Jul-26: De NachtAanrijder

Afgelopen nacht was ik mijn nieuwe USB-speakertjes (universele-seriele-bus luidsprekertjes á 29,95 euro per setje) aan het uitproberen en hoorde ik Peter van Bruggen op de stream (stroom) van radio 2. Ik hou van zijn vertellingen en muziekkeus, dus bleef ik even luisteren naar het programma dat Nachtrijder heet. De speakertjes doen het prima en het klonk dus mooi. Mooier was nog dat Peter het tussen minuut 12 en 38 over Stavoren had in de tijd van Bonifatius.

Dat het tussen die minuten is heb ik even nagezocht. Dat was niet eenvoudig. Helaas werkt de officiële uitzendinggemist-stream niet omdat een knoeier ‘denachtrijder’ in de string heeft gezet en niet ‘nachtrijder’ zonder ‘de’. Want die laatste doet het wel en wel alleen hier bij Xiwel. (Want wie anders verzint zo’n verbetering?) Hier dus de complete uitzending, die waarschijnlijk maar 1 weekje op het internet blijft staan.

Ergens rond minuut 32 komt een heel verhaal over een vloek, die rond 800 over Stavoren werd uitgeroepen en die te maken had met een steen. Stavoren was ook in het voorafgaande nieuws. Twee uur eerder reed er een onderhoudstrein door een stootblok en dwars door een huis. Hier de ravage vanuit de lucht:

Zoiets kan overal gebeuren, maar dat dit in Stavoren plaatsvond ligt wel heel ver buiten mijn inlevingswereld. Stavoren hangt met een enkelspoorslijntje zonder bovenleidingen aan Leeuwarden. Er rijden boemeltreintjes, maar dat is het dan ook. Het was goed te merken dat het programma van de Nachtrijder was opgenomen, want anders had Peter vast de opmerking gemaakt: ‘En nu maar hopen dat die trein niet wederom de steen in het water heeft geschoven.’


Nog even wat aanvullinkjes:

De uitzending van een week eerder heeft last van dezelfde tikfout en kan je op de normale manier niet beluisteren. Voor de liefhebbers hier nu wel. Dat geeft meteen aan dat deze uitzendingen langer dan een week op het internet verblijven. Een geluk bij een ongeluk lijkt me. Ik ben dus even aan het luisteren. Er zitten leuke gesprekken in Enkhuizen in.

In de uitzendig van afgelopen nacht had Peter het ook over Zoutleeuw, wat een vergelijkbaar slaapstadje in België is. Ik was daar nog nooit geweest, dus ging ik foto’s Googlen en vond deze. En lees dan meteen dat die door ene Peter van Bruggen op Panoramio is gezet. Of het dezelfde is weet ik niet. Het zou best kunnen.

Peter van Bruggen heeft een wiki-pagina, waaronder een link staat naar een aardig artikel in Trouw.

Geplaatst op 2010-07-26, in RTV-matig, Webmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. En dan zeggen ze dat toeval niet bestaat.

  2. @Sjoerd: Ik heb ‘m nog een beetje aangevuld met nog een ‘toevalligheidje’ over Zoutleeuw.
    En zoveel toevalligheden kan natuurlijk geen toeval zijn. :-)

  3. Ja, dat is een mooi toeval.. (En zo’n fotograafnaam erbij, bij zo’n genoemd plaatsje Zoutleeuw, ook.)
    En het leverde ook een mooi, bizar plaatje: nieuws dat ik zonder zorgen aan kinderen kon laten zien (géén doden en behoorlijk ver weg :))

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

