Jan-11: Metor.web-log.nl

M’n broer bouwt akkerschuitjes op een schaal van 1:10 en zonder te overdrijven kan ik melden dat het kunststukjes zijn. In Langedijk, waar hij met zijn vrouw woont, is ie wel bekend. Het spul heeft een paar keer de regionale krant gehaald. Hier een foto daarvan:


In Langedijk (zo’n 10km ten noorden van Alkmaar) barstte het vroeger van de akkerschuitjes, omdat er veel meer sloten waren dan wegen. Na 1970 is dat veranderd door de ruilverkaveling en flink dempen. Menige waterweg -als de Voorburggracht- werd een straatweg. Gelukkig is er een stukje van hun 1000-eilandenrijk bewaard gebleven rond het Oosterdel. Daar tuffen m’n broer en schoonzus regelmatig rond in hun metortje (Uitspraak ‘muhtortje’).

Zo’n 20 jaar terug begon m’n broer met het nabouwen. Hij meet daarvoor een bestaand akkerschuitje op, deelt alle maten door 10, maakt er bouwtekeningen van, bouwt ‘m in metaal na en schildert het ding in de originele kleuren. Dus veel knip, buig en soldeerwerk tot op de spant nauwkeurig.

Mijn schoonzus is wat handiger met de computer. Een klein jaar terug is ze aan een weblog begonnen, waar die miniatuur schuitjes op te zien zijn. Onlangs heb ik een kopfoto voor dat weblog gemaakt en ziet het er mooi zat uit om er meer bezoekers langs te sturen. Dus wup effies an. 

(Door geknoei van Sanoma/Weblog.nl zijn zij later verhuisd naar metors.wordpress.com)

Inmiddels heb ik anderhalf jaar later op dit blog nog een keer hierover geblogd, maar dan over het Langedijker vrachtschip MS Tevredenheid, waar mijn ouders direct na hun trouwen hun gezin op grootbracht.

Geplaatst op 2011-01-11, in Kunstmatig, Regiomatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Ik ben er wezen kijken, als modelbouwer heb ik hier respect voor.

  2. Ah, na jaren web-log van Xiwel volgen, wordt hier eindelijk een aanwijzing gegeven voor de kans dat je gewoon geboren bent in plaats vanuit de ruimte nedergedaald.

  3. @Mack: Wees niet bang, ik ben daar alleen opgegroeid. De tebedlating was in een andere gemeente, die inmiddels is opgeheven.

  4. @Sjoerd: Ik had jou met nog iemand op het oog die er veel feeling mee hebben.
    Het heet wel een web-log te zijn, maar verwacht er niet maandelijks een nieuw artikel. ’t is dus meer een soort website.

  5. Kijk, dat is nu het leuke van weblogs, je komt nog eens ergen en je ziet nog eens wat. Prachtig hoor.

  6. In ’t algemeen spreekt de Langedijker Rondkont mij het meeste aan. Alleen heb ik nooit geweten dat het een bootje was…

  7. @VerbalJam: Dacht je meer aan zoiets? :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

