Dec-17: Ben ik een hufter?

Een paar dagen terug liep ik hier door de stad om nog even de breedte van de kuigumsteeg (Krebbesteeg-noord) te bekijken. Op het oog was ie 1,4 meter, dat zal ik in het vorige logje even aanpassen. Van echt uitpassen (ook mijn voeten zijn 30,48 cm) kwam het niet, omdat er op de kruising met de Langestraat weer zo’n team krantenlidmaatschapaansmeerders in de weer was. Dus snel doorlopen, zodat ze me niet konden aanspreken.

Maar toen ik dat deed scheurde nog wel een dame van 65- (en 60+) de steeg in en parkeerde haar fiets voor m’n neus in het allersmalste deel. Naast haar fiets staand kon ik haar maar net passeren. Ik kon het dan ook niet laten en zei: ‘En het is hier al zo lekker ruim!’ Waarop zij zei: ‘Het moet maar even, ik heb haast.’ Een vrij onzinnig excuus aangezien er 50 meter verder naast de Hema rekken en ruimte voldoende was. En ze moest toch die kant op. Toch ga ik niet over zoiets in discussie. De kans is groot dat het even later tot haar doordringt, dat dit een asoplek is om een fiets tegen de muur te zetten. Maar misschien dacht deze vrouw al: ‘Waar bemoeit die hufter zich mee?’ Die kans is net zo groot.

Ik liep verder m’n rondje en kwam zo bij het pontje, waar een zebrapad over de drukke weg ligt. Van verre zag ik dat er van het pontje 2 oudere fietsers waren gekomen, die via het zebrapad naar de andere kant (mijn kant) wilden. Maar ze bleven netjes wachten tot het autovekeer op deze 30km-weg stopte. En dat stopte niet. Dat stopt daar op die manier nooit, je moet wel eerst een voet op de zebra zetten. Na 200 meter lopen was ik ook bij de zebra en stak zo over. Dwz een bedrijfsbusje dat -net als zijn tientallen voorgangers- duidelijk te hard reed, ging vol in de remmen. Vlakbij de ouderen zei ik nog: ‘Op een zebra heeft u voorrang!’ De dame en heer liepen op dat moment netjes met de fiets aan de hand naar de overkant, om daar op te stappen en hun weg te vervolgen.

Nou denk ik dat die chauffeur me vrijwel zeker een hufter vond. Dat is dan maar zo. Ik wilde trouwens niet met het pontje mee en ben dus iets verderop de weg weer overgestoken om zo m’n rondje af te maken.

Geplaatst op 2010-12-17, in Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Volgens een eerder spotje van ze ben je geschikt voor het leger. Ik doe trouwens hetzelfde, waarbij ik bewust niet in de richting van het aanstormende verkeer kijk maar die alleen vanuit mijn ooghoek in de gaten houd. Hetzelfde doe ik op een ander punt met fietsers die menen dat ook zij voorrang hebben als ze fietsend het zebrapad gebruiken om over te steken: die krijgen dus beslist geen voorrang van mij, het is een voetgangersoversteekplaats en er staat nergens dat ik van links komende fietsers die er overheen crossen voorrang moet verlenen.

  2. Nee hoor, je bent Robin Hood ;)
    Gisteren liep ik op de -spekgladde- stoep en moest een tamelijk drukke weg oversteken, veel verkeer is daar rechtsafslaand en een mevrouw stond -netjes- te wachten tot ze erover kon. Er is daar geen zebra(nergens in mijn dorp)maar ik steek dan ook zo over, ik ben toch rechtdoorgaand verkeer en dat heeft voorang op afslaand verkeer ;p

  3. Het is goed dat je het tegen die vrouw gezegd hebt. Als ze je nu een hufter vindt, jammer dan maar als ze inderdaad is gaan nadenken dan is dat toch weer een klein beetje winst.
    Die zebrapad-actie vind ik eerlijk gezegd wel een beetje raar of eigenlijk vooral ongebruikelijk maar vanuit jouw optiek als fietsfundamentalist misschien ook weer niet.

  4. @Frans54: 1 ding is zeker, ik ben NIET geschikt voor het leger. Dat is ruim dertig jaar terug onderzocht en toen heeft het leger besloten om mij niet op te roepen voor de dienstplicht. Inmiddels is mijn conditie nog verder afgenomen en mijn gezagsontwrichtende vaardigheden (wat destijds de aanleiding was om van mijn diensten af te zien) toegenomen.

