Jun-09: Hulpgevend

De laatste tijd ben ik nogal hulpverstrekend. Een kleine week terug sprak een Alkmaar-bezoeker een agent aan met de vraag waar het Fnidsen was. Ik stond toen net de krant te lezen, die dagelijks vers achter het raam van de uitgever hangt. De 50plus agent had geen idee.

Best raar als je bedenkt dat het Fnidsen 1 van de oudste en bekendste straten van Alkmaar is, en die op maar 100 meter van de vraagplek lag. Echt simpele aanwijzingen geven is vandaar niet zo practisch door het bruggenstelsel. Dus zei ik: ‘loopt u maar even mee’, en liep er in een paar tellen naar toe. Een kleine moeite die erg op prijs werd gesteld.

Dinsdag was het weer raak. Ik fietste wat rond, omdat ik op Google streetview een nieuwe fietsenzaak had ontdekt. Verder kon ik er op het internet in het geheel niets over vinden. En ik wenste wat meer gegevens om ‘m aan de servicepagina van de regionale fietsersbond te te voegen.

Het zaakje was inmiddels failliet en ik fietste door naar een volgende punt wat ik even wilde nagaan. Dwz zit er in de Winkelwaard, naast de C1000 nog meer als een slager of een groenteboer? Ja, dat had te maken met het overzichtje, wat ik eerder maakte voor het vorige logje, en wilde completeren. De overige winkels kon ik via streetview redelijk bekijken, maar in de Winkelwaard kijken lukte niet.

Dat liep echter anders. Net voor de Friesebrug zag ik 2 fietsers die ik eerder gezien had op een andere plek. Gezien die 2 plekken dacht ik: ‘Die snappen niet hoe ze aan de oostkant de Alkmaarse binnenstad uit kunnen komen.’ Dus vroeg ik of ik ze ergens mee kon helpen. Ja, ze wilden naar de VVV.

Dat werd in keurig Nederlands gezegd, maar ik hoorde er een vleugje Duits in. Het leek me handig om wederom ‘even’ de loods uit te hangen. De VVV zit in het waaggebouw, wat vanaf die plek maar een minuut fietsen is. Ik vraag en-passant wat ze aan de VVV willen vragen. Nou dat was simpel, de beste fietsroute naar Harlingen.

Dus ik stop, want dan kan ik ze beter van dienst zijn. Bij de VVV weten ze er geheid minder van, en je moet er eerst nog een kwartier in de rij staan achter een kudde souvenierkopers. Het betrof een vader en een dochter op redelijke tourfietsen met bagage. En ze hadden een prima kaart van Noord-Holland met daarop de knooppunten. Die wilden ze ook volgen, maar de VVV had hen moeten helpen om eerst maar eens Alkmaar uit te komen.

Mijn eerste indruk bleek dus te kloppen. Daarbij komt dat het bord van knooppunt 50 al 4 jaar zoek is. Dat heeft te maken met de ombouw van de Friesebrug en ik heb dat al een paar keer aan de gemeente doorgegeven. Tel daarbij op dat er een behoorlijke wind uit het noordwesten stond, Harlingen nog een behoorlijk stuk fietsen is en de knooppuntroutes niet bepaald de kortste routes zijn.

Ofwel ik stelde voor om ze naar een knooppunt ten oosten van Heerhugowaard te fietsen, waarbij flink afgesneden werd en vanwaar het niet moeilijk was om bij de afsluitdijk te komen. Dus ging ik ze voor dwars door de Oudorperpolder en Oudorp de kippebrug over. Vervolgens langs een stuk Huygendijk naar ’t Kruis in Heerhugowaard.

Onderweg sprak ik vooral met de vader die erg goed Nederlands sprak. Ze woonden in Keulen en het echte einddoel was Terschelling, waar zijn vrouw al in een huisje zat. Bij ’t kruis gaf ik aan: ‘en nu maar steeds rechtdoor’ en wilde afscheid nemen. Dat vond die man maar nix. Ik had ze goed geholpen en hij wilde op me op z’n minst een kop koffie aanbieden. Daar had ik inmiddel wel trek in en ik fietste op de Viersprong af. Maar die bleek dinsdags gesloten te zijn.

Dus maar even verder fietsen naar De Draai waar een mavogenoot een paar jaar terug een nieuw restaurant met een leuk terras was begonnen. Dat terras was leeg en het restaurant potdicht. Vanaf die plek is er weinig meer in het lege poldergebied te vinden. Toch moest ik volgens de man aan de koffie.

Dus maar een klein beetje van de koers afwijken via Hensbroek. Hun enige etablisement had wel de stoelen buiten staan, maar ook die deur zat stevig op slot. Uiteindelijk werd het de snackbar van Obdam. Die is overigens prima en is zeer preiswert. Ik heb nog even het vervolg op de kaart me ze doorgenomen, en wederzijds werd er veel bedankt.

