Jun-06: Een Flinke Verbetering!

Voor de variatie weer eens een positief bericht en wel over mijn stadsuper. Die zit aan de Paardenmarkt in de binnenstad. Onlangs trof ik een foldertje in zo’n sleurmandje, met daarop een soort excuus voor het ongemak. Dat ‘ongemak’ wordt veroorzaakt door de stadsarcheologen. Die gaan opzoek naar potten uit een oud klooster dat ooit op de plek van de Paardenmarkt stond. Daarna gaat de Paardenmarkt op de schop voor een nieuwe inrichting.

Ik weet er niet van dat er ooit een paardenmarkt gehouden is. Ik ken het alleen als parkeerterreintje. En daar sloeg de boodschap in het foldertje op. Parkeren van auto’s kan daar voorlopig niet meer. De super betaald nu het eerste uur voor de mensen die hun auto in de parkeergarage zetten. Maar dan moeten ze wel voor minimaal 20 euro aan boodschappen afnemen.

De parkeergarage heeft een binnendoorpad (met lift) naar de supermarkt en zo ver ik weet was/is het eerste halfuur om die reden alstijd al gratis. Klanten die hun auto voor de deur parkeerden waren uiterst zeldzaam. De parkeerprijs is er een stuk hoger dan in de parkeergarage. Mensen die hier hun auto parkeerden snapten er weinig van, of hadden een te grote auto (hoger dan 2 meter). Reguliere winkelklanten vallen niet binnen die 2 types.

Er was maar 1 uitzondering en dat betrof de parkeerplaats voor invaliden. Maar die mochten er al gratis vlak voor de deur parkeren. Dus eigenlijk gaan zij er op achteruit, als ze voor minder dan 20 euro inslaan. Een ding is duidelijk, de super raakt met deze actie zeker niet in betalingsproblemen.

De reden is dat 58% op de fiets komt, 40 procent lopend en enkele op de brommer. Voor die groepen was het nooit zo prettig om in de winkel te komen. Op de foto is te zien waarom:

Je kunt er rechts de parkeervakken op zien. Mensen die daar hun auto plaatsten hadden niet alleen een te grote auto, maar hadden ook nog eens de indruk dat hun auto veel langer was. Daarbij waren de parkeervakken redelijk kort. Het gevolg was dat er achter de auto ruimte was, die fietsers en voetgangers graag voor de auto gezien hadden.

De banden werden dan ook tot tegen de stoeprand gereden of liefst verder. Tussen de gestalde fietsen en de autoneuzen was daardoor het ‘looppad’ minder dan een halve meter smal. De gemeente had al eens besloten om de rekken schuin te zetten zodat er meer ruimte was. Die kleine halve meter was dan ook veel minder geweest als die rekken niet gedraaid waren.

Niet alleen het in- en uitparkeren van de fiets was lastig, maar ook als je met een fiets door het smalle looppad liep. Tegenliggers (al dan niet met fiets, kinderwagen en/of tassen) moesten bij het begin van het pad wachten om een fietser er uit te laten gaan.

En op de foto hierboven is nu te zien dat dat enorm verbeterd is. Heerlijk ruim en nog eens extra rekken dichtbij de winkelingang. (Die rekken rechts op de foto stonden de zaterdag er na alweer vol.) Voor ruim 90% van de klanten is dit een verademing. En namens die mensen ofwel superklanten wil ik de stadsarcheologen van harte bedanken.

Geplaatst op 2010-06-06, in Alkmaar, Fietsen, Shopmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Eigenlijk een prachtig verhaal. Grote supers moeten ze gewoon in een industriegebied zetten. Volgens mij is dat beter voor de locale supers.

  2. @Me!: Of net als in Taiwan op elke straathoek een kleine 24uurs supermarkt annex snackbar. Daar is het niet lonend om in de auto te stappen. :-)

  3. @Me: dan gaat het stadscentrum dood, zoals in de VS. Dat pakken ze juist heel slim aan in Nederland, door juist niet van die grote centra buiten de stad toe te laten (de Makado in Beek is een uitzondering, en daar zie je dan ook buitenproportioneel veel types in trainingspak met overgewicht).

