Dec-01: Lichte Besparing

Ik heb her en der wel eens verteld dat ik gemiddeld 800 kWh aan electriciteit per jaar verbruik. Als je daar het vastrecht van mee rekent en de belastingen daarover netjes verdeelt, dan komt dat op 200 euro uit ofwel 25 cent per kWh. Dat lage verbruik heeft er vooral mee te maken dat ik geen wasdroger gebruik en ook geen TV of desktop-PC. TV kijken doe ik op m’n laptop en die neemt nog geen kwart van een TV of desktop PC.

Voor verlichting gebruik ik circa 26 kWh is 6,25 euro per jaar. Dat is nadat ik een paar jaar terug mijn belangrijkste leeslamp van een spaarlamp had voorzien. Die staat gemiddeld 7 uur per etmaal aan, en dat scheelde me jaarlijks 74 kW/h ofwel 18,5 euro. Die lamp had ik dus in 3 maanden terugverdiend. Later ging ook de lamp in de afzuigkap er aan. Die gebruik ik met koken en afwassen en ik wilde daar wat meer licht hebben. Het 15 watt peertje werd een 5 watt spaarlampje. Omdat dat ding veel minder (nog geen half uur per etmaal) brandt is de besparing maar 33 cent per jaar en de terugverdientijd dus 12 jaar. Maar ik heb dan wel wat meer licht.

Onlangs heb ik de op 2 na vaakst gebruikte lamp gewisseld. Deze hangt in mijn doucheruimte met WC. Die lange en smalle ‘douchekamer’ is inpandig en kan dus niet zonder verlichting. Ik vind ook dat ik er voldoende licht nodig heb, circa 400 lumen, om te zien of ik schoon word en dat het er schoon is. Die 400 lumen wordt door een normale gloeilamp van 40 watt geleverd of door een spaarlamp van 8 watt.

In de winkel keek ik ook even op de doosjes ernaast of een LED-lamp nog een optie was. Maar helaas. De ledlampjes betreffen hoofdzakelijk spotjes met de opbrengst van 2 fietsbolletjes. Dwz de 1,1 watt ledspot levert hooguit 50 lumen, en 2 koplampbolletjes voor een fiets doen dat ook. Nou lag er in het schap ook een grote ledlamp, die gewoon rondom licht geeft. Deze leverde ‘maarliefst’ 200 lumen en nam 5 watt. Voor mijn gewenste 400 lumen heb ik er 2 van nodig; is 10 watt en 2 keer 16 euro aan aanschafkosten. Dus nam ik maar de spaarlamp van 8 watt. Die kost 4 euro en, neemt 2 watt minder en ik heb geen 2de fitting nodig.

Kortom mensen worden een beetje beduveld met de huidige (oude) ledlampen. Ze leveren erg weinig licht en die lichthoeveelheid (eenheid in lumen) staat op de meeste verpakkingen niet vermeld. Dat is net zoiets als het gewicht niet vermelden op een pak suiker. Daarbij kan je dat suikerpakgewicht eenvoudig bepalen door even naar de weegschaal in de groenteafdeling te gaan. Met het meten van lumen is dat niet zo eenvoudig. Lichtsterktemeters zijn erg schaars en zeker niet in een supermarkt of Blokker te vinden. Let wel dat er betere zogenaamde powerleds zijn, maar die heb ik in de winkels nog steeds niet gezien. Alles wat daar ligt levert tussen de 20 en 50 lumen per watt.

Nu weet ik wel dat ik die spaarlamp in de douchekamer ook pas na 5,5 jaar ga terugverdienen. Ook die lamp staat maar een minuut of 18 per etmaal aan. Het verbruik van mijn 40 watt gloeilamp is 4 kWh (is 1 euro) per jaar en de nieuwe 8 watt spaarlamp neemt 1 kWh (is 0,25 euro) per jaar. Maar ik voel me nu wel minder ongemakkelijk als ik weer eens vergeten ben om het licht na een WC-bezoekje uit te doen. Dat is me een paar keer overkomen, omdat ik van buiten niet kan zien of het licht daar nog brand. Een rood stukje plakband op de schakelaar (die aan de buitenkant zit) werkt bij mij zeker niet 100%. En oplossingen met een lampje in zo’n schakelaar, een tijdschakelaar of een raampje in de deur zagen zijn allemaal stukken duurder dan de spaarlamp van 4 euro.

