Mrt-03: 2188 Ijssel
Op 26-09-2009 vertrok ik met lekker fietsweer wederom huiswaarts. Ik stapte op in Lippramsdorf en dwaalde over verlaten landweggetjes in west-noordwestelijke richting. Via Blankenberg belandde ik in Raesfeld. Daar vond ik een wegwijzer met opschrift ‘Isselquelle’
Ik wist dat de Ijssel hier oorsprokelijk ergens begon. Met Vedat en Google-maps heb ik wel eens gezocht naar het begin van de echte Ijssel, die binnen Nederland tot aan Doesburg de Oude Ijssel heet. Op het dorpspleintje van Raesfeld zag ik op hun plattegrond dat ik maar enkele kilometers naar het noorden hoefde.
En inderdaad, daar was een droge greppel met een paaltje dat aangaf dat hier de IJssel begint. Ik vraag me dat af, aangezien er nog wat hogere heuvelpunten in de buurt waren. Ik denk dat deze plek ooit aangewezen is om verlost te zijn van die nieuwschierige Nederlanders. Een fietsopa was er met 2 kleine jochies. De man sprak Duits en kwam gewoon uit de buurt.
Ik heb de Ijssel niet echt gevolgd, maar ben schuin doorgestoken naar Bocholt. Daar kwam ik in hun centrum de Bocholter Aa tegen, waar behoorlijk meer water in stond. Die rivier heet in Nederland de Aa-Strang en komt bij Ulft in de Oude Ijssel. Vervolgens stroomt de Oude Ijssel bij Doesburg in de Ijssel.
Oorspronkelijk was het stuk Ijssel tussen Arnhem en Doesburg er helemaal niet, en was de Ijssel dus geen zijtak van de Rijn. Door het waterpeil in de Rijn te verhogen is er een doorbraak gekomen zodat tegenwoordig het meeste water in het Ijsselmeer uit de Rijn komt. Waarschijnlijk zal dat met iets van een stuw gedaan zijn. Maar daar dat zeker 500 jaar terug is kan ik er weinig over vinden.
Vanuit Bocholt fietste ik via Dinxperloo, Netterden en Elten langs de Nederlands-Duitse grens. Ik ben daar een flink aantal malen van land gewisseld. En ondanks het mooie weer en de mooie omgeving had ik het toch een beetje gehad met het fietsen. Het gebied rond Arnhem vind ik niet zo uitdagend. Dat zal komen omdat ik er al zo vaak heb gefietst.
Ik besloot dus om naar Arnhem door te fietsen en daar een directe trein naar Alkmaar te nemen. En als ik eenmaal zo’n definitief besluit neem, dan zet ik er flink de gang in. Via Zevenaaar en Duiven was ik dan ook zo over de nieuwe Ijssel in Arnhem. Daar viel het me tegen met de tegelpaden en het drukke autoverkeer, dat vooral ten zuiden van het station vaststond.
Een kwartier later zat ik in de trein en ik kwam zo ongeveer om 18 uur in Alkmaar aan. Deze dag had ik (met de anderhalve kilometer in Alkmaar) 120km gefiest. In totaal werd het 2188 km in 22 dagen. In de afgelopen weken geen enkele lichamelijke klacht gehad (had ik bij aanvang zeker niet verwacht). Ondanks het lekkere eten was ik een kilogram of 6 afgevallen, wat de bedoeling was. Verder geen lekke banden en niet eens een gebroken spaak. Zeker 95% van de tijd was het droog en voor 70% was het warm en zonnig.
Achteraf gezien niet verwonderlijk dat ik (voor mijn doen) zoveel foto’s genomen heb en dat ze zo goed gelukt zijn. Op een stuk of 10 dubbele (omdat ik dacht dat ik bij zo’n foto bewogen had) na, staan ze nu allemaal in een fotoalbum op dit weblog.
Geplaatst op 2010-03-03, in Zwerfmatig-9 en getagd als Bocholt, Gelderland, GER-NW, IJssel, Raesfeld. Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.
Dat is zo’n 100 km per dag, en dat is zeer netjes met alle activiteiten eromheen.
Sodeju, dat is een zeer respectabel gemiddelde!
@Me! en Laurent: 100 km is 5 uurtjes fietsen. Dat kan bijna iedereen als je weet dat er 24 uur in een etmaal zitten.
Dat moet ook wel vijf uur per dag, anders lig je alleen maar krom over het stuur en bekijk je niks van de omgeving.
Ik ben geboren in Gendringen en we boomden met een vlot over de strang of we doken er in van de sluis bij Engbergen. Haha dit doet me ook denken aan die goede oude tijd dat we schaatsten rondom het slot in Anholt.