Nov-21: De Ligfiets

In de serie over aparte fietsen mag de ligfiets niet ontbreken. Ligfietsen zijn al een jaar of 30 op de markt en ze breken nog steeds niet door. Ik heb zelf ook een paar keer overwogen om een ligfiets te kopen, maar het is er nooit van gekomen.

Ligfietsen hebben een voordeel, dat ze minder wind vangen. In het winderige Noord-Holland is dat zeker een pré. Maar tegenover dit voordeel staan ook flink wat nadelen. Zo vind ik een fiets een hulpmiddel en geen doel op zich. Een fiets mag bij mij dus niet duur zijn, moet wendbaar zijn, moet ik zo kunnen pakken en zo ergens neer kunnen kwakken.

Ligfietsen voldoen daar niet aan. Ze zijn lang, zwaar en laag. De bovenstaande fiets krijg ik met heel veel moeite door mijn achterpoort. Hij moet dan rechtop op het achterwiel, om zo de krappe draai te kunnen maken. (Is getest.) Dus al zou ik er een aanschaffen, dan verstoft ie in de schuur. Ik heb nu 2 fietsen, een hybride (kruising tussen een gewone fiets en een mountainbike) 2de hands van 350 euro die ik inmiddels 6 jaar heb en voor de lange afstanden gebruik en een opoefiets. Die laatste heb ik gekocht voor mijn moeder in 1988 en als ik even snel de stad in moet, dan pak ik dat ding.

Beide gaan bij mij even hard, gemiddeld 25 km/h, ondanks dat de laatste maar 1 versnelling heeft. Die laatste heeft het voordeel dat er een terugtraprem op zit, waardoor ik een hand vrij heb om wat te dragen. Mijn hybride, die qua afmetingen vrijwel gelijk is legt het dus nu al vaak af tegen de opoefiets.

Omgekeerd moet je een fiets ook stallen op de plek waar je wilt zijn en scoren mijn huidige fietsen ook beter. Ze passen in de meeste rekken, en ik ben niet bang dat ze gestolen worden. Ze zijn behoorlijk afgeschreven. Ligfietsen passen vaak niet in rekken, dus wordt het zoeken waar je hem wel kunt achterlaten. En door de nog altijd hoge aanschafprijs ben je ook banger dat ie gepikt wordt. Dat is natuurlijk onzin, want fietsendieven hebben het niet zo op ligfietsen. Die dingen zijn voor hen veel lastiger verhandelbaar.

Een ander probleem is het uitzicht. Op mijn huidige fietsen zit ik rechtop en kijk ik over de daken van de personenauto’s. In de stad is dat erg handig. Ligfietsen zijn er in veel smaken. Het tegenwindvoordeel wordt vooral behaald door de lage modellen, die ik – vanwege het beperkte uitzicht en de beperkte wendbaarheid – niet in de stad durf te gebruiken. Dus ook een reden dat zoiets bij mij in de schuur blijft staan.

En ik ben niet de enige die daar zo over denkt. De ligfietsgebruikers doen dat zelf ook. Ligfietsen zijn een beetje te vergelijken met motorfietsen. In de winter zie je ze bijna niet en in de lente komen ze voor wat tochtjes weer uit de schuur. Overigens zijn het er dan nog weinig, hooguit 1 ligfiets per 200 gewone fietsen. Dit aantal neemt ook niet echt toe.

Er is wel een deel dat verder experimenteerd, door over te stappen op een sigaar. Een ligfiets met carrosserie, die de CW-waarde nog meer moet verlagen. Zo’n sigaar krijg ik dus echt niet in mijn schuurtje. Ik heb er ook nog nooit een gezien die in de stad geparkeerd was. Waarschijnlijk durven de sigarenfietsers dat niet.


Nog even een kleine toevoeging. Ik merk dat er naar dit artikel gelinkt is en ik vind dat prima. Dat de linker (m/v) in te delen is onder de ligfietsjehova’s vind ik ook niet zo erg. Ieder zijn fietsplezier. Om te voorkomen dat er door de link misverstanden ontstaan over de foto, wil ik alleen kwijt dat de man op de foto een goede (en wat oudere) kennis van me is. Hij staat buiten dit log en ik heb hem geen toestemming gevraagd voor de (geanonimiseerde) foto die ik zelf heb genomen. En voor de bezoekers die hier minder vaak komen, klik ook eens hieronder op ‘Rijwielmatig’ om de andere rijwielen in deze reeks te bewonderen.

Geplaatst op 2009-11-21, in Rijwielmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 44 reacties.

  1. Ik zou er binnen de stad ook niet mee willen rijden. Ik ben als fietser en vroeger als motorrijder zeer gehecht aan het uitzicht over auto’s heen. Dat betere overzicht is volgens mij een stuk veiliger (ook omdat je zelf op die manier ook meer opvalt tussen de auto’s) en erg handig om in te schatten of een slalom tussen het stilstaande verkeer haalbaar en zinvol is.

  2. Ik heb ook een tijdje overwogen om een ligfiets voor mijn dagelijkse ritje naar het werk aan te schaffen. Maar met de heuveltjes hier in zuid Limburg schiet dat niet echt op. En om zo’n fiets de Cauberg op te dragen leek me ook niks.

