Jan-20: 1429 NiederSachsen

Göttingen vond ik een handige keuze. Mocht het weer daar de volgende morgen goed zijn, dan zou ik altijd nog een stuk langs de Weser kunnen fietsen. Maar ja, het weer was op die 24ste september niet zo goed. De dag startte grauw met miezer. Dat van die Weser trok me niet, eigenlijk wilde ik wel naar huis. Dus fietste ik terug naar het station en kocht er een NiederSachsen-kaartje. En met dat ding op zak leek het me wel wat om eens hun hoofdstad Hannover te bekijken.

De trein volgde het Leinedal, waar ik het Weserdal had verwacht. Die Leine ben ik bij Freden een keer op de fiets overgestoken naar Goslar. Het dal zag er mooi uit, die moet ik onthouden. Ik treinde in een regionale gele intercity van het bondsland NederSaksen. De trein was redelijk leeg, maar dat is rond een uur of 11 ’s ochtend niet vreemd. In Hannover was het droog net als grote stukken onderweg. Hannover is een grote stad die ik op de fiets altijd vermeden heb, zoals ik ook altijd om München, Hamburg en Köln fiets.

Nu zag ik dat ik er niet veel aan gemist heb. Het staat wel vol met statige gebouwen, die bij een Landeshauptstadt horen. Op de onderste van de 5 foto’s is uit te zoomen door er op te klikken, dan krijg je een iets realistischere indruk. Het leek wat op het veel kleinere Mainz en was minder mooi en minder gezellig dan Wiesbaden; de 2 andere landshoofdsteden die ik eerder op deze fietstocht voor het eerst trof. Na een uurtje was ik er wel klaar mee en ging ik terug naar het station. Daar nam ik de ‘intercity’ naar Bad Bentheim.

Het bleek meer een interstoptie te zijn. Ook een regionale trein van de Westfalenbahn. De stoelen stonden uiterst krap op elkaar, veel krapper als in een Nederlandse sprinter. Daarbij was de trein afgeladen vol. Eigenlijk onduitse toestanden. Meer een tikkie Grieks. Ondanks de vele stops schoot ie wel lekker op. Onderweg vielen een paar flinke plensbuien. Goed dat ik dus naar huis ging. De herfst was duidelijk begonnen.

In Bad Bentheim had ik wel een interregionaal treintje naar Nederland verwacht, zoals je die hebt tussen Aken en Heerlen. Maar nee. Ik kon op die manier niet de grens over en moest op een ICE wachten, die pas over anderhalf uur zou vertrekken. Het was nog maar de vraag of dat ding plaats voor me had en of mijn fiets mee mocht. Voor die trein had ik nieuwe kaartjes nodig. Dat terwijl Bad Bentheim maar een kilometer of 20 van Oldenzaal ligt. Het was weer droog, dus dat stukkie kon ik nog wel even fietsen. Waarschijnlijk was ik dan even snel of sneller thuis.

Dat droogblijven ging de eerste 10km goed. Toen verscheen er een donkerzwarte bui, die mijn kant opdreef. Na een paar minuten slagregen vond ik een goed bushokje. Daar heb ik me omgekleed. Dwz ik had mijn treinkleren nog aan, een gewone katoenen broek en dito jas. Die gingen dus de fietstas in en ik trok mijn fietskloffie en een regenjack aan. Die nemen vrijwel geen water op. Het zag er niet naar uit dat deze bui ooit zou stoppen, dus toen de felle regen ook maar ietsje matigde ging ik verder.

Een kilometer voor Oldenzaal werd het droog. Het was nog even zoeken naar hun station en vanaf daar ging netjes elk half uur een trein. Die gaat dan naar Hengelo, waar ik over wilde stappen op een intercity naar Amersfoort. Die sloot duidelijk niet aan. Dat kon komen omdat we te laat in Hengelo arriveerden. Ik ging weer terug het Syntustreintje in, die doorboemelde naar Zutphen. Daar maar verder kijken. In Zutpen had ik de keus te wachten op een trein naar Apeldoorn of de intercity richting Arnhem, die klaar stond. Eigenlijk geen gek idee, want de intercities uit Arnhem gaan rechtstreeks naar Alkmaar. Later zag ik dat de OV9292 ook met deze optie komt. Ik had dus wel omgereden, maar qua tijd was het voor dat moment de snelste route.

Met de anderhalve kilometer in Alkmaar meegeteld had ik deze dag maar 26km gefietst. Al met al dus een fietsvakantie van 1429km. Voor mij is dat niet veel. Toch vond ik het mooi genoeg en ik was er de gewenste 5kg (6,5%) mee afgevallen. Onderweg had ik veel moois gezien zoals het Odenwald, al het woud in Beieren en mooie steden als Wiesbaden, Heppenheim, Heidelberg, Strasbourg, Freiburg, Konstanz, Memmingen en Regensburg. Dat ik er goed aan gedaan had om mijn vakantie af te breken bleek daarna. Het heeft aansluitend nog een week geregend en gestormd.

Begin | Landkaartje

Advertenties

Geplaatst op 2011-01-20, in Dexelmatig, Zwerfmatig-10 en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. En zo komt aan alle leuke dingen een einde, ook aan vakanties.

  2. by the way

    Geweldig, leuk om het te weten.
    Op naar de volgende fietsvakantie.
    Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
    By the Way

  3. Ik had denk ik de ICE genomen. Dat gedoe met al die kleine overstapjes is me te moeizaam. (Zo had je nog wel het voordeel een stukje te fietsen.) Of je nog meekon en of er plek was voor de fiets kunnen ze je toch aan het loket vertellen?
    En het feit dat de airco het nooit doet in de ICE was bij dit weer ook niet zo erg geweest ;-)
    Leuke vakantie weer, met een paar tegenslagen, dat wel.
    Vrienden van mij vroegen of ik van de zomer zin heb om over de Alpen te fietsen. (Dat schijnt niet zo erg te zijn als het klinkt.) Ik had er wel zin in, maar mijn zoon (met wie ik samen op vakantie ga) gaat liever windsurfen.

  4. @By The Way: Ik heb onderweg een nieuwe fietstas gekocht en hoop die het komende jaar weer te gebruiken. Ben trouwens ook benieuwd.

  5. @Bob: De laagste doorgang door de Alpen is de Brennerpas op 1250 meter boven zeeniveau. Die is erg eenvoudig met maximaal 5% stijging.

  6. Bahn-update:
    Die gele intercity was een Metronom
    Inmiddels verkeert sinds 12 december de Grensland Express tussen Bad Bentheim en Oldenzaal. Kaartje schijn je alleen in de trein te kunnen kopen. Er is een fietsticket.
    NRW-SchönerTagTicket is wel geldig op het traject Gronau (Westf) – Enschede.

  7. @Cohler: Die Grensland Express vertrok dus 2,5 maanden te laat. :-)
    Klopt van die Metronom. Is gewoon een RE (Regional Express) van NiederSachsen. Komt over1 met een Nederlandse dubbeldekker Interzittie.

  8. Zo heb ik weer mooi bij je achterop de fiets meegereden. Ik heb genoten. Volgend jaar maar weer en liever iets minder treinreizen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s