Nov-10: Groot Genealogisch Onderhoud

De afgelopen week heb ik me goed vermaakt met onze stamboom en de komende weken zal dat ook aardig wat tijd vergen. De oorzaak is tigledig. Zo kreeg ik foto’s uit de USA van een eerder overleden tante. Een paar van die foto’s heb ik ingescanned en daar moet ik nog wat juiste namen bij opzoeken. Ook overleed een echtpaar waar ik af en toe kwam en die met mijn vader de stamboom hebben opgezet. Dat is inmiddels ook aangepast. En nee, ook wat betreft deze 2 aardige mensen mag je de baker er zeker niet de schuld geven.

Toen ik aan dat ‘klusje’ begon, herinnerde ik me weer dat ik nog bezig was met het plaatsen van een vreemde tak uit Zuid-Afrika. Ik was per mail benaderd en heb, na wat heen en weer mailen en archiefbezoek in Utrecht, deze mensen op een rijtje gekregen. Alleen vond ik de totale informatie behoorlijk onvolledig en had ik hoop dat er meer uit die Kaapprovinsie zou komen. Dat is in het afgelopen jaar dus niet gebeurd. Dus toch nog wat genealogische zoekrondjes gedaan over het internet. Je weet maar nooit. Veel uit Zuid-Afrika gevonden, maar niet het juiste. En even een archief in Kaapstad bezoeken laat ik liever aan de daar levenden over.

Er ja, die tak was wat vreemd. Iemand die op onze stamboom staat trouwde met een vrouw die al 11 jaar eerder een zoon baarde. Die zoon kreeg de achternaam van de vrouw. Bij het trouwen heeft mijn stamgenoot het kind aangenomen en kreeg het kind een dubbele achternaam eerst die van de vrouw gevolgd door die van de man. Uit de actes maak ik op dat man niet de natuurlijke vader is.

Die zoon met dubbele achternaam trouwde later en kreeg kinderen, die ook die dubbele achternaam kregen. Dus ook die maar op onze stamboom gezet. Zijn dochter overleed vroeg, zijn zoon veranderde zijn dubbele achternaam naar die van de 2de man van zijn moeder. Vanaf dat moment kwam onze naam niet meer in die tak voor en mogen de nazaten van die zoon een andere genealogische plek op het internet zoeken. Ondanks dat blijf ik met wat open vragen zitten. Zo mis ik de woonplaatsen en wat data, maar weet ik ook niet of en wanneer er een scheidng was.

Maar goed, wat ik wel weet staat nu op het internet. En eigenlijk was dat ook al een probleem. De stamboom stond namelijk op mijn persoonlijke website, die 8 maanden terug na 8 jaar de geest gaf. Voor die tijd had ook een fotosite de geest gegeven. Ik kan nog wel die site bekijken, maar opladen gaat al een paar jaar niet meer.

Dus ben ik nu bezig met het verplaatsen van de foto’s en die mogen inmiddels ook wat groter. De eerste stamboom zetten ik in 1999 op het internet bij Myweb. Omdat toen iedereen inbelde zag ik foto’s niet zo zitten. Rond 2004 begon de kabel en ADSL aardig te lopen en heb ik een aantal foto’s geplaatst die niet al te groot waren. Nu vrijwel iedereen een verbinding heeft van boven de 1 Mbps, maak ik me daar geen zorgen meer over.

Nou klinkt dat eenvoudig, het uploaden van een paar foto’s, maar dan ken je me nog niet. Ik hou namelijk niet van simpele pasfoto’s en vind groepsfoto’s veel leuker. Je krijgt dan een betere indruk van de tijdgeest en wie bij wie hoorde. En onder al die gezichten had ik al links geplaatst via de zogenaamde map-instructie. Probleem met het groter maken van de foto’s is dat al die map-coordinaten ook aangepast moeten worden. Daar ben ik nog wel even mee bezig.

Geplaatst op 2009-11-10, in Webmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. dat begint op vast werk te lijken…

  2. Erg leuk, die oude trouw-/huwelijksfoto.
    Wat vreemd dat uploaden naar je ‘oude site’ niet meer gaat, heeft de provider wat in z’n webserverinstellingen zitten rommelen?

  3. Zo, da’s een vrolijke bedoening!

  4. @Jolie: Die foto- (en video) service van Pickle is veranderd en overgenomen. Het voordeel was geen reclames, goede dieplinkmogelijkheid en een enorme berg aan dataruimte. Nadeel, het bekijken ging vaak traag. Later kreeg ik via mijn provider ook veel webruimte, dus had ik al bedacht om het daar naartoe over te halen. Maar ja, die heeft inmiddels haar hoofdomein uit de lucht, dus dat schoot ook niet op. Ze komen nu gewoon bij web-log te staan met relatieve links, zodat het ook offline op een PC of CD werkt.

  5. @Me!: Inderdaad en ik heb er ook nog gewoon werk tussendoor als boodschappen halen en koken. Nu eerst maar weer eens stofzuigen, da’s ook al een hele tijd niet gedaan. :-)

  6. @Mack: Leuker kan ik het niet maken, vrolijker wel?

  7. Je maakt het jezelf noit echt makkelijk, maar het is wel altijd bijzonder, wat je doet, Xiwel. Ik heb er dus alle vertrouwen in, dat het goed komt, al moet je er voor naar Zuid-Afrika fietsen.

  8. Leuk zo die stamboom. Ik heb even een kijkje genomen maar heel heel eerlijk gezegd vind ik het wel wat onoverzichtelijk. Is het niet makkelijker om de namen op te schrijven en de verwijzingen er naar te maken?

  9. @Hette; Die versie heet bij mij ‘Chronologisch overzicht’. Je komt daar door op een neus van iemand op de foto te klikken. Dat is een plat textbestand met allemaal links naar ouders kinderen en buiten. De getekende versie is eigenlijk een autonoom geval. Daar kan je meteen zien wie de ouders, broers, zussen of kinderen zijn.

  10. Heel knap gedaan Xiwel!
    Zijn de Pielkenroods niet gepest op school, vanwege hun naam?
    Ik dacht meteen aan… nou ja, maar ik heb nu eenmaal een dirty mind.

  11. @Emigrant: Voor zover ik weet in Langedijk wel, en en de Zaanstreek niet. En eigenlijk had dat niet eens zozeer te maken met de naam, maar met de sociale status. In de Zaan stonden fabrieken met die naam en in Langedijk waren het aan lagerwal geraakte arbeiders. Daar werden vergelijkbare mensen op eenzelfde manier gepest, waarbij ook hele gewone namen het moesten ontgelden.

  12. Wat mooi gedaan! Alleen jammer dat ik niet tot de familie behoor, want wie wil nu niet zo’n prachtige stamboom?!

  13. Genealogie is een leuke hobby, waarvan ik graag de resultaten zie, maar teveel andere interesses heb om me daar in te storten.
    Overigens heb ik op het niveau van mijn grootvader ook familie naar Zuid-Afrika zien gaan, en op onbekend niveau naar Amerika.

  14. @Dwarsbongel: Gelukkig is het een kleine stamboom, die niet veel tijd vergt. Bij een grotere familinaam heb je hulp van anderen nodig en ik merk dat die moeilijk te vinden is.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

