Jan-10: Flink 100% Afsnijden

Halverwege m’n fietsvakantieloggerij bedacht ik de route in te tekenen op maps van Google. En dat ging redelijk goed. Ik werd er ook steeds bedrevener in. Kon me ook de kleine padjes herinneren waar ik gefietst had. En omdat het ‘vrije’ lijnen zijn kan je dus ook de lijn over een pad laten lopen dat niet op de landkaart van Google staat, maar die wel op de luchtfoto’s van Google te herkennen is.

De gedetailleerdheid nam dan ook per etappe toe. Bij de laatste dag tussen Vohburg en Landshut kwam het aantal gemeten kilometers op de kaart zelfs boven het aantal kilometers die mijn tellertje destijds aangaf. Dat terwijl ik nog niet eens elke bocht er in verwerkt had. (Google geeft automatisch de gemeten lijnlengte aan.)

Maar wat bleek, opeens was die laatste lijn van gisteren zomaar weg. Ik was er zeker van dat ik ‘m opgeslagen had en ook tussentijds had ik dat een paar keer gedaan. Niet leuk dus, want ik steek zeker een uur in zo’n lijntje. Dus besloot ik die lijn opnieuw in te tekenen. En toen dat klaar was verscheen ook die lijn van gisteren weer, maar wel op een nieuw kaart.

En dat wil ik niet. Ik wil graag alle dagen op een kaart, zodat er een leuk overzicht is waar je op in kan zoomen. Toen ik die 2de (dus dubbele) lijn weghaalde, was ook weer de eerdere lijn met geen mogelijkgheid te vinden. Schijnbaar een softwarefoutje. Ik begreep waar de schoen wrong. Google laat maar een beperkt aantal knikken in de getekende lijnen toe. Mogelijk een paar duizend. Voor de meeste lijntrekkers is dat ruim voldoende, maar ik kom er met mijn gedetailleerdheid natuurlijk weer ruim boven. En ik ben nog niet eens halverwege met mijn fietstocht.

Zoals getikt wil ik niet dat alles over een aantal kaarten wordt verdeeld. Dus heb ik besloten om het aantal knikken per lijn terug te brengen. Ik ben dus aan het kanaliseren, wat er uitziet als flink afsnijden. Dat laatste is alleen te zien als je diep inzoomt. Helaas pindakaas.

Met het kanaliseren ben ik tot Bamberg gekomen, binnenkort moet ook dat overgedetailleerde laatste deel er aan geloven.


Aanvulling:
Einde oefening! Ik was een flink eind opstreek met het kanaliseren toen opeens 2 etappelijnen verdwenen en niet meer terug te krijgen waren. Het systeem geeft wederom aan dat er een blad 2 is, maar daar is niets op te vinden. Terugschakelen van blad 2 naar 1 werkt ook niet. Duidelijk dat ik last heb van een corrupt bestand.

En daar zit nu net het hoofdprobleem. Dit soort kaarten- en lijngegevens staat op de server van Google. Je kan ze niet goed back-uppen op je eigen PC. Je kan ze zelfs niet back-uppen binnen maps van Google. Ik had dan ook al een tijdje de gedachte van: ‘Als Google met mijn kaarten stopt, wat dan?’

Nou, die vraag is mooi voortijds beantwoord. Het systeem is duidelijk niet betrouwbaar genoeg en ik maak wel weer zelf een kaart die ik op mijn eigen PC, CD, DVD, USB-stick of wat dan ook in 1000-voud kan back-uppen.


Nog een Aanvulling:
Ben op 31 jan 2010 opnieuw begonnen met een zeer simpele kaart. In elk geval raak ik dan niet zoveel tijd kwijt als de Google-server weer vastloopt en de kans op vastlopen lijkt me ook kleiner.

Advertenties

Geplaatst op 2010-01-10, in Webmatig, Zwerfmatig-9 en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Dat is al een flink stuk weg… ben benieuwd hoe je terug komt.

  2. Is het niet leuker om ongestructureerd rond te fietsen en maar te zien waar je uitkomt?

  3. @Laurent: Eigenlijk doe ik dat dus. Ik noem het zwerffietsen. Die kaart maak ik dan ook achteraf. Die fietsvakantie heb ik afgelopen september gemaakt.
    Compleet ongestructureerd is bij mij niet mogelijk. Zo wil ik ’s avonds wel in een leuk stadje overnachten, dus stuur ik daar rond een uur of 17 op aan. Ik heb een landkaart (autokaart) mee, maar die blijft grote delen van de dag in de fietstas. Pas als ik er niet meer uitkom, dan komt die kaart er uit.
    Vaak is dat niet nodig. Ik heb een geotic en weet dus altijd wel zo ongeveer waar ik uithang. Verder doe ik m’n best om juist niet op die plekken te fietsen waar ik al eens gefietst heb. Ik noem dat m’n ‘StarTrek-sydrome’. Zo wilde ik niet door Regensburg fietsen. Ik ben daar al een paar keer geweest. Wel zonde, want het is een mooie stad.
    Onderweg kras ik ’s avonds op de kaart aan waar ik gefietst heb. Want al die besluitjes als ga ik hier rechtdoor of linksaf weet ik me nu nog te herinneren. En onderweg staan ook in Duitsland allemaal fietsbordjes. Soms een fietsroute. Als het me wat lijkt dan volg ik die en bij de volgende kruising kan ik alweer op dat tijdelijke besluit terugkomen.
    Ik begrijp dat je mogelijk een beetje halverwege in m’n verslag valt en misschien overkomt dat wel meer bezoekers. Vandaar dat ik even een tussenbalans heb ingelast.

  4. Waar zou jij toch zijn zonder wiskunde!

  5. @Mack: Ik had deze keer meer gehad aan wat ontwiskunde.

  6. Toch weer begonnen, maar nu met een hele simpele kaart om een globale indruk te geven.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s