Jun-13: Kaeskudde

Vandaag en gisteren speelt zich in het krapste deel van de Alkmaarse binnenstad de Kaeskoppenstad af. Gelukkig heb ik dat een paar jaar terug al eens bezocht, want gistermiddag was daar geen beginnen aan. Het was schitterend weer, maar ook het minder schitterende weer van vandaag zal er voor zorgen dat de rijen voor de ingang even lang zijn.

Het is een openlucht toneelstuk met zo’n 500 figuranten, die het Alkmaar van rond 1574 -net na de victorie op de Spanjolen- naspelen. Er heerst daarom een opperblije stemming, maar ook veel armoede. Dus bedelaars en zieken lopen er ook voldoende rond. Het publiek kan daar tussendoor schuifelen en wordt regelmatig aangeklampt door bedelaars, wasvrouwen, kwakzalvers en hoeren.

Zeker een eerste keer is zoiets erg leuk. Het aantal oude straatjes waar de looproute door gaat is beperkt, waardoor de capaciteit beperkt is. Ik hoorde een getal van 40.000 bezoekers per dag, maar dan loop je echt schouder aan schouder.

En dat laat de organisatie niet toe. Er is een hoofdingang, waar men goed in de gaten houdt dat er niet teveel mensen in het gebied lopen. Al is het maar voor de veiligheid, die gewaarborgd wordt door agenten in uniformen uit 1900. Erg uniform is dat dus niet.

Er is een entreeprijs van 1 euro, waar je 1 Reaal voor krijgt. Die Reaal kan je verzilveren voor een versnapering.

Hier een foto van de rij op de Langestraat. Ik stond daar met de rug naar de hoofdingang en de man in het gele cirkeltje was op dat momet de achterste in de brede rij.

De rest van de Langestraat was ook vol met wandelaars en overal in de binnenstad was het veel drukker dan normaal. Dat zijn waarschijnlijk mensen die het net als ik niet zagen zitten om in de rij aan te sluiten en maar de andere delen van de stad gingen bekijken. Ze hadden groot gelijk, maar wisten niet dat Alkmaar veel mooiere stukken heeft, zoals langs de Oude Gracht en de Baangracht. Daar was het opvallend rustig.

Om een impressie te geven nog een foto van de Vismarkt, die binnen het Kaeskoppengebied ligt:

Rechts nog een mooi gedrocht dat 2 jaar terug in een wagen door het gebied werd geduwd. Ik trof ze pauzerend buiten het gebied en snap nu waarom die jongen zo groen ziet.

Alkmaar doet dit de laatste 4 jaar. In andere steden doet men ook zulke dingen, zoals het Dickens-festijn in Deventer. Deventer is een mooie stad, maar ook daar zie ik tegen de drukte op als dat festijn plaatsvind.

De eerste keer dat ik met iets vergelijkbaars in aanraking kwam was in 1998. Ik fietste toen dwars door Frankrijk en overnachtte in Vannes, een kasteelstadje in de zuidoosthoek van Bretagne. Het kwam zo uit, ik had die dag 120km gefietst en dan is het tijd om af te stappen en een slaappek te zoeken. Na het eten liep ik er een rondje en toen bleek dat op en rond het kasteel iedereen in klederdracht liep en er een ouderwetse markt was met mensen die gedichten voorlazen in het oud-frans.

Ik heb het even nagezocht en ze noemen het daar ‘Fêtes Historiques‘ wat in 1518 afspeelt. Destijds (en het zal nu niet anders zijn) verstond er geen bal van, maar de sfeer was prima en ik heb er echt van genoten. Ik kan me dus goed voorstellen dat touristen die plompverloren Alkmaar bezoeken dit minstens zo leuk vinden.


Hier nog even de officiële website en een videoverslag van de Alkmaarse Courant.

Geplaatst op 2010-06-13, in Alkmaar en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Entree heffen in de stad mag hier niet meer. De stad is openbaar gebied en je mag niemand de toegang ontzeggen. Wij hebben hier een dertiende eeuws kasteel waar ieder jaar ridderfeesten worden gehouden.

  2. Ik hoorde het op de radio en ik dacht aldat het bijna wel niet te doen zou zijn om daar in die oude historie lekker rond te wandelen. Ik ben wel blij met je opmerking over Bretagne. Dat is de vakantiebestemming van dit jaar en ik zal eens zien of we Vannes in onze plannen op kunnen nemen.

  3. @Hanscke: Er was ook een paardentram .. uit Dokkum. :-)
    De zondag viel me erg mee. Ik wilde er langs lopen, maar ben er toen maar even in gegaan. Misschien log ik daar nog een keer apart over.
    Dat van Vannes was nog een uitzoekwerkje. Ik was daar 12 jaar terug rond 12 juli. Dat schijnt vrijwel een vaste datum te zijn. Mogelijk hangt het vast aan 14 juli, wat de nationale feestdag is. Die had ik destijds dus een paar dagen later.
    En nu ik dit tik begin ik er steeds meer aan te denken om die fietsvakantie van 1998 terug te plaatsen. Ik rolde toen van de ene in de andere feestdag door toevallig de plaatsen in een goede volgorde af te fietsen. Na die van Vannes was er 1 dag niets. De dag daarop won Frankijk het WK in Frankrijk. Daarna sliep ik in een plaats waar op de 13de al het vuurwerk voor de 14de werd afgeschoten en gevierd. De dag er op was het dus echt de 14de en zag ik in een grotere plaats het mooiste vuurwerk ooit. Toen bleef het een paar dagen rustig en kwam ik in de festspiele van Bregenz terecht en aansluitend nog wat feestdagen in Duitsland.
    Dus ergens rond midden juli vakantie vieren is best aardig. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

