Mei-29: ‘De Grote 4’

Dat hoorde ik ‘onze’ presentators een paar keer zeggen. Ik begreep dat daar de vier landen mee bedoeld werden, die zonder voorronde met het Eurovisie Songfestival mee mochten doen. Kan me daar wel wat bij voorstellen. In een groot land is het veel moeilijker om door te breken dan in een dwergstaatje als Monaco.

Duitsland, dat het festival in mijn oren terecht won, hoorde schijnbaar bij die 4. Later begreep ik dat de andere 3 Frankrijk, het Verenigd Koningkrijk (van Groot-Brittannië en Noord-Ierland) en Spanje waren. En dat is gek, want een land als Italië heeft veel meer inwoners dan Spanje.

Inwoners (in miljoenen)

 1. Russische Fed.   140,1
 2. Egypte            83,1
 3. Duitsland         82,3
 4. Turkije           76,8
 5. Frankrijk         62,2
 6. Ver. Koningkrijk  61,1
 7. Italië            58,1
 8. Ukraïne           45,7
 9. Spanje            46,6
10. Polen             38,5
11. Marokko           34,9
12. Algerije          34,2
13. Roemenie          22,2
14. Nederland         16,5
15. Griekenland       10,7
16. Portugal          10,7

O ja, er staan ook wat Noord-Afrikaanse landen bij, die zijn net als de Aziatische landen Israel, Cyprus, Jordanië en Turkije ook lid van de EBU. De Europese omroep unie die dit songfestival organiseert. Hieronder een kaartje van de EBU-landen.

Uit het bovenstaande tabelletje is te zien dat het niet om het inwonertal gaat om bij de Grote 4 te komen. Dus dan maar eens kijken naar de oppervlakte. Hier rechts dus.

Dat schiet net zo min op. Rusland, of beter de Russische Federatie heeft niet alleen de meeste inwoners, maar is ook het grootst in oppervlakte.

Oppervlakte (in miljoenen km2)

 1. Russische Fed.  17,098
 2. Algerije         2,381
 3. Libya            1,760
 4. Egypte           1,001
 5. Turkije          0,784
 6. Ukraïne          0,604
 7. Frankrijk        0,552
 8. Spanje           0,506
 9. zweden           0,450
10. Marokko          0,447
11. Noorwegen        0,385
12. Duitsland        0,357
13. Finland          0,338
14. Polen            0,313
15. Italië           0,301
16. Ver. Koningkrijk 0,243

 

Vervolgens kan je hier rechts nog naar de mix van inwoners en oppervlakte kijken. Dat verklaart nog minder de huidige keuze voor de Grote 4.

Het zal dus wel wat met vriendjes-politiek van doen hebben. Zoals Griekenland die immer Cyprus de meeste punten geeft, omdat daar zoveel medegrieken wonen. (Daar heb ik in 2007 al eens eerder over gestatisticeerd in Buurtstemmers.)

Bij deze ronde was het ook duidelijk dat er in Israel een groot deel van Russische afkomst woont. Mij was dat wel bekend, maar onze presentators waren op dit punt met stomheid geslagen.

Mix inwoners/oppervlakte

 1. Russische Fd.16+16  32
 2. Turkije      13+12  29
 3. Egypte       15+13  28
 4. Frankrijk    12+10  22
 5. Ukraïne       9+11  20
 6. Algerije      5+15  20
 7. Duitsland    14+ 5  17
 8. Spanje        8+ 9  17
 9. Libya           14  14
10. Marokko       6+ 7  13
11. Ver.Koningkr.11+ 1  12
12. Italië       10+ 2  12

Met de taal is het niet veel anders. De meeste mensen in het EBU-gebied spreken Russich en Arabisch. Omdat de Arabische landen vaak verstek laten gaan kan ik me voorstellen dat er voor Russische en Duits wordt gekozen. Maar nee, men blaat voordurend in het Engels met een beetje Frans. Aan de taal van de liedjes te horen is Engels meer dan voldoen.

Taal (in milj.)

1. Russisch 140
2. Arabisch 140
3. Duits     94
4. Engels    67
5. Frans     65

 

Geplaatst op 2010-05-30, in Kiesmatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 28 reacties.

  1. Maar Xiwel toch! Duitsland is groot omdat het Lena heeft!!

  2. Het blijft een politiek spelletje waar ik dus niet in mee ga. Voor mij is het songfestival dan ook van nul en generlei waarde.