  3. Je schrijft dat ligfietsen lang en zwaar zijn. Er is echter een groter aantal verschillende modellen ligfietsen dan normale fietsen. Ja, er zijn lange ligfietsen en ja, er zijn zware ligfietsen. Echter zijn er ook modellen onder de 10 kg en modellen die korter zijn dan een normale fiets.
    Ligfietsen plaatsen in rekken? Ik heb twee ligfietsen waarvan de ene niet in rekken past maar de ander kan ik doorgaans gewoon parkeren ondanks het kleine 20″ voorwiel. Maar meestal parkeer ik hem gewoon achterstevoren in het rek, dus met het 26″ achterwiel.
    Uitzicht. Daar heb je wel een punt. Ja, een rechtopfiets is een stuk handiger in druk stadsverkeer vanwege het betere overzicht (letterlijk en figuurlijk). Ik heb echter geen normale fietsen meer. Ik rijd alleen nog ligfiets en rijd veel binnen de bebouwde kom en ook in de stad. Goed, of je Zwolle een grote stad moet noemen…. maar toch ik rijd daar zonder problemen rond en zonder echt problemen te ondervinden. En ondanks het mindere overzicht, ben ik toch sneller dan met een normale fiets.
    Wat betreft de seizoenen. Ik rijd gewoon het hele jaar door. Alleen heb ik daarvoor wel m’n velomobiel. Daarmee beb je gegarandeerd wel problemen met je genoemde ‘poortje’. Maar dat had je al genoemd. Jij hoemt het een ‘sigaar’. Maar de naam is dus ‘velomobiel’.
    Het is een zwaar ding met enorme afmetingen. Mijn fiets is (extra zwaar door zelf aangebrachte elektronica en veel standaard bagage) 40 kg en heeft een lengte van 2.85m. Voor jou dus zeer waarswchijnlijk geen optie. Ik heb mazzel met een breed achterpad en een garage met openslaande kanteldeur. Er zijn maar héél weinig omstandigheden waarbij ik niet fiets. En eigenlijk is dat alleen met zeer harde wind waarbij ik het risico loop van de weg getild te worden. We spreken dan over wind waarbij menig normaal fietser al afstapt om tegen de wind in te moeten komen.
    Parkeren van m’n velomobiel gaat dus niet in de fietsrekken. Maar je hebt nog nooit velomobielen geparkeerd gezien in de stad? Niet zo heel vreemd omdat er niet zo gek veel velomobielen zijn. Er rijden er een paar honderd van in Nederland rond.
    Maar de mijne is toch vaker te zien in het centrum van Zwolle. Hij staat daar gewoon geparkeerd als ik boodschappen ga doen. Maar meestal betekent het wel dat ik een winkel binnen ga en daarna m’n fiets meeneem naar de volgende winkel.

  4. @Quemo: Bedankt voor je uitgebreide commentaar. Het klopt dat er enorm veel modellen zijn. Ik heb een beetje die op de foto als uitgangspunt genomen. Zo zijn er ook fietsen met een normaal achterwiel, maar dan begint dat windvoordeel te verdwijnen en vraag ik me af of het geen ‘hangfietsen’ zijn. Er zullen ook lichtere ligfietsen zijn dan die ik ken. Dat is wel te hopen. De gemiddelde ligfiets vind ik ruim 10 kg te zwaar. M’n aluminium hybride weegt 13 kg. Die til ik met 10kg bagage de stationstrappen op. Ik zie dat mensen met een ligfiets niet doen. Maar ik mag ook wel aannemen dat minder gewicht meer gaat kosten.
    Alkmaar en Zwolle verschillen niet zo qua grootte. Zwolle heeft iets meer inwoners en Alkmaar heeft meer inwoners als je de agglomeraties vergelijkt. Mijn indruk is wel dat Zwolle ruimer is voor de fiets. Dus in het algemeen minder aangewezen op smalle straatjes.
    In Alkmaar kom ik maar een paar velomobielen tegen. Per etmaal hooguit 0,1 stuks. Ligfietsen ongeveer 3 per etmaal en rechtopfietsen circa 1500 per etmaal. Ik doe alles op de fiets of te voet, dus zie ik dagelijks ook erg veel fietsen. In de wintermaanden neemt het normale fietsgebruik hier in de stad weinig af. Bussen blijven dan ook redelijk leeg rondrijden. Ligfietsgebruik is in de winter wel veel minder.
    Ik woon in een oud huis tegen de binnenstad en moet met mijn fiets door een lange 90cm brede steeg waar ik een zijdeur in moet die maar voor 90 graden open kan. Met mijn gewonen fietsen geen enkel probleem. Ik hoef allen even het achterwiel om te tillen. Met de fiets op de foto was dat wel ‘eventjes’ anders.
    Ik zet trouwens ook vaak mijn achterwiel in een fietsenrek, dat staat steviger.

  5. @Quemo-2: Ik dacht even op je log te reageren, maar dat lukt niet. Ik heb geen van die kiesbare accounts. Kan je niet de normale URL/Name optie toevoegen?

  6. Ik ken Alkmaar niet (tja, weet het te vinden op de kaart maar verder….) dus vergelijken kan ik niet. Wel weet ik dat als ik van de ene kant van het centrum naar de andere kant wil, ik vaak buitenom langs de grachten rijd (lees: grotere wegen) maar ook binnen Zwolle ben ik in de kleine straatjes te vinden. Het is alleen wat beter uitkijken. En vaak is het lastiger op hoeken waarbij huizen vlak aan de straat staan. Omdat je met je hoofd toch een paar decimeter verder naar achteren zit op een ligfiets in vergelijking met een normale fiets.
    Wat betreft lichte ligfietsen. Kijk hier eens.
    Challenge heeft een serie Super Light ligfietsen met zéér nette massa’s.
    Dan nog even m’n weblog. Ik heb me in het verleden helaas genoodzaakt gezien om volledig anonieme reacties te weigeren. Er werd lustig op los gespamd op m’n weblog. Blijkbaar is (of in ieder geval was) Blogger niet echt spamveilig.
    Het is al een tijd geleden dat ik anonieme reacties heb uitgeschakeld, wie weet dat het tegenwoordig beter is. Ik heb anoniem reageren weer toegestaan. Een tussenvorm is er helaas niet, het is òf iedereen òf dat lijstje wat je zag of nog minder.

