Okt-06: Belazerd

Inderdaad, mijn waardeloze stemming is nog niet voorbij en heeft gisteravond bij een commissie-vergadering in de gemeente Heerhugowaard nog weer eens een flinke tik gekregen. En dan denk ik: ‘Log niet. Ga hard tegen de wind in fietsen. Laat je niet gek maken door een stel onbenullen. etc.’ Maar ik had eergisteren al tegen de wind in gefietst en eigenlijk wil ik dit rotte ei kwijt, dus log ik toch.

Het belazeren ging vrij simpel. De provinciale gedeputeerde voor verkeer, die haar uiterste best doet om provinciale raadsleden te belazeren heeft dit nu ook indirect gedaan via de wethouder voor verkeer in de gemeente Heerhugowaard. En ook deze keer voelden de raadsleden zich buitspel gezet. En ook deze keer was het via sterk verouderde en onjuiste informatie. Diep treurig als het om een verkeersprobleem gaat waarbij ruim 1100 fietsers steun hebben betuigd aan een prima plan van de Fietsersbond. Het betreft een fietsknelpunt, dat de provincie 5 jaar geleden in de gemeente Heerhugowaard heeft veroorzaakt. Over het probleem weid ik niet verder uit, dat heb ik hier al eens gedaan.

Nee, het gaat me nu om het belazeren zelf. Ik heb nog steeds geen idee waarom dit gebeurd. Het plan van de Fietsersbond is op alle fronten beter. Goede tegen-argumenten worden door de gedeputeerde van de provincie en de mensen die haar geloven niet verstrekt. Je zou hooguit kunnen denken dat zij het plan van de Fietsersbond niet wil omdat zij en/of haar ambtenaren het niet zelf bedacht hebben.

En dat belazeren gaat uiterst eenvoudig, omdat de gedeputeerde en de locale wethouster van dezelfde autopartij VVD zijn. (Letwel dat 90% van de VVD-kiezers het plan van de Fietsersbond steunen en hooguit 5% achter het beleid van de gedeputeerde staat.) Een andere reden is dat zowel de provinciale als locale raadsleden barsten van het werk. Via overinformeren en misinformeren zijn zij erg simpel om de tuin te leiden. En dat zag ik gisteravond dan ook weer voor mijn ogen gebeuren.

De schaduwkant van dit belazer- en gekonkelbeleid mag ook al te goed bekend zijn. Zo’n 30 jaar geleden kwamen hierdoor de locale (gemeentebelang-) partijen opzetten. Mensen die zich toen al belazerd voelden door de grote machtspartijen als het CDA, VVD en PvdA, stemden op een locale partij in de hoop dat die wel naar hen en de argumenten luisterden. Die situatie is nog steeds zo. Hier is een buurgemeente waar nog steeds 60% van de stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen naar de locale partijen gaan. In de overige gemeentes is dit zo’n 40%. En dat is erg veel.

Zoveel, dat het er ook voor zorgt dat de provincie nog meer de ruimte krijgt om door te knoeien. De locale partijen hebben immers geen provinciale raadsleden. Landelijk kozen en kiezen deze stemmers vaak voor de SP, LPF, Verdonk en PVV. Niet omdat ze het volledig met deze partijen eens zijn of waren, maar uit protest tegen de bekende plucheplakkers-partijen.

Tegenwoordig is het vooral de PVV die zich afzet tegen de gevestigde politiek en deze (ooit belazerde) stemmers moeiteloos binnenharkt. In dat licht gezien is de 15% die in Noord-Holland bij de laatste landelijke verkiezingen op de PVV gestemd heeft niet eens veel.

Binnenkort zijn er provinciale verkiezingen en ben ik benieuwd of de PVV een clubje voor NH kan samenstellen. Maar als dat gebeurt, dan zal het belazeren door de gedeputeerde en de wethouder in dit geval koren op de PVV-molen zijn.

