Nov-15: 0145 Hoofdsteden

De volgende ochtend, 10 september fietste ik 200 meter en het hoofdstation van Neuss in. Mijn knie had ik inmiddels van een vers stuk hansaplast voorzien. De meter was nog niet op. Ik sliep overigens in het Hansa-hotel en zowel Mönchengladbach als Neuss zijn Hansasteden. In het station heb ik besloten om in elk geval met de trein naar Wiesbaden te vertrekken. Dat was ook m’n oorspronkelijke plan omdat ik Wiesbaden nog nooit gezien had en het volgens zeggen wel een bezienswaardige stad is.

In de trein kon m’n knie mooi rusten. En eigenlijk viel het qua pijn wel mee. Dat ik de trein nam heeft er ook mee te maken dat ik het tussenliggende gebied al aan weerszijde van de Rijn gefietst heb. Tussen Koblenz en Bingen ben ik ook al eens met de trein geweest, toen nog richting Italië. Nu had ik vanaf Koblenz een boemeltje aan de oostkant van de Rijn die in Wiesbaden eindigd. De trein was vrijwel leeg en dat was zonde. Deze kant is met de trein veel mooier, daar kunnen ze wel toeristenbelasting op heffen.

Overigens geen foto’s gemaakt, die bekijk je hier maar bij een eerdere fietstocht. Wiesbaden heeft een majestueus station. Het lukte me alleen niet zo goed om dat op een foto vast te leggen. Het was me wel direct duidelijk dat ik in een hoofdstad van een bundesland was. En het is inderdaad een fraaie stad, die het bekijken waard is. Daarbij was het prima weer. In de trein had ik een lekker zonnetje en ook hier.

Dus wat rondgekeken en wat foto’s geschoten. Dat rondkijken mocht op de fiets. Fietsen was ook in grote delen van het autovrije gebied toegestaan en fietsen ging me een stuk beter af dan lopen. Na een bak koffie en een zoet broodje vertrok ik naar de volgende hoofdstad aan de andere kant van de Rijn. Mainz is de hoofdstad van Rheinland-Pfalz en ook die plaats had ik nog niet eerder bekeken.

Vanaf Wiesbaden heb je een mooi uitzicht op de skyline van Mainz. In Mainz zelf was het de grote Dom die de aandacht trok. Die heb ik ook meteen maar van binnen bekeken. Na de Rijnoever en de Dom vond ik weinig spectaculairs en besloot ik een stuk te gaan fietsen richting zuiden. Dat viel best mee. Tijdens het fietsen voelde ik m’n knie niet. Ook niet op het slechte prutpad langs de Rijn, die vol lag met watergevulde bomkraters. Het was nog flink sturen om daar tussendoor te laveren.

Ergens ter hoogte van Guntersblum stond een overleden boom, die overladen was met grote paddestoelen. Die witte ‘lampekappen‘ waren zo’n 20 cm breed en ik telde er een stuk of 30 tot boven in de top. De hele dag bleef het droog, de temperatuur was lekker en regelmatig was er zonneschijn. Als ik niet zou vallen, dan was deze fietsdag duidelijk beter dan die van gister.

Bij Gernsheim stak ik op het pontje de Rijn over en kwam ik weer in Hessen. Op mijn verlanglijstje stond het Odenwald. Ik ben daar een paar keer doorgefiets, maar ik heb er nog lang niet alles van gezien. Toch ging ik deze dag niet verder dan Gernsheim. Ik vond dat mooi genoeg. Het was tegen 6’en en hier zou vast wel een aardig hotelletje te vinden zijn.

Bij de haven zag ik al een hotel, maar die lag nogal ver van de plaats zelf. Dus even doorgefiest. In het centrumpje was echter niets te vinden. Dus toch maar weer terug naar de haven waar het hotel vol bleek te zijn. Ik vroeg of er nog wat anders was, bijvoorbeeld iets als een zimmer frei. Volgens de balimedewerker niet. Ik maakte hooguit kans in het Hubertus hotel wat buiten het dorp richting autobaan lag. Zo’n afgelegen hotel zie ik nooit zo zitten, maar ik ging er toch maar op af.

Nog in het dorp fiets ik plotseling langs een Italiaanse ijsboer met Zimmer Frei aan het raam. Precies wat ik zocht. Ze hadden 8 kamers en voor mij als eenpersoner hadden ze er nog 4 beschikbaar. De kamer was goed, de buurt rustig en de prijs kon niet beter. Hubertus was vrijwel zeker 3x zo duur en mocht het zonder mij stellen. 100 meter verder heb ik aan de overkant gegeten bij een Italiaans restaurant.

65km viel me na die val en een halve dag treinen alles mee. De volgende dag maar eens kijken of dat op te voeren is richting Odenwald.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2010-11-15, in Brugmatig, Zwerfmatig-10 en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Dat viel dus gelukkig nog mee met je verwondingen… Mainz is hier vooral bekend om zijn carnaval.

  2. Het bevreemdt mij dat fietsen beter ging dan lopen.

  3. Aha, gelukkig maar.

  4. @Hanscke: Op bed liggen was ook niet prettig. Maar met lopen rust je lichaam o.a. op je knieën en bij fietsen is dat niet zo.

  5. @Marjan: Het moest wel goed gaan, aangezien ik zo’n 8 gokrondes had beloofd. :-)

  6. Ik lees het met enige weemoed. Dat was vroeger ook mijn fietsgebied.

  7. @Emigrant: Ik heb ook redelijk veel in dat gebied gefietst, bijvoorbeeld door Bingen, Rüdesheim, Ingelheim, Oppenheim, Darmstadt, Frankfurt en Idstein. Maar Wiesbaden en Mainz lagen steeds niet op de route. Onterecht naar nu bleek.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

