Nov-30: Mina Rett

Zo heet een mevrouw die in het Duitse telefoonboek staat. Er staat ook een meneer Rett bij, ze zal deze naam dus hebben sinds hun huwelijk. Het zal haar, net als de rest van de wereld, duidelijk zijn dat zij moeite krijgt met een bezoekje aan Zwitserland. Zwitserland heeft thans 4 minaretten en daar mag er geen meer bijkomen; vol is vol. Dat is bepaald in het referendum van afgelopen zondag.

Eigenlijk wilde ik hier niet over loggen, maar de logjes van Joanna (een omgeburgerde NL-Zwitser) en Emigrant (ook omgeburgerd, maar dan richting Duitsland) hebben me teveel aan het denken gezet. Of meer aan het nazoeken. En toen ik flink wat detail-ergebnisse van de abstimmungen durchgeworsteld had dacht ik: ‘Ach log er dan ook maar over’. Dus bij deze.

Met de Islam heb ik niet veel. Voor mij is het niet meer dan de 2de afsplitsing van het Joodse geloof. Alle 3 en dus ook het eerder afgesplitste Christendom hebben Arbraham als stamvader. Rond het jaar nul ging het Christendom een andere kant op. Het Jodendom vond dat niets, zij vonden Jezus een oplichter. Wat dat betreft is de Islam minder radicaal. Zij zien Jezus als een profeet, maar niet als De profeet. Want dat is volgens hen Mohammed, die een jaar of 800 later ten tonele kwam. Zelf bezoek ik geen kerk, geen moskee, geen pagode en geen tempel, behalve heel soms als tourist.

Nee, het gaat me meer om het referendum. Ik ben wel voor een regelmatige volksraadpleging, politici kunnen er immers ook wel eens goed naast zitten. Als je maar heel af en toe een refendum houdt, dan gaat dat niet goed. Mensen komen dan naar de refendumbus om die politici een lesje te leren. Dat was zeker het geval waar het het Nederlandse referendum ‘voor’ de EU-grondwet betrof. Alle politici vonden dat we ‘ja’ moesten stemmen. Dus deden we dat niet.

Of dat in Zwitserland bij dit Minaretten-referendum het geval was betwijfel ik. Zwitsers worden zeer regelmatig naar de refendumbus gelokt. De meesten hebben er dit jaar al een stuk of 5 achter de rug en gisteren waren er 3 tot 5 referenda, afhankelijk van het kanton waar je woont. Dus dat zijn echte referenda-profi’s. Toch heeft deze overvloed ook een keerzijde. Politici duwen zo wel erg makkelijk hun regeerwerk en verantwoording richting kiezers. Het zal me dan ook niets verwonderen dat dit ‘populisme’ in de hand werkt. En zit een volwassen land daar op te wachten?

Volgens mij Genève en Lausanne niet. In die 2 steden zetelen onder meer de Verenigde Naties en het Internationaal Olympisch Comitee. Dergelijke instellingen zitten liever in een land zonder minaret- of bijvoorbeeld kerktorenverbod. Genèvinanen stemden voor 63% tegen. Inwoners van Lausanne waren voor 60% tegen. De Franstaligen rond die steden overigens ook (57% tegen). Daarmee dacht ik dat het iets was tussen de 4 taalgebieden die Zwitserland rijk is.

Maar toen ik zag dat ook de steden Bern (56%), Basel (53%) en Zürich (66%) tegen dit verbod gestemd hebben, begreep ik dat het anders zat. Het zijn kleinere dorpen die voor het verbod zijn. Niet vreemd, want dergelijk conservatisme is ook te vinden op de Veluwe en in Oklahoma. Daarbij werd me nu ook duidelijk hoe kleiner het dorp en hoe verder van een bestaande moskee, des te meer tegen de minaret.

Zo scoort Pigniu met 25 stemgerechtigden een 100% voor score. Negen van deze stemgerechtigden namen de moeite om te stemmen en allen waren ze voor het verbod. Nee stel je voor dat zo’n minaret hun kerktoren gaat overschaduwen. Want ja, ze hebben daar een kerk, net als op een dikke 4000 andere plekken in Zwitsersland.

Gemiddeld zijn kerktorens 2,5 keer zo hoog en 10 keer zo dik als een standaard minaret. En ik kan dat weten. In Zaandam staat al 15 jaar de grootste moskee van West-Europa en die heeft maar liefst 2 minaretten. Ik hoor nooit klachten over die dingen, terwijl ik toch flink wat kenissen in Zaandam heb. Sterker nog ik vind het een lust voor het oog. Zeker gezien de hedendaagse ‘bouwsels’ die autotochtone Zaandammers uit de grond stampen.


