Aug-02: Brandtrap

Ik heb wel eens eerder gelogd dat ik een traploze benedenwoning heb en dat ik traplopen een handige manier van vetverbranden vind. Dus neem ik wel eens de wijk naar de Schoorlse Duinen, waar nog geen enkele trap verbrand is. (Afkloppen op elke eik die ik tegenkom.)

Maar dat hoeft niet meer. Onlangs is naast het Stadskantoor een enorm lelijk gebouw verrezen:

De nieuwe kazerne voor de brandweer. Maar goed, het was toch al een rommelhoek. En door de ligging ontsiert deze klomp plaatmateriaal de binnenstad niet zo erg als de Karperton-parkeergarage.

Eergisteren merkte ik echter dat dit gebouw een enorm voordeel heeft:

Jawel, een ruime trap met maarliefst 96 treden. Helaas zijn die treden beperkt in hoogte en haal je in totaal maar een hoogteverschil van zo’n 14 meter. Hij is dus maar de helft van de langste trap in de Schoorlse Duinen. Maar goed, deze is op wandelafstand van m’n huis en hij is vrijwel geheel overdekt. Dus duidelijk een onverwachte aanwinst.

Een ander dom ontwerpfoutje betreft de hoge muur die het bovenste parkeerdek omringt. Om daar een mooi uitzicht te hebben moet je een flinke barkruk meenemen. Dus gemeente zaag daar nog wat uitkijkramen in, en deze trap gaat nog veel vaker gebruikt worden.

Geplaatst op 2010-08-02, in Alkmaar en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Je kunt die overdekte trap toch niet vergelijken met de lekkere ongelijke treden van een trap in de open lucht in de duinen. Waarom hebben mesnen toch zo’n hekel aan nat worden van de regen. Het is een prachtig natuurverschijnsel waar je ook van kunt genieten.

  2. Toch goed genoeg voor een Rocky gevoel!
    Gaat vast een gekkenhuis worden daar.
    Krijg er ook bijna zin in…

  3. Op de bovenzijde zou je nog een uitkijktoren kunnen bouwen.

  4. @Trudy Z: Die Rockytrap lijkt mij minder hoog. Ik zou die Rocky wel eens willen zien op deze trap of die lange in de duinen. Dat gaat ie vast niet trekken. :-)

  5. @Hanscke: Te voet vind ik regen prima, maar op de fiets niet. Heeft te maken met de open ketting en het vaker lekrijden.
    De kans dat ik in Schoorl traploop is sowiso groter, omdat deze langs een stinkweg ligt en die in Schoorl tussen de dennebomen.

  6. Al die negatieve reacties komt het er op neer dat de gemeente een trap na krijgt.
    By the Way

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

