Mei-17: BCC, weg ermee!

Onlangs een flinke discussie over Ruben, die gebeld is door de Telegraaf. Schande aldus velen. Zelf denk ik; ‘Gossie, de Telegraaf zuigt dus niet alles uit haar duim en doet zowaar aan enige fact-finding’. Maar als men het niet met dergelijke riolerende journalistiek eens is, laat die krant dan rechts liggen.

Datzelfde doe ik al een tijdje met waardeloze reclames. Producten die mij via hun reclames irriteren kunnen het vergeten. Dan koop ik desnoods wel iets bij een duurdere concurrent. Ik ga echt niet mee betalen aan die slechte reclames.

Inmiddels heb ik dit boycot-beleid ook doorgetrokken naar asociaal sluipverkeer. Iedereen weet dat er sluipverkeer is en dat dit verkeer veel gevaar voor zwakkere verkeersdeelnemers oplevert. Met sluipverkeer bedoel ik autoverkeer waar een snelweg voor aangelegd is, maar die men niet wenst te gebruiken omdat ‘binnendoor’ een paar meter korter is of een verkeerslicht minder heeft.

Het gaat dan om smalle dorpstraten of smalle landweggetjes, waar fietsers op aangewezen zijn aangezien zij niet van de snelweg gebruik mogen maken. Echte sluiproutes herken je aan het hoge percentage bedrijfswagentjes. Deze types rijden een auto van de zaak en die kunnen op een smalle dijk veel harder dan de toegestane snelheid van 30km/h. Het handige is dat deze bedrijfswagentjes met flinke shirtreclames rondkarren.

Je ziet dus ook steeds dezelfde wagentjes dwars door een dorp scheuren en bijvoorbeeld inhalen op plekken waar het echt niet kan. En om dat asogedrag te ontmoedigen heb ik besloten om de oelewappers die bijvoorbeeld de Westerweg, Bierkade en Frieseweg in Alkmaar, de Herenweg in Oudorp, de Kanaaldijk in Koedijk, de Heereweg en Hoogeweg in Heiloo, de Bovenweg en Benedenweg in Sint Pancras en landweggetjes in Langedijk, Heerhugowaard, de Schermer en Bergen onveilig maken, flink te boycotten.

Bovenaan dat lijstje staan de bouwbedijven Deurwaarder in Warmenhuizen en Tervoort in Egmond. Maar ja, ik heb weinig te verbouwen, dus dat boycotten komt niet echt van de grond. DPD staat ook erg hoog. Dat is een soort courierdienst. Als het kan zal ik voor UPS kiezen, die rijden wel netjes binnen de bebouwde kom. Maar ik laat eigenlijk nooit iets courieren.

Van dat hele boycotten is dus eigenlijk nog niets terecht gekomen. Totdat ik een paar weken terug een bestelwagen van de BCC over de Kanaaldijk door Koedijk zag scheuren. Die dijk is een hoofdfietsroute tussen Alkmaar en Warmenhuizen. Dubbele snelheid en inhalen waar het echt onverantwoordelijk is. De TV of vrieskist die weggebracht moest worden was vast tegen houdbaarheidsdatum, daar mocht wel een fietsertje of 2 voor sneuvelen.

BCC kan ik wel boycotten. Ik neem aan dat de chauffeur coureur in dienst was van de Alkmaarse vestiging. Zij zijn dus verantwoordelijk voor het aanstellen en/of opjagen van zo’n snijboon. Dat mogen ze dus bekopen. Ik laat de BCC-vestiging een jaartje links liggen. En als ik daarbinnen weer zo’n voorval zie, dan gaat dat jaar opnieuw in.

Geplaatst op 2010-05-17, in Regiomatig, Shopmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

  1. Ik zou maar uitkijken, straks verhonger je nog…

  2. Haha, dat soort persoonlijke boycots hou ik ook. Dat kan om een reden als deze zijn, maar bijvoorbeeld ook om hopeloos irritante tv-reclame.

  3. Doet me denken aan vroeger. Ik tank nog steeds als het even kan niet bij Shell vanwege de Apartheid.

  4. Ik heb ook zin om web-log te boycotten.

  5. Meld nu ook even wat je van plán was te gaan kopen bij BCC, maar wat je nu ergens anders gaat doen…

  6. Volgens mij komt het allemaal uit een centraal magazijn, dat spul van BCC.
    Maar andere bedrijven hebben tegenwoordig ook een laagste prijs garantie, dus je kunt BCC best boycotten.
    En ‘een hoofdfietsroute tussen Alkmaar en Warmenhuizen’ vind ik wel intrigerend. Het zal daar een drukte van belang zijn, stel ik mij voor.