  7. En de gecombineerde zit- en ligfiets zoals deze wordt gepresenteerd in “Het Beste Idee van Nederland”?

  8. Ik denk dat die lig/rechtopfiets niet de lichtste is. Daarbij lijkt hij me wat langer dan een standaard rechtopfiets. Of hij door het poortje van Xiwel past, vraag ik me dus af.

  9. @Quemo: Ik heb een neef in Dedemsvaart. Als ik daar naartoe ga, dan stap ik met mijn fiets uit op station Zwolle. Ben er ook wel een paar keer doorgefietst tijdens een vakantie. Zwolle en Alkmaar lijken op elkaar, alleen is de oude kern van Alkmaar breder en daar valt aan 1 kant niet omheen te fietsen. Dwz, dan wordt het meteen 7km langer.
    10kg is licht genoeg lijkt me. Ik heb verder gezocht, maar vond er nog geen prijzen bij dat model.
    Op dit weblog had ik gisteren weer eens 1 handmatige spammer. De laatste was een jaar terug, dus valt het hier gelukkig erg mee.

  10. @Stro: Het was even zoeken, ik vond ‘m bij SBS6 in een fotoviewer, daar kan ik niet direct naar linken. Het idee ken ik wel. Ik heb al eerder verstelbare fietsen gezien. Die daar getoond wordt is ook een ramp voor mijn poort naar de schuur en om zo’n ding steeds achter de voorduer in m’n smalle gang te zetten is ook niet alles. :-)

  11. Tja, of je gaat voor een FlevoBike. Het ding wordt ook wel eens gekscherend een circusfiets genoemd. Het ding moet je sturen met je benen. Trappen doe je ook met je benen. Het scharnierpunt zit halverwege de fiets. Verder is het een betrekkelijk korte fiets die vermoedelijk wel door je poort past.
    Maarja….. circusfietsje…. waarom? Zoals gezegd: trappen en sturen doe je met je benen. Wat doe je dan met je handen? Schakelen, appeltje schillen, telefoontje plegen, scheren, noem maar op. Wat je maar wil want je handen heb je verder niet nodig voor het fietsen. Nadeel is wel dat je daar echt op moet leren fietsen. Een ‘normale’ ligfiets rijd je doorgaans binnen 5 minuten op weg zo niet eerder. Maar met een FlevoBike is het net alsof je 4 jaar bent en voor het eerst op een fiets zit.
    Maar als je eenmaal op een Flevobike kan rijden, is het echt een enorm leuk ding. Helaas is hij niet meer in productie. Mocht je zo’n apparaat willen, dan betekent het een tweedehands op de kop zien te tikken of zelf bouwen.
    Prijs van bijvoorbeeld een Challenge Hurricane SL II is geloof ik 2900 euro:

    Klik om toegang te krijgen tot hurricane-sl-en.pdf

  12. Nou Xiwel, als vrijetijdsligfietser zit ik natuurlijk op het puntje van mijn stoel bij dit onderwerp. Je hebt op alle punten gelijk (mijn ligfiets weegt ruim 20 kilo), maar je vermeldt een belangrijk voordeel niet. De reden dat ik ligfiets is de betere ergonomie (rug en vooral zitvlak), op een normale fiets houd ik het hooguit een uur vol. Bovendien kan een gewone fiets ongezond zijn voor de prostaat (ja, ja).
    Ik gebruik hem alleen voor tochten en vakantie. Het is een echte lange-afstandsfiets.
    Door dat slechte overzicht moet je in de stad een beetje rijden als een auto. Dat betekent dicht oprijden tot aan de kruising zodat de geparkeerde auto’s niet meer in je blikveld staan, eventueel stoppen, en dan weer verder rijden. In een auto zit je namelijk precies even hoog met je hoofd als op een ligfiets. Dit alles betekent dat je met een ligfiets in de stad niet zo lekker opschiet als met een gewone fiets, omdat er in de stad nu eenmaal veel kruisingen zijn.
    Met het parkeren heb ik niet zoveel moeite. Wat mij het meeste stoort bij het ligfietsen is het gestaar met open mond van minstens de helft van de voetgangers aan die ik voorbij rijd.

  13. Ik heb ook wel eens overwogen om een ligfiets te kopen, maar twee dingen weerhielden me: 1) de prijs en 2) de benodigde ruimte om hem op te bergen.
    Ik ben wel helemaal enthousiast geworden over de mogelijkheden, toen hier in Emmen een stuk Rondweg werd afgesloten en daar wedstrijden werden gehouden. Ook werden er andere demonstraties gehouden. Maar dat is ook alweer decennia geleden…

  14. Tegenwoordig hoor je er niet bij als je geen SUV of MPV hebt dus dat je met een gewone fiets over auto’s heen kunt kijken is onzin.

