Aug-27: Waar kan ik tekenen?

Die vraag heb ik de afgelopen 2 middagen heel vaak gehoord van fietsers en fietssters die op ons afstoven. Sinds woensdagmiddag houdt de regionale Fietsersbond een petitie voor het Intraduct en sta ik er als 1 van de vrijwilligers.

We staan bij het Nollencircuit tussen Heerhugowaard en Alkmaar, op de plek waar een goede fietsverbinding door een provinciaal autoproject omzeep is geholpen. Fietsers mogen daar nu een dikke kilometer omfietsen langs een tochthoek. Geen fietser (m/v) die daar lol in heeft, vooral niet in de donkere uren.

Naar onze petitieplek:

.. staan van 2 kanten informatieborden. Op 300 meter een bord met een linke tunnel die de provincie wil aanleggen, met daar een rood kruis door. Op 150 meter een bord met het fietsviaduct (Intraduct) en daaronder ‘teken petitie’. We hoeven dus niets uit te leggen en de meeste mensen weten al precies waarom het gaat. Ze tekenen dan ook graag, omdat ze de huidige situatie na dik 5 jaar meer dan zat zijn.

Ze snappen ook dat een fietstunnel, zoals de provincie die heeft bedacht, niet de echte oplossing is. Dat wordt een tunnel met een knik in de diepte op een sociaal onveilige plek. Met ‘dank’ aan dezelfde provincie hoeven we maar naar het nieuwe fietstunneltje bij de Omval te wijzen en iedereen begrijpt dat het zo niet moet.

De woensmiddag hadden we 100 steunbetuigers. Donderdagmiddag waren het er 60. Die middag was het rotweer met veel regen. Duidelijk minder fietsers en mensen wilden doorfietsen om snel thuis te zijn. Daarnaast waren we niet om 2 uur begonnen, maar anderhalf uur later door een mankement aan de fietskar voor de spullen.

Het percentage snor- en bromfietsen was enorm hoog. Dat is een teken aan de wand en geeft aan dat veel fietsers voor een alternatief hebben gekozen door de huidige en uiterst onaantrekkelijke route. Bromfietssters die stopten gaven dat ruiterlijk toe. Bromfietsers niet. Die gingen zo hard dat ze niet konden stoppen. Ze hadden niet eens de tijd om onze bordjes te lezen.

Geen van de stoppers was tegen het fietsviaduct en bijvoorbeeld voor de huidige situatie of de fietstunnel. De unanimiteit was dus verrassend hoog en veel hoger dan ik me voor kon stellen. Het is me daarmee duidelijk dat de provincie dus echt niet weet waar zij in dat verre noorden mee bezig zijn. Op papier steunen ze het fietsen en in de praktijk maken ze het fietsen onaantrekkelijk.

De petitie op de website doet het overigens nog beter. Daar hebben ruim 220 mensen hun naam genoteerd. Vaak met een korte kreet als: ‘Wij zijn voor het Intraduct!’ De ‘wij’ geeft aan dat het om een echtpaar of zelfs een gezin gaat. Anderen doen allerlei aanvulingen, die overduidelijk en uiterst positief zijn.

Die website is vooral bezocht vanwege het fietsbord dat al een week langs de route staat. Daarnaast hebben we de Fietsersbondleden in de regio benaderd en de media. In de regionale krant kwam vrijwel niets. Mogelijk omdat we daar een kleine maand terug veel aandacht gekregen hebben met hetzelfde onderwerp.

Radio Noord-Holland kwam langs en nam een interview af. Deze journalist woont in de buurt en snapte het helemaal. Op de website van RTV-NH kwam dan ook een goed artikel, die zo’n 30 mensen aangezet heeft tot tekenen.

Dat we nu pas een petitie houden heeft te maken met de vakanties en met de commissieveragering van 6 september. In die provinciale vergadering zou een besluit kunnen vallen of de provinciale politiek alsnog voor ons Intraduct gaat kiezen. De stand is daar ongeveer 50/50. Dwz een paar fracties hadden zich nog niet uitgesproken.

Gisteren werd duidelijk dat de provincie het op 6 september niet op de agenda zet, maar dat dit pas de 30ste zal worden. Tegelijkertijd hoorden we dat de tunnel weer een halfjaar wordt uitgesteld. Dat uitstellen heeft niets te maken met onze actie, de provincie doet dit al een jaar of 3 omdat er een ander (auto-) project aan gekoppeld is. Eigenlijk vinden we dat nu niet zo erg. Zo krijgen wij meer de tijd om het Intraduct te promoten.

Vandaag hebben we een rustdag en morgenmiddag staan we er weer.

Online-tekenen kan hier.

Geplaatst op 2010-08-27, in Fietsen, Milieumatig, NH-matig. Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Volgens mij is het alternatief ook goedkoper…

  2. @Sjoerd: De kans is groot. Naar mijn gevoel geeft de provincie het bedrag voor de tunnel te laag aan. Het is dan ook niet gek dat geen aannemer voor dat bedrag wil aanbieden.

  3. In tunnels gebeuren vaak dingen die het daglicht niet kunnen verdragen, dus ik kies om deze redenen altijd voor bovengronds.

  4. Goeie ACTIE! De fietsersbond is zeer ok

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s