Geplaatst op 2011-01-17, in Webmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 28 reacties.

  1. Het lijkt mij dat je wel een punt hebt. Je moet tegenwoordig alles maar leuk vinden of minstens alleen die dingen beschouwen, die ‘men’ leuk vindt. Ik heb nog nix geen ervaring met Facebook (en ook niet met twitteren.)
    Groeten Th.

  2. Ik ben die knop idd wel een tegen gekomen onder iets waar ik hem ongepast bij vond en vond dat duidelijk nix. Kennelijk ontbreekt de mogelijkheid om hem per bericht wel of niet te tonen, of denken gebruikers verder niet meer na over het gebruik ervan.
    Ik heb trouwens nog nooit op zo’n knop gedrukt, heb ook geen Facebook (dat vertaal ik altijd als “Smoelenboek, en dat hoort volgens mij dan weer meer op het politieburo thuis dan op internet) en vind dergelijke reacties zonder de mogelijkheid het waarom van dat leuk toe te lichten ook helemaal nix en geef die dus ook niet.

  3. soms gebruik ik de knop om iets te markeren wat ik later nog even terug wil kijken. maar je hebt gelijk. Eigenlijk is het volledig overbodig.

  4. Ik heb wel facebook; en ik gebruik die ‘vind ik leuk’ knop een enkele keer om mijn facebookcontacten op een website te wijzen.
    Maar eigenlijk is dat niet zo’n goede methode.
    Ik doe het nu zo, als ik mijn facebookcontacten op een website wil wijzen, dan deel ik de link van die website op mijn facebookpagina.
    Dat is veel duidelijker; en ik kan de link van een commentaar voorzien, dus eventueel er ook juist bijschrijven dat ik iets helemaal niks vind!

  5. @Trijntje: Het probleem lijkt er deels in te liggen dat het een verkeerde vertaling van ‘Like’ is, wat in het Nederlands niet ‘Leuk’ is maar gewoon ‘Lijk’, als in ‘het lijkt me wel wat’.
    Maar dan nog zou ik het vertalen met ‘Delen’ of ‘Overnemen’.
    Dat je er vervolgens iets mee kan heeft voor een groot deel van de kranten lezers geen invloed. Zij blijven onder een rampzalig artikel de ‘Vind ok leuk’-knop zien.

  6. @Sjoerd: Of die knop overbodig is, kan ik als Facebookmijder niet bepalen. Ik vind de text in de knop in bepaalde gevallen smakeloos.

  7. Overbodige rompslomp lijkt me, net als bij Hyves waar je respect kunt tonen voor iemands stukje tekst. Kun je laten weten dat je het gelezen hebt maar geen moeite wilt doen een reactie te geven ;p Snel naar de volgende.

  8. Ik vind het zelf wel leuk :) als iemand op mijn posts op facebook reageert met die “leuk” optie, en inderdaad ,wellicht niet helemaal een goede weergave van “like”.
    Omdat ik het leuk vind als anderen zo reageren, doe ik dat zelf ook bij posts van anderen.
    Wat ik eerder bedoelde was het attenderen op websites die ik de moeite waard vind.
    Dan deel ik de link zodat anderen die website ook kunnen bezoeken.
    Dat zou ik dus ook met deze website kunnen doen!

  9. Leuk stukkie, dat is wel wat persoonlijker idd

  10. Oh, dus daar zijn die duimpjes voor. Ik geloof niet dat ik door kennissen op NOG MEER websites gewezen wil worden waar iets interessants op staat. Ik kan het zo al niet meer bijhouden.

  11. @Margreet: Maar een ‘respect’-knop onder een krantenbericht over een wethouder die een misser maakt vind ik ook niet echt handig. :-)

  12. @Bob: Ik denk dat het niet werkt als je geen Facebook-account hebt. Dwz dan wordt je niet ongewenst lastig gevallen door dit soort aanraderij.

  13. Als ik iets niet leuk vind klik ik gewoon niet op die knop. Het is dus eigenlijk heel simpel.
    Ik klik er hooguit op als ik weet dat ik iemand anders er een plezier mee doe.

  14. het hoort bij de lollige algemene versimpeling. Ik heb geen facebook, en vertel mij, wat moet ik doen om verlost te worden van al die automatische uitnodigigingen van lieden die friends met mij willen zijn, linked-in geloof ik. ik klik ze weg maar het helpt niet.

  15. Foei, fialas! Wil jij geen vrienden zijn met iedereen? Tsk, tsk.

  16. @fialas, het moet mogelijk zijn om het te blokkeren volgens mij, maar ik weet niet hoe.

  17. Ik nodig zelf alleen mensen uit die toch al een facebookaccount hebben, want ik wil er geen mensen mee lastig vallen die zo’n account niet hebben, en misschien ook wel helemaal niet willen hebben.

  18. heee, heb je mijn reactie verwijderd? vond je hem niet leuk?

