Feb-13: De NoordHollander Bestaat Niet

Dat beweerde Commissaris der Koningin voor Noord-Holland Johan Remkes in iets andere woorden: “Er is niet zoiets als een Noord-Hollandse culturele identiteit.” Toen Maxima de schoondochter der Koningin iets dergelijks beweerde over de identiteit van de Nederlander gaf dat flinke ophef. Wat Remkes een paar dagen terug over NH zei, maakte geen enkele indruk.

Vreemd is dat niet, want hij heeft volledig gelijk en iedereen weet dit. NH is een bij elkaar geraapt zootje, ze hebben niets met elkaar. Bij provincies als Grongingen, Fryslan, Zeeland en Limburg is dat wel anders. Als die in het buitenland een mede-provinciaal treffen, dan zeggen ze (vrij vertaald): “Ah jij ben ook een Groninger”. Noord-Hollanders zullen dat nooit doen. En die het wel doen zijn geen echte Noord-Hollanders.

Nee, je bent hier een Westfries, Alkmaarder, Haarlemmer, Zaankanter, iemand uit ’t Gooi of in het ergste geval een Amsterdammer of Volendammer. En die hebben allemaal bitter weinig met elkaar. Het begint al met Amsterdam, die tegenwoordig een stadsregio heeft waarbinnen ook o.a. Amstelveen en Purmerend vallen. De provincie bemoeit zich vrijwel niet met deze regio, waar 1/3 van de Noord-Hollanders woont. De rest van Noord-Holland is ongeorganiseerd en hebben daardoor voor gemeente-overschreidende zaken met de provincie te maken.

In en rond Haarlem zal dat wel goed gaan, maar ten noorden van het Noordzeekanaal (en waarschijnlijk ook in ’t Gooi) bakken ze er niets van. Het provinciale bestuur wordt daar ervaren als een stelletje lastige onbekwame nietsnutten. En bij de provinciale verkiezingen zal dat weer blijken. Een enorm lage opkomst en zij die stemmen doen dat om landelijke zaken. Een enkeling die een Noord-Hollandse politicus kent of weet wat die figuur of zijn partij met Noord-Holland wil.

Voor de omgeving Alkmaar heeft de Noord-Hollandse VVD in de afgelopen jaren veel schade aangericht, o.a. op de belangrijkste fietsverbinding Heerhugowaard-Alkmaar. 99% van de fietsers zijn het daar met elkaar roerend over eens. Toch zal dat niet te meten zijn in de uitslag van de aanstaande verkiezingen. Als Mark Rutte de komende week met een verkeerde vriendin trouwt, dan heeft dan 1000x zoveel impact op de uitslag in het ‘Noord-Kennemerlandse’.

Ja, want wel hebben hier wel een regio met de mooie naam Noord-Kennemerland. Die bevat de gemeentes Alkmaar, Heerhugwoaard, Bergen-NH, Langedijk, Schermer, Heiloo, Castricum en Graft-De Rijp. In totaal zo’n 273.000 inwoners. Die regio stelt nog minder voor dan de provincie. Er is geen bestuur en niemand zal zich ooit Noord-Kennemerlander noemen. Dat woord is maar 1x in Google te vinden.

De uitspraak van Remkes had te maken met een mogelijke provinciale samenwerking tussen Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Dat terwijl de Noord-Hollandse bestuurders niet eens in staat zijn, om Noord-Holland goed te besturen. Is eigenlijk net zoiets als de EU die samen wil gaan met Rusland en Turkije. Dat levert alleen maar meer bureaucratie, minder daadkracht en een grotere afstand tot de burgers op. Maar ook die interprovinciale samenwerking was voor de Noord-Hollanders vrijwel geen nieuws. Je zou moeiteloos ‘onze’ provincie kunnen opheffen en niemand merkt het verschil.

Geplaatst op 2011-02-13, in Kiesmatig, NH-matig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 24 reacties.

