Jan-19: 1144 Pauselijk Gebied

Op 16 september zette ik mijn fietsvakantie voort vanuit Mühldorf a/d Inn. Zoals ik in de vorige aflevering aangaf, kon ik me in dit gebied wel wat interessante plekken voorstellen. Uiteindelijk koos ik er voor verder de Inn af te zakken, die daar naar het oosten stroomt. Deze keer probeerde ik de bordjes van de fietsroute langs de noordoever wat beter te volgen. Dat ging goed, voldoende bordjes en goed zichtbaar.

Ik fietste door veel groen, wat kleine dorpjes, rustige weggetjes (die soms wel slecht verhard waren) en vooral veel over rechte rivierdijken. Net als de Rijn langs Liechtenstein kan je ook hier stellen dat de Inn behoorlijk omgetoverd is in een kanaal. Net als bij Liechtenstein liggen die dijken er niet voor de scheepvaart, maar voor de veiligheid en bijvoorbeeld een waterkrachtcentrale die ik onderweg zag. Echte scheepvaart (of sluizen daarvoor) heb in bij de Inn niet aangetroffen. Mocht die scheepvaart er zijn, dan gaat die in elk geval niet verder dan NeuÖtting.

Bij NeuÖtting verliet ik de Inn en ging rechtsaf naar het zuiden om AltÖtting te bekijken. Naar mijn gevoel moest dat een aardig stadje zijn omdat het niet zo groot is, maar wel de hoofdstad van het gelijknamige Kreis. NeuÖtting zag er ouder uit dat AltÖtting. Maar dat begreep ik natuurlijk pas toen ik in AltÖtting was. NeuÖtting leek qua bouw op Vilsiburg en Mühldorf, dus ook hier een mooie marktstraat met hoge veelkleurige gebouwen.

AltÖtting was veel ruimer. Had geen marktsstraat en een stadspoort heb ik er ook niet gezien. De Dom zou oud kunnen zijn, maar de rest zag er redelijk nieuw uit. Dit was duidelijk wel een bedevaartsoord, met veel bezoekers en heel veel van hen waren op de fiets. Niet gek, want met 26 graden en weinig wind was het heerlijk fietsweer. Die fietsen werden hoofdzakelijk geparkeerd in de stalling bij de Gnadenkapelle. Die was mij te druk, daar ben ik niet in geweest. De Dom was een stuk rustiger en die heb ik met de aansluitende bedevaartskapel met ‘schatkamer‘ wel bekeken.

Ik had toen al het vermoeden dat dit de plaats van de huidige Paus moest zijn. Ik heb er niet mijn best voor gedaan om dat vast te stellen, zo belangrijk vind ik dat niet. Nu ik een paar maanden later thuis op wikipedia kijk, blijkt dat de Paus op 10km van deze plaats geboren is. Die plaats ligt nog wat verder stroomafwaarts en heb ik daarom ruim links laten liggen. Rechtdoorfietsen Oostenrijk in liet ik ook uit m’n hoofd.

Omdat het weer zo mooi was besloot ik om toch nog wat verder van huis te fietsen en dat in elk geval via Wasserburg te doen. De terrastouriste van gisteravond had me duidelijk overtuigd. Nou kon ik langs de zuidoostoever van de Inn terugfietsen richting Wasserburg, maar dat leek me nix. Ik koos dus voor iets zonder bordjes richting zuid. Ondanks een paar flinke klimmetjes had ik daar zeker geen spijt van.

Via zeer verlaten landweggetjes kwam ik bij Hirten bij de Alz terecht. Die rivier heb ik een heel stuk stroomopwaarts genomen en zo kwam ik door het mooie stadje Trostberg. Altenmarkt was niet zo mooi, maar de getrapte waterval aan de noordkant van hun dorp wel. Vanaf hier fietste ik naar het westen, want anders zou ik nooit bij Wasserburg uitkomen. Alleen vond ik de 304 net wat te druk en een goed fietsalternatief werd niet aangegeven. Dus begon ik bij Obing zelf maar weer wat te experimenteren.

Zo kwam ik door Amerang, wat achteraf helemaal geen omweg bleek ten op zichte van de borden langs de 304. Ik deed er zelfs een kilometer korter over, had er minder heuvels en vooral veel minder auto’s. Bij Wasserburg kwam ik niet zo goed uit. Ik verzande in een buitenwijkje annex bedrijventerrein en begon te bedenken dat deze stad dus wel tegen zou vallen.

Maar bij de Inn aangekomen was dat idee kompleet verdwenen. Ik zag er een prachtige toegang die niet op 1 foto pastte. Heb er dus 3 gemaakt en die heb ik aan elkaar geplakt. Je kan op de gepanoramiseerde foto op de fotopagina klikken en dan wordt ie groter. Het stadje zag er van binnen ook heel mooi uit, alleen erg jammer dat ze zo’n klein stadje niet 100% autovrij kunnen maken. Dit deel van Bayern is op dat gebied ver achter bij de rest van Duitsland, waar het wel zou zijn gebeurd.

Ik was er redelijk vroeg en heb de stad dus flink doorgewandendeld. Hotels waren er ook, maar behoorlijk duur en/of vol. Toch wilde ik er na 99 fietskilometers wel overnachten en had ik ook hier weer veel aan hun complete VVV-overzicht. Net buiten de stad zou aan de noordoostkant een 2-sterren hotel zijn, die maarliefst 8 eenpersoonskamers had tegen zeer gunstige prijzen. Dat moest dus wel lukken.