  3. Ben dol op een goed stuk muziek. Dat is ook de reden waarom ik absoluut niet naar het songfestival kijk.
    Trouwens,leuk uitgepuzzeld, je bevindingen. En inderdaad, al zou Nederland wel een mooi lied gehad hebben, zij kunnen nooit winnen!
    Te weinig vriendjes…;)

  4. @Trudy en Me!: Nederland had een dusdanig belabberd liedje dat ook Duitsland daar niet mee was doorgedrongen tot de finale.
    De huidige winnaar en nummer 2 vind ik meer dan terecht.
    Nederland is daarnaast erg goed in het verklooien van vriendschappen. Zo hebben we onlangs IJsland naar de afgrond geholpen. Die gaan niet meer op ons stemmen. Onze buur België moest het nu ook ontgelden. Het enige land dat we stemtechnisch de vriend willen blijven houden blijkt Israel te zijn. En ook daar maak je bij andere landen geen vrienden mee. :-)

  5. @Laatbloeiende Emigrant: Mee eens. Een prima inzending wat me een mooie kruising van Mambo Number 5 en Prosecco leek. Die Duitsers hadden eerder ook hoge ogen kunnen gooien.

  6. Je stemt dus op je vriendjes en niet op het lied en de uitvoering ervan?
    Dan kunnen ze dat hele festival afschaffen. Hoewel ik de indruk heb dat de kwaliteit dit jaar beter was dan het in jaren geweest is, zou dat toch een hoop ellende schelen.
    (Ik volgde het gedoe al jaren niet meer en heb nu ook maar een deel gezien/gehoord, het is dus niet meer dan een indruk.)

  7. @Nanos: Muziek van de buren ligt simpelweg beter in het gehoor. Dat geldt niet echt voor mij, maar ik kan je verzekeren dat echte Arabische of Chinese nummers moeilijk in de Nederlandse hitparade te krijgen zijn.

  8. Kan het zijn dat ‘de grote vier’ het meest aan dit songfestival betaald hebben?
    Je bent goed in je onderbouwingen :-)

  9. @Marjan: Dat is voor mij wat lastiger, misschien ziet de CIA er iets in om die geldstromen onder en boven tafel uit te zoeken. :-)

  10. Wat ik van de 2e halve finale gezien en gehoord heb, is dat Sieneke best verder had gemogen. Achteraf was ze 14 van de 17. Van de finale heb ik alleen de stemming en het winnende nummer gezien. En een stukje België. België vond ik beter, maar Duitsland had meer vrolijkheid.
    Overigens kan ik geen alternatief licht werpen op de ‘grote 4’

  11. Het is zo dat 4 landen in totaal meer dan 80% van de kosten van de EBU opbrengen: dat zijn Frankrijk, Duitsland, Spanje en Groot-Brittannie. De andere 71 leden dragen dus met elkaar minder dan 20% bij. Daarom worden die 4 landen in Eurovisie-verband “de grote vier” genoemd en mogen zij zonder voorronde door naar de finale van het songfestival. De reden dat er meer leden dan staten zijn, is omdat in sommige landen meer omroepen lid zijn van de EBU. Een goed voorbeeld is Belgie waar de VRT en de RTBF lid zijn. Ook zijn een aantal omroepen in bijv de VS en Japan lid zodat zij de uitzendrechten krijgen van grote events zoals het songfestival en het Weens Nieuwjaarsconcert.
    Wat veel mensen ook niet weten is dat alle niet-Europese landen aan de Middellandse Zee zoals Tunesie en Libanon ook allemaal lid zijn van de EBU. Dit is 1 van de redenen dat Israel altijd meedoet. In 1980 zond Marokko voor de eerste en laatste keer ook een deelnemer in. De reden dat Magreb-landen en Libanon niet participeren is omdat ze Israel officieel niet erkennen en dat is volgens de regels van het festival niet toegestaan. Alle landen moeten alle optredens uitzenden en hun inwoners de gelegenheid geven op alle landen te stemmen.
    Vorig jaar was er in dat kader een enorme rel tussen Armenie en Azerbeidjan toen er tijdens het optreden van de aartsrivaal “toevallig een stroomstoring was”. Ook hield degene die de punten voorlas van Armenie een foto omhoog van een omstreden historisch monument in het betwiste Nagorno Karabach. In Azerbeidjan werden de 43 mensen die het toch gewaagd hadden op Armenie te stemmen ondervraagd door de nationale geheime dienst. De EBU heeft achter de schermen deze landen berispt. Vanuit de andere Eurovisie landen is er zware diplomatieke druk uitgeoefend om een herhaling dit jaar te voorkomen.

