Okt-02: Een Kloteweg

En dan heb ik het over de anderhalve kilometer N504 (Westfriesedijk) tussen het Harenkarspelse Schoorldam en de gemeentegrens van het Langedijkse Koedijk. Na mijn fietsvakantie voelde ik me niet zo opperbest en een recent fietsongeluk op deze weg zorgt ervoor dat ik me al een paar dagen ronduit waardeloos voel.

Donderdagavond is op die N-weg een 18-jarige fietser van achter aangereden door een ‘dronken’ chauffeur in een klein (ik denk bedrijfs-)busje. De fietser is door de klap in het water van het Noordhollands Kanaal gelanceerd en is daar een paar uur later dood uitgevist.

Het verloop was dat een oplettende bewoner van Alkmaar-Noord een zwaar beschadigd busje in zijn straat geparkeerd zag, waarbij de bestuurder wegrende. Die bewoner belde de politie, die de wegrenner snel te pakken had. Vervolgens vonden ze alcohol in zijn bloed en bekende de man dat ie waarschijnlijk ergens tegenaan gereden was en werd het zoeken bij het kanaal gestart. Aanvankelijk vonden ze eerst de fiets en duikers vonden later de de overleden jongen.

En natuurlijk is die asomolist zwaar fout. Als straf zou ik hem over datzelfde stukje rotweg willen sturen, waarbij hij een aantal keren van achter wordt aangereden op een manier dat ie het telkens net overleefd.

Helaas zit er ook een compleet andere kant aan het verhaal. In Nederland komt het bijna niet meer voor dat een belangrijke fietsverbinding gebruik moet maken van een drukke 80km N-weg. Die weg mag dan wel zijn terug gebracht naar 60km/h, maar de inrichting is nog steeds hetzelfde en lokt 80km/h of sneller uit.

In 2002 heeft de Provincie Noord-Holland (de knoeiers die verantwoording hebben over dit stukje weg) een rapport gemaakt van de 20 onveiligste ‘kruisingen’. Dit stukje N504 stond/staat daarin op nummer 1. Dus dat er weer eens een zwaar ongeluk op deze weg zou voorvallen verbaasde me helaas niets. De provincie heeft plannen gemaakt voor een vrijliggend fietspad aan de landkant. Met zo’n fietspad hadden deze 2 mensen elkaar niet getroffen.

Dat fietspad zou midden-2005 worden aangelegd en had de hoogste prioriteit. In 2006 zou het in 2006 worden aangelegd, het had de hoogste prioriteit. In 2007, etc. En nu in 2010 wordt gezegd dat het in 2011 wordt aangelegd, omdat het de hoogste prioriteit heeft. Als anderhalve kilometer fietspad met de hoogste prioriteit al meer dan 6 jaar op zich laat wachten, dan ben je als provinciaal bestuurder geen knip voor de neus waard.

Daarbij komt dat de gemeente Harenkarspel -waar dit stukje weg binnenvalt- er alles aangedaan heeft om deze belangrijke schoolfietsroute tussen Warmenhuizen en Alkmaar veiliger te maken. Ze hebben een goedverlichte parallelroute gemaakt over hun eigen gebied. Daarvoor zijn zij naar Haarlem geweest met de boodschap: ‘Als wij dit doen, dan hoeven jullie (NH) nog maar 500 meter fietspad aan te leggen.’ En zelfs deze noodoplossing is niet door de Provincie NH aangelegd. En juist op dat stuk is de jongen aangereden.

En wat kan je als gemeente en bijvoobeeld Fietsersbond als de provincie steeds zegt: ‘Jullie hebben gelijk en hij komt er echt binnen een jaar. We zijn er mee bezig.’ Gelukkig vond SBS6 de regionale Fietsersbond-website en het fietsdossier over deze weg. Het is te hopen dat de Provincie NH na dit stukje Hart van Nederland nu wel in actie komt. Maar ook dat geeft me geen prettig gevoel, dat het verongelukken van zo’n jongen ervoor moet zorgen dat er eindelijk een fietspad gaat komen.

Geplaatst op 2010-10-02, in Fietsen, NH-matig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Het kalf en de put. Onbegrijpelijk. Ik zie in mijn omgeving nog mensen zat die met meer dan twee glazen op achter het stuur stappen en denken dat ze nog onder de grens zitten.