  15. @Quemo: Eind 80’er jaren werkte ik op een bedrijf waar een aantal zelf een flevobike hebben gebouwd. Het systeem was nogal simpel. Als ik eens in de buurt ben zal ik eens bij zo’n ex-collega aangaan. De laatste keer dat ik heb zag, fietste hij met zijn vrouw op gewone fietsen. Het leuke was dat exact hetzelfde type en kleur fiets had als ik. Een grijs met blauwe Giant hybride. Toen ben ik vergeten om naar zijn flevobike te vragen. De volgens keer zal ik daar eens speciaal voor langs gaan.
    2900 euro, maar ook 1800 euro vind ik teveel voor een fiets. Ik rij nu dus op een fiets van 350 euro (nieuw zal ie 900 euri geweest zijn) en geef het resterende geld liever aan wat weken extra vakantie uit. Neemt niet weg dat ik een ligfiets ook 2de hands zou kunnen kopen als ie voor mij bruikbaar blijt te zijn. Toch vermoed ik dat mijn 3de fiets eerder een vouwfiets met redelijk grote wielen gaat worden omdat bussen toch wel erg slecht aansluiten op de treinen.

  16. @Bob: Die ergonmische zit heb ik buiten beschouwing gelaten. Ik heb daar geen ervaringen mee. Ik had juist te gedachte dat je teveel met de kin op de borst moet fietsen en dat dat slecht is voor je nek. Achteromkijken gaat wat dat betreft ook niet lekker. Nou kunnen veel gewone fietsers ook niet achteromkijken zonder een slinger te maken.
    Dat met de kin op de borst zoals op de foto hierboven hangt natuurlijk ook van het soort ligfiets af. Hoe lager je ligt des te extremer dat wordt en als je een groot achterwiel hebt zal het zeker meevallen.
    En ja, ik had dit logje speciaal voor jou gecomponeerd. Ik had ook gewoon kunnen vragen of je met je ligfiets op die Erfurter stoepen fietste. :-) Want eigenlijk zou ik dat niet doen.
    Vrijwel alle wielrenners zie ik in Duitsland op de weg fietsen. Voor op die gemengde stoepen is hun snelheid te hoog en daarmee de wendbaarheid om voor voetgangers uit te wijken te laag. Of er iets geregeld is dat wielrenners op de weg mogen ook als er geen bordje Fahrrad Frei staat, weet ik niet en denk ik ook niet. Toch zie ik geen autofahrers naar deze figuren toeteren.
    En als die wielrenners gedoogd worden dan vind ik dat het met een ligfiets helemaal gedoogd moet worden. Je zit dan weer wel met het effect dat je een stuk unieker bent in Duitsland en dat je niet zo goed zichtbaar bent.

  17. @Dwarsbongel: Ik heb ooit een mooie driewielligfiets gezien. Driewielers hebben het voordeel dat je kan stoppen en blijven liggen. Maar met zo’n gevaarte kan ik het rond mijn huis wel helemaal vergeten. Die zou ik voor aan de straat moeten parkeren.

  18. @Mack: Dat geldt alleen voor die hummertjes, maar de meeste kan ik rechtopzittend nog overzien.

  19. Het hoofd omhoog te houden is na een tijdje wel vermoeiend, daarom heb ik nu extra een kopsteuntje gekocht. Dan gaat het beter. Voor het achterom kijken heb ik een spiegel. Omdat ik een bovenstuur heb, gaat dat perfect. Je kijkt in de spiegel precies over je schouder heen, beter dan op een rechtopfiets of in een auto. Als ik echt een keer achterom moet kijken, dan ga ik even rechtop zitten.
    Een ligfiets is geen allround-fiets, zoveel is zeker. Een absolute must is vering voor en achter (omdat je niet uit het zadel kunt gaan bij oneffenheden). Dan kun je redelijk goed stoepetjes op en af rijden. Nog een piepklein voordeel: je kunt met een ligfiets op de weg pal naast de stoeprand rijden, zonder het gevaar te lopen dat je met je trappers ertegenaan komt, omdat die veel hoger zitten.

  20. Gedoogd te worden op de weg is natuurlijk leuk, maar het blijft een gevaarlijke bezigheid om hier op de bundesstraße te fietsen. Als er iets gebeurd, ben je wel mooi de pineut (wil zeggen, de schuldige). Die regel dat een automobilist altijd aansprakelijk is, heb je hier niet.

  21. Ook van mijn kant nog even een kleine aanvulling.
    Bob spreekt over het neksteuntje. Ik rijd nu heel wat jaren ligfiets. Maar neksteuntjes heb ik totaal niet nodig. Op m’n open ligfiets heb ik er wel 1 laten monteren maar die gebruik ik nooit. Stijve nek? Nooit last van gehad. En ik heb een toch wel redelijk wat ‘plattere’ ligfiets dan het oudere heerschap op de foto. Kin op de borst kan ik ook niet van spreken (misschien komt het omdat ik een relatief lange nek heb ;-) )
    Wat betreft fietsen en fietspaden. Op sommige plekken kies ik bewust voor de rijbaan. Dat is een stuk veiliger met snelheden van 38 tot 45 en soms 50 km/h. Zowel voor andere fietsers als voor mezelf is het veiliger. Met name auto’s uit zijstraten zijn voor snelle fietsers een probleem. Menig automobilist kijkt niet het fietspad op of anders misschien 5 meter. En laat ik die afstand ruim binnen een halve seconde overbruggen. Dat is voor mij te weinig tijd om te reageren maar ook kijkt de automobilist dus bij lange na niet ver genoeg het fietspad op om mij tijdig te zien aankomen.
    Gelukkig mag ik met mijn driewieler van meer dan 75cm breed legaal op de rijbaan.
    Voor tweewielers ligt dat dus helaas anders. Die MOETEN op het verplichte fietspad. En nee, bij hogere snelheden vind ik dat ook bij die fietsen lang niet altijd verstandig.

