Jan-17: Alkmaar past zich aan

Inmiddels hebben we hier zo’n 30 dagen afwissellend sneeuw en ijs op de voet- en fietspaden en op de kleinere wegen in de wijken. Eigenlijk best lang. Sinds ik hier woon kan ik me niet zo’n lange periode herinneren. En daarvoor eigenlijk ook niet. We zijn dus goed bezig met het afwarmen. De Kopenhagengangers mogen in hun handen wrijven (en wanten aantrekken).

In de stad zie ik nu ook dat men zich heeft aangepast. Bij aanvang zag je mensen met het geringste beetje sneeuw al naast de fiets lopen. Nu zie je zelfs ouderen stug doortrappen op dezelfde weg die -door wat extra pakken sneeuw, het flink tot ijs rijden door de zware bussen en het zouttekort- een stuk gladder is geworden.

Sterker nog, de mensen zien er de lol van in zoals zichtbaar is op een boom langs het goed sneeuwvrij-gehouden Zanderslootpad.

Degene die (nog) niet kunnen fietsen hebben ook hun maatregelen genomen met voertuigen die ik alleen in de Duitse bossen tegen kom:

Deze industriële rollator trof ik bij het ziekenshuis hier vlak om de hoek.

En dan de gemeente. Die kondigde afgelopen vrijdag zomaar af dat zij extra mensen in gaan zetten voor het ijsvrijmaken van de fiets- en voetpaden.

Dat wordt overigens een race tegen de klok, want donderdag begon het al te dooien en vandaag ligt er vrijwel niets meer. Maar goed het is een aardige geste en misschien hebben we er iets aan als het weer gaat sneeuwen.

Geplaatst op 2010-01-17, in Alkmaar, Fietsen, Klimatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Zullen we de angst voor het broeikaseffect dan maar inruilen voor het koelkasteffect?

  2. Zo’n Unimog wil ik ook wel hebben.

  3. Het lijkt me èrg leuk om ook ns in (op) zo’n oranje mercedes met tractorbanden te rijden :-)
    Van mij mag het weer gaan sneeuwen. Wij maken de stoep wel sneeuwvrij: om de sneeuw te kunnen gebruiken voor een pop en een fort ;-)

  4. @Z. Makreel: Nooit een koelkast in een broeikist zetten. :-)
    En we zullen het vanzelf meemaken of we zomaar de CO2-opwarming gekeerd hebben (of juist niet) of dat de aarde begonnen is aan een kleine of een grote ijstijd. Die laatste 2 staan al een tijdje op de agenda en eerdere ijstijden schijnen ook vooraf te zijn gegaan door CO2-verhogingen.

  5. @Jolie: Ik heb Unimog bij Me! verlinkt naar een aardig stukje op Wikipedia. (In geval je er eentje wilt huren.)

  6. Oh, die dingen heetten oorspronkelijk Unimog, weet ik nog van het Autokwartet dat wij hadden. Maar is nu Mercedes blijkbaar.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