Aanvulling:
Ik probeerde de plekken te vinden waar thans de 4 minaretten in Zwitserland staan. Op mijn zoektocht belandde ik uiteindelijk op deze Wikipedia-pagina. Daar staat ook in hoe een klein dorp (Wangen bei Olten) uiteindelijk een heel land in moeilijkheden kan brengen. Er staat ook een overzicht met hoe er gestemd is in de kantons. Die kantons dragen doorgaans de naam van de kantonhoofdstad. Denk niet dat die getallen afwijken van wat hier boven staat. Ik heb uitgezocht hoe er in de steden van die kantons gestemd werd.

Advertenties

Geplaatst op 2009-11-30, in Kiesmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 29 reacties.

  1. Bedoel je soms deze idiote stapel in aanbouw in Zaandam?

  2. Rosalie is altijd lyrisch over de moskee hier in de buurt, die maan en ster op de ‘mini-ret’ (zo noem ik ‘m even vanwege de bescheiden omvang) de kleur, de gothische raambogen: kinderen hebben andere associaties dan volwassenen, (Efteling, kasteel, Alhambra, kerk)
    Ik heb ook wel weer (een beetje) begrip voor mensen die het gebouw associeren met de conflicten die op veel plekken in de wereld zijn. Al ben ik het met je religieuze analsye eens: een 3e afsplitsing van het joodse geloof met dezelfde aartsvaderen. En al denk ik al helemaal niet dat een bouwvorm verbieden een conflict oplost.
    En ja, er zit iets in: referenda kunnen best populisme in de hand werken.

  3. @Harald: Ik dacht gewoon aan het zootje ongeregelde betonblokken wat al bij het station staat. En ook dat hele Inverdangedoe wat nu speelt. Dit volgelkooigebouw had ik nog niet gezien. :-)

  4. @Jolie: En ik denk ook; als je hier een moskee hebt, dan hoef je niet meer op vakantie naar het Midden-Oosten. :-)

  5. In Engeland en Antwerpen waren de moskeën ook geen probleem, en nu hebben ze daar de sharia ingevoerd. Nog niet officieël, maar toch!

  6. Ik zie wel dat er moslims zijn die elke moskeebouw als een overwinning vieren.
    Ik wil echter hen daarom niet de rechten ontnemen die in het Westen gelden.
    Niet kwaad met kwaad vergelden bedoel ik.
    Ik weet dat kerkbouw in veel Islamitische landen vrijwel of geheel onmogelijk is; wat dat betreft hebben veel moslims boter op het hoofd.
    Maar nogmaals, daarom wil ik hen niet met gelijke munt terugbetalen, maar hen in het Westen het recht geven om moskeeën te bouwen, met of zonder minaretten, maakt mij niet uit.
    In Ede, dorp met stadse fratsen op de Bible Belt, – waar ik overigens met plezier woon – staat na jarenlange protesten een heel mooie moskee.
    Overigens roept ook kerkbouw in het kerkelijke Ede protesten op: parkeeroverlast met name.
    En die protesten zijn soms ook geheel terecht: de toewijzing van bouwlocaties is soms echt niet slim, om het zachtjes uit te drukken.

  7. @Margriet: Ik weet ook dat de Chinese gemeenschappen in de meeste landen hun eigen wetten naleven. Dat gebeurt alleen ondergronds. Wat dat betreft heb ik zulke zaken liever bovengronds.

  8. @Trijntje: Het ging mij er meer om dat mensen die in de steden wonen waar de moskeeën staan daar geen moeite mee hebben en de mensen die nog nooit zo’n ding gezien hebben er faliekant tegen zijn.
    Ik vind het vergelijken met Christelijke kerken niet zo handig. Dwz als je bijvoorbeeld Somalië of Marokko neemt, dan is de Christelijke gemeenschap klein en is er deels gekomen via zending. In NL en Zwitserland zijn groepen uit het buitenland gehaal om daar te werken. Vervolgens hebben ze ook hun grenzen opengesteld voor vluchtelingen. Die mensen hebben hun geloof meegenomen en zijn met zovelen dat er best een moskee of 100 af kan. Want je gaat toch geen mensen uitnodigen met de kreet: ‘Je mag komen, maar je religie doe je maar in achterkamertjes.’
    Over dat parkeren. Dat kan nu al per gemeente met elk gebouw tot een ramp leiden, maar je kan het ook veranderen of tegenhouden met de normale inspraak. Op dit moment hebben we hier een nieuw appartementengebouw waar te kort parkeerruimte op het eigen terrein is en er dus een deel langs de straat omgezet is in steekvakken. En dat precies op een hoofdfietsroute die nu smaller is gemaakt. Daar tegenover is een totaal leeg parkeerterrein van een kerk, wat maar een paar uur per week gebruikt wordt. Je vraagt je af hoe heilig die parkeergrond is dat de flatbewoners (en/of hun visite) daar onder voorwaarde hun auto’s niet mogen neerzetten.

