Okt-15: Gepaddood

Rond mijn vakantie mistte ik iets en een week terug schoot me te binnen wat het was. De 2 reuzenzwammen laten dit jaar verstek gaan. Schijnbaar zijn de onzichtbare stronkresten compleet opgepeuzeld en is er voor hen geen voedingsbodem meer. Best jammer want het waren imposante dingen die een aantal jaren tussen september en december te bewonderen waren.

En het staat een beetje haaks op de verhalen dat er dit jaar zoveel paddestoelen zijn. En dat klopt wel voor andere plekken, zoals hier:

Deze boom staat aan de andere kant van De Hout (of Westerhout), vlakbij de algemene begraafplaats. Deze oude boom had afgelopen zomer nog veel bladeren, maar dat kan wel eens de laatste keer geweest zijn. De volledige voet staat vol met paddestoelen en halverwege de stam is ook nog het een en ander te bespeuren. Alle bladeren zijn weg en het lijkt er op dat deze paddo’s de laatste restjes leven uit de boom zuigen.

Geplaatst op 2010-10-15, in Alkmaar, Klimatig, Zwammatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Ik vind het best wel mooi als de natuur zo zichtbaar bezig is met het opruimen van z’n eigen rotzooi. Daar kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen. Als ik dit bekijk weet ik waard de mythe van de kabouters vandaan komt.

  2. Ik heb wel meer paddstoelen bij bomen gezien, maar nooit de conclusie getrokken dat die boom bezig was te sterven

  3. @Hanscke: Of mijn visie klopt weet ik niet, ik ben geen paddokenner. Maar ik heb ooit begrepen dat er 2 soorten paddenstoelen zijn; 1 leeft samen met bomen en de ander parasiteert op stervende of gestorven bomen.
    In dit geval lijkt het mij hier om het 2de soort te gaan, gezien de hoeveelheid en de toestand van de boom. De boom staat redelijk beschut tussen andere en hogere bomen die nog allemaal flink wat bladeren hebben.
    Wie weet reageert nog iemand die er meer van weet.

  4. Schimmels breken door planten en dieren geproduceerde stoffen af.
    Daaruit ontstaan dan weer voedingsstoffen voor eerst planten en daarna dieren.
    Zo bestaat er een mooie kringloop.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

  5. Je verwoordt het in je reactie naar Hanscke al keurig: er zijn weinig paddestoelen die de dood van bomen/struiken e.d. veroorzaken, iha is het inderdaad zo dat de boom/struik al ernstig ziek is op het moment dat de paddo’s verschijnen. Er zit echter wel een “maar” bij: als je iets plant in grond waarin bepaalde paddo’s (b.v. honingzwam)voorkomen (b.v. door oude stobbes in de grond) kan, doordat bij het (ver)planten de wortels verwondt raken de nieuwe boom/struik wel geïnfecteerd raken en daar ook aan overlijden. Je zou kunnen zeggen dat de natuur die boom/struik door het beschadigde wortelstelsel als ziek beschouwd en daarom de “opruimers” aan het werk zet.

  6. @Frans54: Ik ga volgend jaar kijken of deze boom toch nog weer aan bladeren begint of niet.

  7. Prachtig zeg… Als deze boom het destijds inderdaad begeven heeft, hoop ik dat ze de stronk zo hebben laten staan, een genot om naar te kijken!

  8. Stel je een overblijvende stam voor, bekleed met deze paddenstoelen.
    Een paddoboom.

  9. @Jolie: De boom heeft het compleet begeven, het skelet staat nog. Zal er eerdaags eens wat foto’s van maken.

  10. Als aanvulling.
    Deze foto maakte ik een jaar eerder. Toen dacht ik wat doen al die paddestoelen hier in het gras. Achterafgezien waren ze toen al bezig de boom te verzwakken en zitten ze op de wortels van deze boom.

    Inmiddels (2 jaar later) is de boom geheel kaal en heeft de gemeente uit veiligheid wat takken afgezaagd om te voorkomen dat die bij harde wind er af vallen. Fotootje. Er is geen paddestoel meer te bekennen, de boom is op. Net iets er voor staat nu een jong boompje die ‘m op gaat volgen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