Inmiddels was ik wel een kleine 20 km van m’n huis en daar had ik niet echt op gerekend. Ik fietste dan ook terug, maar nog wel even langs de Winkelwaard wat ik eerder van plan was.

Naast de C1000 was er geen groenteman of slager, maar ik trof er wel een nieuwe fietsenzaak. Tot een paar jaar terug heeft er lang een fietsenzaak gezeten, maar die keten was gestopt. De nieuwe zat er nog maar 4 weken in. Er was nog niets over geschreven, zelfs een naam op de etalage ontbrak nog. Maar hij is nu wel te vinden op de servicepagina van de fietsersbond.

Geplaatst op 2010-06-09, in Fietsen. Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Leuk verhaal. In de auto heb ik dit soort dingen maar heel zelden. Zo’n blikken doos om je heen belemmert het contact behoorlijk.

  2. Och, als ik er de tijd voor zou hebben zou ik het ook doen…

  3. Ik geloof niet dat er nog een andere persoon is in Alkmaar die hetzelfde zou doen. Als hij het al zou kunnen.

  4. Zo beleef je nog eens wat…maar, je moet er wel de tijd voor hebben. Als beloning een winkel toegevoegd aan de servicepagina van de fietsersbond. (Iets waarvan de winkel zelf misschien nog nooit gehoord had…)

  5. @Bob: Op dat laatste langere fietstochtje na, vraag ik me dat af. Maar als je hier in de stad gewoon de weg vraagt, dan zijn er veel mensen die je netjes helpen of even een stukje met je meelopen. Ik zie dat ook gebeuren. Maar ik heb het zelf ook in het buitenland meegemaakt.
    Eigenlijk ligt het vooral aan de vragers die niet een wildvreemde durven te vragen. Was ook nu het geval. De fietsers vroegen zelf niets en dan is een klein vraagje als: ‘Komen jullie er uit?’ voldoende.
    Zelf ben ik een keer in Frankrijk geholpen waar een stel fietsers me ruim 25km voorfietsten naar een fietsmaker in Reims. In dit geval vroeg ik dit fietsende paar dat langskwam en zij moesten toch hun fiets terugbrengen naar diezelfde fietsenmaker. Maar toch, ik was er enorm mee geholpen aangezien bijna niemand in Frankrijk fietst en er bijna geen fietsenmakers te vinden zijn.

  6. @Me! en Gerrit: Die tijd maak ik. En dat was maar een minuut geweest ware het niet dat het deze wending nam en in Westfriesland vrijwel alle horeca op dinsdagen dicht is.

  7. @Marjan: Om die reden is een stad met alleen voetgangers het meest leefbaar en een stad met alleen auto’s het minst. De fiets bungelt daar tussenin. Je kan moeiteloos met je omgeving praten en schiet daarnaast 4x zo snel als een voetganger en effectief even snel als een auto op.

  8. @Gerrit: Ik heb dus even gesproken met de fietswinkelier en hem verteld dat de gegevens over zijn andere zaak (ook zonder website) vaak via de Fietsersbondwebsite worden opgevraagd.
    Omgekeerd is het ook gunstig, want de zoekers voor een regionale fietsenzaak komen zo ook in aanraking met de website van de regionale fietsersbond.

  9. Ik wijs ook altijd graag de weg, en vond het leuk dat ik al na korte tijd in Frankfort woonachtig te zijn daar vaak naar de weg gevraagd werd. Blijkbaar zag ik er betrouwbaar en inheems uit.
    Éen keer ben ik een beetje gemeen geweest en heb ik mensen bewust met een kluitje in het riet gestuurd. Tot heden begrijp ik niet goed waarom. Het was in Woensdrecht, bij Bergen op Zoom, waar ik een fietstocht maakte. Er stopte een Opel Kadett en een braaf echtpaar vroeg mij naar de kruisraketten; die wilden ze eens gaan bekijken. Ik wist indertijd ook dat daar US kruisraketten opgesteld stonden, maar waar precies … geen idee, ik kende die hele streek niet. Toch heb ik ze toen uitvoerig de weg gewezen naar … een willekeurig eind weg.

  10. Je opmerking (met link) over de effectieve snelheid van de auto en de fiets herinnerde me aan statements van Ivan Illich daarover.
    Ken je die? De effectieve snelheid van de auto wordt medebepaald door de tijd die je besteedt aan het verdienen van het geld om de auto te kopen en te onderhouden, de brandstof en verzekering te verdienen, enzovoort.
    Ook gaf hij een vergelijking over het verplaatsen van een grote groep mensen die allemaal een brug moesten passeren, lopend ging dat geloof ik het snelst…
    Hij heeft veel boeken geschreven en dit boek moet ik ergens hebben, maar waar…?

  11. @Niklas: Ik ken de man niet. Dit sommetje heb ik rond 1983 bedacht en ergens rond 2000 voor het eerst op het internet gezet. Destijds heb ik wel gezocht of er al zoiets was, maar toen kon ik dat niet vinden.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s