Feb-24: Kemkers Buitenspel

Weer een gezellig avondje schaatsen met een verrassende ontknoping: Sven schiet halverwege de verkeerde baan in. Einde oefening, want zoiets is niet toegestaan. En inderdaad Sven heeft geen 10km maar 9,969km geschaatst, door 4 binnenbochten achter elkaar te nemen. En dat mogen er maximaal 2 zijn.

Hier zit ie 10 minuten later onthutst na een prima race:

Zelf had ik gehoopt dat Sven in de laatste rit van de 10km zou uitkomen tegen Lee, de uitslag van de Olympische 5km gaf daar aanleiding genoeg voor. Lee mistte daar een goede tegenstander en Sven ook. Ik had ook verwacht dat de 3de 10km die Lee ooit geschaatst heeft wel een sensationeel kon zijn. En dat bleek. Bob de Jong kon wederom niet aan Lee tippen.

Het voordeel was een betere nek-aan-nekrace en daardoor minder kans op een foute wissel omdat je tegenstander dan in de weg rijdt. Nadeel was dat beide wel eens een stuk sneller waren gegaan en daarmee kans op een slachtoffer. Dat had Sven kunnen zijn, want ook nu weer kwam Lee behoorlijk uitgerust over de finish. Als ik Lee zie schaatsen dan valt me op dat ie dat enorm lichtvoetig doet. Ik denk dan ook dat ie 20kg minder weegt dan de rest en op dit ijs is dat een enorm voordeel.

Maar helaas Sven mocht zijn race grotendeels solo afleggen en toen stond opeens vlak voor de kruising Kemkers in de weg. Ik vond het een vreemde plek waar Kemkers uithing. En toen hij zijn vinger uitstak moest Kramer wel de binennbaan in of de arm van Kemkers er af schaatsen. Hij vatte dit op als een aanwijzing dat ie naar de binnenbaan moest.

Er zal wel druk lipgelezen worden om te bekijken wat Kemkers vlak voor die bocht zei. Toch doet dat er niet toe. Sven week uit voor de arm van Kemkers. Als ie daarna teruggestapt was naar de buitenbaan, dan was ie ook fout geweest omdat zijn linkerschaats dan voorbij de blokjes geweest was en dat mag tegenwoordig niet meer. Kortom wat Kemkers ook deed of zei hij stond daar gigantisch in de weg.

Nu ik vaker De\Speld lees kan ik niet anders bedenken dat Kemkers omgekocht is door Lee. Kemkers wist dat ie Sven niet langzamer kreeg dan Lee, dus greep naar dit paardemiddel. Bij Bob de Jong leek het ook op die manier mis te gaan, maar die schold zijn coach op een niet misteverstane manier naar de kant.

Vroeger, toen alles nog veel beter was, kon dat niet en stond er een vlaggende wisselwachter aan het eind van de kruising:

Helaas zijn die door Erica Terpstra wegbezuinigd.


Aanvulseltje op 2010-02-24 15:00:

Dat ik niet de enige ben die aan omkopen denkt mag blijken uit de getraceerde bezoekers. De helft komt op dit moment via de zoekwoorden ‘Kemkers’ en ‘omgekocht’ op deze site. Eentje dacht overigens dat Lee omgekocht was en ik zag dat ik nog iemand hielp met een oude wisselfoto. (Heb ik erg naar moeten zoeken, komt van een oude video. Dus niet voor niets gezocht.)

Geplaatst op 2010-02-24, in RTV-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 21 reacties.

  1. Je doet het niet veel beter dan Kemkers Xiwel: hij maakte niet drie maar vier binnenbochten achter elkaar: in de ronde voor de verkeerde wissel twee en in de ronde erna ook twee, hij heeft niet halverwege die ronde weer teruggewisseld. klopt ook beter met die 977 meter: een binnenbocht scheelt ruim 10 meter.

  2. Overigens ben ik het niet eens met je opvatting dat hij in de binnenbocht terecht kwam omdat hij de arm van Kemkers moest ontwijken: hij reed al bijna in de buitenbocht bij het begin van de bocht en moest juist een behoorlijke sprong maken om toch nog in de binnenbocht te kunnen komen (wel met je eens dat Kemkers erg ver richting de bocht stond, vermoedelijk veroorzaakt doordat hij nog iets op had staan schrijven op een white-board, wat volgens zijn eigen woorden de fout ook veroorzaakte: toen hij opkeek van dat schrijven had Sven al gewisseld waardoor Kemkers de indruk kreeg dat hij uit de buitenbocht kwam – feitelijk dus doordat Kemkers hier geen assistent had/mocht hebben die het schrijfwerk deed en hij toch iets extra door wilde geven en afgeleid werd van wat er op de baan gebeurde))

  3. Oh, ik had het met de juiste cijfers in het hoofd in de gauwigheid gelezen als (9.)977 meter, je hebt het echter over 9,77 km en dat klopt echt niet, twee extra binnenbochten scheelt niet ruim een halve ronde.

