Aug-23: Fietsrondje Purmerend

Een dikke week terug fietste ik even naar Heerhugowaard, om daar wat af te geven. Diezelfde 8km had ik terug kunnen fietsen en dan had ik dit verhaaltje niet opgetikt. Maar het weer was lekker en ik bedacht in oostelijke richting (met de wind in de rug) verder te gaan.

Als eerste zag ik voor het eerst dat de hefbrug van Oterleek werd geheven. Ben er al vaak geweest, maar had dat nog nooit gezien. Toch ging ie volgens de brugmachiniste bij dit soort topdagen wel een keer of 10 op en neer. Vervolgens fietste ik langs de Noord-Schermerdijk (die ook verstopt zit in m’n 10 wisselende kopfoto’s) naar Burgerbrug, Ursem en Avenhorn.

In Avenhorn bedacht ik om deze keer een rondje om de Beemster te maken en om zo Purmerend aan te doen. Dat deed ik dan ook via Oudendijk, Oosthuizen en Middelie. Onderweg bedacht ik ook eens te kijken bij het oude station van Kwadijk. Wat een ongelooflijk groot lel is dat. Onbegrijpelijk voor z’n klein gehucht.

Dit station is geheel verbouwd, op de 2 jaar oude luchtfoto’s van Bing staat nog de onverbouwde versie.

In Purmerend was het centrum enorm opgeknapt. Een dik jaar terug zag ik daar nog allemaal auto’s op de Koemarkt geparkeerd en nu was dat een ruim voetgangersplein. Dus raakte ik aan het fotograferen en liep zo door richting westen. Daar bleek de 8-zijdige kerk open te zijn. Ik dacht aan de vorm, dat het een synagoge was of was geweest. Maar dat klopte niet. Het ding is in 1851 gebouwd door de Hervormden en sinds een jaar of 10 hebben de Katholieken deze kerk in gebruik.

Toch was dit niet de reden om naar Purmerend te fietsen, die reden lag een stukje westelijker in Purmerend-West. Zo heet dat deel en dus niet Weidevenne wat een paar kilometer zuidelijker ligt. Ik had dat al eerder op de kaart bekeken en fietste dus direct naar de juiste plek waar een stukje fietspad is te bewonderen met ‘Luminumpave‘.

Dat is een goed refelcterend asfalt, waardoor er minder lantaarn-verlichting nodig is. In het artikel van het Fietsberaad stond dat dit stukje in de wijk Weidevenne was, wat is overgenomen van het bericht van Dura-Vermeer die het spul heeft gelegd.

Die mogen dus opnieuw naar school. De Neckerstraat, waarlangs het stukje fietspad ligt, ligt dus ver van de nieuwe wijk Weidevenne en gaat er niet eens naartoe. Het nieuwe asfalt zelf viel me ook tegen. Onder het viaduct was dit asfalt niet zichtbaar helderder dan het oude asfalt van het naastgelegen autodeel. Waarschijnlijk zal het net zo vervuilen als de ‘gele’ blindenpadtegels die na enkele jaren meer grijs dan geel zien.

Zelf ben ik er een groot voorstander van dat slecht- en onverlichte fietspaden in buitengebieden, zoals deze, worden voorzien van duidelijke witte kantlijnen. Dat kan al jaren en is waarschijnlijk goedkoper, zeker voor bestaande fietspaden.

Zelf fietste ik verder naar Neck en het mooie fietspadje tussen Jisp en het Noordhollands Kanaal. Onderweg zag ik nog een aanduiding om 09 km te rijden, daar heb ik me niet aan gehouden. Bij Spijkerboor stak ik met het pontje over en ben ik nog door De Rijp, Graft en Grootschermer huiswaarts gefietst. Bij elkaar 70km.

Hier staan een 9-tal foto’s van dit rondje op een rijtje.

Advertenties

Geplaatst op 2010-08-23, in Brugmatig, NH-matig, Regiomatig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Lijkt me een goed idee om fietspaden van duidelijke afscheidingen te voorzien, je zit er zo naast. Dat station is inderdaad een joekel zeg.

  2. Het is ook zo geinig dat die onverbouwde versie van het station nog een doorschijnend dak had. ;-)

  3. Via wikipedia las ik dat er vanaf Kwadijk (met thans 793 inwoners) een tram naar Edam ging en Kwadijk dus een overstapstation was. Het leuke is dat ik dat lijntje in het landschap nog als dijk terug zag en er een foto van heb gemaakt. Op Google ook goed te zien. Eigenlijk wilde ik daar nog apart over loggen, maar de kans is klein dat dat gebeurt. Dus hier nog wat meer info.

  4. Ja, dit stukje had ik dus een week eerder moeten lezen. Misschien hadden we Purmerend dan wel in onze fietstocht opgenomen. Nu trok het ons niet zo. We zijn wel door Middelie en Oosthuizen gekomen. Oosthuizen was op zondagmorgen sereen stil en Middelie is een nogal uitgestrekt dorp waar ik nog nooit van gehoord had. Ik vond het leuk om daar nu eens te fietsen. Altijd als ik op de snelweg voortjakker naar Amsterdam of Den Haag, voel ik altijd het verlangen om dat landschap eens aan een nader onderzoek te onderwerpen en dat heb ik nu lekker voor een stukje gedaan. Een volgende keer wil ik (vanuit het noorden gezien) aan de rechterkant van de snelweg fietsen tussen al die kleine stukjes land, omzoomd door het vele water

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s