  2. Triest is dat, eerst moeten er doden vallen en dan nog is er geen echte prioriteit. En met Wilders aan de macht komt die er ook niet. Alles wat je niet uitgeeft heb je bespaard. En die witte pruik geeft al helemaal niets om mensen.

  3. Ik schrik me in Groot-Brittannië elke keer weer rot als er op zo’n vierbaans autoweg, waar je 100 km/h mag, zich ineens ook fietsers blijken te bevinden.

  4. @Mack: Gezien de rest van zijn lastige route naar de plek waar de auto geparkeerd is, vraag ik me af hoe ‘dronken’ deze man was. Als dat zo was had hij op meer plaatsen tegen iets aan moeten rijden waar het veel meer slingeren en kruip-door sluip-door is. Dat hij meteen na het parkeren zich uit de voeten maakte geeft aan dat ie donders goed wist wat er was gebeurd. Hij heeft op een brede provinciale weg teveel rechtsgehouden en de fietser geschept. Het is een weg van 7 meter breed en als hij tegen de weg-as had gereden, dan was er 1,5 meter voor de fietser aan ruimte geweest. Maar nee, die ruime N-weg lokt uit tot een hoge snelheid en het niet opletten. Officieel had hij 640 μg/l waar 220 μg/l toegestaan is. Dat is zeker meer, maar volgens mij ben je dan nog niet flink dronken.

  5. @Sjoerd: Het is een provinciale weg en daar zal Bruin-1 zich niet mee bemoeien. Zeker niet waar het de aanleg van een fietspad betreft.

  6. @Laurent: Op dit stukje weg heb ik geen medelijden met de automobilisten. 60km/h is de maximum snelheid en als ze dat te gevaarlijk vinden mogen ze langzamer rijden. Zo’n 40% op deze weg is sluipverkeer, wat later door de kern van Koedijk jakkerd. Deze automobilist hoort daar vrijwel zeker bij. Hij zal niet netjes via de aansluitende N245 naar zijn parkeerplaats gereden zijn.
    Die fietsers hebben daarentegen vrijwel geen alternatief. Aan de oostkant kunnen zij via 6km omfietsen en een extra verkeerslicht op dezelfde plek komen. Via de westkast moeten zij 2x het kanaal over. Afhankelijk kan dat 1 tot 6km omfietsen zijn met 3 extra verkeerslichten.
    Deze jongen kwam uit Schoorl en het zou voor de hand kunnen liggen dat hij vroeger aan de andere kant van het kanaal fietste op het fietspad. Maar dat fietspad is een aantal jaren terug opgeheven ten kostte van een 60km/h parallelweg langs de N9. Dat is een weg van het rijk. Die parallelweg is mogelijk nog gevaarlijker door de grotere lengte van zo’n 6km en het sluipverkeer dat deze weg gebruikt naar Schoorl en Aagtdorp.

  7. Ik heb het even nagezocht 640 ug/l = 1,45 promille wat de volgende effecten heeft:
    •Stemming en gedrag veranderen zeer duidelijk
    •Zelfoverschatting doet zijn intree.
    •Verdovend effect op natuurlijke remmingen begint duidelijk merkbaar te worden.
    •Geheugen wordt minder.
    •Beoordelen van situaties wordt lastiger, reactiesnelheid wordt minder.
    •Coördinatie van de spieren wordt aangetast.
    •Links en rechts van de gezichtsas wordt minder waargenomen.

  8. Jezus, wat ERG Xiwel, pardon my language ;-/
    Wat een zinloos verlies.
    Zo’n automobilist mag de bak wel in (maar dat zal vast ook wel gebeuren.)
    Zo’n provinciaal bestuurder zou van mij ook wel voor de rechter mogen verschijnen.
    (En dan te bedenken dat het Wilders-kabinet de maximumsnelheid nog wil verhogen ook.)

  9. @Jolie: Ik verwacht niet dat Wilders-1 de snelheid op dit soort 2-baans N-wegen gaat verhogen. Daar krijg je teveel verkeersslachtoffers door. Dat de snelheid op 4- of meer baanswegen omhoog gaat maakt me niet zoveel uit. Dan rijden die automobilisten elkaar onderling in de prak. Fietsers hebben daar niet zoveel last van.

  10. Trieste zaak.
    Bij ons in Thüringen is het gebruikelijk dat fietsers de provinciale tweebaansweg moeten delen met automobilisten. Niet veel fietsers wagen zich daar aan. Het typische is dat de automobilisten er daardoor wel meer op bedacht zijn fietsers tegen te komen op zulke wegen dan in Nederland, waar immers meestal gescheiden fietspaden zijn.