  12. @Natascha: Bedankt voor de uitgebreide info. Was je hier toevallig tegenaan gelopen of is het tussendoor verteld tijdens 1 van de uitzendingen?
    Zelf herinner ik me nog wel dat Tunesië een keer heeft meegedaan.
    Via de EBU-link hierboven is te zien welke omroepen er allemaal lid zijn. Opvallend vind ik dat het failliete Spanje dus meer bijdraagt dan Italië. Dat zou kunnen komen omdat in Spanje 3 leden zitten en in Italië maar 1.

  13. Dit verhaal is interessanter dan dat hele songfestival.

  14. Wauw,zo leer ik nog ns wat over het songfestval, zonder er zelfs naar gekeken te hebben :-)
    ik blijf het eigenlijk vreemd vinden (ook met de nadere info van Natascha) dat er 4 landen zijn die zonder voorrondes mogen meedoen. Dat is artistiek gezien niet eerlijk. Het zou om de artistieke prestatie moeten gaan, niet om de financiele bijdrage.

  15. @Xiwel: ik ben nogal “Songfestival-minded”, een soort Cornald Maas dus, een paar dagen in mei wordt Pepijn gek van mij… dus ja, dit wist ik al heel erg lang.
    Nee, Tunesie zou in 1977 mee hebben gedaan, ware het niet dat Israel in datzelfde jaar voor het eerst een deelnemer stuurde. Israel was best bereid de Tunesische bijdrage uit te zenden, maar andersom niet, dus Tunesie had geen andere mogelijkheid dan zich terug te trekken (het feit wist ik, het jaartal moest ik even opzoeken).
    Die kosten zijn trouwens niet misselijk. Drie avondjes songfestival kosten meer dan 25 miljoen euro. Het merendeel moet door het organiserende land worden betaald, een miniem deel van de kosten wordt terugverdiend met de verkoop van de kaartjes. De landen zijn heel geheimzinnig wat ze bijdragen. Duitsland wilde alleen kwijt dat zij ieder jaar “een bedrag met 6 cijfers” kwijt zijn aan deelname. Litouwen is 1 van de weinige die uit de school zijn geklapt, omdat ze dit jaar eerst niet mee konden doen, omdat ze de additionele kosten à 90.000 euro niet op konden brengen. Een lokaal telecombedrijf heeft ze gesponserd. Toch lullig dat ze vervolgens in de voorrondes zijn blijven steken…. Andorra deed dit jaar niet mee, omdat ze het tegenover de belastingbetaler niet vonden kunnen om in 3 avonden meer dan 10% van het hele televisiebudget voor 2010 uit te geven. Als zo’n mini-land als Litouwen al 90.000 euro moet betalen, kun je nagaan wat “de grote vier” bijdragen?
    @Jolie, je hebt helemaal gelijk, maar zonder deze landen is er gewoon financieel geen songfestival mogelijk.
    @Verbal Jam: ja, het Songfestival is de grootst mogelijke soap. De ellende in de songfestival-geschiedenis is nog erger dan de gemiddelde verhaallijn van GTST. Schandalen, diplomatieke ruzies, omkoping (zoals de winst van Spanje 1968), noem het maar op. Dat is eigenlijk leuker dan het echte event. De liedjes zijn vaak maar zo-zo, de verhalen zijn om te smullen…..

  16. @Natascha (-Maas): Pepijn zal blij zijn met mijn afleidingsmanoeuvre. :-)
    De liedjes van het ESF zijn eenvoudig na te gaan. Ik denk dat ik Il Treni di Tozeur ooit gekoppeld heb aan Tunesië. (Tozeur ligt daar.) Anders weet ik ook niet hoe ik er aan kom.
    Wel jammer dat men dus met geld een plaats in de finale kan kopen. Maar als het een slecht nummer is, dan valt het waarschijnlijk nog door de mand.
    Toch heb ik nu wel mijn vraagtekens bij de Duitse inzending. Begreep ik nu goed dat die al in de Duitse hitparade staat en al een flinke tijd wereldwijd via youtube te bekijken is? In het verleden vond het ESF dat dat niet zo hoorde. Kan het zijn dat ze dit bij Duitsland (vanwege hun gulle bijdrage) door de vingers zien en zo er voor zorgen dat het voor veel stemmers een bekender nummer is en daardoor beter scoort?

  17. @Verbal Jam: Blijk ik zomaar met mijn log in een soap te zijn beland. Het moet toch niet erger worden. :-)

  18. @Jolie: Mee eens.

  19. Ik heb het songfestival live meegemaakt in een Duits Grand Café in Hamelen. Heel apart. Je had trouwens gelijk dat het van Hamelen naar de Harz nog een aardig stukje fietsen is.

