Feb-01: Alkmaar.Vandaag.Centraal

Alkmaar gaat Web 2.0. Die indruk zou je krijgen als je kijkt naar AlkmaarCentraal en Alkmaar.vandaag.nl. Twee nieuwe websites, waarbij de regio meer aan bod moet komen. AlkmaarCentraal begon al een jaar terug. Met de initiatiefnemer heb ik een paar keer gemaild. Ik vind dat ie voor een groot deel gelijk heeft en dat zoiets in het Alkmaarse een bestaansrecht heeft. Gebrek daaraan was voor mij een reden dat ik vaker over Alkmaar log, dan ik ooit van plan was.

Toch is er wel verschil van inzicht. AlkmaarCentraal biedt naast politie-, AZ-, politiek- en gemeentenieuws ook muziek. Mag best, maar ik zit daar niet op te wachten. Naast Marco Borsato, Bertje Doperwtje, Karin Bloemen en Pancrasster Kim houdt het met de regionale artiesten snel op en krijg je gewoon de meuk van Radio10 of dergelijke te horen. Nee, zo’n site zou qua opbouw meer weg moeten hebben van AmsterdamCentraal en dat advies heb ik heb dan ook gemaild. Ze mogen daarbij best Alkmaarse verhaaltjes van mijn web-log overnemen. Graag dan wel met een verwijzing.

Vooralsnog doet Richard, de oprichter, het opiniedeel zelf. Mij spreekt dat nog niet zo aan, maar smaken kunnen nu eenmaal verschillen. Sinds Afgelopen Kerst is AlkmaarCentraal op het interweb. Je kan er ook reageren, maar mij lukt dat niet. Na 3 pogingen heb ik het opgegeven. Ik heb de website wel in m’n linkenlijst geplaatst, je weet maar nooit of het iets gaat worden.

De 2de nieuwkomer is Alkmaar.vandaag.nl wat je doorschuift naar http://www.vandaag.nl/alkmaar. Een site waar ook Hoofddorp op staat en meer steden moeten komen als waarschijnlijk: Schagen, Hoorn, Enkhuizen, Den Helder, Purmerend, Haarlem, IJmuiden en Zaanstad. Dat is geen toevallige gok. Het zijn de plaatsen waar het NoordHollands Dagblad regionale kranten heeft. En dat vandaag.nl is gewoon van de HDC (Hollandsche Dagblad Combinatie) die het NHD (NoordHollands Dagblad) uitgeeft. Beide zijn een onderdeel van de TMG (Telegraaf Media Groep).

Alkmaar.vandaag.nl lijkt dan ook op de Alkmaarse Courant, alleen mogen mensen er hun eigen stukje plaatsen. Net als bij AlkmaarCentraal wordt daartoe opgeroepen. En net als daar wordt daar schijnbaar minimaal op gereageerd. Het is trouwens een service die de TMG in onze contreien al eerder bood en nog steeds biedt. Zij zijn namelijk ook eigenaar van Echo, die reclamekrantjes als het Almaarse Weekblad en de Koerier heeft en op beide kan je zelf berichten plaatsen. Veel stelt dat niet voor. Je moet dan denken aan een kapper die een nieuw permanentje beschrijft.

We hebben nog een regionale website, die van Webregio. En als je goed kijkt, dan ziet die lay-out er hetzelfde uit als die van het Alkmaars Weekblad of de Alkmaarse Courant of dat Alkmaar.vandaag.nl. Als je iets verder zoekt kom je weer gewoon bij de Telegraaf. Kortom heel veel van hetzelfde. Daarbij zijn de journalisten van de Alkmaarsche Courant nog het beste te pruimen. 1 goeie, 1 redelijke en een paar matige. Die ander sites hebben vrijwel geen journalisten in dienst. Ze nemen klakkeloos was pers- en politieberichten over en natuurlijk veel ‘persberichten’ van de reclamemakende autobedrijven.

Dat kan nog een stapje rechtser en dat bewijst RodiMedia uit Broek op Langedijk. Die heeft in onze omgeving een tiental reclamekrantjes, waaronder het Alkmaars Nieuwsblad. Al het ‘nieuws’ hierin is ter ondersteuning van de autoreclames. Heb je er een gezien, dan heb je ze allemaal gezien. Ze mogen dan (nog) geen deel zijn van de Telegraaf Media Groep, maar aan het flutnieuws is dat niet te merken. Ik doe niet eens de moeite om een link naar hun setje PDF’jes te plaatsen.

De enige die op journalistiek gebied nog enig tegengas geeft is RTV Noord-Holland. Die hebben een radiostudio in Alkmaar en daar werken een paar goedwillende radiojournalisten. Vaak zie je daarvan iets terug op hun website. Die website hebben ze onlangs wat anders ingericht met meer regio’s als Noord-Kennemerland (Alkmaar e.o.), Westfriesland (Hoorn e.o.) en Noordkop (Den Helder e.o.). Een prima verdeling, maar ze houden zich daar slecht aan. Zo was het N504-nieuws over de ellende bij Schoorldam-Oost te vinden onder Noord-Kennemerland, terwijl die plaats binnen Harenkarspel ligt, wat binnen Noordkop valt. Dit soort foutjes zie ik er erg vaak en ze zouden die opsplitsing wat dat betreft beter ongedaan kunnen maken of kunnen vereenvoudigen.

Nou is dat spul van Alkmaar Centraal en Alkmaar.vadaag.nl niet nieuw. Een jaar of 8 terug werden we ‘getracteerd’ op alkmaar.blogtalk.nl. Die site is er nog steeds, maar wordt de laatste 4 jaar alleen met overlijdensberichten uit Tennessee gevuld. Echte Alkmaarse berichten worden er al jaren niet meer geplaatst. Het is te hopen dat AlkmaarCentraal en Alkmaar.vandaag.nl ietsjes succesvoller zijn en honkvaster blijven.

Geplaatst op 2011-02-01, in Alkmaar, RTV-matig, Webmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Bij ons heb je een semi-doe-het-zelf nieuwssite die onder de NDC valt, en een online “sufferdje” van de Boom-pers groep, plus nog één of een paar webloggers. Ik kijk er slechts zelden, als ik langs andere wegen al weet of vermoed dat er hier iets aan de hand is…

  2. Met het plaatselijke nieuws houd ik mij niet zo bezig, misschien later, als ik eens heel veel tijd krijg.

  3. @Hanscke: Ik hou me meer bezig met het locale en regionale nieuws, omdat ik die beter kan beïnvloeden dan het landelijke en internationale nieuws.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

