Sep-29: Snertzakken

Tijdens het boodschappen doen schoot me te binnen dat ik nog eens wilden loggen over de ‘nieuwe’ soepzakken. Soep moet tegenwoordig schijnbaar uit een zak komen. Ik raakte met dat spul in aanraking door mijn Hemasnertverslaving. Dwz regelmatig loop ik een rondje naar de Hema in Heiloo om daar een kom erwtensoep te verorberen.

Snert voor 1 persoon maken leek me te lastig. En toen viel mijn oog een keer op snert in zak en da’s erg makkelijk. Gooi het in een pannetje, warm het op en klaar. Het smaakt goed, maar zelf gooi ik er inmiddels nog wat mexikaanse groente en een kwak salsasaus bij.

O ja, en de 2de keer zag ik dat dezelfde 1-persoonssoep een stukje verder in blik verkrijgbaar was voor de helft van de prijs. Die soep ziet er hetzelfde uit, smaakt hetzelfde en bevat evenveel/evenweinig worst. Het blikje is makkelijker (zonder blikopener) en met iets minder geknoei open te krijgen en je krijgt eenvoudiger de hele inhoud er uit.

En dan vraag ik me af wat het voordeel is van die nieuwe soepzakken. Waarom moeten die 2x zoveel kosten? Welk dubbel voordeel heb ik als consument aan die zakken in plaats van de blikken? Ik kan dat niet verzinnen. Verder dan iets als: ‘Dezelfde soep in nieuwe zakken.’ kom ik niet.

Nog een kleine aanvulling:
Na wat zoekwerk blijkt er wel een recept-verschil te zijn. De zak heet ‘1-persoons erwtensoep’ en het blikje heeft de naam ‘stevige erwtensoep’. Als je de productinfo bekijkt is er een miniem verschil en blijkt het blikvoer minder vet en meer groente en worst te bevatten. Het minder aan worst wordt in de zak gecompenseerd door wat spekjes. In grote lijnen is het verschil erg klein en qua smaak is het mij niet opgevallen.

En nog een aardig voorvalletje (die ik eerder als reactie had geplaatst):
Ook leuk. Ben ik weer vreselijk op tijd met dit logberichtje. Vandaag 2 okt 2010 stond er een Unoxeresse de soepzakken te promoten. Dus komt zij mij als potentiele consument tegen en leg ik netjes uit dat de blikjes met zelfde inhoud de helft kosten, en beter zijn voor het milieu. Dus meteen: ‘Ja maar zo’n blikje krijg je moeilijker open.’ Niet dus. Ik leg uit dat je die in 1x met de hand via een ringetje opentrekt. Eigenlijk eenvoudiger dan dat gescheur aan zo’n slappe zak. En ik geef aan dat die zak de consument simpelweg 80 cent extra kost. Dat de soep hetzelfde smaakt en dat de ingredienten van het blikje iets beter zijn. Dat was dus even slikken. :-)

Geplaatst op 2010-09-29, in Shopmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 26 reacties.

  1. Mooi scheldwoord is dat: snertzak. Maar merkwaardig prijsverschil, ja. Is dat in die zakken soms verser?

  2. @Laurent: Ik denk het niet, beide zijn verpakt ruim een jaar houdbaar en bij beide kan geen zonlicht komen. Daarbij had ik dat moeten proeven en ik proefde geen enkel verschil. De smurrie die onverwarmd uit de zak of blik komt ziet er exact hetzelfde uit. En ook na opwarming (daarbij wordt de substantie vloeibaar) is geen verschil te zien. Naar mijn indruk komt de soep uit dezelfde machine en draait die machine hetzelfde recept.

  3. Unilever hè, marketeers; line-extensions.
    Ik zocht op blik en milieu, maar dat is positief.
    Kunststof wordt apart ingezameld tegenwoordig, misschien lift Unilever handig mee op de perceptie van ons milieu-bewuste volk dat een kunststof-verpakking milieu-vriendelijker is?

  4. @Cohler: Beide verpakkingen zijn niet optimaal. Zo heeft het blikje een coating en is de zak een mix van kunstof en metaal. De lege zak weegt meer (40 gram) dan het blikje (20 gram). En zoals geschreven krijg je die zak minder goed leeg, wat ook nadeliger is voor het milieu. In het uiterste geval kan je het blikje omspoelen en bij zo’n zak lukt dat niet. Qua milieu scoort nmm het blikje beter door het lagere eigen gewicht.
    Inmiddels heb ik het logje aangevuld. Er is wel een klein verschil in recept, wat naar mijn smaak in het voordeel van het blikje (minder vet en meer groente) uitvalt.
    Verder zijn er vergelijkbare soepzakken van huismerken. Die zijn wat goedkoper. Maar hun blikjes zijn dan ook weer goedkoper, waardoor het prijsverschil zak/blik bij hen hetzelfde is. De zak valt beter op en dat mag je betalen. :-)

  5. zakjes zijn hip, want nieuw en duur
    dat is alles
    verder is het een hoop nattigheid
    je kan best erwtensoep voor één persoon maken,
    gewoon een gemiddelde soeppan en dan de porties verdelen in bakjes voor de vriezer,
    hoef je je ook nooit meer druk te maken over het verschil tussen een blikje en een zakje;-))
    mag wel, het levert tenslotte een blogje op