  7. @Mack: Geen idee. Ik ga binnenkort eens langs om te zien wat ik daar niet ga kopen.

  8. @Verbal Jam: Als dat zo is, dan moet ik alle filialen van die keten boycotten. Op zich geen verschil, want verder dan Alkmaar ga ik toch niet voor dergelijke boodschappen. :-)
    Idd druk met schoolfietsers en werkfietsers. Vroeger reed er zelfs een tram tussen Warmenhuizen en Alkmaar. De bus is nooit wat geworden, dus moeten ze nu allemaal op de fiets. :-)

  9. @Marjan: Het leuke is dan weer dat ik bij toeval destijds ontdekte waarom Shell niet zonder Zuid-Afrka kon. Dat had weinig te maken met de inwoners en alles met hun kolenvoorraad.
    Ik heb nooit bij Shell getankt en ook niet bij BP. Okay, en bij de rest evenmin. :-)

  10. @Me!: Ik lust geen breedbeeld-TV’s. AH kan het bij mij ook behoorlijk vergeten, maar daar heb ik hier 3 goede alternatieven voor en dan reken in de Aldi, Lidl de de groentevrouw op de hoek niet eens mee.

  11. Geweldig stuk. Anti-reclame maken kan ook natuurlijk. Is er nog geen zwarte lijst van aso sluipchauffeurs op internet? Starten anders!

  12. @Lucienne: Op persoon spelen is veel lastiger. Dan moet je zo’n auto aanhouden en om een naam vragen. En dan nog. Zo’n persoon valt niet echt in zijn portemonne te pakken. Op bedrijf gaat dus een stuk eenvoudiger. En bedrijven, zeker die direct aan particulieren leveren, zijn er veel gevoeliger voor.

  13. Er is wel eens over mij opgebeld toen ik nog koerier was. Maar dat was door een 80 km/h op de linkerbaan van de snelweg rijdende Citroënrijder met baard, die door mij dan ook vakkundig rechts ingehaald en afgesneden werd.

  14. @Laurent: Van mij mag je gewoon 180 op een autoweg rijden en binnendoor inhalen vind ik ook prima. Als je maar op smalle dorps- en landwegen en andere wegen waar fietsers gebruik van moeten maken, rustig aan doet en een beetje oplet. En als het even kan die wegen zelfs helemaal met rust laat.

  15. Ik ga toch eens met de auto kijken hoe het eruit ziet daar! ;-)

  16. @Verbal Jam: Op het station van Alkmaar (wat bijna aan die dijk ligt) kan je fietsen en zelfs OV-fietsen huren. Voor een betere ervaring is die auto is dus thuis te laten. :-)

  17. Komend weekend zal ik de ernst van de situatie vanuit Stompetoren eens gaan opnemen, Of rijdt dat verkeer wat jij bedoelt in het weekend niet?

  18. @Hanscke: Het is in hoofdzaak woonwerkverkeer dat niet gebruik wenst te maken van de N9 (ligt op 60 meter aan de andere kant van het kanaal) en de N245. Dat is dan ook het meeste in conflict met de schoolfietsers die niet zo ver verschoven liggen met hun fietsmoment.
    Op zaterdagen gebeurt het ook, maar dan gaat het vooral om winkelverkeer. School- en woonwerkfietsers zijn er dan niet, maar dan zijn er meer recreatieve fietsers.
    De weg is voor het grootste deel ingericht als 30km-weg met brede fietsstroken. Een groot deel van de auto’s rijdt 40, waar ik niet zoveel problemen mee heb. Het zijn juist een paar malloten die 60plus rijden en linke inhaalmanouvres uithalen. Die zorgen dan ook voor de linke situaties.

  19. ik ben altijd bezig sluipers op te voeden. Gek genoeg doen ook mensen het waar je het totaal niet van verwacht, maar ik schiet dan uit de heup en zeg: “en als jouw Christientje op haar fietsje door zo’n sluiperd het ziekenhuis ingereden wordt? mag-ie dan op de begrafenis komen?” Want sluipverkeer rijdt ook nog eens extra hard, ze willen hun tijdwinst niet verliezen door langzaam te rijden.

  20. Helemaal mee eens. Ik doe mee!
    …Ik heb even tot vandaag gewacht met reageren (moest namelijk gister nog een boodschap bij de BCC doen…)

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s