  22. @Quemo: Voor de compleetheid, Bob woont in Erfurt en dat maakt het ligfietsen wat lastiger.
    Met ruime en brede fietspaden is er niets aan de hand. Het wordt lastiger als zo’n fietspad voller raakt. Het aantal fietspaden in en rond Erfurt is duidelijk minder dan in Nederlandse steden. Fietsstroken zijn er nog veel minder. En fietsstroken zijn voor ligfietsers best handig omdat je dan kan uitwijken naar de rijbaan.
    Vooral binnen de bebouwde kom heb je in Duitsland veel voetpad/fietspad combinaties. Die dingen zijn te smal en te hobbelig en uitgelegd op een moeder met fietsende kinderen die niet boven de 12 km/h komen. Wielrenners pikken dit niet en die zie ik wel heel snel voor de rijbaan kiezen.
    Officieel mag dat alleen als er bordje Fahrrad Frei op het fiets/voetpad staat, maar ze doen het ook vrijwel altijd als er Mofa Frei staat. En ik zou me, als ik daar een ligfiets gebruikte, bij de wielrenners aansluiten. Daar zit echter wel een probleem/verschil, een wielrenner is door zijn hoogte toch beter zichtbaar. Hoe het na het donker zit vraag ik me dan ook wel af. Durven julie op een gewone 50km-weg als het donker is?
    En over die drukte. In Alkmaar hebben we door het centrum in de langste richting een soort fietsstraat ‘lopen’. Dwz de officiele term is dat het een autovrije voetgangerszone is waar fietsers en lijnbussen worden gedoogd (te gast zijn). Beide horen rekening te houden met de voetgangers, die gewoon midden op de weg mogen lopen. Alkmaarders zijn wel zo slim om dat niet te doen en 12 meter breedte biedt ook voldoende ruimte om een beetje aan de kant langs de etalages te lopen. Een verdwaalde Spaaanse toerist loopt wel middenop en die gaat pas aan de kant als ie opeens een bus ziet verschijnen. En de fietsers slingeren daar gewoon omheen. Met een ligfiets lijkt me zo’n straat een ramp en ik zie op die straat wel erg veel fietsers, maar bijna geen ligfietsers.

  23. Ik begon al een beetje wat door te krijgen (sorry, ben soms wat traag…. spreek ik niet over fietsend) omdat de duitse autobahn al een paar keer naar voren is gekomen.
    Ik geef die wielrenners daar dan groot gelijk. Ik ben een keer vanuit Zwolle naar Duitsland gefietst. En daar heb ik wel wat van die vage stoepjes aangetroffen waar je over spreekt. Ik heb toen gewoon de rijbaan genomen.
    Rijden in het donker? Binnen de bebouwde kom doe ik dat ook rustig op de rijbaan. Ik heb een forse bak licht op m’n fiets. Afgelopen week heb ik zelfs een keer groot licht ontvangen van een tegemoetkomende automobilist. Ik had m’n koplamp blijkbaar iets te hoog staan (ding is van binnenuit verstelbaar in hoogte :D ). M’n achterlicht heb ik 4 standen gegeven en kan die dus wat extra licht laten geven indien gewenst. Ik heb zelfs al buiten de bebouwde kom op een 80 km weg gereden in het donker. Maar die weg is rustig op dat moment (m’n vaste woon-werk-route) en door omstandigheden was de rijbaan een betere plek dan het fietspad. Maar dat doe ik verder niet vaak.
    Op sommige plekken binnen de bebouwde kom kies ik juist bewust voor de rijbaan in het donker terwijl ik overdag op die plekken juist het fietspad neem. Met name bij verkeerslichten die buiten werking zijn gesteld en oranje knipperen. Automobilisten letten dan doorgaans veel meer op de rijbaan dan op het fietspad. Dus neem ik daar de rijbaan in het donker.
    Zo’n straat als je in Alkmaar beschrijft, kennen we in Zwolle ook. De binnenstad is inmiddels zo’n beetje autovrij gemaakt. Alleen fietsers en voetgangers zijn er nog toegestaan. En ook daar rijd ik gewoon tussen het wandelend publiek door (waar geen voetgangerszone geldt).

  24. Zo, ik heb jouw logje en alle commentaren gelezen, want ik ben ook een tijdje bezig geweest met de vraag wel of geen ligfiets. Mijn buurman heeft een ligfiets en hij fietst er altijd lange afstanden mee. Dat doet hij wel dagelijks, want hij moet altijd ver weg naar het werk. Als hij dan vrij is, dan fietst hij op een dag wel meer dan 200 km. Ik heb echter gekeken wat ik wilde met de fietst en ben uiteindelijk toch op een vouwfiets terecht gekomen. Ik heb er nog steeds geen spijt van, want hij fietst als een gewone fiets. Daar komt bij, dat ik hem nergens hoef te stallen. Als ik een winkel in ga, dan klap ik het achterwiel onder de fiets en neem het ding mee als winkelwagentje. Ik kan er mee in de bus en de trein en hoef ook niet meer bij het fietsgedeelte te zitten. Ga ik een museum in, dan geef ik de fiets af in de garderobe.

  25. Wat mij mooi aan zo’n sigaar lijkt is dat je lekker droog blijft. Als je ermee door weer en wind naar je werk wil is dat toch wel mooi.

  26. @Quemo: Het ging niet om je (internettelijke) traagheid, maar ook om andere meelezers waarvan men niet mag verwachten dat die zomaar de tuupische ligfietssituatie van Bob kennen.

