Mei-09: Werkfietsen

Regelmatig luister ik naar de wereldomroep van de BBC op de middengolf. De hele nacht door bieden ze nieuws en hun monotome manier van spreken helpt me prima om in slaap te vallen. Ik zou ook een bandje met zeegeluiden op kunnen zetten, maar dit is eenvoudiger. Daarbij ben ik af en toe wel benieuwd naar hun kijk op het wereldnieuws. Wat eigenlijk nooit afwijkt van het Nederlandse, omdat in NL het BBC-nieuws klakkeloos wordt overgenomen.

Maar ik dwaal af. Deze keer hoorde ik een radiodocumentaire over de fiets. Er werd een 112-jaar jonge fietsenfabriek in hartje New York bezocht. Die fabriek maakt bedrijfsfietsen voor o.a. Boeing en General Motors. Dat heeft alles te maken met de afmetingen van die bedrijven.

Zelf ben ik bekend met de Hoogovenfiets, die heb ik vaak gebruikt om even de 2 km tussen het kantoor en de staalfabriek of het laboratorium af te leggen.

Het opvallende in dit fragment is dat de Segway (de scootmobiel zonder voorwiel) er voor gezorgd heeft dat men in de USA de bedrijfsfiets is gaan herontdekken. Ook golfkarretjes (die op grote bedrijven worden/werden gebruikt) verliezen terrein aan de bedrijfsfiets. En dat heeft alles te maken met de lage aanschafkosten en vrijwel geen onderhoudskosten. Maar ook omdat in de USA tegenwoordig alles groener en gezonder moet. Op die punten scoort een fiets veel beter dan een Segway of een golfkarretje. (Tenzij die op een Flintstonemanier worden aangedreven.)

Het laatste stukje van het fragment gaat over zelfbouwfietsen met bambooframe. Ook leuk, maar wat mij betreft minder interessant. Hun website vind je hier.

Geplaatst op 2010-05-09, in Fietsen, Milieumatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Die Segway lijkt me ook wel een aardig alternatief voor een auto. Meestal zitten daar toch mensen in hun eentje in.

  2. Zou het dan toch gaan gebeuren? Dat de fiets doorbreekt in Amerika? Nood breekt wetten.

  3. Een fietsroute aanleggen naast Highway 66, dat kan die hele streek weer tot leven brengen.

  4. @Me!: Ik zie hier idd fietsen met 4 opzittenden en auto’s met maar 1 persoon er in.
    Die Segway autoped je er moeiteloos uit. In de USA zag ik ze op het trottoir met een helm op Segwayen. Misschien is dat daar verplicht. Nou weet ik niet wat die helm met 12km/h kan verhinderen.
    Maar goed, het spul rijdt hier voor 25% op steenkool en 45% op aardgas. Een fiets lijkt me dan een hele vooruitgang. En je doe nog eens wat.

  5. @Bob: Ik ben ooit door een Canadese kennis gevraagd om het fietsverkeer in hun stad te stimuleren. Daar heb ik voor bedankt. Zolang de Canada en de USA een dergelijk schoolbussysteem hebben, heeft de fiets het nakijken. Die mag dan niet van de ouders voor naar en van de school fietsen gebruikt worden. Dus blijft het bij een beetje recreatief fietsen en is de kans dat ie ontdekt wordt voor woonwerkverkeer minimaal.

  6. Maarre … zijn de USA en Canada niet een beetje groot, en ten dele ook te koud voor woon-werkverkeer op de fiets? Als ze daar zouden gaan fietsen zouden ze dat zeker op het trottoir doen, net als met die Segways blijkbaar. Dan kan je weer niet lopen.

  7. Onze ‘moederfabriek’ staat in Boulder, Colorado. Daar fietst en rent iedereen recreatief/sportief vele kilometers, maar gaan ze desondanks allen gemotoriseerd naar het werk.

  8. @Laatbloeier: De USA ligt vrijwel geheel ten zuiden van Parijs. Dus meer zon. Zelf heb ik 4 maanden in Canada gewerkt en ging er (net als degene bij wie ik verbleef) dagelijks op de fiets naar het werk. Dat ging prima en ik heb niet eens overwogen om ook maar op de stoep te fietsen. Die stoepen waren er wel, maar lagen mij te ver van de weg.
    Canadezen en Amerikanen wonen veel dichter bij hun werk dan Nederlanders. Zij verhuizen eerder naar hun werk en Nederlanders zijn wat honkvaster als het om wonen gaat. Zo ver ik het heb gezien woont zeker 50% binnen 10km van zijn of haar werk en dat is uitstekend te fietsen.
    Lopen/wandelen doen ze trouwens ook niet. Ze zijn enorm paranoia, vooral de blanken. Hun kinderen spelen nooit bij of op de lege straten in de buitenwijken. Zwarte kinderen mogen dit wel van hun ouders. Je moet dan ook bedenken dat veel straten in wijken niet doorgaand zijn en het autovereer er erg langzaam rijdt en bij elke kruising stopt, ook al is er geen ander verkeer te bekennen.

  9. @Peter: Dat recreatief en sportief zie je ook in Frankrijk en Italië. Recreatief is daar zelfs minder. En ook daar vrijwel geen woonwerkfietsers. Als het om het fietsen naar school en werk gaat, dan staat China (per persoon) bovenaan gevolgd door Nederland. In de meeste andere landen vindt men het maar vreemd. Waarom de fiets pakken als je geld voor een auto hebt?

  10. Afgelopen week heb ik in Brasov (Roemenië) met eigen ogen voor het eerst een Segway kunnen aanschouwen. Ze zijn daar ook te huur en zo’n ding kan nog een behoorlijke snelheid bereiken. In Brasov was een fietspad van bijna 300 meter aangelegd. Het begint zomaar ergens en het eindigt ook zomaar opeens. Voetgangers maakten flink gebruik van dit fietspad direct naast de rijbaan. De paar fietsers die er ook waren gebruikten het iets verder van de drukke hoofdbaan gelegen trottoir.

  11. Inderdaad wel vreemd dat zovelen bezig zijn met het ontwikkelen van milieuvriendelijke voertuigen terwijl de fiets al zo lang bestaat.

  12. @Hanscke: In Nederland zijn ze afgesteld op 20km/h en 6km/h in de trottoirstand. Mijn idee is dat als men met 20km/h een overstekende kat voor de wielen krijgt het totaal mis zal gaan met de meeste van die yuppenstepgebruikers. In België mogen ze niet harder dan 18km/h.

  13. @Terrebel: Precies mijn idee, maar ook die van die werkfietsenfabriekant en de radiomaker. :-)

  14. Als ik ooit een groot bedrijf heb, kies ik voor de flinstone golfkarretjes. Waar je dan per se, in het kader van onderlinge uitwisseling én groupsbonding en meer arbeidspyschologische verantwoordelijke zaken, met zijn vieren in moet.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s