  5. @Marjan: Ik ben geen fietsfundamentalist, maar heb een stelregel dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar snelheid. Dwz hoe sneller je gaat, des te meer verantwoording om er voor te zorgen dat anderen, die minder snel gaan, daar geen last van hebben.
    Het komt er op neer dat ik als fietser altijd voor zebragangers stop. En doorgaans wat verder van de kant zodat ik niet ingehaald kan worden door een automobilist die daar anders over denkt.
    Maar zo blijf ik ook achter voetgangers fietsen die op het fietspad lopen fietsen, totdat er geen tegenliggers zijn en ik ruimte heb om in te halen. Ik bel pas als deze mensen breeduit lopen en geen gelegenheid geven tot inhalen.
    Jonge kinderen, ouderen en mindervaliden staan daarbij nog verder boven m’n wet. Ik doe er alles aan om ze te onwijken en heb daar de laatste 20 jaar niet 1x voor gebeld.
    Maar bij een zebrapad (zoals bovenin) is het ook mijn eigen belang. Ik wandel veel en wil niet dat zebrapaden niet meer door automobilisten worden gerespectreerd, omdat voetgangers bang zijn voor auto’s. Nu zijn het een paar oudere mensen, maar voor je het weet zakt de leeftijd van mensen die niet over durven te steken en kom je in een situatie dat je de net zo goed de zebrapaden weg kunt halen.

  6. Een hufter is degene die niet stopt om die mensen over te laten…

  7. @Margreet: Ik ken de situatie niet precies. Uit de tracker had ik de indruk dat je ten noorden van Diever woont in een plaats waar ik een paar jaar terug heb overnacht.
    In het algemeen is het wel zo dat je als voetganger voorrang hebt op een uitritconstructie. Die hebben we hier in de stad en omliggende dorpen erg veel. Bij een normale rechte weg gaat dat goed en krijg je gewoon als doorgaande voetganger voorrang.
    Er zijn hier echter situaties die minder voor de hand liggen en waarbij voetgangers het niet in hun hoofd durven te halen om daar voorrang te nemen.
    Ziet Kaartje. Voetgangers heb op de groene lijnen voorrang, omdat ze het voetpad langs de doorgaande weg volgen. Je komt als voetganger echter nergens, want aan de andere kant loopt zo’n voetpad niet verder. Ook een reden dat niemand, inclussief de vele fietsers en lijnbussen, deze uitritconstructies niet goed respecteren. De rode streep is de lijnbus, die er 8x per uur op de uitrit stopt om auto’s om de doorgaande weg voorrang te verlenen. Ze staan dan echter wel pontificaal in de weg voor de voetgangers die daar met de voorrangsweg mee voorrang hebben.

  8. Ach, ik bedoelde het woord fundamentalist niet zo zwaar hoor. Ik ben het wel met je stellingnames eens.

  9. Nee, ik heb bepaald niet de indruk dat je een hufter bent. Hufters hebben enorme ego’s.

  10. De situatie bij ons is niet zo ingewikkeld en ik let natuurlijk wel op onderetussen want onder automobilisten heb je wel veel hufters.

  11. Margeet: Ehm, wij Alfa-rijders zijn van onbesproken gedrag.

  12. @Mack: Alfrijders vind je hier zowat niet. In dit soort gevallen op deze sluiproute moet je vooral denken aan de Caddy-, Transit- en Vito- van de zaak rijders.
    Misschien had ik er nog bij moeten vertellen dat zo’n figuur in deze situatie 200 meter verder om de bocht in een beruchte file voor een verkeerslicht komt te staan. Alleen is door de bebouwing vanaf die plek niet te zien.

  13. Ik geef je groot gelijk met die actie op het zebrapad.
    Of ik iets tegen die mevrouw zou hebben gezegd, ik denk het niet, maar dat is meer omdat er in mijn hoofd meestal niet snel genoeg een goede opmerking over zo’n situatie naar boven komt.
    Laatst sprak iemand me erop aan dat ik geen richting aangaf toen ik, fietsend, afsloeg op een rotonde.
    Ik gaf haar groot gelijk, en heb dat ook gezegd, want ik vind zelf ook dat ik dan richting aan moet geven; ik vond die persoon dus geen hufter, maar iemand die me er terecht aan herinnerde.
    Ik had toen nogal wat aan mijn hoofd, waardoor ik het vergat, maar ik vind dat geen excuus, meer een reden om me extra te concentreren op het verkeer; wat ik daarna in elk geval heb geprobeerd.

  14. @Trijntje: Bij de Bergerhoutrotonde (wat meer een verkeersplein is) steekt vrijwel iedere fietser zijn of haar linker hand uit om aan te geven dat ze op het vrijliggende voorrangsfietspad de rototonde blijven volgen. Dat is absoluut niet verplicht, maar het geeft wel een veiliger gevoel. In de zomer was hier een cabrioot die een fietser er op aansprak dat hij zijn linker hand niet had uitgestoken. Ik moest daar erg om lachen.
    Zelf steek ik m’n hand nog uit als voetganger als ik bijvoorbeeld langs de weg naar en zebrapad loop. Auto’s stoppen dan ook netjes voordat ik op de zebra sta. Er is niets mis met goed richting aangeven.

  15. Probleem is: je kan zo’n aso geparkeerde fiets wel wegzetten, maar dan blijf je an de gang met al die foutparkeerders.

  16. @Barrie: Toch doe ik het wel regelmatig, omdat het vaak minder werk is dan er iets van te zeggen. :-)

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s