Jun-19: Paarsplusminus

De politieke kleurwedstrijd is weer in volle gang, volgens Femke en Alexander moet het nu Paars+ worden. Ik heb al eerder over politieke kleuren gelogd, bijvoorbeeld over de Jamaicaanse Schwampel bij onze oosterburen en Colorado in de USA.

En dan loop ik al meteen tegen het eerste probleem op: ‘Welke kleur heeft een partij?’ Het CDA gebruikt hier de kleur Groen terwijl de Duits Christen-Democraten Zwart hebben. Hier hebben de Liberalen (als je de VVD zo mag noemen) Blauw en de Duitse evenknie FDP Geel. Erg liberaal vind ik die partijen niet, ze zijn meer voor de mensen die het goed hebben. Daarmee passen ze beter bij de USA conservatieven, die Rood gebruiken.

Dus heb ik zelf maar iets bedacht. Rood heb ik gekoppeld aan sociaal, Groen aan milieu en natuur en Blauw aan economie en ondernemerschap. Religie zit er dus niet bij. Voor het CDA heb ik middengrijs genomen. Die partij hangt overal tussenin. Kleuren in MS Paint gaan van 0 (zwart) tot 255 (maximaal). 128 zit daartussen en met RGB 128-128-128 krijg je middengrijs.

Opgeteld is dat 384 eenheden en bij alle andere partijen heb ik dat ook aangehouden. Zo krijgt de VVD 255 aan blauw, meer gaat niet. De overige 129 heb ik verdeeld over Rood en Groen. GroenLinks is wat dat betreft eenvoudiger, veel Groen, veel Rood en weinig Blauw. Blauw zit er wel in, want GroenLinks vindt ook dat mensen best voor zichzelf mogen opkomen.

Het complete plaatje ziet er dan zo uit:

Naast de partijkleuren staan de mengkleuren van de diverse colaitiemogelijkheden. Paars+ staat op plek nummer 3 met 81 zetels. Blauw (VVD-PVV-CDA met 76 zetels) is voorlopig afgeserveerd. Als het aan de SP lag, dan komt er een Rood kabinet. Daar is geen meerderheid voor te bedenken. Bruin komt nog het meest in de buurt en dan zou de PVV mee moeten doen. Lijkt mij flink ondenkbaar.

De overige coalitiekleuren zijn allemaal grijsachtig paars. Letwel dat in de mengkleur ook het aantal zetels per partij is verwerkt. Die paar stoelen van de Christen-Unie kunnen net genoeg zijn om boven de 75 zetels te komen, maar in de kleur speelt het vrijwel geen rol.

Ik heb me beperkt tot 9 mogelijkheden. Er zijn er zeker nog een aantal te bedenken die boven de 75 komen. Als je dat wilt laten uitreken (ook kleurmatig), dan kan je dit simpele Excel-bestand gebruiken. Je hoeft alleen de vetgedrukte getallen te wijzigen. Zet deze op 0 als een partij niet mee mag doen. Kleur smakelijk!

Geplaatst op 2010-06-19, in Kiesmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Ik denk dat een bont en blauw kabinet de enige mogelijkheid naast een kleurloos kabinet.

  2. @Niklas: Met 4 partijen zijn erg veel oplossingen mogelijk. Aan de andere kant zijn er erg veel beperkingen. Zo wil de PvdA niet in een cabinet met de SP, omdat de SP toch een soort extremere afsplitsing van de PvdA is. GL ligt voor de PvdA minder gevoelig, maar blijft feitelijk ook een concurrent. Idem voor CDA en CU, maar ook voor VVD, D66 en PVV.
    Ik denk dat het er wel eens op uit kan draaien dat we een soort dubbelkabinet krijgen. VVD-CDA met PvdA-D66. Bijelkaar maarliefst 92 zetels. De VVD wil wel omdat dan het CDA meedoet en daarom D66 gedogen. De PvdA wil wel om dat D66 er voor zorgt dat het niet een te rechts kabinet wordt.
    Toch gaat zo’n constructie mis, omdat dat cabinet zich dus snel gaat delen in die 2 kampen.
    In elk geval verwacht ik dat het volgende kabinet ‘Opstelten-1’ gaat heten. Naast een geschikte man is het een fantastische naam voor spotprenttekenaars en cabaretiers. :-)

  3. Ik kan me geen kabinet bedenken waarin we de kleuren die we hebben optimaal kunnen inzetten. Geen kabinet met deze samenstelling haalt het einde.

  4. De redenatie over de 4 partijen opzet vind ik nog niet zo gek en helemaal niet met een Opstelten. Dan wordt Rutte als jonkie en onervare wat omzeild. Zelf was ik nog niet verder gekomen dan paars plus.

  5. De partijen kiezen zelf hun kleuren.
    Op zich vind ik het wel duidelijk, rood is links, blauw is rechts, en daartussen zit allemaal groen.
    Ze zoeken het maar uit, ik heb gestemd en verwacht een paars plus.

  6. We leven in ieder geval in een kleurrijk land.

  7. Paars is de kleur van Bouterse. En ik zie nergens rood. Ligt dat aan mijn pc?

  8. @Mack: Dat klopt. De SP heb ik maximaal rood plus de rest aan groen en in het geheel geen blauw. Dat levert een oranje kleur op.
    Bij de PvdA heb ik wat minder rood en de rest wat meer verdeeld over groen en blauw. Dat zorgt voor een grijsachtig rood. En dat klopt ook wel, ze hangen tussen het CDA (volledig grijs) en de SP (oranje) in. :-)

  9. De PVV is vast niet blij met de kleur die ze van je gekregen hebben ;-) En de SP zal dat oranje vast ook niet vinden passen ;-) Maar het is een leuke theorie/idee :-)

  10. @Jolie: Klopt. Je kan de kleur in het excelbestand in elke waarde wijzigen en dan zul je zien dat het voor de SP niet echt gaat uitmaken, omdat zij in een coalitie te weinig zetels inbrengen voor een echte kleurverandering. Van de PVV weet ik niet eens wat voor kleur zij aan zichzelf toekennen. En wees nu eerlijk Groen voor het CDA slaat toch ook nergens op. Groen is de kleur van het milieu en de Islam. :-)

  11. @Xiwel, Ja, helemaal met je eens: die kleuren die ze zelf gekozen hebben, slaat in veel gevallen nergens op. CDA zou pauselijke kleuren moeten kiezen, geel-wit ofzo. Met wat Gereformeerd grijs erbij ;-)
    Maar het is een mooi idee, de kleurwaarde koppelen aan het aantal zetels, èn de kleurwaarde mengen in Excel :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

