Apr-04: Afmelding Telefoongids

Zonet bekeek ik een uitzending van Kassa en daarin kwam de telefoongids aan de orde. Volgens een onderzoek van Kassa gooit 32% dat ding direct bij het oud papier en wordt ie maar door 42% gebruikt. De man van de telefoongids kwam met hele andere cijfers. Volgens hem wordt de telefoongids door 85% van de ontvangers gebruikt.

Dat is een flink verschil in enquête-uitslag. Volgens de man van de telefoongids kwam dat omdat Kassa een internet-enquête heeft gehouden en die bereikt niet de mensen zonder internet, die juist veel in de telefoongids lezen. De telefoongids laat zelf regelmatig telefonische peilingen houden over het gebruik van hun gids.


Felix Meurders ging hier niet op in. Beetje dom, want bedrijven die internetpeilingen doen verrekenen in de uitslag dat niet iedereen een internetaansluiting heeft. Hij had zich daar van tevoren over moeten laten informeren en nu stond hij dus met een mond vol tanden. Aan de andere kant zijn de cijfers via telefonische enquêtes inmiddels ook flink onbetrouwbaar. De helft van de Nederlanders doet niet mee omdat ze in het belmeniet-register staan en een kwart gooit zo de telefoon er op als er over zoiets gebeld wordt.

Daardoor blijven de gebelden die het allemaal niet zo erg vinden over. Die mensen vinden het ook niet zo erg dat er jaarlijks een dikke buurtgids door hun deur valt. Het percentage wat de telefoongids opgaf lijkt me dan ook behoorlijk overdreven. Het klopt ook niet wat ik bij mezelf en bij kennissen zie.

Nou is deze papieromzet inderdaad gehalveerd toen de Telefoongids en de Goudengids samengingen. Maar waarom nog altijd troep maken en die in de deur gooien, als die in veel huishoudens direct bij het oudpapier belandt? Daar was volgens de man van de telefoongids al een oplossing voor. Mensen konden zich met 4 muisklikken afmelden.

Welke 4 dat waren en op welke website, die van de kpn.nl of van de telefoongids.nl, vertelde hij niet. Dus klikte ik een keer of 20 en vond ik de afmeldmogelijkheid hier (in het midden rechts).

Het afmelden verliep goed (denk ik). Aan het einde mocht er nog een opmerking geplaatst worden. Daar schreef ik:

Ik gebruik ‘m al 7 jaar niet meer. Zonde van het papier.Nmm zitten de kosten van de telefoongids in mijn vastrecht. Dat kan nu dus een stuk lager. Het vastrecht van de kabel is 3 euro per maand lager en dat bedrag is inclussief onbeperkt luisteren en kijken naar 60 RTV-zenders. In het vastrecht van de telefoon zit niets. Voor elk gesprek moet betaald worden. Dus zal een groot deel van de kosten door de papieren gids komen en dat kan vanaf nu uit mijn vastrecht. Bij voorbaat dank.

Ooit had men bedacht om een e-mailgids te maken. Zover ik weet is daar nooit iets van terecht gekomen en toch kan iedereen elkaar mailen.

Advertenties

Geplaatst op 2010-04-04, in Milieumatig, RTV-matig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 22 reacties.

  1. In dit geval heeft Duitsland de handigere oplossing. Op stations, in postkantoren en op andere strategische punten liggen stapels van de nieuwe telefoongids. Wie er een wil neemt er een mee; wie niet, die niet. De totale omzet van het ding kon daardoor dus flink omlaag.
    Ik neem er altijd een mee, maar vaak ben ik te lui om naar dat kastje te lopen en kijk ik toch in de Internet-telefoongids.

  2. @Emigrant: Dat lijkt mij ook een goed idee. En ook dit had Kassa even voor de uitzending kunnen navragen. Deze methode is er in NL ook voor de reclamekrantjes. Die kan ik uit de bieb meenemen. Dat doe ik soms omdat er af en toe aanvullend locaal nieuws in staat.
    Ik vraag me wel af hoe de aan te leggen hoeveelheid bepaald wordt. Gooien ze na een paar weken 1000-den onopgehaalde gidsen bij het oudpapier of stoten mensen hun neus omdat ze op zijn?

  3. In de hal van onze flat ligt ook altijd een hele stapel (afmelden heeft voor mij dus geen zin vrees ik). Na een paar dagen is die altijd weg. Veel mensen nemen hem denk ik mee omdat ze vanouds gewend zijn een telefoongids te hebben. Of de mensen van de villa’s aan de overkant stoken er hun open haard mee.
    Ikzelf heb hem tien jaar geleden nog eens gebruikt om mijn monitor wat hoger te zetten, maar sindsdien niet meer.
    Goed en nuttig stukje overigens.

  4. Ik krijg dat ding al jaren niet meer. Waarschijnlijk heb ik me ooit op een dergelijke wijze afgemeld.

  5. Emigrant is me voor. Als je hier een telefoongids wilt hebben, moet je hem zelf ophalen bij het postkantoor. Dat doe ik ongeveer een keer in de drie jaar. Gebruiken doe ik hem misschien 5 keer per jaar. Meestal zoek ik de telefoonnumers die ik nodig heb op op internet.
    Als je nou een open haard had gehad, dan had je er nog wat aan.

