Jul-20: Partageons

Ik kom nog even terug op de Tour de France. Een paar dagen terug reed een koppeltje Mende binnen. En vlak voor Mende viel mijn oog op het volgende bord rechts van de weg:

Ik heb dat plaatje achteraf uit het ‘etappe-gemist‘-archief gepeuterd. Veel beter kreeg ik ‘m niet en ik kon niet exact lezen wat er stond. Het bord herkende ik wel. Een jaar of 20 terug stonden ze ook veel in Duistland, waar automobilisten geadviseerd werd om de fietsers op minimaal 1 meter te passeren.

In Frankrijk is dat opgeschroefd naar 1,5 meter. Na zoeken vond ik een plaatje op het internet. De texte luidt: ‘Partageons la route’ en betekend zoveel als ‘verdeel de weg’. Mijn prismaatje boodt geen uitkomst anders dan partage = verdelen en partageant = deelnemer. Het geeft maar weer eens aan dat texten op verkeersborden erg onhandig zijn. Eerder logde ik daar al eens over dat ‘wij’ buitenlanders opschepen met kreten als ‘m.u.v.‘, die veel Nederlanders ook niet snappen.

Ik ben het wel eens met het verkeersbord, dat pas de laatste jaren in Frankrijk te vinden is. Dat wil zeggen mijn laatste fietstocht door Frankrijk was in 2005 en toen heb ik ze nog niet gezien. Daarvoor overigens ook niet. En dan te bedenken dat ik in Frankrijk altijd erg tevreden ben met de automobilisten die ruim om me heen rijden. Bij tegenliggers blijven ze netjes achter me rijden.

Daar kan je niet volledig op vertrouwen. Voor je het weet zit er een Nederlander tussen met een caravan, die de oren van je hoofd kart. Vaak is die caravan breder dan de auto en dat schijnen die asomobisten ook niet te snappen. Ik los dat op door altijd 1 meter van de wegrand te fietsen. In dat geval denken de Nederlandse inhalers iets beter na. (Ze kunnen er domweg niet langs bedoel ik.) En als ze mij te krap inhalen, dan heb ik uitwijkruimte aan mijn rechterkant. Mijn stelling is dan ook dat je je eigen veiligheid moet creëren.

Het is afkloppen, maar in het buitenland heb ik nog nooit een ongeluk gehad. Dat terwijl ik er wel een dikke 50.000 km heb gefietst. In Nederland heb ik overigens ook maar 4 ongelukken gehad. Een terwijl ik stilstond, 1 omdat ik niet een klinker op een asfaltweg had gezien, een tegen een geparkeerd aanhangwagentje en eentje die ik hier laatst had beschreven.

Met die Tourbeelden ben ik nog even gaan zoeken naar de plek waar die etappe de Tarn kruiste. Dat was bij Ambialet, en ook daar is de Tarn spectaculair. Hier wat plaatjes uit de Tourcoptaire:

Langs dit deel van de Tarn heb ik nog niet gefietst, het staat zeker op mijn verlanglijstje. De keer dat ik pardoux langs de Tarn fietste begon bij Les Vignes, waar het me dun door de broek liep. Ik heb behoorlijk last van hoogtevrees en dat moet je daar niet hebben. als je er vanaf de hoogvlakte de Tarnkloof (die er 700 meter diep is) inzakt. Die afdaling staat op Google streetview.

Advertenties

Geplaatst op 2010-07-20, in Fietsen, RTV-matig, Zwerfmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Zolang ‘asomobilisten’ de fietser niet zien als een serieuze medeweggebruiker, ben ik voorstander van aparte fietspaden. Die borden zijn me te vrijblijvend.
    Je eigen stukje veiligheid creëren vind ik dan wel weer een goeie tip.

