Mei-27: Bereikbaarheid Binnenstad

Alkmaar heeft, als het aan de gemeenteraad en een winkeliersclub ligt, een bereikbaarheidsprobleem dat zich vooral rond de binnenstad afspeelt. Zelf vind ik dat wel meevallen en denk dat de oplossing van zowel de gemeente als die van die ‘winkeliers’ ondoordacht zijn en minstens zoveel problemen maken als dat ze oplossen.

Het ‘probleem’ ligt aan de geografische situatie. Een oude en vooral krappe binnenstad ligt met 1 zijde aan het Noordhollands Kanaal, dat na 1820 gebruik maakt van de noordelijke singel. Omdat de marine dit kanaal in nood wil gebruiken zijn overal bruggen die geopend kunnen worden en is de vaardiepte 6 meter. Even een tunnel onder het kanaal maken valt dus vies tegen door de lange aan- en afritten. Onder het hele kanaal is dan ook nergens een tunnel te vinden, maar wel een berg bruggen die allemaal open kunnen en open gaan.

Met een binnenstad tegen dat kanaal is het dus best lastig om het verkeer in goede banen te leiden. Bedenk daarbij dat er ook tekort ruimte is om overal je auto te kunnen parkeren. De oplossing van de gemeente is simpel; iedereen moet de bus in. De winkeliers houden vast aan
het idee dat je met de auto tot voor de kassa van het kleinste winkeltje gratis moet kunnen parkeren.

Als aan dat laatste niet voldaan wordt, dan gaan alle zaken failliet. Ik heb er al eens eerder over gelogd, dat een faillisement van een slager volgens de winkeliersclub aan het eenrichtingverkeer op de Bierkade kwam. Dat terwijl die slager ook regelmatig failliet ging toen daar nog in 2 richtingen gekard mocht worden. Onze gemeenteraad laat zich regelmatig gek maken door de Alkmaarse versie van bovenbaas Amos W Steinnhacker. Met zijn kiepwagenpark kan je de strijdlustige voorzitter moeilijk een winkelier noemen, maar hij heeft wel een kruideniersvisie als het om de binnenstad gaat.

En die botst flink met de visie van de diverse gemeenteraden, die de laatste jaren een busplan (‘Busonline’) er door gedrukt hebben. En jawel de nieuwe busbanen op de Kanaalkade tussen de Binnenstad en (langs) het Noordhollands Kanaal ging ten kostte van 1 rijrichting voor de personenauto’s. Dus gaat weer van alles failliet als het aan onze Amos ligt. Dat zoiets aan de financiële crisis kan liggen of door het groeien van Heerhugowaard (met 50.000 inwoners zijn die ook maar aan winkels begonnen) of door verschuiving naar het online-kopen, dat komt niet bij hen op. Evenmin dat de failliesementen en/of leegstand in de Binnenstad niets hoger zijn dan in de winkelcentra in de buitenwijken.


Hierboven een recent overzicht uit dit onderzoek.

Het gaat voor Nederlandse begrippen prima met de winkels in de Alkmaarse binnenstad en dat heeft alles te maken met de mensen die er naartoe lopen en vooral fietsen. Het effect van die laatste en grootste groep wordt door zowel de gemeente als de middenstanders niet goed (zeg maar in het geheel niet) onderkent. Zo stapt maar een bitter klein aantal in de bus. En de bussen die over de Kanaalkade gaan brengen mensen niet alleen van en naar de binnenstad. Een flink percentage wil simpelweg met de bus naar het station, hogeschool en het ziekenhuis en zitten helemaal niet op het verplichte rondritje langs de binnenstad te wachten.

Automobilisten gebruiken de Bierkade en Kanaalkade voor het grootste deel om langs de binnenstad te scheren en niet om er naartoe te gaan. Degenen die met de auto naar de stad gaan zetten hun auto in Overstad (parkeerstad aan de noordkant van het kanaal en de binnenstad) en lopen over de enorm drukke Ringersbrug de binnenstad in.