  6. Een sympathiek font overigens bij de reakties.

  7. @Bob: Is gewoon Comic Sans en ik vind het wel passend voor het bijkladdeel. :-)

  8. Er zijn bejaarden die wel de telefoongids gebruiken maar niet in de Bieb of op het station komen, en geen internet hebben. Er zijn steeds meer mensen die alleen een mobieltje hebben, maar die staan niet in de telefoongids.
    Het vastrecht voor de telefoonaansluiting is niet het gebruik van de telefoon (gesprekskosten), maar de infrastructuur, kosten van het netwerk. En een klein beetje voor de gids.

  9. Waardevol zijn telefoonboeken als ondergrond voor geluidsboxen, dat de benedenburen geen geluidshinder hebben.

  10. Mijn moeder is 80, zij heeft internet maar veel verder als patienten komt zij niet.
    Die heeft echt de gids nog nodig.
    En wat als mijn internet het begeeft?
    Dan vind ik dat papieren ding toch nog best handig.
    Ben wel een voorstander van minder dan 1 per jaar en zelf ophalen.

  11. Van mij hoeft het niet, en als je internet het niet onverhoops, dan zijn er altijd nog telefonische nummers waar ze het opzoeken…

  12. @Kaat en anderen: De ‘oudjes’ hebben de laatste jaren een flinke inhaalrace achter de rug. Ik ken er dus erg veel met PC, Internet en ze MSN’en en mailen er op los.
    Het kleine restgroepje dat achterblijft heeft waarschijnlijk ook moeite met de gids omdat de letters te klein zijn. Die hebben gewoon een eigen lijstje met belangrijke nummers zoals wij een lijstje met e-mailadressen hebben.
    Een ander deel heeft een GSM-achtige telefoon waarmee nummers automatisch opgeslagen worden.
    Ik ben overigens niet voor de afschaffing, maar vind het automatisch uitstrooiien van 7 miljoen telefoongidsen ook overdreven.
    Dat afhalen bij een postkantoor of bieb lijkt mij wel iets. Er is altijd wel iemand te vinden die zo’n gids voor een oude buurvrouw of opa wil meenemen.

  13. Goed dat ik deze post zag.
    Ik heb het programma van Kassa ook gezien, en toen gedacht: ik zou hem eigenlijk op moeten zeggen. Nu heb ik dat ook daadwerkelijk gedaan.

  14. En inderdaad: zo’n ophaalsysteem lijkt me zo gek nog niet: veel beter dan een administratie gaan opzetten van wie hem nog wel wil hebben. Wie hem dan zelf niet kan ophalen moet het maar aan iemand anders vragen. Dat moet toch mogelijk zijn.

  15. @Trijntje: Daarnaast is dat verspreiden nog een kostbare zaak, want die boeken wegen niet nix.
    Toch vraag ik me af hoe ze de juiste hoeveelheid boeken op de juiste plek leggen. Met zondagskrantjes is dat niet zo moeilijk. Na een paar weken zie je wel hoeveel er telkens over blijven. Met een telefoonboek komt dat evaluatie moment maar 1x per jaar. Het zou me niets verwonderen als er overal veel teveel komen en die vervolgens onopgehaald bij het oudpapier gaan. Zo’n doemijmaargeentelefoonboekregister geeft daar in elk geval enig inzicht in, want op die bovengenoemde peilingen valt geen peil te trekken.

  16. Als ze verstandig zijn leggen ze eerst kleine hoeveelheden op die afhaalplekken. Als die binnen een paar uur weg zijn belt de beheerder van de plek even dat ze op zijn, en dan komt er weer een pallet.

  17. Ik ga dit jaar turven hoe vaak ik hem gebruik. Als het minder dan twee keer is hoef ik hem niet meer. Het nadeel is, als je ongeveer weet hoe iemand heet en je bedenkt daarbij een adres dan kun je met combineren redeneren en deduceren nog wel eens de goede persoon traceren. Dat is per computer moeilijker

  18. @Hanscke: Ik heb dat ooit wel eens gedaan en in een dorp kan dat werken. In een grotere stad lukt dat veel lastiger omdat je veel meer mensen door moet worstelen. Dat terwijl zoiets met toeto een stuk eenvoudiger gaat. Die heeft uit het telefooboek alle namen gehaald die aan een straat wonen. Ik gebruik dat wel eens. En het werkt voor heel Nederland en niet het kleine gebiedje van het telefoonboek.

  19. Ik wist tot vandaag niet eens dat je hem kon opzeggen, dus dat heb ik nu ook direct gedaan. Via Internet opzoeken is veel sneller.

  20. Ik weet niet eens of wij nog een telefoongids krijgen. Ik wist niet eens dat we geen kijkgeld meer betaalden.

  21. Ik gebruik eigenlijk alleen het gouden gids deel incidenteel nog wel eens: als ik een bedrijf zoek en geen namen in die branche ken of een alternatieve leverancier zoek. Voor de rest werkt internet een stuk handiger, daar hoef ik niet eerst de juiste plaats, vervolgens de juiste letter in het alfabet en tenslotte voorletters en eventueel nog adres te zoeken: gewoon intypen et voila.

  22. Hier de telefoongids ook alleen voor het op de juiste hoogte krijgen van de monitor. Maar dat andere probleem is inderdaad iets om eens aan te pakken: wanneer kunnen we eindelijk eens mobiele telefoonnummer achterhalen? Liefst via internet, wegens de vele wijzigingen?

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s