Mei-02: Ter Complottisering

Als reageerder tik ik regelmatig dat ik over mijn eigen omgeving (Alkmaar dus) wil loggen. Nationale loggers zijn er zat en anders is er in de krant en op TV voldoende te lezen en horen over het Nederlandsche. In dit geval wil ik wel over de landelijke politiek schrijven, omdat ik mijn visie niet in al die media zie langskomen. (En ook omdat Mack wat ontspanning voor zijn rug nodig heeft.)

Het gaat over de troonswisseling Bos->Cohen. Daar zit naar mijn mening een (tot nu toe) onbeschreven luchtje aan. Allereerst wat indekking. Ik vond en vind Wouter Bos een goede politicus. Toen hij 8 jaar terug als 8ste op de PvdA-kieslijst verscheen heb ik op hem gestemd met het idee: ‘Zo iemand heeft het land nodig.’ In die tijd stond Melkert op het hoogste schavot van de PvdA en die man vond ik een ramp. Ik vond echter wel dat ik op een grotere partij moest stemmen om zodoende de onderhandelingspositie tegen de Fortuynisten te verbeteren. Dus stemde ik toen op Bos.


Bij de volgende verkiezingen was de LPF compleet verdampt en ging het er over wie betrouwbaarder was, Balkenende of Bos. Een onzin vraag, want iedereen is betrouwbaarder dan Balkenende. Ik denk dat ik toen weer op een kleinere partij heb gestemd, maar dat is me ontschoten.

Bos kwam dus op de hoogste plek van de PvdA als partijleider en werd minister van financiën. Naar mijn inzichten deed ie dat goed. Dat ministerschap dus. Met dat partijleiderschap ging het minder en dat is niet vreemd. De PvdA is een waardeloze partij door allerlei koppelingen met vakbonden en de ambtenarij. Ik denk dan ook dat Bos meer opzag tegen het partijleiderschap dan tegen het minsterschap. Helaas zit dat partijleiderschap gekoppeld aan het lijsttrekkerschap. Dus moest het maar.

En ja, dan komt zo’n Hamer op de 2de plek van de lijst. Dat mens zal zeker uit de vakbondwereld komen. Ze werd nog erger dan Melkert. Zienderogen zag ik de PvdA onder haar fractieleiderschap verzuren. Dat zal Bos ook opgevallen zijn en hij had daar geen antwoord op, behalve wat schouderophalend denken: ‘Het is maar zo.’ Gelukkig kreeg hij de bankencrisis in de schoot geworpen en kon op die manier nog wat plezier in zijn Haagse werkzaamheden krijgen.

Toen Bos behoorlijk hoog in de peiling stond, kwam ook de vraag of hij niet premier zou moeten worden. Op dat moment zat ie nog niet zo lang in de kamer en zocht ie naarstig naar iemand die volgens hem meer premiergeschikt zou zijn. Dat werd Cohen. Maar Cohen wilde toen niet, hij wilde zijn werk in Amsterdam afmaken.

Begin dit jaar was Bos mensen als Hamer, maar ook Verhagen, Middelkoop en Balkenende compleet zat. Je kon aan zijn gezicht aflezen dat ie geen van die personen meer serieus nam. Met zijn partijleiderschap was ie flink vastgelopen, hij deed daar niets meer aan. Dus ging is nog maar eens bij Cohen langs met de vraag: ‘Denk er nu nog eens over na om premier te worden.’ En meteen daarachteraan de opmerking: ‘Je bent een prima kandidaat om Wilders te stoppen. Wilders heeft een voorliefde voor Joden en zal jou moeilijker kunnen beschimpen dan de rest van de Nederlandse politiek.’

Cohen liet zich deze keer dus wel ompraten. Daarna ging het als vanzelf. Bos liet Hamer haar gang gaan bij de commissie Davids en moeiteloos viel het kabinet. Deze manier om het spel stil te leggen voor een wissel is maar al te bekend in de voetballerij. We krijgen dus nieuwe verkiezingen met Job Cohen in plaats van Wouter Bos. Want Bos snapt ook wel dat ie niet als een Marijnissen vanuit een achterbankje over de schouder van Cohen moet blijven meekijken. Dus verzon ie iets over kinderen en een gezin.