  4. Ik pleit er ook voor om een aantal supers gewoon in de stad te laten. In dokkum vertrekt binnenkort de laatste super uit de binnenstad. Het stadsbeeld wordt saaier en doodser. Mijn grootste angst is dat het net zoals in thiers in Frankrij wordt. Een prachtig oud stadje, maar helaas, door de grote supermarkten, woningzaken, kledinghallen etc verworden tot een spookstadje. Dat willen we toch niet met ons mooie erfgoed aan oude steden? Ik zie het al helemaal voor me Een behoorlijke supermarkt in het binnenstadje, maar dan alleen bereikbaar met de fiets. En dan alle produkten 10% goedkoper. Wat zal het weer levendig druk worden in ons goede oude stadje. Heerlijk, ik zie het al voor me

  5. @Laurent, Me! und Hanscke: Hier kan een supermarkt niet buiten de stad geplaatst worden, want dan komt ie meteen in een buurgemeente. :-) Alkmaar meet maar 4 bij 8 km.
    Hier een kaartje met de supermarkten, die aardig verspreid zijn.
    Was trouwens nog zeuren wat je wel en niet een supermarkt kan noemen. Zo vind je bij de Aldi en Lidl geen bekende merken. De natuurwinkel is erg groot en compleet. De Vomar en Deen zijn volwaardige regionale ketens. Chadia en Sultan’s Markt zijn oosters, maar verkopen van alles.
    De Hema’s heb ik weggelaten, maar die verkopen ook brood, vlees, maaltijden en chips. Verder zijn er nog flink wat groenteboeren, bakkers, drogisten en slagers. Vaak naast elkaar zodat je er al je boodschappen kan halen.

  6. De Hema heeft toch wel zo’n raar assortiment. Ik kan nooit bedenken wat ze daar nu wel of niet verkopen.

  7. @Laurent: Hangt ook van de Hema af. De grootste in de binnenstad doet aan alles, dus ook kleding, DVD’s, halve portable rookworsten, fietsbanden, een restaurant en gordijnen. De kleinere mediums hebben vaak geen vleesafdeling, maar nog wel een restaurant. En bij de kleinsten mist ook dat nog.
    Maar wat denk je van de Kruitvaten, die prima batterijopladers verkopen en snoepgoed. Of de Xenos die een flinke verzameling chips, chocolade en pastasauzen heeft, naast een prima collectie WC-brillen.
    We hebben hier ook nog winkels voor Indische mensen, met veel apart voedsel. Geen idee of dat onder groente of vlees valt. Bij het station zit een Turkse bakker, die ook groente heeft en een afhaalrestaurant met pizza’s en heerlijke salades.
    Voor de inhokjesplaatsers (m/v) zijn dit vreselijke winkels. :-)

  8. Supers aan de rand van de stad trekt veel autoverkeer aan. In België en in de voormalige DDR is het dé trend om daar de Aldi en de Lidl enzovoorts neer te zetten. In België wordt het nog gekker: een supermarkt tussen twee dorpen in, zodat beide dorpen nu geen eigen winkel meer hebben, zelfs geen bakker of slager.
    Ik trof in de voormalige DDR in een stad met 50.000 inwoners geen enkele levensmiddelenwinkel meer aan in de binnenstad. Voor de ouderen die daar wonen is dat een ramp. Nederland moet die ontwikkeling beslist niet gaan volgen.

  9. @Henk50: Heb je de overspoorse oostblok-Aldi van Castricum wel eens bekeken? :-)
    In Oost-Duitsland vind ik het nog erg meevallen. Afgelopen vakantie bij aardig wat Norma’s in Thüringen binnengestapt en die waren hooguit een halve kilometer van het centrum.
    Echt bezopen is het in Frankrijk. Aan de zuidkant van Toulouse is de grootste hypermarkt ter wereld. Daarvoor moest een half dorp wijken. Dat ding bestaat maar uit 2 verdiepingen en meet 3 voetbalvelden + 3 voetbalvelden voor het parkeren. Want ook dat gaat allemaal in de breedte en niet in de diepte. Bijelkaar net zo groot als de complete binnenstad van Alkmaar. Als die Toulousianen hun kar (want ook die zijn veel groter dan onze karretjes) van de auto door de winkel terug naar de auto geduwd hebben, dan zijn ze 3 kilo afgevallen van de inspanning. :-)
    In Alkmaar hebben we dat betreft geen klagen. Het kaartje, waar ik halverwege naar linkte heb ik ook aangevulde met bakkers, groenteboeren en slagers. Die liggen ook aardig over de gemeente verspreid. Ik doe al mijn boodschappen te voet, maar volgens mij kan iedereen dat in Alkmaar.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s