  2. @Peter: Wegen in Frankrijk voorzien van fietspaden is erg duur en vrijwel onbegonnen werk. Het platteland is er 10 keer dunner bevolkt dan in Nederland. Je komt er ook maar zelden een fietser tegen en af en toe een auto. Zoals ik schreef gaat het met die franse automobilisten wel goed. Die nemen de tijd en geven je de ruimte. De enige die opgevoed moeten worden komen uit Nederland en Groot-Brittannië. Ze zouden het bord beter van een Engelse text kunnen voorzien.
    Maar ook in Nederland zouden dit soort borden niet misstaan. Bijvoorbeeld op de N504/Westfriesedijk tussen Koedijk en Schoorldam. De provincie (en gemeente Harenkarspel) probeert er al 5 jaar een fietspad aan te leggen, maar heeft er onteigeningsproblemen. Tot die tijd zouden best deze borden geplaatst kunnen worden.

  3. Volgens mij moet een pictogram op een bord dusdanig duidelijk zijn dat er geen teksten noodzakelijk zijn.

  4. Keerzijde is dat bijv. in Duitsland vaak een auto achter een fietser, achter mij, blijft hangen omdat hij er niet langs durft of aan die ene meter denkt, terwijl ik als ervaren fietser heel goed weet dat er voor ons allebei volop plaats is. (Ben ik soms een paard, waarvoor je extra ruimte moet laten?)
    Intussen zit ik dan minutenlang met dat (soms ongeduldige) gebrom achter me, terwijl ik denk: Gá dan man! dat ik weer mijn rust heb.

  5. @Emigrant: Dat hangt van de situatie en vooral van de snelheid af. Bij hogere snelheden is zelfs 1,5 meter minimaal. Op de Franse N-wegen (zoals hierboven) krijgen ze mij niet snel. Als het even kan pak ik een andere D- of C-weg. Vaak mag er op hun N-wegen tot 90km/h worden gereden en dan wil ik echt wel 1,5 meter tussenruimte. Nou zijn die wegen daar breedgenoeg voor, vaak zijn ze ruim 9 meter voor 2 rijrichtingen.
    Als een auto achter mij inhoudt en net als ik 25km/h gaat, dan wenk ik, want met zo’n snelheid heb ik aan een halve meter afstand genoeg. Omdat ik een meter van de kant fiets heb ik nog een andere mogelijkheid en dat is meer naar rechts fietsen en een opening bieden. Vaak is dat al duidelijk genoeg.
    Met zeer smalle wegen (en dat zijn nu net de de wegen waar ik in Frankrijk graag op fiets) kan inhalen niet als er een tegenligger is. Maar het aantal tegenliggers is op die wegen zo minimaal, dat er maar eens per uur een auto een halve minuut achter me blijft hangen.

  6. Cool zeg, dat google streetview. Dat niet langs de kant fietsen moet eens afgeschaft worden. Ik stel voor dat elke asomobilist voortaan de fietser rechts inhaalt.

  7. @Sjoerd: Klopt en eigenlijk is het bovenste deel van het bord duidelijk genoeg. De text eronder is onnodig verwarrend.

  8. @Mack: Die afdaling hebben ze in 6 stukjes gedaan. Verderop hebben ze ook weer een deel in Streetview van Sint Enemie naar Florac. Dat deel hen ik gefietst. Ook het deel tussen Les Vignes en Sint Enemie, daar gaan de rijbanen een keer onder elkaar omdat het anders niet door de kloof past. Jammer dat ze dat stuk niet gedaan hebben. Destijds vond ik het erg link. Er kan van alles naar beneden rollen en dan gaat een fietshelm (die ik toch al niet draag) echt niet meer helpen.

  9. Ik krijg de indruk dat de bestuurders van de volgauto’s in de Tour zich niet helemaal aan dat “partageons” principe houden.
    Langs deze route staan trouwens geinige aanhangwagentjes, heb ik me laten vertellen.

  10. O ja, als ze zo hard rijden is anderhalf meter geen luxe.
    Wenken is ook een idee. Hoewel ik zelf ook een auto heb denk ik nog altijd dat autorijders andere mensen zijn, met wie niet te communiceren valt.
    De Bundesstraßen hier in Duitsland vermijd ik. Af en toe moet ik een paar kilometer ter overbrugging daarop rijden, dat is geen pretje.
    Wat een bizarre ligging van dat woonhuis, daar op die enge strook land tussen de twee rivierbochten va de Tarn! Het is te hopen voor de bewoners dat het rivierwater niet plotseling aanzwelt, zoals tegenwoordig soms gebeurt.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s