  4. @Frans54: Ik had het nog al snel in elkaar geflanst en kon nog niet de juiste baanafmetingen vinden. Inmiddels heb ik die wel. De binnenbaan is 10 pi korter en scheelt 31,415 meter en dat komt met rondetijden van 30 seconde op zo’n 2 seconde voordeel uit.
    Gelukkig is een weblog geen wedstrijd die maar 1x in de 4 jaar langskomt. Ik mag dus gewoon mijn foutjes herstellen en heb dat even gedaan.
    Pas veel later las ik dat Kemkers voor de krant toegegeven had dat ie het fout zag. Dat siert hem. Van de camerabeelden die getoond werden was het mij duidelijk dat Kemkers echt in de weg stond. Kramer schaatste idd ver naar buiten en als ie doorgeschaatst had, dan had ie zelfs Kemkers omver moeten schaatsen. Vervolgens reed ie daarom meer richting midden tussen de banen en vond ik de afstand tussen de uitgestrekte arm van Kemkers en Kramer nog niet groot. Kemkers stond dus erg ver op de baan. Misschien zijn daar inmiddels betere beelden vanuit andere cameraposities.
    Ik vind dat Kemkers een klacht had in moeten dienen over Kemkers die Kramer hinderde. Redengenoeg voor een leuke skate-off tussen Lee en Kramer.

  5. Inmiddels is via interviews wel duidelijk wat er is gebeurd.
    Ik heb veel respect voor Sven Kramer en ook voor Geert Kemkers voor hoe ze die interviews hebben gegeven.
    En verder geeft het mij een Jan Bols gevoel.

  6. Ik heb een ingewijde horen melden dat het verder uit elkaar staan van de coaches was afgdwongen door de camera die die langs de baan meerijdt. Daardoor mochten er ook geen secondanten staan, die anders altijd de informatieborden prepareren, en moest Gerard dat ook allemaal zelf doen, en dat heeft er toe bijgedragen dat hij die fatale vergissing maakte: hij kon niet continu naar Sven blijven kijken.

  7. @Trijntje: Maar Jan Bols schaatste 31,42 meter teveel. :-)

  8. @Niklas: De oplossing lijkt me dus duidelijk. Naast de baan komt een coach-gebied dat een halve meter lager ligt. Dan kunnen de camera’s er overheen en de schaatser hoeft zich niet meer op te richten als hij de souflerende coach goed wil verstaan. Coaches kunnen dan ook niet meer tever op de baan komen, waar Bob de Jong zich eerder aan ergerde. Kortom een win-win-win-situatie.

  9. @Xi: dat vermoedde ik al, het verbaasde me gezien je gebruikelijke betrouwbaarheid als het om (statistische) cijfers gaat alleen wat, dat die 23 meter wél klopte nam ik op grond van die gebruikelijke nauwkeurigheid dan ook zonder meer aan, ik hield het op een kommafoutje of een bij het typen overgeslagen cijfertje. Geen ramp, maar ik kon het niet laten je er even op te wijzen.

  10. @Frans54: Daarbij was mijn insteek een leuke aanleiding te hebben voor een extra link naar het weblog van De\Speld. Ik kan me daar goed mee vermaken.

  11. Duidelijk toch, Kemkers was gewoon op zoek naar een andere baan.

  12. Tjonge jonge, een nationale ramp, en ik weet het nu pas. Chimsky schrijft er ook al over.
    Zonder ook maar iets gezien te hebben, en rekening houdende met alle oorzaken, is het natuurlijk toch een onvergeeflijke fout. Bij zo’n belangrijke wedstrijd mag je zulke fouten niet maken, als professional. Waarschijnlijk speelden de zenuwen ook een rol.
    Ik ben van plan een medaille-spiegel te maken die Nederland met Thüringen of Erfurt vergelijkt. Eens kijken wie er wint.

  13. @Xiwel, idd, Jan Bols reed te veel.
    Maar als deze fout niet was gemaakt dan had Sven toch wel de Koreaan verslagen schat ik in.
    Ik gun het daarbij die Koreaan wel: op zo’n manier een langebaancarrière beginnen, dat is toch een fantastisch iets.

