Dec-13: e-Migrant

Een paar dagen terug zag ik een kop in de krant staan: ‘Emigrant blogt op web’.

En dan denk ik: ‘Hoezo?’ en ‘Komen ze daar nu pas achter?’ En dan heb ik het natuurlijk over Emigrant, die hier en waar ik al een half jaar langs kom(t).

Maar bij beter lezen gaat het om emigranten die vanuit Noord-Holland naar het buiteland vertrokken zijn. Zij kunnen nu hier terecht om zo hun achtergebleven land provincie-genoten op de hoogte te houden. Dus iets voor Joanna in Zwitserland-oost. Ik weet dat zij haar wortels in het Noord-Hollandse heeft. Bij anderen migranten in mijn Hette in NederSachsen-oost, Bob in centraal-Thüringen, Pepijn en Natascha in Bayern-oost, Emigrant in midden-Hessen en Luciënne in het Australisch hoofdstelijkgebied weet ik dat niet.

Het is me wel duidelijk dat veel mensen die naar het buitenland vertrekken op deze manier contact houden met de achterblijvers. Sommige mensen doen dat al als ze op vakantie gaan. Ik ben nooit geëmigreerd, maar heb wel hele tijden in het buitenland gewoond, o.a. 6 maanden in de USA en 4 maanden in Canada en 3x 2 maanden in Taiwan. En net als bij mijn vakanties had ik totaal geen behoefte om contact te onderhouden met het thuisfront. (Ik moest er echt om denken om mijn ouders eens per week te bellen.) Maar ook Nederlandse kranten las ik niet in het buitenland en ik luisterde zelfs niet naar de Nederlandse wereldomroep. En dat is gek, want dat was nu net een van m’n hobbies.

En het kan nog erger, want zodra ik met de fiets een landsgrens overga, dan interesseert Nederland me totaal niet meer. Ik hoef dan ook geen PC mee om onderweg te loggen. Dat loggen komt wel eens een keertje als ik weer thuis ben. Dan kan ik mooi wat vakantieherinneringen ophalen.

Geplaatst op 2009-12-13, in Webmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Het bied in ieder geval weer een platform om bloggers te leren kennen.

  2. Uit het oog, uit het hart, Xiwel? Maar serieus, wat je zegt, dat kan ik wel begrijpen, denk ik. Wat is er mooier dan vrij te zijn op de plaats waar je bent en op de fiets doe je veel indrukken op van de plaats waar je bent.

  3. Ik hoef op vakantie ook niet zo nodig logjes te plaatsen of het (Nederlandse) nieuws te volgen. Mogelijk zit het verschil in het woord vakantie (of in jouw geval werk): je weet van te voren dat het verblijf in het buitenland eindig is.

  4. Mijn roots liggen niet in Noord-Holland, dus ik zou niet eens mee mogen doen. Maar ik zou dat ook niet willen. Dit gedoe heeft te maken met de verregaande vereilanding van Europa. “Zoo ik iets ben, ben ik een Hagenaar,” schreef Louis Couperus in 1917. Maar dat was omdat hij door de wereldoorlog in Nederland vast zat. Hij vertoefde liever in Zuid-Frankrijk of Italië. En nu is Noord-Hollandsch ook al een eigen identiteit? Ik voel me meer wereldburger dan Europeaan, meer Europeaan dan Nederlander, meer Nederlander dan emigrant uit het rivierdorp waar ik ooit te wereld kwam. Wat tegelijk niet betekent dat dat dorp geen warm plekje in mijn hart zou hebben

  5. De wereldeditie-link doet ut niet. Ik wou even kijken.
    Kun je nog even langs komen bij mij? Ik had nog een vraagje over de folie.

  6. @Bob: Ik heb de link wederom aangepast. Het NoordHollands Dagblad (is eigenlijk de Telegraaf) heeft dus het domein wereldeditie.nl gekocht. De eerste keer werkte dat. Toen ie het een paar dagen terug niet meer deed heb ik er www voor gezet. En die werkte t/m gisteren. Het is een simpel doorschakel domein. Ik heb nu de werkelijke plek opgezocht. Hij doet het dus weer, maar ik zal het in de gaten houden.