  27. @Vedat: Afgelopen weekend was ik naar Utrecht en de sneltram sloot weer eens waardeloos aan op mijn trein. Aangezien lopen net te ver is, kan een vouwfietsje een uitkomst zijn. Dat neemt niet weg dat ik wachten op perrons of bij een halte ook niet erg vind. Het zijn van die observeer- en mediteermomenten. :-)

  28. @Laurent: Dat argument kan pro en contra worden uitgelegd. Alleerst regent het rond Alkmaar maar 6,5% van de tijd en is het dus voor 93,5% van de tijd droog. Zwolle scoort met maar 92,2% droog wat slechter (bron KNMI).
    Ik vind een gewone fiets juist het toppunt van cabrio. In de zomer heb je dan ook rondom airco en hoe harder je fietst des te meer airco. Als je in een gesloten huls zit, dan denk ik dat het effect van continu in je eigen warmte zitten wel eens hinderlijker kan zijn dan die paar uur regen per jaar. Om die redenen gebruik ik dan ook nooit een regenpak.

  29. @Xiwel: daar zeg je zoiets. De panelen moeten afneembaar worden, dan.

  30. Ik dacht dat dit een ligfiets is.

  31. Warmte in de velomobiel kan soms een probleem zijn. Met name ’s zomers merk je dat. Hoewel, als je een dakje op een velomobiel neemt, heb je alsnog last van minder rijwind maar wel meer beschutting van de zon wat weer een pak warmte scheelt.
    Deze tijd van het jaar betekent het voor mij gewoon nog lekker weinig kleding aantrekken. Ik heb de laatste dagen een dun kortemouwen loopshirt met daarover een langemouwen Odlo trui. Maar een beetje doortrappen en die laatste zou uit kunnen na een paar minuten fietsen. Voordeel van de stroomlijn in deze tijd van het jaar. Zou ik de bovenkant dicht maken waarbij alleen m’n hoofd nog voor de helft boven de stroomlijn uit komt, dan kan ik tot 5 graden celcius zeker met alleen het loopshirt aan m’n bovenlichaam fietsen. Ik vind het wel prettig om me niet dik in te hoeven pakken.
    En dan natuurlijk de wind waar ik weinig last van heb. Waar andere fietsers met moeite tegen de wind in ploeteren of zelfs afstappen, vraag ik me hoogstens af of misschien m’n conditie die dag wat minder is omdat ik ‘maar’ 30 km/h kan rijden. Blijkt dat ik met die snelheid tegen forse wind in gereden ben.
    Wat betreft regen: ook in Zwolle hebben we echt maar weinig regen. Tenminste, het aantal keren dat ik met (noemenswaardige) regen rijd, is echt maar een paar keer per jaar. Ook ik heb een hekel aan een regenpak. Dat is voor mij 1 van de vele redenen geweest om een velomobiel te gaan rijden.
    Die ligfiets op de foto die Fruttekoek aandraagt, maakt z’n naam wel dubbel en dwars duidelijk. Zo heb ik er ook een keer bij gelegen bij storm. Dan is het toch minder verstandig om nog te fietsen, zelfs met zo’n gestroomlijnde velomobiel.

  32. @Fruttekoek: Idd. (je kan op dit log een link maken op zin html’s dus

  33. @Quemo: Ik heb de bron van het KNMI erbij gelinkt. En 92,2% droog is natuurlijk nog erg weinig regentijd. :-)

  34. In Nederland zou ik nog meer baat hebben van een ligfiets (dan in Thüringen, waar ik nu woon). Het voordeel van de aerodynamics wordt hier nogal tenietgedaan doordat de overgrote weerstand hier van de heuvels komt, en niet door de wind. De bovengenoemde snelheden zijn hier dan ook utopisch. Mijn gemiddelde snelheid op lange tochten ligt bij 18-20 kmh. In mijn contreien ben je met een rechtop-racefiets echt wel sneller dan met een ligfiets. Maar zoals ik al zei, het gaat mij om de ergonomie, namelijk om het feit dat ik op een ligfiets pas in staat ben om überhaupt lange fietstochten te kunnen maken.

  35. Ook voor mij is het comfort nummer 1 (waarbij comfort ook weer persoonlijk is, de één vindt comfort in een lekkere ligfietsschaal, de ander in een compacte vouwfiets voor in de trein). Dat in mijn geval de ligfiets heerlijk snel is, is mooi meegenomen.
    Ik heb nu 3 weken m’n teller niet gereset. In al die tijd heb ik een gemiddelde van 27 km/h op de teller staan waarbij ook 2x spaken vervangen invloed heeft op het gemiddelde, het wegbrengen van de kinderen naar school waarbij 13 km/h het maximum is omdat de kleine niet harder kan, etc.
    Kijk ik gewoon op m’n rit dan zit ik op zo’n 30 tot 32 km/h gemiddeld. Maar ook dat is niet daverend snel voor mijn fiets. Maar ook ik heb niet de optimale route voor mijn minder wendbare fiets waarmee ik toch zo’n 70% binnen de bebouwde kom rijd.
    Maar jij (Bob) zou wellicht gebaat zijn bij de extreem lichte ligfietsen van 10 kg en minder. Dat wil wel helpen in heuvelachtige/bergachtige omgevingen.

  36. @Mack: Ik heb het even getest. Op mijn gewone fietsen kijk ik niet alleen over de doorsnee SUV’s en MPV’s, maar ook de meestel bestelauto’s en enkele busjes liggen onder mijn gezichtsveld. Het wordt pas zeuren met de hogere busjes en hun aantal valt gelukkig mee.

