Jan-09: 1343 Saale en Elster

In Rehau was ik de volgende morgen (22 september) vroeg wakker en vroeg op pad. Het was wederom kraakhelder en daarmee ’s ochtens erg fris. Hooguit een graad of 10. Ik ging opweg naar Hof. Vorig jaar was ik daar al bijna een keer met de trein naartoe gegaan, maar dat draaide op Coburg uit. Nu ging ik het dus op de fiets proberen, zo ver was het niet meer. Eerst naar de Saale en dan wat stroomafwaarts.

Ondank het overzichtelijke landschap wist ik nog even goed mis te fietsen, maar kwam over een flink heuveltje bij Oberkotzau aan de Saale. Dit is overigens de Thüringer Saale die ik al eens bij Bernburg richting Elbe had zien stromen. Beieren (want daar was ik nu nog) heeft nog een Saale, die een paar honderd kilometer westelijker stroomt en in de Main uitmondt. Ooit ook een keer overgestoken. Met deze Thüringer Saale was ik zo in Hof. De Saaleradweg was duidelijk aangegeven.

Hof zelf vond ik niet zo duidelijk. Erg langgerekt en het duurde even voordat ik het ‘oude’ centrum vond. Veel stelde dat niet voor. Goed dat ik vorig jaar naar Coburg ben getreind, dat was met de kennis van nu duidelijk een betere keuze. Ik vond in Hof wel een lekker doorwarmterrasje, helemaal voor mezelf. Dat was maar een minuut of 5 en toen streek er een half bejaardenhuis neer. Allemaal lokalen, dus iedereen kende iedereen en moest er bij komen zitten. Toeristen heb ik er niet gezien. Eigenlijk ken ik Hof van de RIAS (Rundfunck Im Amerikanischen Sektor). RIAS-Berlin is veel bekender, maar RIAS-Hof bestond ook. Inmiddels zijn de US-soldaten vertrokken en ook hun propagandastation, dat niet voor niets op een steenworp van Oostduitsland was. (RIAS Berlin is na de samensmeltin DeutschlandRadio-Kultur geworden. Inmiddels heb ik m’n fietszenderschaal in dit logje bijgewerkt.)

In Hof kwam nog wel heel fraai een postbode met postfiets voor m’n lens. Hij keek er vreemd van op dat ik hem op de foto wilde zetten. Dit soort postfietsen kom ik nog altijd regelmatig tegen in Duitsland, maar deze stond prachtig in het zonnetje geparkeerd, zodat de postelelastieken aan het stuur goed uitkomen. Iets veel verder nog een foto van het raadhuis. Ik had nu de keuze om de Saale verder te volgen. Ik heb er bij Bernburg een zeer mooi asfalt fietspad langs gezien. Toch vond ik het dan wat teveel richting m’n vakantie van een jaar eerder gaan. Ik koos er daarom voor om de heuvels te nemen naar Plauen.

Plauen ligt in Sachsen. Ten noorden van Hof was Beieren compleet leeg. De landweggetjes had ik daar dan ook helemaal voor mezelf. Dat veranderde bij binnenkomst in Sachsen. Hier was erg veel verkeer en dat had niet alleen te maken met minder weggetjes, maar ook met de veel hogere bevolkingsdichtheid. Ik werd hier meer gedwongen naar wat hoofdwegen, die erg smal waren. Gelukkig zag ik een bordje met daarop Elsterradweg. Dat leek me wel wat en ging in het begin ook goed. Kleine boerenweggetjes (met mooi gesitueerde vogelflat) langs de Elster die vlak voor Plauen overging in een rivierdijk met puinpadje.

Plauen zag er groter uit als Hof, er rijden zelfs trams. Het zag er niet slecht uit, nog wel erg in opbouw. In het centrum werden fietsen gegrafeerd en in het park zat een dronkelap met een tas vol drank op een bankje. Ik zat een bankje verder, omdat de bankjes hier een rugleuning hadden en wat bomen. Die schaduw was erg welkom, het was inmiddels ruim 25 graden en de zon was sterk door het heldere weer. Even later was de man weg, zijn tas stond er nog. Aan het gekletter te horen wist ik inmiddels ook waar ie gebleven was.

Die Elsterradweg leek me wel wat en volgde ik verder stroomafwaarts. Na een paar kilometer viel dat vies tegen. Ik ben echt wel wat gewend en mijn hybridefiets barst van de versnellingen, maar toch moest ik er regelmatig af. Niet alleen heuvelop, maar vooral heuvelaf. 20% was de standaard en de weggetjes waren zo smal en slingerachtig dat naar beneden fietsen vragen om moeilijkheden was. Hele stukken gingen niet over een weg, maar over een rotspad van een halve meter breed. Fiets aan de hand ging niet, hier werd het fietssjouwen. En ik maar denken dat er wel een mooi weggetje langs de rivier was.

Op stukken was dat zo, maar dan was het niet meer dan een keienspoor van 10cm breed met stukken blubber die onder water stonden. Vervolgens hield dat weer op en mocht je over een heuvel met prachtig uitzicht. Op zo’n foto is niet te zien dat het zweet van me af gutste. Na een kilometer of 15 klunen gaf ik het op. Ik wilde een stuk fietsen om af te vallen, maar een halve kilo per kilometer vond ik iets teveel van het goede. Toen ik eindelijk weer een verharde weg trof liep ik omhoog met een lokale bewoner en kwam ik bij een grote Bundesstrasse. Die weg was flink druk bij gebrek aan andere wegen. Mij maakte het niets meer uit. Alles was beter dan de Elsterradbraakweg. En ik zoefde nu heerlijk naar beneden richting Elsterberg. De auto’s hadden moeite om me bij te houden.