  1. haha, ‘Hoe ziet het culturele profiel van de Noord-Kennemerlander eruit?’ vraagt de omnibus zich af. Daar heb je meen ik afdoende antwoord op gegeven.

  2. Troost je, voor de Zuid Limburger houdt Limburg ook op boven Sittard….

  3. Warempel! Je hebt gelijk. Met vakanties vertelt iedere Noord-hollander uit welke stad of dorp hij komt. Nooit gewoon simpel Noord-holland.
    “Ik woon in Schagen.”
    “Waar ligt Schagen?”
    “Een uur vanaf Amsterdam.”
    Ik heb dat dus ook…;)

  4. Ook een Gelderlander bestaat niet. Je komt van de Veluwe, uit de Achterhoek of uit het rivierengebied. Of uit Arnhem of Nijmegen. Een Achterhoeker en een Veluwenaar hebben wel wat met elkaar gemeen, maar iemand uit het rivierengebied of Arnhem en Nijmegen is totaal anders. Raar volk voor een Veluwenaar. Het dialect is totaal anders. In midden- en oost-Veluwe spreekt men een Saksich dialect, in het rivierengebied een Frankisch dialect.

  5. @Sjoerd: Maar je ziet zelfs dat zo’n importeling als Rob zich Limburger noemt. :-)
    En daarbij heeft Zuid-Limburg net zoveel inwoners als Noord-Holland-Noord, maar de term Noord-Holland-Noorder ligt hier ook ongebruikt in de hoek. (Noord-Holland-Noord is de som van Westfriesland + Noord-Kennemerland en De Noordkop).

  6. @Jowi: Erg toevallig en die vraag uit 2000 wordt hier prachtig beantwoord.

  7. @Trudy: Schagen ligt van oudsher in het westen van Westfriesland. Maar volgens mij woon je ten westen van de Westfrieseomringdijk en ben je dus een echte Noordkopster. En als je die Googlelink volgt ook de eerste. :-)

  8. @Greetje: Maar er is wel zoiets als Gelderse rookworst en iets Noord-Hollands in de voedselketen bestaat niet. Van Gelderland is ook het vreemde dat de oorspronkelijke hoofdstad nu in Duitsland ligt.
    Je verhaal holt nog meer de provinciale verkiezingen uit.

  9. Gut, dat klopt ook nog. Nou ja ik voel me geen Drent, maar een halve een halve ‘Westerling’

  10. Noord en Zuid-Hollanders zijn Hollanders.
    Maar al met al is Nederland zo klein dat het een beetje belachelijk is die afbakening te maken. Ik voel me Europeaan, meer dan Hollander, Brabander of Nederlander.

  11. @Margo: Remkes wil met Flevoland en Utrecht samenwerken, niet met Zuid-Holland.
    Ik voel me overigens ook geen Hollander of (al dan niet geografische) Europeaan, eerder een Nederlander en een wereldburger.
    Maar het ging mij er om of ik iets heb met mede Noord-Hollanders, als ik hen in verweggistan tegenkom. Met Westfriezen, Alkmaarders en Zaankanters wel. Met de rest van de provincie laat het me koud, maar Amsterdammers en Volendammers ontloop ik liever. Dan kom ik liever Groningers of Schotten tegen.

  12. Noordkopster. Klinkt gezellig. Ik hou hem erin. ;)

  13. by the way

    Over samenwerking gesproken, afgelopen zaterdag stond een artikel in de Leeuwarder Courant, dit ging over een voorstel om een deel van NH bij een deel van Friesland te voegen, tot ongeveer aan de onderkant van Alkmaar en dan boven Purmerend langs. Het ander deel van Friesland wordt dan bij Groningen gevoegd.
    Het ging maar om een voorstel, wat vandaag alweer in de prullenbak is belandt. De Volendammers waren er mordicus tegen.
    Bay the Way.

  14. Hollanders pik je er altijd zo uit, Zuid of Noord. Ik stond een keer bij de slager te wachten op mijn beurt, opeens een hoop herrie en geschreeuw achter mij: Hollanders… ach ja het was herfstvakantie.
    Dus ja.. Er is zoiets als een Hollandse culturele identiteit.