  14. @Me!: Hij stond al aan de zijlijn. :-)

  15. @Bob: Was het maar waar. Ik denk dat Kemkers even niet goed heeft opgelet. Dat was meer omdat de overwinning al “In ze pocket” was. Over Kramer wordt altijd gezegd dat ie goed te coachen is. Hij doet precies wat de coach hem instrueerd. In dit geval niet zo handig.
    In Erfurt staat nog altijd een belangrijke ijsbaan. Toch had je met Kania en Niemann meer winst geboekt. Thüringen lijkt me ook niet een skibundesland of heb ik dat mis? Qua inwonertal is Thüringen beduidend kleiner en zou je NordRhein-Westfalen moeten nemen. Is in afmeting 10% kleiner dan NL, maar heeft zo’n 10% meer inwoners. Maar ja geen echte schaatsbaan en ook daar weinig skiërs lijkt mij.
    Doe dan voor de statistiek ook Beieren even bij je lijstje. Ik denk dat die nog het hoogste scoort.

  16. @Trijntje: De tijd van Sven was 12:54.50. Maar hij heeft 31,4 meter tekort geschaatst. Dat is bij een rondetijd van 30 seconde gelijk aan 2 seconde = 12:56.50 voor 10km.
    Lee schaatste er 12:58.55 over en had last in de laatste buitenbocht waar ie om v/d Kieft moest. Als shorttracker zit ie daar niet mee, maar bij het langebaanschaatsen hoort v/d Kieft naar de buitenkant te gaan (ook een coachingfout) wat Lee zeker een seconde had kunnen schelen. En dan zit er tussen de tijd van Kramer en Lee nog maar 1 seconde.
    Bedenk daarbij dat Lee flink frisser over de finish kwam. Lee weet echt nog niet wat ie kan en had op dit ijs een enorm voordeel door zijn lage gewicht. Hij gleed echt een stuk lichter en gemakkelijker over het ijs vergeleken met de rest.
    Dus als ze tegen elkaar hadden geschaatst dan had ik nog moeten zien of Kramer gewonnen had. In elk geval hadden ze beide een betere tijd neergezet en Sven had niet kunnen miswisselen omdat ie dan Lee in zijn baan zou vinden.
    Hoe dan ook is het mooi voor Kramer dat ie eindelijk weer een goede concurrent heeft.

  17. Frans: je begint al aardig op de Nationale rekenkamer te lijken. Je begrijpt toch wel dat elke redenatie op jouw log voortaan tot in vier cijfers achter de komma geanalyseerd gaat worden en eventuele fouten gepubliceerd worden in de Telegraaf hè? ;)
    Xiwel: Zou het niet gewoon beter zijn om Sven die gouden plak alsnog te geven? Als we die paar meter erbij op tellen had-ie nog de snelste tijd gehad.
    Bovendien, en dat lijkt me nog een beter argument: hoe kan iemand nu blij zijn met goud als hij weet dat hij niet de beste was?

  18. @Mack: Waarschijnlijk reageerde Frans zo omdat ik eerder bij hem een plusminus-slak onder het zout bedolf. Dus verwachtte ik de kaatsende bal retour. En Frans had gelijk. :-)
    In de reaxi boven je gaf ik aan dat het nettoverschil Lee-Kramer maar 1 seconde was. Dus nix plak naar Kramer. Hooguit een ‘skeet-off’. Lijkt me leuk als die Lee en Kramer een keer tegen elkaar uitkomen en zo elkaar dwingen tot een wereldrecord onder de 10 minuten (moet voor Lee wel haalbaar zijn lijkt me.)

  19. Frans heeft het wel een beetje in zich, als ex-boekhouder natuurlijk. Ik probeer mijn logjes altijd Frans-bestand te maken.
    Lee is erg goed, maar voorlopig gaat Kramer nog gewoon onder zijn tijden dus ik maak me niet zo’n zorgen. Kramer is ook pas 23 en 23 of 21 maakt niks uit.

  20. Lee heeft recht op die gouden plak, ongeacht of hij wel of niet de snelste tijd zou hebben gehad als Sven wel de juiste route zou hebben geschaatst, zo werkt dat nu eenmaal.
    En het is mooi dat zo’n talent opstaat, vanuit een shorttrackachtergrond.
    Kan nog een leuke rivaliteit worden.
    En, even in reactie op één van de andere comments: voor zover ik zie ben ik de enige trijntje die op deze site reageert.
    Ik noem me trijntje naar mijn favoriete Oma, naar wie ik ook genoemd ben, maar dan in een andere vorm.

  21. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat Kramer niet meer op Kemkers kan rekenen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