  9. Tja, je kunt moeilijk een bordje neerzetten “parkeren vrij muv zondag van x tot y uur dan geldt “parkeren uitsluiitend voor kerkgangers””. Niet alleen moeten die flatbewoners dan zondag zo vroeg hun bed uit, ook de kerkgangers hebben een probleem: zodra ze binnen zijn zijn ze geen kerkgangers meer maar kerkaanwezigen en bij later zelfs kerkverlaters.

  10. @Xiwel,
    Ik kan je wel volgen als het gaat om landen met heel weinig christenen.
    Maar in bijv. Turkije waren altijd veel inheemse christelijke volken en ook hen is het al lang heel moeilijk gemaakt om kerken te bouwen.
    Ik bedoel dus niet dat kleine splintergroepen van buiten zo’n land moeten claimen dat ze grote kerken mogen bouwen, maar wel dat inheemse groepen christenen bescheiden kerken zouden mogen bouwen en ook dat mag vaak niet.
    Het scheelt trouwens wel per land denk ik.
    En over parkeren, de oplossing die Frans54 beschrijft is in Ede een tijd lang gepraktiseerd op weer een andere manier: de kerkgangers mochten parkeren op het parkeerterrein van een naburige school, die dat terrein natuurlijk juist op zondag niet nodig had.
    Die kerk is overigens verhuisd omdat de gemeente te groot werd voor het pand waar ze zaten.
    Of ze op hun nieuwe locatie parkeerruimte genoeg hebben weet ik eigenlijk niet.

  11. @Xiwel,
    Ik ben het helemaal eens als je zegt: Want je gaat toch geen mensen uitnodigen met de kreet: ‘Je mag komen, maar je religie doe je maar in achterkamertjes.’

  12. Voor mij mogen die dingen er met hetzelfde recht staan als keren. We breken de kerken af, maar…. nee, bouwen toch.

  13. Ja nou ja, oke, dan zie je gewoon even het feit dat Jezus over water kon lopen over het hoofd zeg! Dan wordt het nogal makkelijk om hier onverschillig over te gaan doen. ;)

  14. In 1938, maar ook reeds in 1930 en 1920, kon je in Europa gewoon zeggen dat je de pest had aan joden. Nu zijn er veel mensen die zouden willen zeggen, dat zij de pest hebben aan moslims. Maar ze zijn wat geremd, misschien door de nawerking van de Tweede Wereldoorlog. Daarom zeggen ze maar dat ze de pest hebben aan hoofddoekjes of minaretten of zoiets. Het heeft geen zin, de discussie te concentreren op zulke kleinigheden; het gaat om dat andere.

  15. Hier moet ik heel lang over nadenken. Ik ben juist zo blij dat her en der kerken leeglopen en afgebroken worden. De tijd dat godsdienst bepalend is voor de maatschappij is wat mij betreft gelukkig voorbij. Al die knellende en betuttelende banden. Ik ben godsdienstig opgevoed, het heeft heel lang geduurd voor ik de godsdienst echt helemaal overboord kon zetten. En vanuit dat standpunt, die knellende en betuttelende banden ben ik tegen het bouwen van die minaretten. Het lijkt wel of die ontkerkelijking bij de islam pas veel later gaat plaats vinden. Als zij nu veel meer een plek in onze samenleving gaan krijgen, ben ik bang dat er op den duur weer een stap terug gedaan moet worden en bepaalde vrijheden weer verloren gaan omdat ze moeten gaan vallen onder de knellende en betuttelende regels van de islam, want tegen die tijd zal er in de regering ook plaats zijn gemaakt voor mensen die dit geloof aanhangen. Er zal dan dan heel democratisch gekozen gaan worden, ook voor zaken waar ik nooit voor zou stemmen. Een voorbeeld: bv de koopzondag. Een doorn in het oog van de strenge protestanten. Als zij genoeg in aantal waren zouden zij ons hun denkbeelden opdringen. Niet dat ik de koopzondag predik, maar wel de vrijheid om die te kunnen hebben.