Nou denk ik dat Cohen voor de PvdA een veel betere partijleider is, die beter om kan gaan met de stromingen in die partij. Als premierkandidaat weet ik het nog niet zo. Zo viel hij bij Nova flink door de mand door zich te strak aan het script te houden. Het is bekend dat mensen vragen van zo’n programma vooraf naspelen met adviseurs. Zo van: ‘als ze dit vragen moet je dat antwoorden’. Een uithoorscript van een helpdeskmedewerker is er niets bij.

In dit geval kreeg Cohen de opdracht mee om zich niet te laten verleiden tot uitspraken over concurrenten. Loffelijk, maar zijn mantra daar op (‘Laten we het over de hoofdlijnen hebben.’) was veel te eentonig. Hij straalde geen enkele flexibiliteit uit en wat dat betreft begin ik Bos al aardig te missen. Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen, maar ook wat Wouter Bos in dit geval van zijn getransformeerde ‘Plastic Hero’ vond.

(Als het om de verkieizingen gaat, dan maakt de PvdA op dit moment 39,2% kans op het verkrijgen van mijn stem.)

Geplaatst op 2010-05-02, in Kiesmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Ik ben het gekonkel van de laatste jaren bij de PvdA een beetje moe geworden. Hebben ze eindelijk een goed bestuurder zoals Bos, houdt hij ermee op. Ik stem daarom voor de zekerheid al een tijdje op groen links.

  2. Ik kan je betoog goed volgen en ben het er ook mee eens. Bij Wouter Bos heb ik altijd het idee gehad dat hij de juiste politieke mores mist. Dat zie ik voor hem persoonlijk als iets positiefs. Zelf heb ik niet op de PvdA gestemd maar op D66 (en blijft dit nog wel een tijdje doen). Strategisch stemmen ligt mij niet zo goed.

  3. De PvdA is, zeg maar: mijn tweede keus. Verder heb ik persoonlijk een hoge dunk van Job Cohen. Dat hij nu in zijn nieuwe rol eerst wat schuttert, zij hem vergeven. Het is een hele omschakeling! Ik denk niet dat alle vragen die hem gesteld zouden worden, vooraf voorzien zijn, en journalisten proberen je zwakke plek te vinden.
    Eén ding staat voor mij vast: was Geert Wilders burgemeester van Amsterdam geweest ten tijde van de moord op Theo van Gogh, dan hadden we daar nu pogroms gehad. Job Cohen heeft het daar goed gedaan, en hij beantwoordt totaal niet aan het beeld dat Geert Wilders en co van hem schetsen, als een slappe, theedrinkende knuffelaar.

  4. Ik dacht dat ik het wel bij het verkeerde eind zou hebben toen iedereen zo lovend over J. Cohen was. Ik heb nooit door dat plastic laagje heen kunnen komen. Het heeft mij altijd afgestoten.

  5. Dankjewel voor dit stukje politieke geschiedenis en persoonlijke analyse. Ik heb dit natuurlijk allemaal gemist door mijn verblijf in Duitsland.
    Welke kandidaat heeft bij jou 60,8% kans op je stem?

  6. Ik begrijp nog steeds niet hoe het nou zat tussen Verhagen en Bos. Had Verhagen Bos nou wel of niet ingelicht? Bos heeft eerst gezegd van niet, toen van wel, en uiteindelijk weer van niet. In dat soort dingen vind ik Bos vaag, en heb ik het idee dat-ie zaken achterhoudt.
    Niet dat ik Verhagen geloof(proest), maar bij Bos weet ik het soms ook niet.

  7. @Me!: Eigenlijk zou GL beter bij mij moeten passen, maar ik knap (qua landelijke politiek) nogal af op hun grachtengordelmentaliteit. Nederland is wat mij betreft wat groter dan alleen Amsterdam.

