Apr-14: De Wilhelminalaan

Wederom een brand in de Schoorlse Duinen. Het ziet er naar uit dat ook dit een behoorlijke heide- en bosbrand is. Niet een duinbrand, duinen bestaan uit zand en dat brand pas bij extreem hoge temperaturen.

Inmiddels komen wat website-bezoekers langs, omdat ik wel eens over de Schoorlse Duinen schrijf. Het is een mooi gebied en ik fiets er vaak. Eergisteren ben ik nog over de Julianalaan gefietst. Er waren toen aardig wat mensen in de duinen. Als dat vandaag ook zo was, dan mag je hopen dat iemand heeft gezien hoe het vuur ontstaan is.

Waar het is ontstaan was me duidelijk door de 112-informatie. Het betreft de Wilhelminalaan in de Schoorlse Duinen. Hier een opname van RTV-Noord-Holland van dat zandpad:


Deze Wilhelminalaan loopt parallel aan de Julianalaan. Hier een kaartje. Daarop is het de dikke lijn bij de grote W. Op diverse fora zie ik dat verwezen wordt naar de Wilhelminalaan in Bergen. Die ligt binnen de bebouwde kom (zie W2) en daar staan huizen aan. Erg goed dat het daar niet brandt.

Ik wilde al eens eerder loggen over de vorige brand in Augustus-2009. Die was ontstaan bij het Vogelmeertje, 2 kilometer noordelijker. Ik wachtte het raport af, maar volgens mij is dat nog nooit gepresenteerd. Gaat dat nog komen? Ik kan alleen veel geruchten vinden, maar daar hou ik niet zo van. Breng gewoon naar buiten wat bekend is en leer daar van.

Een van de dingen die ik toen niet heb begrepen was waarom de brandscheppen niet zijn teruggeplaatst. In mijn jeugd kwam je overal in de duinen palen tegen, waar een stuk of 5 scheppen aan hingen. Als er een brand uitbrak, dan kon je zo’n schep losrukken en het vuur doven door het te bedelven onder zand. Naar mijn idee een veel betere oplossing dan kubieke meters water spuiten wat (destijds door de aanhoudende droogte) zo in de grond verdween.

En ja, die scheppen kosten geld en kunnen gestolen worden. Toch kost dat bij lange na niet zoveel als het uitrukken van 10 brandweerkorpsen. Het grootste voordeel van die scheppen is dat ze meteen (dus binnen enkele minuten) gebruikt kunnen worden. Zand is er voldoende. En bij elke brand (en vooral dit soort) geldt: hoe sneller begonnen, des te kleiner de brand en des te eenvoudiger te blussen.

Geplaatst op 2010-04-14, in Milieumatig, NH-matig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Het was vorig jaar twee weken voor de brand toen ik mijn hart verloor aan die mooie streek. Dit jaar heb ik er dus niets meer te zoeken, want het zal een trieste aanblik zijn. Jammer.

  2. Sufferd, kijk nou uit! Kan ik er wat aan doen? Kan ik er wat aan doen? Kan ik er wat aan doen? Kan ik er wat aan doen?
    Voorkomen is beter dan blussen.

  3. @Mack: dat was toch zo’n raar spotje. Iemand trapte op een tak, en het volgende moment stond het hele bos in de fik.
    Maar even serieus: zou dit nou ook weer aangestoken zijn?

  4. @Hanscke: Ten oosten van de brandplek ligt nog altijd het grootste en nmm mooiste gebied. Mogelijk heb je daar alleen last van brandlucht bij westenwind.
    Bij die eerdere brand begint het al weer aardig groen te worden. De natuur laat zich niet zomaar verslaan. :-)

  5. @Mack en Laurent: Ik heb gezocht, maar vond alleen een verhaal over de vondst van jerrycans op 1 plek. De kans is dus groot dat die brand van vorig jaar is aangestoken.
    Verder zijn er geen bewijzen of daders gevonden. Het is afwachten of op deze plek ook spullen worden gevonden. Het kan nog altijd zo zijn dat deze brand is ontstaan door weggegooit glas of een brandende peuk of een andere stommigheid.
    Het argument van de gemeente, dat de pyromaan wacht op droog weer, kan je net zo goed aanwenden voor stommigheid. Bij aanhoudend droog weer is de kans op brand groter en ook op een brand die de veroorzaker (m/v) zelf niet uit kan krijgen.
    Hopelijk gaat men deze keer de zaak beter onderzoeken en vinden ze de oorzaak.

  6. Eindelijk heeft de gemeente Bergen, Staatsbosbeheer of een brandweerman/vrouw dit blog gelezen en wordt er na 2 jaar onderzocht of er met zand geblust kan worden. In de geprinte NHD noemden ze dit al de ‘Zandweer’. Daarbij werd gedaan alsof blussen met zand nieuw is. Wel op de manier zoals wordt getest. Maar als ze gewoon weer scheppen en emmers ophangen en gebruikmaken van publieksparticipatie, dan zijn we weer bij 30 jaar terug en volgens mij is daar niets mis mee.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