De andere lampen in huis branden vrijwel nooit, behalve als er visite is. In mijn ouderlijk huis heb ik geleerd dat het onzinnig is om licht in de gang te laten branden als daar niemand is. Dat heb ik uitgebreid naar de rest van de woonkamer waar ik niet ben. En dat bespaart veel aangezien ik een 12 meter lange woonkamer met open keuken heb. Daar is geen verlichten aan. Ik hou het dus bij een goedverlichte werkplek waar ik achter m’n laptop hang.

Met die laptop bespaar ik overigens veel meer. Die neemt (met ADSL-modem) 27 watt. Een desktop-PC of een TV nemen elk gemiddeld het 4-voudige. En door TV te kijken op m’n laptop bespaar ik 3x meer electriciteit dan op mijn totale verlichting ooit (bij lampen van 0,0 watt) haalbaar is.

Geplaatst op 2010-12-01, in Milieumatig, Shopmatig, Woonmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Het hangt erg van de beginsituatie af hoeveel je kunt bereiken en besparen met led-lampen. Ik werkte altijd veel met spotjes van 25 of 40 Watt en omdat ik bepaalde punten (een schilderij, de hoek met mijn gitaren, het boek dat ik aan het lezen ben) wil verlichten werken 3W ledspots daar prima voor en besparen flink. En in de hal, op de overloop, in de slaapkamer e.d. hoef ik niet zo nodig de kleine lettertjes onder een contract te kunnen lezen dus daar voldoen de, eveneens 3W, ledpeertjes prima ter vervanging van de eerder 40W lampen.Maar voor de hoofdverlichting (die bij mij bijna nooit brandt) in de voorkamer, achterkamer en keuken is de lichtopbrengst – ook van powerleds die ik wel ergens ben tegengekomen – inderdaad nog wat te beperkt dus daar zitten gewoon in de kamer nog spaarlampen in van 11 resp. 7 Watt en in de keuken een enkele tl-balk.
    Hoewel ik er ook een goede gewoonte van maak om in ruimtes waar ik niet ben geen verlichting te laten branden heb ik in de woonkamer iha 8 spots aan (incl. een eveneens 3W led balkje boven het toetsenbord) die me voorheen ca. 250 Watt per uur kosten en nu nog maar 24. Dat telt dus in mijn geval wel behoorlijk aan en compenseerd wat mij betreft voldoende dat ik voor de overige – veel minder gebruikte – lampen een veel langere terugverdientijd heb.

  2. @Frans54: Ik was dus al gewend om de verlichting in de gang/hal vrijwel niet aan te hebben. In dit huis is de gang maar 2 bij 1 meter en is er licht voldoende door de voordeur icm mijn witte behang. Ik heb daar een lamp hangen en die brandt hooguit een kwartier per jaar. Als ik daar een bouwlamp van 1000 watt of lampje van 3 watt in draai, dan kan ik dat door de korte brandduur nog steeds niet op mijn energienota merken. En daar zit een beetje de crux. Brandduur is vaak belangrijker dan wattage. Zo heb ik een overbuur die dag en nacht de buitenlamp aan laat. Als het een spaarlamp van 8 watt is, dan vreet ie nog altijd 70 kWh per jaar is 17,5 euro. Nergens voor nodig, want op 8 meter is een prima straatlantaarn. Ik kan ’s avonds dus moeiteloos het sleutelgat van m’n voordeur vinden. Voor hen is dat niet anders.

  3. Ik heb geen straatlantaarn vlak om de hoek dus mijn hal is wel donker en de trap en overloop nog donkerder. Die twee lampen branden dus wat vaker dan bij jou (hoewel ook niet meer dan ca. een half uur per dag), en zoals ik al zei neem ik de langere terugverdientijd voor sommige van de vervangen lampen voor lief, met die spotjes in de kamer verdien ik bespaar ik genoeg om al die lampen in drie a vier jaar terug te verdienen.