De grote vraag is dan ook: ‘Levert autoverkeer in de binnenstad meer of minder winkelklanten op?’ Zelf denk ik van minder. De winkels in het fiets- en voetgangers deel bezoek ik veel vaker dan de winkels in de gedeeltes waar je last hebt van auto’s. En gezien de drukte in het voet- en fietsgangersdeel ben ik zeker niet de enige die er zo over denkt. Er zijn ook simpele voorbeelden, zoals de C&A die een winkel heeft in de binnenstad en in Overstad. Veel van de autogangers die hun auto in Overstad zetten lopen langs de C&A in Overstad naar de C&A in de binnenstad om daar wat aan te schaffen. Op het oog is in de binnenstad C&A zo’n 10 keer drukker dan die in onze parkeerstad.

Zelf heb ik er lang over gedubt om eens aan Halfords (vouwfietsen, autoradio’s, navigatie en autobanden) te vragen of hun grote winkel in Overstad meer omzet dan hun winkeltje in de het voetgangersdeel van de binnenstad. De reden was dat er in hun binnenstadwinkel altijd volk is en in de Overstadversie was je meestal alleen en had je geluk als er een medewerker bij de kassa aanwezig was.

Dat terwijl er aan de overzijde van die Overstad Halfords een groot parkeerterrein is waar het eerste uur gratis is. Mijn idee was om aan Halfords naar de bekende weg te vragen. Ofwel welke van hun 2 winkels de meeste omzet draait. Maar jullie lazen het al, ik schreef ‘was’. Halfords heeft er voor gekozen om de winkel in Overstad te sluiten en die in de binnenstad open te laten. Meer bewijs heb ik eigenlijk niet nodig voor de stelling dat autovrij beter omzet, dan autovrijparkeren voor de deur.

En onze kruideniersclub pikt zo’n Halfordssignaaltje niet op, dus schrijf ik het hierboven nog maar eens breeduit. Wie weet…

Omgekeerd mag de gemeente (en hun sponsor de Provincie) wel eens achter hun oor krabben waar het om de busbanerij gaat. Zo stappen er geen automobilisten over de bus in. Aan de inhoud te zien gaat het vooral om luie scholieren. Die doen aan bewegingsarmoede, om later over te stappen naar de auto. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. De nieuwe busbaan op de Friesebrug wordt vrijwel niet gebruikt. Bussen staan liever tussen het kleine restje autoverkeer om zo de bocht ruimer te kunnen nemen. Dus wat ik al eerder schreef: ‘De 2de Friesebrug ligt er voor spek en bonen, alles had tot 2040 prima over de oude Friesebrug gekund.’

Hierboven een van de vele bussen die op de Friesebrug de nieuwe busbaan links (voor de chauffeur rechts) leeg laat liggen en voor de autostrook kiest. Hieronder de nieuwe indeling van de Kanaalkade ter hoogte van de Ringersbrug. In het midden 2 lege busbanen (zoveel bussen rijden er nu ook weer niet in Alkmaar). Links is de overgebleven autostrook te zien. Daar zijn de fietsers hun fietsstrook kwijtgeraakt en rechts het miezerige padje wat voor de fietsers is overgebleven.


Ja, ook de fietsers moeten opdraaien voor de ruimte die de busbaan en de brede lege perrons vreten.

Advertenties

Geplaatst op 2010-05-27, in Alkmaar, Fietsen, Milieumatig, OV-matig, Shopmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Daar valt voor een leek weinig meer aan toe te voegen. De bal ligt ergens in Alkmaar.

  2. @Me!: Idd deze soap is voor een Gebroker lastig te volgen. Ik heb er wat foto’s onder aan toegevoegd, maar schat dat dat ook niet veel gaat helpen. :-)

  3. Dan hebben ze in Enschede de busbanen en fietspaden wat beter ingericht. Misschien dat ik dat nog een keer in fotos zal laten zien.’

  4. @F’slag: Ik schreef al dat het aan het ruimtegebrek rond het Noordhollands kanaal lag. Daar heeft Enschede geen last van. De winkelactiviteiten in de ‘binnenstad’ van Enschede zijn ook veel kleiner. Vandaar niet opgenomen in het lijstje hierboven.
    Ter aanvulling op de foto. Het rechter witte hek is langs het kanaal. Wat de gemeente en de winkeliers willen is dus beide niet mogelijk, of de busbanen moeten boven elkaar. :-)
    Als het om fietspaden gaat, dan is deze hierboven een aanfluiting en wijkt ie sterk af van de regels die de gemeente zelf heeft opgesteld. Fietsers zitten er niet zo mee, die fietsen nu over de lege busbaan.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s