Jan-25: Bikewraps

Een dikke maand terug kreeg ik een tip van Marjan, Margreet, Margot, Trijntje of een andere vaste reageerder. Helaas weet ik dus niet meer wie en kan ik er niets meer van vinden. In elk geval ging de tip over winterbanden voor de fiets. Zie hieronder:


Na flink zoeken denk ik dat de ‘bron’ uit Seattle komt, alhoewel die ook toegeeft dat ie niet de bedenker is. Tie wraps bestaan al jaren en worden veel in de electrotechniek gebruikt voor het vastbinden van draden en kabels. De politie gebruikt inmiddels grotere versies om te handboeien.

Het spul kost vrijwel niets. De 68 stuks, die voor de bovenstaande fiets nodig zijn, haal ik hier in de stad voor circa 2 euro en als ik goed zoek voor nog minder. Ik neem ook aan dat het werkt. Fietsbanden glijden zo minder weg in de sneeuw. Met optrekken en afremmen zal er absoluut meer grip zijn.

Een nadeel is dat ze waarschijnlijk -net als winterbanden en sneeuwkettingen- niet of averechts zullen werken op opgevroren wegen of wegen zonder sneeuw. Met een 2de fiets is dat geen probleem. Je voert gewoon 1 fiets wel en eentje niet uit met die tye wraps. Maar als je het met 1 fiets moet doen, dan is het lastig om ze er eventjes af te halen, om ze een week later weer aan te brengen als er opnieuw sneeuw ligt.

Zelf zal ik er niet aan beginnen. Mijn hybridefiets heeft velgremmen en die blijven achter de tyewraps haken. Dat remt me dus net iets te goed. Het hoeft ook niet, omdat ik hybridebanden heb; een kruising tussen een mountainbikebanden en een gewone fietsbanden. Die banden zijn dus iets breder en hebben behoorlijk grip, zeker in de sneeuw. Maar net als elke andere fietser moet ik wel oppassen bij ijs op de weg. Maar zelfs daarop kom ik nog redelijk uit de voeten wielen.

Geplaatst op 2011-01-25, in Klimatig, Rijwielmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

  1. Op een fiets heb je eigenlijk spijkerbanden nodig met ijs…

  2. Ja, die tyewraps om de banden had ik ook ergens gezien, als goede vervanger voor de winterbanden voor de fiets. Grappig, dacht ik, maar inderdaad, als de sneeuw weg is, dan heb je nog een klus te klaren…

  3. Het kan zijn dat ik iets heb geschreven over winterbanden op de fiets. Ik heb daar deze winter iets over gelezen, en er ook een keer iets over geschreven in een reactie.
    Ik weet dan niet meer bij welke blog, maar kan goed hier geweest zijn.

  4. @Trijntje: Zoiets stond mij ook bij. Maar ik kan er niets over vinden. Heb gezocht met band, fietsband, winterband en noem maar op. Ook heb ik in mijn mails gezocht. Maar als niemand anders zich meldt, dan krijg je alle eer toebedeeld. :-)

  5. @Sjoerd: Maar die fietsen ook niet op een normaal wegdek. En een spijkerband wisselen lijkt me ook niet alles.

  6. Kun je niet twee extra wielen kopen met winterbanden? Bij van die sportachtige fietsen zijn die toch makkelijk te verwisselen?

  7. Ik was het niet :)
    Het lijkt me niet erg lekker fietsen, maar goed, op gladde wegen fietst het ook niet fijn ;p

  8. @Xiwel: het kan ook zijn dat ik het heb gemeld op de weblog van Henk50; en die lees jij ook denk ik.

  9. Het staat mij bij dat molrat ergens met dat linkje kwam.

  10. @Margreet, Trijntje, Cohler en anderen die hier hun hoofd over gebroken hebben; Ik heb de reactie gevonden, die was van Marjan de Molrat. In het beheer viel de link niet op. Maar na herspitten vond ik ‘m alsnog. Ik heb eerder nog gezocht bij Henk50, maar dat was echt onbegonnenwerk.

  11. @Laurent: Voorwielen zijn 1voudig te wisselen, achter moet ik nog mijn tandwielensetje uit de ketting tillen. Maar dan nog zal ik lasthebben met mijn velgremmen, die iets te ingrijpend hun werk zullen doen. :-)

  12. Leuke link, ik heb alle commentaren zitten lezen. Verschillende mensen hebben het uitgeprobeerd, maar het is dus meer een gag dan een echte oplossing. De tye-wraps houden het niet lang vol, bieden geen grip op ijs, op de sneeuwvrije weg zijn ze helemaal zo versleten, en je kan natuurlijk alleen met trommel- of schijfremmen werken; de meeste fietsen hebben velgremmen. Ik blijf bij mijn Schwalbe Snow Studs; die kunnen alles wat ik hierboven opgenoemd heb plus ze gaan niet lek! (Daar moet je dan wel 40 euro per band voor neertellen).

  13. En dan maar hopen dat onder de sneeuw verborgen voorwerpen niet voor een lekke band zorgen.

  14. Ik zal nooit tips geven aangaande fietsen. Ik kan het nauwelijks! Dwz als de weg twee meter breed is, en niet hobbelig en er geen tegenliggers komen of fietsen die me inhalen, dan gaat het prima.
    En met glad weer durf ik nauwelijks te lopen, laat staan te fietsen! :-)

  15. Leuk die sneeuwbanden. Ook ideeen voor fietsbanden die langer goed blijven bij 40 graden boven nul?

  16. @Lucienne: Dat lijkt mij een luxe-probleem. :-)
    Bij schaduwtemperaturen boven 37 graden kan ik je aanraden om te verhuizen. Een lichaam slaat buiten bij zo’n temperatuur op hol.

  17. Zelfgemaakte spijkerbanden had ik al eens geprobeerd, maar keer op keer was bij de eerste spijker meteen mijn band lek!
    Vwb de bovenstaande afbeelding heb ik twijfels over de overlevingskansen van de fiets na een goede winter; zelfs mijn bekettingkaste velo heeft na een weekje pekel een behoorlijk geroeste ketting. Ook barsten de spatborden door de zich ophopende sneeuw steeds uit de sponningen.

  18. @Fruttekoek: Heb je wel antilekbanden gebruikt?

  19. Natuurlijk heb ik die ook geprobeerd, maar ik krijg er met geen mogelijkheid de spijkers in.
    Uiteindelijk bood de schroevendraaier uitkomst.