Ik wil daarvoor mijn excuses aanbieden. Dwz ik heb er 7 jaar aan meegewerkt om het Intraduct te realiseren, zodat een grote groep fietsers tussen Heerhugowaard en Alkmaar een veiligere en kortere verbinding zouden krijgen. Dat had ik nooit moeten doen, want ik wist dat de provincie niet te vertrouwen was. Ik had dan ook kunnen bedenken wat ik hierboven heb beschreven en dat ik er dus voor gezorgd heb dat de PVV hier kiezers door wint. Dus sorry.

Geplaatst op 2010-10-06, in Fietsen, NH-matig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Xiwel, dit is me bij jou nog niet gebeurd, maar: ik snap het niet. Hoe heeft de provinciale gedupeerde, pardon, gedeputeerde nu de gemeente belazerd? Met valse informatie? En al die verschillende betsuurslagen kan ik ook niet uit elkaar houden.
    Misschien moet je het nog maar eens samenvatten als je wat afgekoeld bent.

  2. @Bob: Klopt, ik heb wat stappen overgeslagen om het verhaal toe te spitsen op het feit dat ik eenvoudig een belazering constateerde, die ik eerder op provinciaal niveau ook zag. Het is ook erg lastig om alle details te vertellen, en je zal het voorlopig van me moeten aannemen. Mogelijk kom ik er later op terug, er zijn nog altijd kleine kansjes dat iemand op zijn of haar schreden terugkeert. Zo waren er gelukkig mensen in de gemeenteraad die de uitleg van hun wethouder niet voor zoete koek slikten. Zij komen daar nog na ruggespraak met hun provinciecollega’s op terug.
    Het andere (hoe Nederland op dit gebied bestuurd wordt) snap ik ook wel. Er zijn veel Nederlanders die niet weten hoe het zit en als je al langer in Duitsland zit, dan maakt dat het er niet eenvoudiger op.
    In grote lijnen hebben we 3 bestuurslagen. Nationaal met een 14-tal ministers die elk een ministerie met ambtenaren hebben en de landelijke politici die dat politiek controleren.
    De 2de laag is provinciaal. De provinciale ‘ministers’ heten gedeputeerden (waarvan er 1 onze fietsers flink wil duperen). Het zijn er een stuk of 5 per provincie en elk hebben zij een set ambtenaren die dingen uitzoeken en organiseren. En ook daar zijn provinciale politici die een controlerende taak hebben.
    De 3de laag is gemeentelijk/locaal. Nederland heeft circa 400 gemeentes, waarbij de gemeentes Alkmaar en Heerhugowaard veel inwoners, maar een kleine oppervlakte hebben. Elke gemeente heeft een stuk of 4 wethouders, wat de local ministers zijn. En die wethouders worden geholpen door ambtenaren. Daarnaast zijn er locale politici die kijken of alles goed gaat.
    Zelf had ik in dit geval liever de Duitse aanpak met kreisen gehad. Dat soort gewesten is een stuk groter en dan was dit knelpunt binnen het gewest Noord-Kennemerland gevallen. En was het moeiteloos opgelost. Nu zit het knelpunt op een 3-gemeentegrens waar provinciale wegen bij betrokken zijn. Dus een taak voor de provincie om het op te lossen.
    De provincie kwam er politiek niet goed uit en zegt later: ‘Eigenlijk valt het in Heerhugowaard, en we willen weten wat die gemeente er van denkt.’ Op zich terecht, maar niet fair als de provincie dan ook zegt: ‘Voor onze oplossing nemen wij alle kosten inclussief onderhoud voor onze rekening, en voor de oplossing van de Fietsersbond moet de gemeente opdraaien voor de onderhoudskosten.’ Bedenk daarbij dat de geldstroom van boven naar beneden is: Nederland->Provincie->Gemeente
    De wethouder wil dan ook graag vriendjes blijven met de gedeputeerde. En die vriendschap mag niet verstoord worden door de fietsers gelijk te geven.
    In eerste instantie werd er door een foute berekening een groot bedrag voor onderhoud genoemd. Met de ambtenaren van de gemeente hebben we uitgezocht dat daar weinig van klopt, en er maar een marginaal verschil is dat 60x lager is. De wethoudster die over deze ambtenaren gaat zou dit moeten weten, maar komt doodleuk op het laatste moment weer met de oude foute en achterhaalde getallen op de proppen. En ik denk dat zij dit moest doen van de gedeputeerde. Die had dat trucje daar ook al een keer uit de hoge hoed getoverd.

