Nov-14: 0080 Mein Weg

Op 9 september begon mijn vakantie met een fietstocht van 1,5 km naar het station van Alkmaar. Na veel drukte in het fietsvrijwilligerswerk had ik echt behoeft aan een vakantie. Ik moest er uit en het kon me niet zoveel schelen waar naartoe. Op het laatste moment had ik bedacht om via wat plaatsen in Duitsland te gaan, die ik nog niet gezien had of waar ik al zo’n 30 jaar niet meer geweest was. En daarna richting Frankrijk en maar kijken wat er op m’n weg zou komen en de fietsrichting vooral laten beïnvloeden door de wind en het weer.

In elk geval eerst maar eens met de trein naar Roermond. Dat schiet lekker op en kan zonder overstap. Daarna een stukje door Duitsland om in dat land een goedkopere trein richting zuiden te nemen. Onderweg bij Zaltbommel nog een flinke bui, maar in Roermond was het droog en er scheen zelfs een zonnetje. Vandaar ben ik oostwaarts gegaan richting ‘Meinweg’. Een mooi natuurgebied dat nog op m’n lijstje stond.

Ik kwam iets te noordelijk uit en als ik daar niets aan deed, dan was ik al in Duitsland voordat ik ook maar de Meinweg gezien had. Via een zandpad loste ik dat op. Ik heb dus een stukje Meinweg gezien. Maar al heel snel had ik toch de indruk dat ik weer in Duitsland fietste. En dat was best mooi. De Meinweg loopt eigenlijk gewoon qua natuurgebied in Duitsland door. Daar heet het Naturpark Maas-Schwalm-Nette en ik had een soort zandweg die goed te fietsen was.

Bij Elmpt was ik weer in de bewoonde wereld. Daarna wilde ik nog Brüggen bekijken. Dat was maar goed ook. Een aardig stadje met burcht en wat horeca. Dat laatste kwam goed uit, ik heb er een flinke bui afgeschuild. Ik vroeg me af of verder fietsen er deze dag nog in zat. Maar na een dik uur plenzen werd het droog en ben ik weer opgestapt.

Ik had mijn zinnen gezet op Mönchengladbach, omdat die grote plaats wel een redelijk station aan een Duitse hoofdlijn zou hebben. Na die bui moest ik nog maar zien of dat niet te ver gegrepen was. Ik fietste door een aardig landelijk gebied en kwam zomaar langs een Schagen dat ik nog niet kende.

Het fietsen ging voorspoediger dan ik dacht en na een aparte zweefbrug over de Niers bereikte ik al rond een uur of 5 Mönchengladbach. Een station vond ik er niet en met de hotels viel het net zo tegen. Was dit wel een handige overnachtingsplaats? Na flink rondfietsen bedacht ik van niet en zette ik koers naar de volgende stad: Neuss. Dat moest nog wel mogelijk zijn.

Helaas ging het halverwege op een viaduct in aanbouw flink mis. Er scheen inmiddels een lekker zonnetje en op een of andere manier zag ik niet dat er nog een stuk asfalt miste. Toen ik dat zag stuurde ik naar links richting wegdek, maar dat had ik niet moeten doen. Links was vlak naast mijn band inmiddels 5cm hoger en mijn voorwiel wilde er niet op, maar schoof er langs en ik ging flink onderuit.

Daar lag ik in het lekkere zonnetje met een open knie en een zere elboog. Gelukkig ging ik niet zo hard en was er op het nieuwe viaduct nog geen autoverkeer mogelijk. Een paar andere fietsers stopten en keken of het goed met me ging. Na een kwartiertje bijkomen ben ik weer op de fiets gestapt. Het fietsen ging nog goed en m’n fiets had door de fietstassen geen schade opgelopen.

In Neuss bij de eerste Schlecker naar binnen gestapt en daar achterin een doos hansaplast gescoort. Handig dat al hun winkels een vrijwel identieke product-volgorde hebben. Binnen 30 seconden stond ik weer buiten en heb ik eerst maar een stuk op m’n knie geplakt. Dat leek me handiger in mijn zoektocht naar een slaapplaats. Die vond ik overigens zo. Nog geen 3 minuten later had ik een mooie kamer vlakbij het hoofdstation.

Daar eerst m’n knie goed uitgespoelt onder de koude douche. 2 bij 4 cm vel was weggeschaafd op een plek waar vlijwel geen vlees te vinden is. Na de douche gekeken of het wilde stollen. Bij mij gaat dat nogal snel, maar deze keer dus niet. Echt bloeden deed het overigens ook niet. Met closetpapier de plek drooggedept en vervolgens weer een flink stuk hansaplast er over. Dat ging goed, daar kwam geen bloed door.