  37. Als ik gevraagd wordt hoe mijn ligfiets bevalt heb ik een standaard antwoordt: ik ben er 20 jaar te laat mee begonnen. Ook heb ik te lang gewacht met het gebruiken van een Ventisit dekje. Vanaf begin deze maand kan ik er aan toevoegen dat een Velomobiel in deze periode een geweldig vervoer middel is. Alleen de prijs moet ik mezelf verantwoorden. Je hebt er ook een nieuwe kleine auto voor. Alleen ik gooi ’s morgen 3 bruine boterhammen in de motor van mijn Versatile en hij rijdt me naar mijn werk. Verder nauwelijks kosten. Ook geen verbaal voor te hard rijden. Wind,regen en kou zijn geen probleem. Beetje passief rijden en je komt heel aan. Ik kan geen reden vinden om een ander middel te gebruiken voor mijn verplaatsingen.I k vind het ook niet erg om reacties te krijgen. Ze zijn voor vrijwel 100% positief. Ik geniet dan ook iedere dag van het feit dat ik een van de gelukkige ben die in zijn slaapfiets naar zijn werk kan. Schuiven de andere maar aan in de file of tart je ruggenwervel maar op je bukfiets.

  38. @Ton: Het kan een hele mooie oplossing zijn voor als je verder weg werkt. Ik heb ook ook zoveel mogelijk de fiets naar mijn werk gepakt. (Zelfs in Canada bij -20C.) Bij elkaar zo’n 130.000km. Daarnaast heb ik 130.000 km recreatief gefietst inclussief naar familie of voor wat boodschappen. Ik heb dan ook geen auto. Toch heb ik op met mijn race-, sport-, hybride- en opoefietsen nooit rugklachten gehad. Ik heb wel een ongeluk met mijn rug gehad door een val in huis. Het beste medicijn bleek gewoon rechtop wandelen en op een hard bed slapen. Het ging dus ook gewoon (en volgens de arts wel heel erg snel) weer over ondanks (of dankzij?) ik gewoon mijn gewone fietsen bleef gebruiken.
    Zoals ik schreef heb ik er wel eens over nagedacht. Maar nu ik niet meer werk vervalt het woonwerk-verkeer-voordeel. Ik schreef ook dat ik tegenwoordig in een oud stadspand woon en daar kregen we de bovenstaande ligfiets met heel veel moeite door de achterpoort. Hij is ook te lang voor de gang achter de voordeur. En ik laat zoiets niet voor mijn huis op de stoep staan, wat ik met mijn opoefiets wel doe. Dan weet ik wat voor leven zoiets bij mij beschoren is. Dus als ie in de schuur staat, dan pak ik toch sneller even de opoefiets.

  39. De beschrijving van de ligfiets komt niet echt overeen met mijn eigen ervaringen.
    6 maanden geleden heb ik een tweedeahands optima dingo gekocht voor 450 Euro en deze weegt 18 kg rijklaar met spatboorden en alle andere normale gemakken. Mijn Gazelle tourfiets (een randonneur fiets) weegt 16 kg. Verder is mij Short wheel base Optima zeggen en schrijven 20 cm langer dan mijn gazelle bukfiets. De ligger gaat gewoon de lift van mijn flat in en door het achterwiel een paar cm van de grond te tillen kom ik gewoon door alle (gallerij) deuren en mijn eigen voordeur.
    De fiets is mijn alledaags vervoer en ik doe er ook gewoon boodschappen mee. Normal fietstassen van de decamarkt (5.95) passen op mijn degelijk uitgevoerde bagagedrager (max 50 kg) en zijn ruim genoeg om twee volle AH tassen te herbergen. Ook ik had prostaat/dode snikkel problemen op mijn normale fiets waardoor ik hooguit 2 uur op een (speciaal) zadel kon zitten. Nu rijdt ik zonder blikken op blozen 5 to 6 uur aan een stuk door. Ik bezoek gewoon vrienden in Enkhuizen (75 km) zonder dat ik naar de polikliniek moet.
    Mijn optima is gelukkig ontworpen als een tour ligfiets en niet als een racer. Per slot van rekening haal je ook geen boodschappen op een tour de france bukfiets. We moeten wel appels met peren vergelijken. Mijn zit is 58 cm van de grond en ik zit op gelijke hoogte als de autombilist en rijd gewoon door het stadverkeer. Mijn ervaring is dat de snelheid van een ligger (of normal race fiets) het probleem van niet gezien worden veroorzaakt en niet zozeer het feit dat mijn nooft nu 30 cm lager zit.
    Is een ligger een fiets voor alle dagen ? Mijn fiets (optima dingo) heeft maar 2 nadelen die ik erken. Ze heeft geen standaard (nieuwere tour modellen hebben dat inmiddels wel) en rijden op een glad op besneeuwd wegdek is op een 2-wiel ligger geen pretje. Je kan gewoon veel minder je lichaam gebruiken om je evenwicht te bewaren. Een ruwe weg is daarentegen niet echt een proleem. Ik rij vaak genoeg bospaadjes in de zomer. Glibberen is namelijk het probleem, het plotseling wegglijden van een van de wielen waarbij je op een normal fiets even een voet aan de grond zet of een corrigerende ruk met je bovenlichaam maakt.
    Ik heb overigens nog steeds mijn bukker. Ik onderwerp mijn mooie ligger niet aan de pekel die des winters gestrooid wordt. Maar zodra deze weer weggeregend is pak ik gewoon weer mijn ligger. Er zijn in mijn ogen niet echt voordelen aan een bukfiets zolang ik niet op een late kroegentocht in de binnenstad ga. Ja daarvoor heb ik ook een oude afgestrapte terugtraprem fiets in mijn bezit.
    Wouter

