Dec-29: Omtrek

Na mijn fietsvakantie heb ik gelogd over mijn lever en dat gedoe over teveel GGT-enzymen. Ik was toen zeer verheugd dat het aantal enzymen door m’n fietsvakantie gezakt was van 254 naar 70. Dat had er mee te maken dat ik opgelet heb met eten en ik mijn gewicht heb laten zakken van 79 naar 71kg. Daarbij kwam dat die 254 ook om andere redenen te hoog was. Ik voelde me toen niet lekker, had langdurig diarree en kon de oorzaak daarvan niet achterhalen.

Na de vakantie en door tips in het vorige logje, was ik tot de conclusie gekomen dat het lactose moest zijn. Tot dan had ik dat nooit als oorzaak gezien, omdat ik al een jaar of 35 geen melk meer drink. Van melk werd ik duizelig en viel ik zelfs flauw.

Maar deze keer zag ik bij nazoeken dat er meer lactose zit in roomijs en melkchocolade. En ja, dat ik me voor de vakantie niet zo goed voelde kan best aan die roomijs gelegen hebben. Ik heb een paar uitstekende ijszaken op wandelafstand. En met het mooie weer in Augustus liep ik net wat vaker bij zo’n ijssalon binnen. Dan nam ik wel het kleinste ijsje, maar toch …

Dus al snel kwam ik op de gedachte dat mijn ‘afvalrace’ niet de reden was tot minder enzymenproductie, maar dat ik daarbij het ijs en de melkchocolade had laten staan. Want ik ben ook verzot op melkchocolade en dat is ook het eerste wat in de ban gaat om een beetje af te vallen. Kortom ik dacht het helemaal te hebben opgelost. Nu alleen nog maar even meedelen aan de huisarts en dan was die man ook klaar met mijn leverprobleem.

Alleen eerst nog even het bloedonderzoek van midden-december afwachten. Ik had daar goede hoop op, omdat ik na midden-oktober compleet gestopt was met lactose-houdend spul. Sterker nog mijn diarree bleef na de vakantie ook weg, dus dat zat wel goed. Maar nee, deze keer meette ik 110 en dat was toch de helft meer dan net na mijn vakantie. En dat is natuurlijk jammer. Zo valt niet echt te ‘bewijzen’ dat het aan de lactose lag.

Dat terwijl mijn gewicht nog steeds op 71 kg is gebleven. (Met geen chocolade en roomijs is dat niet moeilijk.) Dat die lacose een bron was voor mijn diarree is me wel duidelijk. Zo kreeg ik vaak na het eten van een ijsje al binnen een uur aandrang en kon ik de toilletpot weer tot de rand borstelen. Toen dacht ik dat dat mogelijk aan de kou lag en nu weet ik wel beter. Want ook bij melkchocolade en bijvoorbeeld lasagna (met roomhoudende saus) overkwam me regelmatig zo’n spontaan WC-bezoek.

Lactose kan dus wel de veroorzaker zijn van de uitschieter naar 254, maar een volledige oplossing voor mijn leverprobleem is het zeker niet. Gewicht (zoals ik daarvoor altijd aannam) is het ook niet helemaal. Want m’n gewicht is dus nog hetzelfde. Nee, als er iets is dat het meeste met mijn overmatige enzymenproductie van doen heeft, dan is het mijn buikomtrek. Die was voor mijn vakantie 1,03 meter, na mijn vakante 0,93 meter en is nu weer 0,97 meter.

Dat ik dus nog op hetzelfde gewicht ben als na mijn vakantie wil dus niet veel zeggen. Na mijn vakantie beweeg ik duidelijk minder. Het gewicht van spieren neemt daardoor af en die gewichtshoeveelheid is netjes aangevuld met vet rond mijn middel. Kortom, hoog tijd voor een volgende fietsvakantie.

Geplaatst op 2009-12-29, in Overmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Soms is het zoeken naar een spelt in een hooiberg.

  2. Lijkt me spannend, fietsvakantie in de sneeuw! Ik heb zelf ook wel spannende fietstochten van rond de 60 km gemaakt in de sneeuw, maar ééndaags. En heeeel lang geleden…

  3. Geen fijne kwaal natuurlijk, maar dat analyseren van mogelijke oorzaken is aan jou wel besteed ;-)

  4. @Me! en Christiaan: Ik vind mezelf een redelijk goede speldzoeker en dacht hem ook te hebben gevonden. Maar helaas.

  5. @Dwarsbongel: Zonder sneeuw weet ik van de meest normale vakantie ook een spannende te malen. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