Ik dus weer de stadspoort door terug de brug over. En net toen ik dacht: ‘dit hotel is er niet meer’ zag ik op een heuveltop het hotel. Het zag er netjes uit en op de kamer had ik veel minder last van het verkeersgeluid dan ik verwachtte. Er zat echter wel een luchtje aan deze kamer en niet zo’n kleintje ook. Het was een wel-rokerskamer. Andere kamers waren bij hen echter ook allemaal vergeven. Dus het raam maar wijd open gezet ter ontstinking.

Het mooie van dit hotel was het prachtige uitzicht op Wasserburg. Op deze manier kan je zien dat de stad geheel ingekneld is in een flinke lus van de Inn. Als je daarbij bedenkt dat 2 kilometer noordelijker de grote 304 over een grote brug mooi om Wasserburg gaat, dan snap je niet dat er toch ook nog een doorgaande autoroute door de stad opengelaten is. Overigens was dat laatste ook amusant. De eenrichtingstraatjes voor dat autoverkeer waren duidelijk te krap. En het verkeer stond dan ook langdurig vast als een grote vrachtwagen de bocht door de stadspoort niet in een zes keer kon nemen.

Ik zag dat later toen ik terugkeerde naar de binnenstad om die beter te doorwandelen. Daar was ik zo. Vanaf het hotel was een zeer kort voetpadje naar de brug. Ook deze stad had voor een groot deel de bouw die ik al bij Vilsiburg aantrof. Die bouw kenmerkt zich ook door de ruime overdekte passages langs de winkels. De eerste 3 tot 4 meter van elk pand is daarvoor opgeofferd. Bij de overgangen tussen de panden heb je wel regelmatig een op- of afstapje, maar voor de rollatorgangers was daar netjes een oplossing aangebracht.

De pilaren die aan de wegzijde staan zijn zo groot dat er ruime vitrines in pasten. Als voetganger kon je er dus wel mooi droog lopen met ruim uitzicht op de straat. In een van die loopgangen trof ik deze transportfiets aan. Dit model met een kleiner voorwiel en een brede voorstandaard zie je vaker in Duitsland, hun post heeft ze ook maar dan in het geel. Deze was voorzien van een oude Wasserburgse nummerplaat. Denk niet dat dat origineel is. De afmeting geeft aan dat ie ooit op een auto heeft gezeten. Op de achtergrond zie je 2 van die grote pilaren, de bakfietsfoto heb ik richting weg genomen.

Na flink wat wandelen vooral door hun kleinere (gelukkig wel autovrije) stegen en straatjes en een leuk gesprek met iemand die aan zo’n steeg woonde, heb ik buiten op een klein terrasje voor een bistro gegeten. Als ik niet verder gefietst was, dan was dit duidelijk dé ontdekking van mijn vakantie geweest. Het was zeker zo mooi als Bamberg en Soest, maar die steden kende ik al en deze niet. Sterker nog, tot gisteravond had ik er nog nooit van gehoord.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2010-01-19, in Rijwielmatig, Zwerfmatig-9 en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Heel mooi die panoramafoto zo… Lijkt me een mooie stad. Die transportfiets is waarschijnlijk wat gemoderniseerd bij het opknappen. Die nummerplaat hadden ze wel weg mogen laten.

  2. Waarom ben je na Altenmarkt an der Alz niet iets verder doorgefietst naar de Chiemsee? Lijkt me mooi bezienswaardig meer.

  3. @Dhyan: Precies weet ik het niet meer, maar er zaten wel een paar dingen in m’n achterhoofd waardoor ik dat niet zo zag zitten. Allereerst wilde ik naar Wasserburg en bedacht ik dat mogelijk verder was omdat ik vaak nogal omfiets. Via de Chiemsee was daar nog meer omfietsen bijgekomen. Ik wilde daarbij optijd in Wasserburg zijn, want als ik er niet kon overnachten, dan wilde ik in elk geval wel de tijd hebben om er goed rond te kijken alvorens verder te fietsen.
    En een aantal jaren terug ben bij de Forggensee geweest een vergelijkbaar Bayers meer aan de noordkant van de Alpen. Dat vond ik toen weinig voorstellen. Je zat er nog niet in het hooggebergte en voor de Chiemsee was bij Altenmarkt al te zien dat dat ook daar niet het geval zou zijn.
    Beide zijn achteraf redeneringen, want echt precies weet ik het niet meer en misschien ga ik er wel de volgende dag naartoe. :-)

  4. @Me!: Ik heb de panoramafoto’s genomen door gewoon in de rondte te draaien en af te drukken. Thuis bleek dat ik m’n camera niet bij elke foto horizontaal gehouden heb, dus heb ik wat moeten kantelen en passen. Erger nog was de automatische belichting. De middelste foto was in de lucht een stuk donkerder. Die heb ik bijgesteld, maar toen bleek er weer een kleurverschil in de weg te zitten. Nou vind ik dat niet zo storend als in de lucht en het is op die manier aardig te zien dat het om 3 aanelkaargeplakte foto’s gaat.
    Voor zoiets zou je een groothoeklens moeten hebben, maar die zit niet op mijn simpele toestel. Verder achteruitlopen was ook geen optie. Ben dus wel blij met het resultaat.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