  19. @Polderzilver: Ik heb nog even in het beheer gekeken, maar ook daar is geen eerdere reactie van je onder dit bericht te vinden. De laatste die ik vond was bij een bericht over dat weerbare woiffie die je op 13 januari plaatste.
    Kan je de reactie nog herinneren? Want ik ben er nu wel benieuwd naar.

  20. Huh? Oké wat ik zei was:
    Ik heb die discussie over dat duimpje van Facebook de laatste tijd veel voorbij zien komen op facebook zelf en op twitter. Ik denk dat Facebook er goed aan zou doen zich vooraf te verdiepen in de cultuur van de landen waar ze hun website lanceren. Het duimpje is heel toepasselijk in de Noord-Amerikaanse cultuur, waar het goed gebruik is om elkaar de hele dag door -al dan niet gemeend- met van alles en nog wat te complimenteren. In onze calvinistische azijnzeikcultuur is dat eigenlijk not done. Een knopje ‘vind ik niks’ of varianten als ‘gaat nergens over’, ‘waardeloos’ of ‘bagger’ zou in ons kikkerlandje veel gretiger aftrek vinden. De reacties hierboven sterken mij in die overtuiging :o)

  21. @PolderZiver; Wat Facebook doet is aan Facebook. Ik vind het alleen vreemd dat een krant er in meegaat en een text als ‘Vind ik leuk’ onder een artikel over iets vreselijks zet. Ik weet dat het automatisch gaat, maar zou als ik de krant was, het niet onder elk artikel zetten.

  22. Ik snap wat je bedoelt. Dat heeft deels te maken met het ongelukkige woordje ‘leuk’, maar vooral met hetgeen waarop je de opgestoken duim betrekt. Als iemand klikt op ‘vind ik leuk’, geeft hij daarmee dan aan dat hij het leuk vindt wat het slachtoffer is overkomen? Of geeft hij met dat duimpje aan dat hij het goed vindt dat de krant er aandacht aan besteedt? of vindt hij dat het artikel goed is geschreven? Je ergernis komt voort uit je keuze voor de eerste interpretatie, denk ik. Met hetzelfde gemak geef je de intentie van de knop en de klikkers het voordeel van de twijfel, en is er geen reden tot irritatie. Toch?

  23. @Polderzilver: Ik denk nog steeds dat hele volksstammen niet weten wat die knop onder een krantenartikel doet. Het grootste deel van Nederland zit niet op Facebook. En ik denk dat die mensen zo’n knop hetzelfde interpreteren als ik. Dwz ‘Leuk’ is ‘Aardig’, ‘Grappig’, ‘Goed’. Het woord ‘Like’ (‘houden van’) is wat dat betreft niet correct vertaald.
    Maar ook als je er ‘Hoe ik van’, ‘Goed’ of ‘Respect’ onder zet, dan nog koppel je dat aan het geheel. Dus de inhoud van het artikel en de manier waarop het gebracht wordt. Terecht zie je dan ook dat mensen bij die regiokrant op ‘Vind ik leuk’ drukken, dat alleen bij positieve berichten doen. Dus bij die vrouw die de dief het huis uitmept. Op andere plekken (en vooral bij tragisch nieuws) blijft de ‘Vinden dit leuk’-teller op 0 staan.
    Mijn irritatie (valt wel mee hoor, maar) is vooral gericht op de internetverantwoordelijke van zo’n krant, die klakkeloos zo’n knop er onder zet. Ik weet hoe dat gaat. Een nerd vind het leuk. Meldt dit bij verantwoordelijken die er niets van snappen en zet het er onder. Vervolgens staat het er een tijdje en begrijpen de verantwoordelijken dat het niet zo’n juiste zet is. Maar dan laten ze het maar zo: ‘Het staat er al een tijdje en weghalen of wijzigen (en waar dan wel in?) is nou ook weer zoiets’.

  24. Punt is dat steeds als iemand op die knop klikt, al zijn contacten op facebook een verwijzing naar dat artikel te zien krijgen. Als ze nieuwsgierig zijn (Pietje vindt dit kleuk, wat zou ermee zijn?) hoeven ze alleen te klikken op de link en dan bezoeken ze de krantenwebsite waar het artikel te zien is. Gratis mond tot mond-reclame voor de krant dus (of scherm tot scherm) de mogelijke interpretaties van de vertaling van de knop zullen de hoofdredacteur dan worst wezen, vrees ik. Het gaat de kranten immers in de eerste plaats om de advertentiepegels… :o)

  25. Het gaat een ander niet aan wat ik leuk vind. Als ik iets wil delen met een ander over wat ik leuk vind doe ik dat wel op een andere manier. Ik vind dit zo kleuterachtig

  26. Dit logje vind ik leuk maar ik kan het met niemand delen omdat ik niet op Facebook zit en ook niet bij andere netwerken en nog steeds niet twitter. Hèhè, wat een lange zin. Maar het leek me wel wat.

  27. @Bertie: Doe het net als Hanscke hierboven. :-)
    Ik heb dit logje net aangevuld omdat Tom Janssen een typerende spotprent kwam.

  28. Wat ik van die knoppen vind?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