  3. Helaas heb ik dit van nabij destijds meegemaakt rond het OV, waarbij VVD-gedeputeerde De Boer het streekvervoer in Noord-Holland Noord collectief de nek omdraaide en vervolgens heel boos werd als er gezegd werd dat informatie niet klopte.
    De manier waarop sloeg werkelijk alles. Zo hadden ambtenaren besloten een buslijn door een zojuist aangelegde autovrije winkelstraat te leiden.
    Het was goochelen met cijfers en aanrijtijden van de OV-taxi. Het doel heiligde alle middelen. En veel gemeenten gingen mee in het plan.

  4. Vechten tegen mensen die daar alleen voor het geld zitten levert meestal niet veel op. daar helpt alleen kontenkruiperij bij.

  5. @Henk50: Die situatie in m’n vorige logje, waarbij de provincie zo enorm treuzelt met een oplossing, hoort er ook bij. Ik denk dat veel mensen zoiets meemaken op locaal, provinciaal en/of landelijk niveau, of dat zij het horen van kennissen die van zoiets de dupe zijn. En dat zorgt voor afkeer van de partijen die graag ‘bestuurlijke verantwoording’ naar zich toe trekken. Dat kan zorgen voor het niet meer stemmen (de opkomst bij provinciale verkiezingen zijn al jaren dramatisch laag) of het stemmen op een tegenpartij.

  6. @Sjoerd: Ik denk niet eens dat het het geld is, maar meer ‘het eigen gelijk’ en daardoor niet willen luisteren naar adviezen van eindgebruikers als fietsers.

  7. Je zou hooguit kunnen denken dat zij het plan van de Fietsersbond niet wil omdat zij en/of haar ambtenaren het niet zelf bedacht hebben.
    Klinkt als te kinderachtig voor woorden maar ik heb zoiets vaker gehoord. De fietsersbond had het plan misschien via de gedeputeerde en de betrokken ambtenaren kunnen inbrengen.
    Dan waren die ten onrechte met de eer gaan strijken maar dan was er wel een goede oplossing gekomen.

  8. @Marjan: Daar was het te laat voor. Die partij had een half klaverblad van provinciale wegen gemaakt, waarbij een belangrijke fietsverbinding vergeten was en omzeep geholpen is. Vervolgens kwamen ze met een waardeloze oplossing, een fietstunnel met haakse bocht. Daar lijkt het nu toch op uit te draaien.
    We hebben ook eerst 5 jaar geprobeerd de ambtenaren van de provincie op andere gedachten te brengen. Ook trekken aan een kudde dooie paarden. Wat mij betreft mag iedereen met de eer strijken, als er maar een veilige oplossing komt.

  9. “Het eigen gelijk”… hoe erg kan het mensen dwarszitten.. Ook/Juist de mensen die hun ‘eigen gelijk’ willen halen, want die verliezen hun steun, zoals je zo mooi verontschuldigend (in de laatste alinea) schrijft, aan partijen als de PVV :-/
    Zo’n eenvoudig mechanisme eigenlijk.. Dat ze het zelf niet doorhebben :-/

  10. Dus het is zelfs nog erger dan ik dacht.
    Het zal nog moeilijk worden voor een PVV gedeputeerde om het slechter te doen.