  4. Mijn energieverbruik ligt beduidend hoger. Maar ook hier worden stroomvreters vervangen door spaar of LED lampen. Mijn mooie lantaren verlichting is op verzoek van de buren een paar meter verplaatst. Die scheen precies id hun slaapkamer…

  5. Ik vrees dat ik een energiebarbaar ben. In die zin, dat wij wel lichten niet aan hebben in ruimtes waar we niet zijn, maar hoeveel watt of lumen er waar is….ik zou het echt niet weten. Het is overigens wel opvallend dat wij al een paar jaar op rij minder stroom en gas verbruiken, dat we geld terugkrijgen, maar dat we toch steeds een hoger voorschot moeten betalen…

  6. Ik heb respect voor jouw energiebeleid dat er niet op gericht is om er zelf voordeel mee te doen, maar om energie te besparen ook al gaat dat ten koste van je eigen comfort. Dat laatste zul je zelf misschien niet zo ervaren, maar ik verzeker je, als jij een gezin had werd of jij gillend gek, of je had constant slaande ruzie met je vrouw en kinderen.
    Ik zelf gedraag me wel eens als een crimineel. Soms zie ik ’s nachts de buitenlamp aan en ben ik te beroerd om hem uit te doen. Het is wel een spaarlamp (bespaarlamp) dat wel…

  7. @Mack: Toch kan het zijn dat je per persoon minder neemt dan ik. Dwz alleengaanden zijn slecht voor het milieu. Met z’n 2’en kijk je vaak naar 1 TV en niet 2 en jullie zullen ook niet elk een koelkast hebben.
    Met gas ben je het gunstigste uit met 12 mensen in een huis. In dat geval zal de kachel bijna niet meer aanslaan omdat die mensen voldoende warmte afgeven. Met 2 volwassenen en 2 kinderen kom je dichter bij die 10 dan ik m’n eentje. :-)

  8. @Gerrit: Als je verbruik zakt en de voorschotten stijgen, dan krijg je automatisch meer terug. Ik heb in de afgelopen jaren mijn voorschot vaak met succes naar beneden laten aanpassen.
    Als je erg veel verbruikt, dan is minderen erg makkelijk. Als je niet zoveel gebruikt, dan wordt elk beetje er af een stuk lastiger. Zelf kan ik op m’n electriciteit zeker nog 100 kWh besparen met een nieuwe koelkast. Helaas is een koelkast die dat doet wel erg duur en ga ik met mijn 20 jaar oude A+ (die zeker niet slecht is) door totdat de prijzen van die AAA+-dingen meer zakken.

  9. Het lijkt me sterk Xiwel. En als het zo is, is het puur geluk. Maar voor mensen die zo bezig zijn met het milieu als jij, zonder nonsens te verkondigen, heb ik respect.

  10. @Sjoerd: Er is vaak veel meer te besparen op wasdrogers (meteen de deur uit en de waslijn gebruiken), grote TV’s, PC’s, eigen servers, koelkasten, vriezers en bijvoorbeeld electrische ovens of een electrisch kacheltje.

  11. Ik optimaliseer mijn verlichting naar comfort en kwaliteit en niet naar kosten.
    Van belang zijn de activiteiten en de daarbij behorende verlichtingssterkte (lux = lumen/m2).
    Krant lezen wil ik bij hoge verlichtingssterkte dus bv 500 lux. Je kunt de verlichtingssterkte ook verhogen door de afstand tussen lamp en krant te verkleinen.
    Gasontladingslicht vind ik oncomfortabel in de woonkamer dus die pas ik het liefst niet toe voor directe verlichting. Als ik een film ga kijken op TV dim ik de lichten tot een laag niveau.
    Wanneer de kachel aanstaat in de winter heeft de good-old gloeilamp (in de woonkamer) een verbeterd rendement, want je kunt hem dan als elektrisch kacheltje rekenen.