  11. Van dit verhaal word je niet vrolijk

  12. @Hanscke, Bob en anderen: Het is inmiddels nog een stuk triester. Vandaag hoorde ik dat de jongen opweg was naar zijn vriendin die 200 meter verder woont aan deze ellendige weg. Hij was er dus bijna en zal goed bekend zijn geweest met het gevaar van deze weg waar veel auto’s langs je razen.
    De ouders hebben vandaag een interview aan RTV-NH gegeven. Daarbij hebben zij al 3 jaar terug een stuk grond aan de provincie verkocht voor de aanleg van het ontbrekende fietspad.
    Een completer verhaal inclussief link naar het laatste interview staan op de website van de Fietsersbond Alkmaar en omstreken.

  13. @Bob: Een van de grote problemen is dat het erg druk is op deze weg. Veel Langedijkers (26.000 inwoners) en Heerhugowaarders (50.000 inwoners) gebruiken deze weg naar de grotere N9 tussen Alkmaar en Den Helder. De hoeveelheid (school- en woonwerk-)fietsers is er erg groot omdat er voor velen van hen geen alternatief is. Ik heb geen exacte getallen, maar schat het zeker op 2000 fietsers per etmaal.

  14. Lees ik nu tussen de regels door dat het fietspad niet aangelegd kan worden omdat niet alle grondeigenaren de benodigde grond hebben verkocht?

  15. @Bob: Die kans bestaat, en het wordt wel eens gemeld door de provincie. Helaas kan je met dat argument weinig. Er zijn maar enkele aanwonenden (vooral buiten de bebouwde kom waar het fietspad het meeste nodig is) en in veel gevallen is er geen extra grond nodig omdat de bestaande dijk (waar de weg op ligt) ruim genoeg is. Verder krijg je bij grondverwerving nooit de details om het onderhandelen daarover niet te verstoren danwel de prijs op te drijven.
    Maar als dat allemaal zo geheim en ondoorzichtig en vooral oncontroleerbaar is, dan kan zoiets ook heel eenvoudig de schuld geven. Toevallig woont de vriendin van het slachtoffer aan deze weg en hebben haar ouders publiekelijk gemeld dat zij al in 2007 grond aan de provincie voor het nieuwe pad hebben verkocht.
    Verder mag de provincie onteigenen als het te lang duurt. Voor een autoweg beginnen ze daar sneller aan als voor een fietspad. En 6 tot 8 jaar vind ik lang genoeg voor zo’n belangrijk probleem.

  16. Wat ik in Drenthe (en ook elders) vaak tegenkom, is dat er een bord staat, dat een 60 km zone begint, vervolgens een bord dat die zone eindigt, maar dat het wegbeeld een 60 km zone blijft aangeven… (strepen terzijde, geen middenstreep)

  17. @Niklas: Het grote probleem hier is dat het een 80km/h-weg is bestaande uit 2 rijbanen van elk 3,4 meter breed en er mag ingehaald worden. De weg lijkt erg overzichtelijk, ligt boven op een dijk waar alleen rond enkele diepergelegen huizen wat bomen staan.
    Hij sluit aan op een weg met hetzelfde N-nummer (waar geen fietsers op mogen of op hoeven), waar 80 gereden mag worden, maar waar over de volle lengte een inhaalverbod geldt.
    Dan kan de provincie nog zoveel borden plaatsen met gevaarlijk, fietsers en 60km/h, maar daar gaan automobilisten zich echt niet aan houden. Zij zien op het stuk waar zij de weg moeten delen met een berg (school-)fietsers, hun kans schoon om met 100km/h in te halen.
    Kortom de indeling is waardeloos en het grote verkeersaanbod van auto’s en fietsers maken de weg levensgevaarlijk. Dat is goed bekend bij de provincie NH die het zelf in rapporten schrijft, maar er dus niets aan doet.
    Er zijn toentalle tijdelijke oplossingen mogelijk totdat het fietspad is aangelegd. Zo zou de westelijke 2 meter afgelosten kunnen worden voor het autoverkeer met een vangrail. De fietsers kunnen dan dat deel gebruiken en de auto’s houden 5 meter over waardoor ze zich meer aan de 60km/h moeten houden. Op dit stukje van 1,5km zou ook een inhaalverbod moeten gelden.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s