  16. @Hanscke: Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan zou ook het bouwen van kerktorens verboden moeten worden. Aan de andere kant ben ik het ook niet met je eens. Kerken floreren als zij verboden worden. Het zou mij niet verwonderen dat de Islam juist groeit door dit soort verboden en dat hun aanhangers hierdoor fanatieker worden.
    Maar ook dit staat buiten hetgeen ik hier loggen wilde; namelijk dat de afkeer juist daar is waar geen minaret, moskee of ook maar een moslim te vinden is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in NL de SGP om een dergelijk verbod vraagt.
    Alle Zwitserse politieke partijen waren tegen dit referendum, behalve de SVP die het indiende. De SVP heeft net als de SGP grote moeite met stemrecht voor vrouwen. Ze willen ook uit de VN. Dat veel mensen met het minarettenverbod hebben ingestemd zal niet zozeer te maken hebben met deze rechtspopulistische partij, maar meer met het feit dat men overwegend katholiek en protestants is (bij elkaar 82% tegenover 4% moslims). Het is dan ook niet ingegeven om religie in het algemeen te beperken, maar juist om maar 1 kleine religie te beperken.

  17. @Emigrant: Moslim is in NL een verzamelnaam geworden voor Marokkanen en Turken. Dat is een beetje krom, we hebben hier ook veel Moslims van Surinaams/Javaanse afkomst. En veel Turken en Marokkanen van 2de en 3de generatie hebben weinig meer met de Islam.
    In Zwitserland zijn vrijwel geen Marokkanen. Daar zijn de Moslims Turken en Bosniërs. Die laatsten werden in het voormalig Yugoslavije uitgemaakt voor Moslim omdat het geen Serven of Kroaten zijn. Zij zijn gewoon verkeerd benoemd en hebben zeer weinig met de Islam. Het zal dus wel kloppen dan maar 10% van de ‘Moslims’ in Zwitserland af en toe een moskee of ander gebedshuis bezoekt.

  18. Het parkeerprobleem kan in ieder geval opgelost worden door de kerk- en moskeegangers te verplichten om met de fiets te komen. Zo sla je drie vliegen in een klap:
    – parkeerprobleem
    – milieu
    – verbroedering en kennismaking met de Leitkultur

  19. @Bob: Hier in de stad hoeven we niet te klagen over die inburgering. Ik zie veel vrouwen met hoofddoekje fietsen. Ik begrijp dat Alkmaar geen echte moskee heeft, maar wel een groot gebedshuis. Die ligt redelijk centraal en voor de meeste moslims zelfs op loopafstand. Maar ook daar zie ik veel fietsen en niet zoveel auto’s.
    Eerder reageerde ik over een parkeerprobleem waar ik nog eens apart over ga loggen. Dat betreft een soor Christelijke kerk.

  20. Ik heb het logje aangevuld met een Wikipagina-link. En dan vraag ik me zomaar af: ‘Heeft Iran nog geen maxaretten ontwikkeld?’

  21. Van de 825.000 moslims in Nederland bezoekt volgens het CBS 24 % wekelijks of vaker de moskee. De Nederlandse moslims zijn blijkbaar wat minder kosmopolitisch dan de Zwitserse. Zou het misschien komen door het nooit ophoudende religie-gezeik in NL?
    Iran heeft geen maxaretten nodig, 1) omdat het enthousiasme voor geloofsbeleving er dank zij de Islamitische republiek tot een minimum is gedaald 2) omdat Iran sommige van de allermooiste moskeeën ter wereld op zijn grondgebied heeft, die door geen parvenu-achtige nieuwbouw te toppen zouden zijn. Een voorbeeld.
    Zou Ahmedinedjad nu overwegen, Zwitserse alpenhoorns in Iran te verbieden?

  22. Als ik een minaret zie, dan denk ik aan Alibaba en de veertig rovers en andere sprookjes uit Duizend-en-een-nacht. Het is wel gezellig om te zien, alleen ik heb er niks mee.