Im Elsterberg was de hoofdbrug over de Elster weggebroken. Als fietser kon ik over een nieuwe brug, die auto’s alleen mochten gebruiken om het stadje uit te gaan. In Elsterberg was het dan ook compleet verlaten. Op die paar fietsers (in Plauen en die ene net heuvelop) na, was ik de enige fietser. Eerst maar wat drinken gekocht in een klein winkeltje en even bijgekomen op een bank. Toen ik daar een half uur zat zag ik dat het inmiddels half zes was. Ik had nog maar 85 km gefietst, maar zag het niet zitten om nog verder te gaan.

In Elsterberg vond ik 1 gesloten pension en 1 heel net hotel. Dus toch maar even bij het hotel vragen. De prijs was veel schappelijker dan verwacht, en het hotel was vrijwel leeg. Dat wil zeggen ik heb er geen andere gasten gezien. M’n kamer had een prachtig uitzicht. In Elsterberg was alleen nog een besloten rookcafé. Dus at ik die avond in het hotel-restaurant, waar ik als enige zat.

Met de bedienster raakte ik aan de praat over de Elsterradweg, waar je onmogelijk gewone fietsers met bijvoorbeeld kinderen over kan struren. Laat staan dat je een bakfiets over die rotsen moeten sjouwen of daarmee vast komen te zitten in de klei omdat er maar een spoor is voor 1 wiel. Volgens haar was dit te wijten aan de natuurclubs die het landsschap zo min mogelijk wilde verstoren met een fietspad. Ik vond dat onzin, want het spoorlijntje dat langs dit riviertje liep verstoorde de natuur veel meer.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2011-01-09, in Brugmatig, Rijwielmatig, Zwerfmatig-10 en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Schitterend, die vogelflat. Zoiets heb ik nog nooit gezien…

  2. @Sjoerd: En dit was er maar 1 van de 2. Die ander stond 20 meter verder. Net als deze ook veel leegstand.

  3. Lekker weer heb je gehad. Hoewel, die temperatuurverschillen tussen ’s ochtends en ’s middags daar moet je wel even rekening mee houden.
    Zulke extreme fietspaden kom je hier af en toe tegen ja. Er bestaan kaarten met fietspaden waar de moeilijkheidsgraad op staat aangegeven. Er zijn geloof ik gradaties familie – toer – sportief.
    Afgezien van het feit of je het sportief aankunt, moet je er ook rekening mee houden dat je je boeltje niet kapot maakt, en dat je niet raar onderuit gaat.

  4. @Bob: Via de bordjes kreeg ik geen indruk over een moeilijkheids- of kwaliteitsgraad en op de website van deze route kon ik er ook niets over vinden. Het kan ook goed zijn dat ik hele stukken over andere paden heb gefietst omdat ik de bordjes van de Elsterradweg kwijt was en andere houten bordjes vond met wat gekleurde pijltjes en soms een gehuchtnaam.
    Als je een schaal neemt van 10 (prachtig vlak asfalt) tot 0 (niet te berijden), waarbij onder de 5 voor mountainbikes only, dan had ik hele stukken die niet boven de 2 kwamen.

  5. Die fiets van de postbode vind ik wel grappig. Ik vraag mij af hoe die standaard weg klapt? Ervoor zit zijn wiel en erachter zijn trapper.
    By the way

  6. Jij hebt het over fietssjouwen, wij hebben het altijd over fietsduwen!.

  7. @Bytheway: De onderste 15cm klapt een kwart slag naar achter. De stang tussen de wieltjes komt dan net achter het voorwiel. Ik heb de foto op de fotopagina aangepast. Als je de muis er boven houdt dan klapt het rechter wieltje. Die links was me teveel werk. :-)
    Zo’n postbode trapt die stang tussen de wieltjes naar beneden als ie parkeert. Deze doet het ‘in fahrtrichtung’ links. Ziet de kale plek.

  8. @Hanscke: Fietsduwen doe ik ook wel eens, maar hier lukte dat niet. Dan blijven de wielen achter de rotspuntjes haken. Sjouwen is in mijn jargon optillen, als met de stang (gelukkig heb ik een lichte herenfiets) op de schouder.

  9. Sachsen is voormalig DDR? Je kunt het verschil dus nog goed zien.
    Ik dacht dat er een flinke strook voor de grenz Sperrgebiet was, waar dan ook weinig mensen woonden.

  10. @Cohler; Sachsen ligt ten oosten van Thüringen en grenst nog net een stukje aan de noordoosthoek van Bayern. Hier een kaartje, als je er de muis boven houdt verschijnen de Landesgrenzen.) In Bayern is Hof daar de grootste plaats met 40.000 inwoners en daar ten noorden van vrijwel niets meer. In Sachsen is in hun zuidoosthoek Plauen de grootste plaats met 68.000 inwoners en daaromheen meer in de dorpen. Over de oude Oostduitse grens werd het vrijwel meteen 5x zo druk, maar ook omdat er minder wegen zijn.
    Van die strook heb ik niets gemerkt. Een jaar terug ten noorden van Coburg overigens ook niet. Vroeger heb ik die wel ervaren in Tsjechoslowakije. Maar ook niet overal.

  11. Die strook is nu natuurgebied (Das grüne Band) Aan de Westduitse kant was er ook niet veel te doen. Ik vermoed dat de vrijere economie zelf regelde dat de mensen daar wegtrokken. Mensen die daar woonden konden steun krijgen uit Bonn. Intussen is het een rustig gebied waar jonge mensen tegen het plafond vliegen en de tweede huisjes goedkoop zijn…

  12. Je hebt een mooie fietsroute gevolgd. Maar toen ik het las dacht ik, wat moet je in godsnaam in Plauen? Maar het maakte deel uit van je route.
    Ik ga gauw nog even je andere verslagen lezen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