  20. Was er een songfestival, dan?
    Moet Nederland niet eens een keertje meedoen?

  21. @Fruttekoek:
    Volgens John wel.
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

  22. @Xiwel: De liedjes die voor de nationale voorronde worden ingeleverd en daar worden vertolkt moeten nieuw zijn, en mogen nog niet eerder zijn uitgebracht. Oekraine moest dit jaar op het laatste moment een ander lied sturen (en wat een ellende-herrie….) omdat bleek dat de oorspronkelijke inzending een bestaande hit was. Sinds een paar jaar is het toegestaan dat alle landen voorafgaand aan het Eurovisie songfestival, na de uitverkiezing van de nationale inzending, promotieactiviteiten mogen houden. Je houdt het met YouTube e.d. toch niet meer tegen zoals vroeger. In Nederland is er in Zaandam ruim voor het Songfestival een groot concert geweest waar niet alleen Sieneke maar nog 17 deelnemers hun bijdrage ten gehore brachten. In veel landen, onder andere Griekenland en Roemenie, is het gebruikelijk om tijdens de nationale voorrondes tijdens of na het stemmentellen een al verkozen inzending van een buurland uit te nodigen als pauzeact. Dit leidt vaak tot meer “burenstemmen”, maar dit komt dus hierdoor, mensen hebben het lied al eens eerder gehoord, het staat vaak al in de hitparade, en niet zoals velen menen door vriendjespolitiek. Nederland doet hier niet aan mee: geen zin, geen budget, het leeft in NL niet, enz, waardoor NL altijd heel laag eindigt. Promotie is een vies woord, er wordt gedacht dat het lied zo goed is dat het vanzelf wel wint. Met 39 of 45 deelnemers is dat natuurlijk een illusie, dan gaan televoters voor iets wat makkelijk in het gehoor ligt.
    Lena had hier in Duitsland weken voor het Songfestival een bescheiden hitje. Hierbij moet weer zoals altijd een onderscheid gemaakt worden tussen Noord en Zuid, en Oost en West. “Duitsland” bestaat niet, alleen als ze winnen, dan is het ineens “onze Lena”. In Noord-West-Duitsland leeft het Songfestival enorm en was het een grote hit. In Beieren dus niet. Zou Lena uit Beieren zijn gekomen ipv uit Hannover, was dat totaal anders geweest (ze zijn hier Beiers chauvinistisch).

  23. Wow, wat het songfestival nog steeds kan losmaken zonder dat we zelf meedoen. Jammer dat ik het voor de 36ste keer gemist heb.
    Maar je analyse is weer geweldig, Xiwel. Top!

  24. @Natascha: Ik volg het songfestival de laatste 10 jaar niet meer zo en kwam deze keer op het idee door Hanschke.
    Alles heb ik bekeken via uitzendinggemist, maar dan spoel ik het commentaar en de lalala-liedjes die mij niet liggen door.
    Die scheiding in Duitsland is me maar al te bekend. Ik denk zelfs dat het opzettelijk zo geregeld is. Zo is na de hereniging de NDR in oostelijke richting vergroot t/m Vorpommern. De MDR is eigenlijk de oude DDR-omroep, maar heeft zeker qua verstedelijking iets met de WDR. Zuid-Duitsland was altijd al apart, vooral Beieren.
    Toch vond ik dat Beiersche de laatste vakantie erg meevallen. Volgens mij is het erger geweest. Ik vond ook dat het dialect minder was dan voorheen. Ik heb me er in elk geval niet aan geërgerd, ondanks dat het verkiezingstijd was.

  25. Wat ik zo briljant vind van die Pierre Kartner is dat de tekst van zijn liedeke op vrijwel alle muziek past. Zelfs op de 5e van Beethoven;
    Sha-la-la-lie Sha-la-la-laaaa

  26. @Fruttekoek: Maar dat doet Dom-dom-dom-dom ook. :-)

  27. Ach wat een uitzoekerij, maar wel mooi. Met de grote 4 worden idd de landen bedoeld die het meeeste schijnen te betalen, maar hoe die wetenschap gestaafd moet worden weet ik ook niet. Achteraf is het liedje van Denemarken toch het meest goede voorbeeld van een songfestivalliedje. Het werd van de week een ker op der adio gedraaid en toen wist ik meteen wat het was. Ik kon hetzelfs meezingen. Maar goed, het feest is weer voorbij.

  28. @Xiwel: Goede tekst! is die ook van Pierre?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