  23. @Emigrant: Dat percentage vind ik ook hoog, maar zal te maken hebben met de grote groep gastarbeiders, die in armere streken van Turkije en Marokko geworven zijn en die vervolgens hun gezin mochten herenigen.
    Die maxaretten zag ik als exportmiddel richting Zwitserland, want zo ver ik begrijp zijn die nog niet verboden. :-)

  24. @ Vedat: Waarom zou je ook iets”hebben” met een minaret? Toen ik nog in Frankfort woonde ging ik vaak fietsen in het ommeland en in verschillende van die voorsteden stonden kerktorens die sprekend op minaretten leken… Dat wisten de mensen niet, maar ik wel, want ik heb er al veel gezien.
    Een paar jaar geleden was het vermakelijk in Cairo hoe een groep kwezelachtige moslims een protest indiende tegen de televisietoren aldaar, omdat deze de vorm had van … een penis! Het is maar waar je net aan denkt. Er zijn ook mensen die zodra zij een banaan zien direct aan iets banaals denken. Bij deze vrome zielen kwam het geen seconde op dat vele minaretten eveneens de vorm hebben van een penis. Misschien zat het ze dwars dat de televisie gewoon een grotere had.

  25. @ Xiwel: Ik dacht dat je doelde op de trend onder sommige moslims, elkaar af te troeven met megamoskeeën en maximinaretten. Bijv. de Hasan II-moskee in Casablanca.
    Die minaret is 210 meter hoog. Knappe jongen die vanaf die hoogte nog de oproep tot het gebed weet te lanceren.

  26. Ik heb tien jaar lang schuin tegenover een kerkgebouw gewoond, nederlands hervormd denk ik, maar dat weet ik niet zeker.
    De hele week moest ik verschrikkelijk vroeg op staan, zodat ik tijd had om mijn puberale make-up aan te brengen, dus de zondagen waren in principe bedoeld om uit te slapen.
    Maar denk maar niet dat ik dat in al die jaren heb kunnen doen.
    Een hekel had ik aan die rotkerk met dat asociale gelui op dat onchristelijke uur.
    Nu ouder geworden en een kleine kilometer verwijderd van de dichtstbijzijnde kerkklok ben ik een stuk genuanceerder.
    Daarom verwondert het mij wel degelijk dat er in de steden minder tegenstanders zijn (kan ik me alleen voorstellen als je je bedenkt dat er in de steden natuurlijk ook meer buitenlanders wonen, die dan de percentages beinvloeden).
    Ook verwondert het mij dat religieuzen van andere geloven (de katholieken en de protestanten uit die enquete) zo vol vooroordelen zijn.
    Godsdienst is godsdienst. Allah is God. God is Allah.
    Dus kan het alleen maar angst zijn. Want nuance is het in elk geval niet.

  27. @Emigrant: Dat is dus geen minaret, maar gewoon een moskeetoren. Daar gaat het oude record van Ulm.

  28. @Assyma: In steden blijven en gaan mensen wonen die wat meer van elkaar kunnen hebben. Mensen die moeite met anderen hebben vluchten naar kleine dorpjes. Dat is althans in de meeste landen die ik ken zo. Ons Spakenburg vind je niet in hartje Amsterdam.
    Hier in de stad luidt het carillon van de Grote kerk de hele nacht door. Dus elk kwartier een deuntje. Het is al jaren geen kerk meer, maar een soort museum van de gemeente. De gemeente heeft wel eens overwogen om het carillon ’s nacht uit te zetten en daar kwam de buurt tegenop. :-)
    Ik heb een keer in Speyer overnacht. Maar voor ik dat deed heb ik wel gechecked dat het hotelraam 3-dubbel glas had. Dat was echt nodig. Daar luiden ze elk half uur een klok van 10 ton en dat ding is ook nog eens vals omdat er een barst in zit. Wat een pokkeherrie, echt heavy metal. Er zijn wel grotere klokken in de wereld, maar die slaan maar een paar keer per jaar om te voorkomen dat zo’n toren instort.

  29. @Hanscke: Ik heb een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt als jij en ben ook blij dat het met de kerk voorbij is. Ik gun de moslims eenzelfde ontwikkeling, maar zie ook dat velen van hen in een andere fase van ontwikkeling zijn. Het zal bij hen nog wat duren, maar de eerste stappen zijn al gezet.
    Eigenlijk hoef je niet bang te zijn voor de invloed van moslims in de Nederlandse democratie, om de eenvoudige reden dat zij maar 5,3% der bevolking uitmaken en lang niet allemaal op een moslimpartij zouden stemmen. Alleen als het heel erg tegen zit zouden er eens zwarte-kousen-moslims in een coalitie terecht kunnen komen, zoals de ultrachristenen momenteel.
    Wie betuttelt er: minarettenbouwers of mensen die zeggen dat zij niet gebouwd mogen worden?

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s