Jan-04: 0878 Bayern-Mitte

Bij het mooie nieuwe hotel in Haag hoorde een oud café-restaurantje. Mogelijk werden hierboven vroeger de kamers verhuurd, maar dan zullen het er maar een paar geweest zijn. Nu leek het meer een chauffeurscafé, waar ik gisteren een simpele maaltijd nuttigde en nu mijn ontbijt.

Vanuit Haag bedacht ik richting oost te fietsen, daar waar het Main-Donau-Kanal ligt. Maar dat was niet mijn doel, ik wilde naar Roth. Net als Schwabach ook een zeer klein kreishoofdstadje en misschien wel net zo fraai. Via een landweggetje kwam ik bij de weg naar Roth. Helaas was dat een autoweg, die mij niet wilde hebben. Zelf hou ik ook niet van autowegen dus zocht ik een andere route en kwam toen weer onbedoeld over het Main-Donau-Kanal. Dat had wel een voordeel. Op deze foto zijn de fietspaden aan weerszijde goed te zien.


Ik maakte daar geen gebruik van, 1 dag van dat spul was me meer dan voldoende. Via deze omweg belandde ik in Roth, wat zeker een bezienswaardig stadje is. Net als in de Kaiserburg van Nürnberg was ook hier een flinke deur met adelaar. Bij Nürnberg was die deur omringt door fotonemers (m/v). Daar ben ik niet bij gaan staan. Deze deur in Roth was veel mooier en in het hele stadje was geen fotografeerder te bekennen. Er was wel een dorpsfeest, maar voor bier en bratwurst vond ik het nog een beetje te vroeg.

Ik karde door naar Hilpolstein en via Solar kreeg ik weer last van die grote autobahn. Dat was niet de bedoeling dus sloeg ik af naar Pyras en vond ik compleet verlaten landweggetjes. Een prachtige fietsomgeving, maar wel flink heuvelachtig. Via Thalmässing dwaalde ik verder kwam ik bij Greding weer bij de autobahn. Gelukkig was daar (op afstand) een mooie fietsroute langs, zodat ik door dezelfde vallei kon.

Bij Kinding werd ik dat zat. Niet het geluid van het verkeer, maar het puin waar de fietsroute uit bestond. Ik wilde wel weer asfalt onder de banden en kwam zo in Kipfenberg. Enkele kilometers daarvoor zag ik grote borden met ‘biketreff’ en de datum van vandaag (13.09.2009), en dat moest zich afspelen in Kipfenberg. Ik verwachtte er motorfietsen, daar tourden er een flink aantal van over de weg waarop ik fietste. Maar nee, die zag ik er net zo min als mountainbikers. Het meeste spul was op een soort race- of tourfiets gekomen en vrat zich vol bij de kraampjes met wederom bier en bratwurst.

Leuk dat ze zoiets verzinnen op mijn fietsroute, maar waarom juist hier in dit kleine dorpje? Dat antwoord kreeg ik een halve kilometer verder; op een bordje zag ik dat ik mij in het geographische mittelpunkt van Bayern bevond.

Na Kipfenberg stevende ik via Krut en nog een berg flinke heuvels op Ingolstadt af. Misschien was dat wel een aardige plek om te overnachten. In Ingolstadt had ik er 100 km opziten, dus geen vreemde gedachte. Ingolstadt zag er ook best aarig uit met een lel van een kerk, een soort slot en aan de overkant van de Donau een mooi park. Het centrum was ook behoorlijk auto- en zelfs Audi-frei.

Maar daar zat wel een probleempje en dat bekroop me al toen ik dwars door de Audifabriek fietste. Die zorgde duidelijk voor teveel sterren. Het enige hotel met minder sterren was nog niet open, dan moest ik nog een paar uur wachten. En waarom eigenlijk? Met 22 graden was het nog steeds prachtig fietsweer en in die paar uur kon ik best het volgende Donaustadje bereiken.

Dat werd dus Vohburg. Vohburg was beduidend kleiner, maar had wel een aardig stadspoortje en een hotelletje.. ..dat op vakantie was. Daarnaast was een restaurant met een bordje ‘zimmerfrei’ voor het raam. Zodoende belandde ik gewoon in het naburige hotelletje, waarvan de uitbaters net terug waren van vakantie. Ik begreep deze boekingsconstructie niet helemaal, maar de kamer, de locatie en vooral de prijs waren prima.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2010-01-04, in Zwerfmatig-9 en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. En niet naar het automuseum in Ingolstadt geweest…

  2. @Me!: Ik heb niet zoveel met (Duitse Kinder-)Wagentjes. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