  12. @Cohler: Op kantoor had ik immer teveel aan de 800 lux, die daar destijds normaal werd gevonden. Dwz dat was uitgelegd voor mensen die achter de tekentafel stonden en dat heb ik 5 jaar gedaan. Daarna kwam de PC en begon iedereen de intensiteit van die schermen op te draaien om het van de lichthoeveelheid uit het plafond te winnen. Rond mijn plek heb ik desijds de helft van de TL-buizen losgedraaid en de intensiteit van het scherm teruggeschroefd. Dat vond ik veel prettiger en bespaarde 2x op electriciteit.
    De spaarlamp op m’n werkplek in huis staat op een dikke meter van mijn toetsenbord gereflecteerd via een vrijwel witte wand. Op die plek heb ik circa 350 lux en dat vind ik ruim voldoende. Als ik meer nodig heb, voor de kleine letterjes op de achterkant van een bankpasje, dan gebruik ik een spotje van 12 watt die op dezelfde plek, maar dan een veel kleiner gebiedje circa 600 lux levert.
    Dat van die warmte met TL-buizen en spaarlampen (voor hen die dat nog niet weten, een spaarlamp is een opgevouwen TL-buis met ingebouwde starter) is redelijk achterhaald. TL-buizen zijn er al een paar decennia in vele kleuren, ook warme. De spaarlamp die nu in de douchekamer hangt is 3000 graden Kelvin en dat komt vrijwel overeen met de kleur van een ouderwetse gloeilamp (2800 tot 3200 graden). Ik heb hem daar niet op gekocht, maar de markt vraagt er om dus leveren ze het zo.
    Krantenlezen doe ik in de bieb en dan is bij mij thuis het licht uit. In het zitdeel van de kamer heb ik een hele mooie gloeilamp (achter een dimmer) die doorzichtig is en aan de fittingkant een een reflecterende spiegelend deel heeft. Die geeft een enorm natuurlijke kleur als er bloemen onder staan.
    Ik bespaar dus niet comfort, maar gebruik alleen wat ik nodig heb. Zo staan die bloemen er al jaren niet meer en is die lamp uit. Bloemen zijn me teveel werk en slecht voor het milieu. Ik wandel wel een kwartiertje langer door het bos of loop langs een paar van de 30 bloemenstallen die hier om m’n huis te vinden zijn.

  13. De vervanging van een gloeilamp door een spaarlamp in een afzuigkap is niet altijd technisch juist. Door de hogere temperatuur die bij het koken ontstaat, kan de electronica in de spaarlamp makkelijk sneuvelen. Eigen ervaring!

  14. @Peter: Ik heb even een thermometer onder het lampje opgehangen. Na 10 minuten koken (op mijn manier, deze keer roerbakken in een koekpan met deksel) steeg die van 16,4 naar 16,7 graden. Ik denk dus niet dat ik me daar zorgen over hoef te maken. :-)

  15. Ik let wel op dat ik geen licht aanlaat in ruimtes waar ik niet ben, maar waar ik ben wil ik wel een prettige verlichting, omdat dat nogal op mijn stemming werkt.

  16. @Laurent: Dus om je goed te stemmen moet er een nieuwe kolencentrale komen? :-)

  17. Ik heb volgens mij een Philips Softtone ES.. het duurt meer dan een minuut voordat hij op volle lichtsterkte is.
    En de kleur is naar.. dat valt mij ieder dag op.
    En een andere proberen is er niet bij.. want hij gaat 12000 branduren mee.. 10 jaar zit ik aan die lamp vast.
    Ik heb ook een Philips HalogenA -ik kan hem niet terugvinden- 30% zuiniger dan een gewone peer en prachtig licht boven de tafel.

  18. Om te werken heb je goede helle verlichting nodig, als je daar spaart “dann sparst du am falschen Ende”. Op alle andere plekken kun je sparen.
    Op plaatsen waar je maar kort bent (in de bezemkast) is een spaarlamp een onding. Je hebt maar 10 seconden licht nodig; als je al klaar bent dan is dat ding net aangeknipperd, laat staan dat ie op volle sterkte is.
    Als ik ’s morgens in de badkamer kom vind ik het dan juist weer prettig dat het licht niet meteen volop brandt; dat is prettiger voor de ogen die nog aan het donker gewend zijn.
    Voor de rest spaar ik niet zo op zulke kleine verbruikers maar meer op de grote brokken. Zo heb ik bijvoorbeeld geen wasdroger. De wasmachine draait alleen maar vol. Ik heb een koffiezetapparaat dat ook een of twee kopjes kan zetten. Dat tikt aan; elektrische verwarming verbruikt extreem veel.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

