Dec-09: Liebe Frauen Traminer

De foto hieronder maakte ik een kleine week terug:

Toen ik door de Vrouwenstraat liep zag ik wat vertrapte druiven op de grond liggen, en toen viel me pas de druivenstruik boven een voorraam op. Ik heb goed gekeken of het wel echte druiven waren, of dat de druiven in de struik waren gehangen. Maar nee, de steeltjes zaten zeer natuurlijk aan de takken. En dat begin-december na een behoorlijk koude novembermaand.

Hierboven een foto van een paar dagen later. In de afgelopen week is hier een centimeter of 10 sneeuw gevallen. De helft daarvan is weggedooid en de andere helft opgevroren. Vooral door parken lopen is een linke bezigheid. Gelukkig ligt middenin het grootste park een ziekenhuis met EHBO-afdeling. Zo heeft Alkmaar mooi het gipsvluchtenprobleem opgelost.

De druiven bovenaan hebben ook deze sneeuw-aanval overleefd. Gisteren zag ik dat een groot deel er nog steeds hangt. En toen viel me ook op dat het geen woonhuis is, maar een klein kantoortje met daarin een paar vrouwen. Ik neem aan dat de dames binnenkort aan de druivenpluk beginnen en dat ze net voor Kerst de eerste fles wijn gereed hebben. Die zal wel niet te drinken zijn, maar is vast prima te gebruiken als antivries.

Geplaatst op 2010-12-09, in Alkmaar, Klimatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Daar kunnen ze nu Eiswein van maken, heerlijk juist!
    Zie wiki IJswijn

  2. Hé, hoe doe je dat, dat die foto verandert als je er met je muis op komt?
    Bizar dat die druiven er nog hangen. Die moeten wel heel vies zijn. Bij mij hebben de vogels, wespen en kinderen en ikzelf ze allang opgegeten.

  3. @Marjan: Rechtermuisknop en bij (html-) bron kijken en zoeken naar ‘onmouseover’. Ik pas het ook toe op de menuknoppen lingsboven en heb een zeer simpele versie zonder extra Javascriptgedoe.
    Ontopic: Ik kan me ook niet voorstellen dat die dingen smaken, vandaar mijn antivriessuggestie. :-)

  4. @Emigrant: Ik begrijp dat de boerekool er overheen geweest is. :-)

  5. Die druifjes zijn best goed voor de wijn. In Duitsland laat men er ook eerst de vorst overheen gaan voor de beste wijnen.

  6. Au..Au..Au Emigrant met een wiki-link.
    Trockenbeerenauslese, aangetast door de grijze schimmel, ook wel edele rotting genoemd of Edelfäule.

  7. Die sneeuw ziet er wel lekker uit, alweer een winter die ik mis, helaas.

  8. Nu zag ik een foto toen ik de pagina opende van een bruggetje in de sneeuw, schilderachtig mooi. En heb je niet stiekem een druif geplukt om te proeven?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