  8. @Peter: Ik heb me een hele tijd afgevraagd waarom Wouter Bos niet in D66 of GroenLinks zat. Daar past ie waarschijnlijk beter in. Maar ik denk dat hij ook strategisch denkt, en dacht dat er via de PvdA meer (regerings-)invloed is uit te oefenen.

  9. @Niklas: Ik denk dat een burgemeesterschap toch anders is dan het partijleiderschap en lijsttrekkerschap. Als burgemeester hoor je boven de partijen te staan en niet deel uit te maken van een partij. Met zijn huidige baantje in de landelijke politiek is dat dus compleet anders. Pas als ie premier wordt komt ie weer in de situatie om boven de partijen te staan. Die kans is maar 33% en hij moet dus eerst deze politieke slangenkuil (buiten en binnen de PvdA) overleven.

  10. @Hanscke: Wouter Bos sprak mij veel meer aan dan Job Cohen. Maar dat komt voor een groot deel dat ik geen echte PvdA-aanhanger ben. Job Cohen is meer PvdA, maar daardoor heb ik dus minder met hun partijleider.

  11. @Bob: Dat overige percentage is (voorlopig) verdeeld over GroenLinks en D66. Als ik op de PvdA stem, dan is dat waarschijnlijk iemand die lager op de lijst staat.

  12. @Laurent: Verhagen vind ik een ramp. Ik heb nog een tijd gedacht dat hij het kabinet wilde laten vallen door zaken achterbaks te regelen. Dat sluit ik nog steeds niet uit. Maar nu JPB wederom op het CDA-schild gehesen is en Verhagen nog niet aan de flink verzwakte poten van JPB zaagt, denk ik dat hij niet uit is op het partijleiderschap en mogelijke premierschap. Verhagen zie ik nog wel hoofd van de Nato worden en dat kan ook zijn insteek zijn geweest.
    Bos houdt net als elke andere politicus zaken achter die hem niet uitkomen. Feit was wel dat er zaken geregeld zijn toejn Bos er niet bij was. Maar dan nog was hij op zo’n moment vast wel mobiel te bereiken.
    Mijn indruk was dat het Uruzgangekibbel feitelijk tussen Verhagen en Hamer ging. Bos heeft deze keer voor Hamer gekozen. Als ie het kabinet had willen behouden, dan had ie dat niet gedaan.

  13. @Bob: Het klopt dat dit maar 1 visie is. Ik heb er nog een stuk of 3, maar die zijn in aardig wat kranten en op diverse TV-zenders voorbij gekomen.

  14. Kan er niets aan doen maar ik vond altijd Bos een soort van gladjanus/glibber ofwel niet betrouwbaar. Al was ik het volkomen eens waarom en hoe hij heeft geholpen dat de boel uiteenstapte. En ach, die gezinssmoes vergeef ik hem ook wel.
    Zelf ga ik op Femke Halsema stemmen, Groen Links dus.
    Jaren op de SP gestemd maar toen Kant de boel overnam zakte ze bij mij.
    Trouwens wel Kant laatst gezien in een programma dat ze 24 uur met een presentator worden opgesloten en ik moet zeggen, vond haar daarna best symphatiek.
    Kwam er alleen in Den Haag niet bepaald uit.

  15. @Kaat: Ik heb een keer op Kant gestemd toen Marijnissen nog opperhoofd was.

  16. ik heb bij Trudy uit Schagen gereageerd maar vlgs mij komt het niet door. misschien door restjes van de aswolk?

  17. Aswolk is inmiddels overgetrokken in de vorm van dochterlief die mijn laptop bezet hield.
    “En nu je kamer opruimen.” ;)

  18. Geen slecht idee, Wouter bij GL of D66. Maar ja, da’s nu te laat. Volgens mij had hij het bij deze partijen langer volgehouden. De PvdA lijkt me toch echt een genadeloze intrigepraktijkenpartij.
    Het was een compleet andere Wouter Bos die onlangs bij Pauw en Witteman zat. Zo geheel (natuurlijk) ontspannen had ik hem al tijden niet meer gezien.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