  7. @Frans54 en Vedat: Zoiets ja. Ik betrap me er echt op dat ik nogal ‘Uit het oog => hart’ ben. Ik zou dat niet willen zijn, maar de nieuwe omgeving houdt me daarvoor teveel bezig.
    Het zal goed kunnen dat ik na een bepaalde tijd terug begin te verlangen. Alleen ligt bij mij die tijd proefondervindelijk voorbij een half jaar. Dwz na een half jaar was het werk in een bepaald land op en moest ik weer naar huis. Dat ging niet met plezier of tegenzin, maar daar ergens tussenin.
    Overigens hoef ik daarvoor niet zo ver weg. Ik woon de laatste 8 jaar 12km noordelijker in een stad. Op het dorp waar ik woonde heb ik nog goede vrienden en familie en ook daar moet ik al moeite doen om ze elk halfjaar te bezoeken. En die moeite ligt er niet in dat ik geen tijd heb of dat ik het te ver vind, verre van dat.

  8. Uit het oog uit het hart,
    dat klinkt nogal bot en kil, maar ik heb het ook, hoe kan het ook anders als je zoveel nieuwe indrukken op doet?
    echt uit het hart is het natuurlijk ook niet, het is immers maar een uitdrukking.
    toen we van de zomer even een weekje op ameland zaten (niet erg sensationeel, ik weet het) was ik juist blij van de computer verlost te zijn.
    Lang leve de vrijheid, lang leven het primitieve bestaan!

  9. @Assyma: Da’s volgens mij het hele punt. Ik ben erg op m’n vrijheid gesteld. Vandaar dat ik afspraakloos op vakantie ga. Het vooraf boeken van een hotel of dergelijke ervaar ik al als dwangbuis. Die vrijheid wint het bij mij dus van de hang naar wat ooit was.

  10. Onze laatste woonplaats voor onze verhuizing was Amsterdam. Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal snap waarom er een aparte site moet zijn voor geemigreerde Noord-Hollanders.. Ook het Noord-Hollands Dagblad lazen/lezen we nooit. Denk niet dat we ons daar gaan melden…
    Overigens…als wij met vakantie zijn hebben wij ook helemaal geen behoefte om te loggen of het thuisfront op te bellen of zo. Vroeger gingen wij ook zonder een hotel of iets te boeken op reis. Lekker zwerven met de rugzak. Tegenwoordig ligt dit anders, aangezien we echt aan een bepaalde periode gebonden zijn (eind november) en we echt iets moeten boeken omdat we anders niet weggaan.

  11. @Natascha: Het verspreidingsbebied van het NHD is boven het Noordzeekanaal. Amsterdam heeft het Parool als gemeentekrant en verder De Telegraaf die veel meer over Amsterdam schrijft dan over de rest van Noord-Holland. Het Haarlems Dagblad is ook nog zelfstandig, maar is volgens mij net als het NHD een dochter van de Telegraaf. Verder zit de Gooi- en Eemlander ook niet binnen het NHD.
    Bij het NHD kan je goed merken wat het verspreidingsgebied is. Ze hebben wel dossiers over AZ, maar niet over Ajax. :-)

  12. “Het NoordHollands Dagblad (is eigenlijk de Telegraaf)”.
    Dat is zo ongeveer hetzelfde beweren als xinix.web-log.nl is eigenlijk web-log.nl.;)
    Het NHD, dat eigendom is van TMG, heeft niet dezelfde doelgroep als De Telegraaf.

  13. @Dolby: Ik bedoelde het qua DNS. Zowel nhd.nl, wereldeditie.nl, maar ook bijvoorbeeld haarlemsdagblad.nl zitten allemaal op dns.telegraaf.nl.
    Het Noordhollands Dagblad heeft wel een eigen redactie.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