  6. Ofwel een marketing truc om meer geld in het laatje te krijgen.

  7. @Assyma: Als er op dit weblog geen websitenaam bij een reactie wordt ingevuld, dan krijgt je naam dezelfde kleur als de achtergrond. Ik heb dat ooit zo ingesteld omdat ik de text: Geplaatst door: niet mooi vond. Als mensen niets invullen, dan pas ik dat later even aan met de standaard nepsite http://geensi.te :-)
    En ja, duidelijk last van hipperigheid. Invriezen doe ik nooit omdat ik telkens wat anders wil eten. Deze soep is erg goed te doen, maar meestal doe ik er wat extra groente en wat pittige smaakstof bij.

  8. De snertzakken stapelen ook lastig lijkt me.

  9. Ik weet uit betrouwbare bron dat de producenten van dit soort zakken er goed aan verdienen!

  10. @Trijntje: 84 cent per zak tegenover 4 cent per blikje? :-)

  11. Bovendien mag je plastic die metaal(folie) bevat niet in je plastic-heroeszak gooien.
    Blik kan wel gemakkelijk uit de afvalstroom worden verwijderd en gerecycled: Blik dus.

  12. Ik had laatst pompoensoep gekocht in zo’n zak, helemaal niet verder gekeken of nagedacht. Ik vond het wel leuk, een keer een zak in plaats van een blik. Bij een zak kun je in de winkel vast een beetje knijpen en voelen.

  13. De zak zwaarder dan het blikje??? Dat kan ik niet geloven. Het blikje is van ijzer en de zak van dun plastic. Wij hebben hier weliswaar geen soepzakken (alleen gedroogde soep), maar toch. Weet je het zeker?

  14. Het zijn best dikke zakken Bob.

  15. @Marjan en bob: En hele dunwandige (bonduelachtige) blikjes, die je met de hand open kan trekken.

  16. Waarom zijn de zakken duurder, heel eenvoudig, bij UNOX kennen ze ook het begrip: zakkenvullers.
    by the way

  17. Ik heb hele visioenen dat zo’n zak in mijn tas knapt en dat ik dan overal soep heb zitten waar ik het niet wil hebben. Soep hoort in een pan of in een blik. O niet in glas. Dan vind ik het gewoon onsmakelijker uit zien.

  18. @ByTheWay; Dat zal ’t zijn. :-)

  19. @Hanscke: Die zakken vallen wel mee. De zakken zijn stevig en zijn niet makkelijk lek te prikken met andere boodschappen. Als er een klein lek is, dan is er niets aan de hand. De smurrie is onverwarmd erg dik er komt niet door een klein gaatje.
    Zelf ben ik wel een voorstander van glas (potten), maar dan ondoorzichtig lichtdicht. In glas zijn er geen extra chemische stoffen nodig die er nu voor plastic en blik wel in zitten. Glas heeft een nadeel dat er zonlicht bij kan wat een product kan verouderen. Dus gewoon zwart glas gebruiken. :-)

  20. Ook leuk.
    Ben ik weer vreselijk op tijd met dit logberichtje. Vandaag stond er een Unoxeresse de soepzakken te promoten. Dus komt zij mij als potentiele consument tegen en leg ik netjes uit dat de blikjes met zelfde inhoud de helft kosten, en beter zijn voor het milieu. Dus meteen: ‘Ja maar zo’n blikje krijg je moeilijker open.’ Niet dus. Ik leg uit dat je die in 1x met de hand via een ringetje opentrekt. Eigenlijk eenvoudiger dan dat gescheur aan zo’n slappe zak. En ik geef aan dat die zak de consument simpelweg 80 cent extra kost. Dat de soep hetzelfde smaakt en dat de ingredienten van het blikje iets beter zijn. Dat was dus even slikken. :-)

  21. Ik snap er ook niets van. Met blikken hoef je je ook nooit meer te vervelen. Twee blikken soep soldaat maken, afspoelen,twee gaten maken, touwtje erdoor en bliklopen maar! Wie wil dat niet?

  22. @Trudy: Daarnaast kan je er nog een iCan van maken. Gaat allemaal niet lukken met die slappe zakken. Daar zak je zo door. :-)

  23. Ben je toevallig Barrie en Baps nog tegengekomen in Heiloo?

  24. Doet iemand maf, dan hoor je in Amsterdam vaak: ‘Die is rijp voor paviljoen 3,’ afd. psychiatrie van ’t vroegere Wilhelmina Gasthuis. In mindere mate hoor je echter ook: ‘Die krijgt ’n enkeltje Heiloo,’ want jarenlang werden geesteszieke Amsterdammers naar ’t St. Willibrordusgesticht in Heiloo gebracht.

  25. Zo’n soepele soepzak weegt minder en neemt bij vervoer minder ruimte in beslag dan ronde blikken. Dat scheelt veel brandstof, en daar wil je die milieuvriendelijke soepfabrikant toch wel voor belone?

  26. @Baps: Even eerder lezen in de reacties. De zakken zijn 2 keer zo zwaar (40 gram) aan platsic dan de blikjes (20 gram) aan metaal.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