Het lopen viel tegen, dus later direct om de hoek bij een Chinees gegeten en vroeg naar bed. Morgen zou ik wel bekijken of ik met de trein naar het zuiden ging, of dat ik met een te zere knie naar huis zou treinen.

O ja, en die 80 fietskilometers vielen me voor zo’n eerste dag heel erg mee. Het was alweer enkele maanden terug dat ik zo’n afstand op 1 dag gefietst had. Nu ik er over nadenk was dit waarschijnlijk mijn eerste fietsongeluk tijdens een fietsvakantie. De laatste keer dat ik onderuit ging was een jaar of 20 terug vlakbij m’n huis.

Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2010-11-14, in Kunstmatig, Zwerfmatig-10 en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Langs het station Mönchengladbach, dat wel degelijk bestaat, reden vroeger glorieuze sneltreinen van Den Haag naar Keulen. Nu alleen nog maar slome treintjes. De lijn staat inmiddels bekend als drugs-express: bepaalde Keulenaren gaan ermee naar Venlo om drugs te kopen.

  2. @Emigrant: Ik wist ook vrijwel zeker dat er een station in MG moest zijn. Toen ik gisteren het verslag schreef en de kaart van Google er bij pakte snapte ik waarom ik dat hoofdstation nooit gevonden heb. Destijds had ik de indruk dat ik MG van het westnoordwesten binnenfietste. Dat bleek erdhter vanuit het pal noorden te zijn, waar ik die zweefbrug op de kaart vond bij de Nierssee. En bij het naar binnenfietsen ben ik eerst onder een spoorlijn doorgegaan, die ik afdeed als goederenlijntje. Achteraf lag daar het station aan en ben ik niet meer naar die plek teruggefietst.
    Daarbij had ik in het centrum, wat niet eens zo onaardig was, een of andere plattegrond verwacht. Maar die kwam niet op mijn pad. Ik vond er ook geen interne wegwijzers met station of bijvoorbeeld hotels. Ik heb wel een kaart bij me, maar die laat het op straatniveau flink afweten. Als het later was geweest, dan had ik wel wat beter gezocht en aan wat mensen langs de weg gevraagd. Maar eigenlijk vond ik het nog vroeggenoeg om een stad verder te fietsen.

  3. Schagen was wel een hele leuke grap. In nederland sluiten bijna alle Schleckers maar in Duitsland is deze typische eenheidsworstwinkel nog volop te vinden.

  4. Brr, ik zat het met kippenvel te lezen, het stuk over de val en die knie.
    Ben je de volgende dag verder gegaan?

  5. Vallen met de fiets is minder. Nu weet ik ook wat ik gemist heb… Ik ben vergeten een oplossing aan te dragen. Daar gaan mijn kansen Um Zeife…

  6. @Marjan: Ik vond mezelf op dat moment vooral dom en kwam met een soort schrik vrij. En verder een lekker cliffhanger toch? :-)

  7. @Hanscke: In Duitsland raast het van de Schleckers. In een stad als Neuss zijn er waarschijnlijk een stuk of 4. Voor mij zijn ze erg handig. Ze hebben alles wat je tijdens een vakantie kan vergeten zoals tandpasta, kammen, frisdrank, koek en pleisters. Daarbij zijn ze iets duurder dan een supermarkt en hoef je dus nooit in een rij voor de kassa te wachten.

  8. In Marburg zijn er net twee Schleckers gesloten. Zou het bergafwaarts gaan met de firma? Zijn de rijen bij de kassa’s te kort?

  9. @Emigrant: Ik denk van wel. Hun systeem met veel kleine winkels is vrij duur en dat vertaalt zich in de prijzen die vaak 20% hoger liggen dan in een gemiddelde supermarkt. Met de recessie zullen mensen dus sneller voor de supermarkt kiezen. En het klopt, die rijen bij de Schlecker vond ik al nooit lang, maar worden steeds korter. Ik kom op rustige momenten en vaak zie ik nog maar 1 winkelmedewerker en nul klanten in zo’n zaak.

  10. Dat moet een flinke klap geweest zijn, als je een kwartiertje bij moest komen.
    Een oma van is ooit eens zo gevallen (ongeveer 2 jaar geleden): ze wilde een stoep op rijden, maar de hoek was niet dwars genoeg (het was geloof ik ook nat van de regen). Zij heeft er een gebroken been aan overgehouden.

  11. @emigrant: bij ons in de buurt sluiten de Schleckers ook. Die in Lam op het marktplein tegenover de VVV staat ook op de nominatie.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