  15. @Cole: Je verwart ‘Hollands’ met ‘Randstedelijk’. En het deel ten noorden van Purmerend hoort echt niet bij de randstad, zeker waar het de mentaliteit betreft. In de randstad is het dichtbevolkt en moet je straatvechten en schreeuwen voor je plek. (Leo ie een te goed voorbeeld.) Dat zelfde geldt ook voor Île de France en Groot London. Mensen in Noord-Holland-Noord hebben daar juist een pesthekel aan en zijn wat dat betreft veel meer verwand aan bijvoorbeeld Groningers. Je hoort ze niet tot het klaar is. Waar iemand in de randstad 30x zegt dat ie er aan begint en uiteindelijk wordt ’t nix. (Onderzoekje)

  16. @By the way: Maar niemand trekt zich toch iets aan van de Volendammers. die Friezen moeten overigens ophouden. Ze hebben ook al eens een stuk of 4 Waddeneilanden van Noord-Holland gepikt. :-)

  17. by the way

    Dat van die waddeneilanden is logistiek gezien wel juist.

  18. Ook leuk dat Nieuwsuur er een item aan besteedt.
    Rond 07:07 beweert de studiogast dat er in NL 450 gemeentes zijn. Dat was 2 jaar terug. Op dit moment zijn het er 418, waar er dit jaar weer een paar door samenvoegingen van af gaan.
    Verderop rond 09:47 hoor je dat mensen in Flevoland en Groningen zich Flevolander en Groninger voelen, maar de man uit Hoofddorp voelt zich geen Noordhollander, maar een Amsterdammer. En ook de vrouw uit Gelderland voelt zich niet echt een Gelderse.
    Even later rond 12:00 geeft de studiogast het voorbeeld van de Volendammers die zich vooral Volendammer voelen en niet een inwoner van de gemeente ‘Edam’. Nou laat dat de Volendammers maar niet horen. Hun gemeente heet Edam-Volendam en hadden ze het liefste gewoon Volendam genoemd. De rest van Noord-Holland kan beter met de Edammers opschieten.
    Al met al sluit het mooi aan bij dit logje.

  19. Ik heb de eerste 13 jaar van mijn leven in de stad Groningen gewoond, verder ook nog in Amsterdam, Apeldoorn, Limmen, weer Amsterdam, en nu Ede.
    Voor zover ik binnen Nederland een identiteit heb is dat vooral Groningse; hoewel mijn gedrag en karakter wel iets heeft meegekregen van vooral Amsterdamse kenmerken.
    Ik heb ook makkelijk een “klik” met mensen die uit Groningen, zowel stad als Ommeland, blijken te komen.
    Groningse is niet mijn belangrijkste geografische identiteit; die is denk ik vooral Europees, en niet zozeer de hele wereld, dat is namelijk wel heel groot en divers, wel interessant, maar minder identificatie.

  20. Ik ben zelf een fanatiek tegenstander van generaliseren, vooral op basis van afkomst.
    Toch, als ik de krant lees over de (ex-)politici van Limburgse afkomst (Wilders, Eurlings, Verhagen), dan smeekt dat om een etiket; “domme onbetrouwbare egoïst”.
    BTW: Ik heb recht van spreken; ik ben zelf een allochtoon uit Limbabwe.

  21. @Fruttekoek: Je bent dus een gevluchtte reserve Belg. :-)
    Vergeet trouwens ook niet Leers en Maria Josephina Arnoldina van der Hoeven. En bij Jolande Sap begin ik inmiddels ook te twijfelen.
    Limbabwaanse politici hebben vast een hanigdomegogen en zijn daardoor duidelijk als groep herkenbaar. :-)

  22. Ik ben gewoon Jordanees, dan weet iedereen meteen waar-ie an toe is. Want wat is ’n Nederlander?

  23. @Baps: Is Barrie dan een Jordanezinnetje? :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