  40. @Wouter: Ik ga niet op je hele verhaal in. Een deel is al eerder in de reacties langsgekomen en daar heb ik al op geantwoord.
    Als het een oplossing is voor een zitprobleem, dan is het mooi dat je dat zo opgelost hebt. Ik heb geen zitproblemen met mijn huidige normale fietsen en ook niet met eerdere fietsen. De laatste 15 jaar sleep ik wel een aftands hardplastic zadel mee. Die zat ooit op een hele slechte motobecane. Heeft daarna op een Rih gezeten en nu op m’n hybride van giant. Mijn zadels staan daarbij nogal ver naar voren omdat ik dat lichter vind trappen. Op m’n opoefiets zit zo’n doorsnee opoezadel. Ook daar nooit last meegehad terwijl ik er wel rondjes tot 60km mee fiets.
    Verder valt me op dat in het ligfietsers jargon steeds de term ‘bukfiets’ terugkomt. In mijn logje heb ik het daar niet over gehad. Met mijn zadels naar voren zit ik behoorlijk rechtop en zeker niet gebukt. Eigenlijk vind ik dat wel relaxed en haal zo op mijn opoefiets een acceptabele snelheid van 25km/h. Wat als nadeel heeft dat ik de meeste fietsers moet inhalen.

  41. Xiwel,
    Ach, je moet een normale fiets toch een naam geven en ik denk zelf dat de namen LIGfiets en BUKfiets mooi kort en duidelijk zijn.
    Per slot van rekening lig ik ook niet languit op mijn ligger.
    Overigens, ook als ik geen zitproblemen zou hebben zou ik een ligfiets rijden. Dit voordeel was eigen een zeer welkom bijkomend effect. In de zomer mocht ik een week lang een ligger lenen van een vriend en ik vond het wel een grappig idee om daarop te leren rijden. Dat leren werd dus 3 keer op en neer naar Delft vanuit Haarlem en een paar tourtochten. Ik kon er gewoon niet genoeg van krijgen en 2 weken later was ik zelf een ligfiets eigenaar.
    Die vriend had ook al aangegeven dat de ontspannen zit en het gemakkelijk om je heen kijken als een groot voordeel zou worden beleeft en inderdaad hij had gelijk. Je kijk op een ligger veel meer de wereld in; je kijkt niet meer hoofdzakelijk naar de weg terwijl je wel het snelheids potentieel van een diep zittende racefiets hebt. Andere voordelen waren voor mij een einde aan een stijve nek na lange tochten en geen pijnlijke polsen meer. Op een ligger kan je wel weer een andere pijn in nek en knieen krijgen maar ik ben erachter dat dit met een koude luchtstroom op die plekken te maken heeft. Bij kouder weer rij ik dus met een lange sportbroek en een theedoek om mijn nek. Beide voelen niet warm aan maar houden de koude luchtstroom weg van je gewrichten en spieren.
    Overigens, 25 km/h op een rechtop opoe fiets is een zeer respectable snelheid, je draait dus nogal wat omwentelingen per minuut met je trappers. Als je dit kan volhouden voor langere periodes dan moet je zeker een (goede) ligger proberen. Dan rijd je gewoon 35 km/h met dezelfde inspanning. Persoonlijk, vind ik forensen over 60 km (Haarlem – Delft) met 10 km/h meer toch wel een voordeel.
    Overigens, ik kan me heel goed voorstellen dat personen een andere afweging maken tussen een bukker en een ligger. Ik ben geen ligfiets fanaticus en hou mijn bukfietsen in ere en gebruik ze ook. Ik heb toch wel een leuke collectie. Een randonneur, een terugtraprem deelfiets (de kroegtocht fiets), een vouwfiets en een ligfiets. Op die (3-naaf versn.) vouwfiets reed ook wel een rondjes van 50 km. Met een paar bevriende liggers voor gezelschap, het zag er niet uit maar was toch ook wel ergens cool. Daar reed ik ook 25 km/h gemiddeld mee.
    Het liefst zou ik die vouwfiets vervangen voor een strida en dan ben ik helemaal gelukkig. Wat een leuk ontwerp is dat eigenlijk.
    De beste wensen en een gezond 2010,
    Wouter

  42. @Wouter (en alle andere langskomers); Ook de beste wensen. Klik daarvoor linksboven op de Seizoenskaart.
    Ik heb mezelf aangeleerd minder zwaar te trappen. Mijn hartslag vond ik te laag en ik gaf dat zwaar trappen de schuld. De laatste 15 jaar fiets ik dan ook meer op souplesse en met een hogere trapfrequentie. Daarom fiets ik ook net zo snel op die opoefiets als op m’n hybride.

  43. Daar zeg je wat Xiwel. Ik geloof dat ik mijn hele leven te zwaar getrapt heb en dat tot mijn knieprobleem heeft bijgedragen. Beter een hogere trapfrequentie.
    Het was een soort trots, denk ik, dat zware trappen. Je wou je niet laten kennen he.

  44. In het donker blijken deze fietsen best gevaarlijk te zijn.
    Tegen zessen kwamen vanmiddag maar liefst drie fietsers ten val op de rotonde bij het Scharloo/Westerweg door een uit het niets opduikende witte sigaar. Die sigaar reed gewoon in volle vaart door en heeft waarschijnlijk niet eens gemerkt welke schade werd aangericht.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s