  11. @Marjan: De details staan ook al achter de linken die ik plaatste.
    En eigenlijk ging het me in dit logje niet om de details van dit voorbeeld, maar om de hoofdlijn dat het vaker gebeurt. En dat dat bij elkaar flinke imagoschade van bijvoorbeeld de provinciale politiek oplevert.

  12. Ik herken de ironie naar jezelf toe in wat je schrijft dat je zeven jaar hebt meegewerkt en dat je dat je datniet had moeten doen. Het is de uitlatklep van je machteloos voelen.

  13. @Hanscke: Die laatste strophe was idd ironies bedoeld. Maar het geeft ook aan wat de gevolgen zijn van dergelijk provinciaal gedrag. En heel veel op dit log moet niet te serieus genomen worden. Ik ben geen columnist, maar af en toe probeer ik er wel zoiets in te verwerken. Regelmatige terugkomers weten dat en mensen die hier voor het eerst komen lezen hopelijk de kreten linksboven dat ik o.a. flier fluit.

  14. Oh, maar lokale politici zijn heel goed in de kluit belazeren. Dacht je dan echt dat lokale ambtenaren en politici er zaten voor de burger? *grinnik* Mijn ouders zijn nu met de derde procedure in 30 jaar bezig tegen hun gemeente. Het hele verhaal uitleggen gaat hier te ver, maar liegen en bedriegen hoort er standaard bij. Het gaat om het hebben van macht, de burger onder de duim houden en gelijk krijgen. Dat ze geen gelijk hebben, dat weten ze allang, daar gaat het ook niet om. De advocate van de rechtsbijstandsverzekering kwam met een mededeling die ik al eerder gehoord had: er circuleert onder bestuursrecht-advocaten een lijst met gemeentes die keer op keer in de fout gaan, die geen afdoende procedure hebben, die geen inspraakmogelijkheden hebben en waar alle bezwaarschiften van alle burgers ongezien ongegrond worden verklaard, en waarvan er een aantal zelfs wraak nemen op hun burgers als die een procedure voor de rechter hebben gewonnen door ze met iets anders te pesten. Die gemeente van mijn ouders staat ook op die lijst.

  15. @Natascha: In mijn geval ging het om een organisatie die het standpunt een ruime meerderheid van de kiezers vertegenwoordigd. Van de ondervraagden was 99% het met ons eens. En dan nog worden dat soort onsmakkelijke spelletjes gespeeld.
    Wat je schrijft over individuele gevallen is mogelijk nog veel erger. Vaak komen die verhalen niet bij een breed publiek, maar de gedupeerden en hun kennissenkring zal er zeker rekening mee houden als er weer eens verkieizingen zijn.

  16. Ik ben nieuw in dit forum. Ik twijfel of de kosten van een tunnel echt lager zijn dan die voor een brug. Het maken van de tunnel lijkt me duurder door ontgraven, bekisting maken, beton storten, verlichting en pompen installeren etc. Verder kost het bemalen van de put permanent geld.
    Dus klopt het verhaal van de goedkopere tunnel t.o.v. een mooie slanke fietsbrug op een paar pootjes wel?

  17. @Peter: Dat klopt. Alleen had de provincie al tunnelsegmenten laten gieten tegelijk met de segmenten die onder de Nieuwe Schermerweg en bij de Omval zijn geplaatst. Als direct voor een fietsviaduct was gekozen, dan was dat zeker goedkoper geweest.
    Qua onderhoud is een fietsviaduct ook goedkoper. Alleen liggen de kosten voor bemalen en verlichten van een fietstunnel onder een provinciale weg bij de provincie en liggen de kosten van het schilderen van een fietsviaduct over een provinciale weg bij de gemeente. Een oude regeling die nu misbruikt wordt om de gemeente HHW op de kast te jagen. Het zou de provincie sieren als zij het onderhoudsgeld dat bespaard wordt bij de fietstunnel aan de gemeente HHW afdragen voor onderhoud van het fietsviaduct. Dan was de gemeente er op vooruit gegaan.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s