondigd. Daarna kwam nog wat (voor mij onbekend) materiaal van Stef Bos (ken ik natuurlijk wel) voorbij en aan het einde de band Zijlstra. En die Noord-Hollandse band was voor mij ook helemaal nieuw.


En dat alles is meer dan opmerkelijk. Ik luister al een jaar of 40 naar langegolf-, middengolf-, kortegolf- en ultrakortegolf-zenders. (UKG wordt overigens meestal uitgescholden als FM. Dat is echter een modulatievorm, die ook op de middengolf toegepast kan worden.) Op al die zenders is alleen Nederlandstalige muziek te horen uit Nederland, Vlaanderen en Zuid-Afrika.

De enige uitzondering die ik weet is Suzanne van VOF de Kunst, wat 25 jaar terug een enorme hit in Frankrijk was. Nederlandstalige muziek op een Duitse omroep is dan ook meer dan uniek.

In Nederland wordt wel eens geklaagd dat er naast Engelstalige, Engelstalige, Engelstalige en wat Nederlandstalige liedjes, vrijwel nooit iets aan bod komt in het Frans, Italiaans of Duits. Die mensen weten dus niet dat dat in Duitsland echt nog wel een graadje erger is. In Duitsland komt wel veel Engelstalige en wat Franstalige muziek aan bod, maar vrijwel niets in het Pools, Tejechies of Nederlands.

Vannacht was dat dus anders. Zal dit een trendbreuk zijn, die aangeeft dat EU-burgers meer interesse in elkaar krijgen?

Ik luisterde trouwens naar een zender die bij Braunschweig staat, dus in de achtertuin van Hette. Niet dat zij daar een leuke baan als presentatrice kan vinden. De studio’s staan namelijk in Köln en dat is voor elke dag een flink stuk fietsen.

DLF vind ik een vreemde eend in de bijt. Het is meer dan de nationale ARD en veel minder dan de internationale wereldomroep Deutsche Welle. Ooit zonden ze ’s avonds een halfuur per dag in het Nederlands uit, gericht op Nederland en België. Dat was nog voor de Wende.

Een podcast of dergelijke wordt van deze nachtuitzending niet gemaakt. Hier is wel de ‘playlist‘ en ik heb er wat muziekfragmenten bijgezocht. Van Alex Roeka kon ik alleen De Rode Vod vinden. Als zwerffietser vind ik dat niet zo’n ramp. Het ZuidAfrikaanse liedje uit de uit uitzending vond ik ook niet, maar wel deze Jy Vir My van Stef Bos en
Durgerdam Slaapt van Zijlstra.

Geplaatst op 2009-11-04, in RTV-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Zo hoor je nog eens wat nieuws. Die van Stef Bos kon ik ook niet.

  2. Misschien kon je van Alex Roerka niets vinden, omdat hij zo niet heet, Xiwel. Het is namelijk Alex Roeka.

  3. @Vedat: Ik heb dat domme tikfoutje hersteld. De links waren wel correct.
    De opnames die in de uitzending aanbod kwamen zijn allemaal erg nieuw. Het dus is nog even wachten eer zoiets op youtube verschijnt.

  4. @Me!: De uitzending had de titel ‘Neues aus Holland’. Het was dus ook nieuw werk van Stef Bos.

  5. Je hoeft ’s nachts echt niet naar de BBC te luisteren voor nieuws hoor. Op radio 1 t/m 5 hoor je ook ieder uur vers nieuws. Ik zit m’n nachtdiensten bij de NOS toch zeker niet voor niets te doen?

  6. @Christiaan: Dat zijn maar een paar minuten per uur. De rest bestaat uit muziek die ik niet mooi vind en/of gemeutel met een studiogast die over die muziek leutert. Bij de BBC WS is de verhouding 10 minuten per halfuur nieuws en daartussen actualiteiten en achtergronden van het nieuws.

  7. Ook ik schakel ’s nachts vaak over naar BBC WS, om dezelfde reden als Xiwel

  8. Bij Suzanne dacht ik onmiddellijk aan Herman van Veen. Met de vertaling van een lied van Leonard Cohen komt dat het eerst bij mij boven. Wat heb ik zitten zwijmelen toentertijd, maar ja de tijd schrijdt voort. Dit jaar heb tijdens de vakantie juist zo genoten van de duitstalige liedjes. Die hoor je hier nooit.

  9. En draait men daar ook al muziek van Jitka?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

