Feb-22: Fietspaddrempels

Het laatste jaar zijn de Alkmaarse fietspaden en fietsstroken spontaan voorzien van zo’n 70-tal drempels. En dat is vreemd, want de weg ernaast voor de auto’s is drempelvrij. Terwijl Alkmaar het hoog in haar vaandel heeft staan, dat fietsen gezond, ruimtebesparend en milieuvriendelijk is en dus bevoordeeld moet worden om zo de automobilisten op de fiets te krijgen.

Daarbij zijn ze de helft tot 2x hoger dan een gebruikelijke verkeersdrempel. De helling is minder steil, maar wegens ruimtegebrek vaak nog wat te kort. Een doorgewinterde fietser heeft er geen moeite mee, maar iemand met een bakfiets vol kinderen moet toch echt wel een aanloop nemen. Ambtelijk Alkmaar kan je dit zeker aanrekeken. Maar voor een groot deel is dit van hogerhand, door de provincie NH, doorgedrukt. Deze drempels hebben tot doel dat de rollatorgangers beter in de bus kunnen stappen. Ik trof dit soort drempels al een paar jaar eerder langs de weg tussen Castricum en Heemskerk:

Daar zijn circa 12 van dit soort fietspaddrempels, op plekken waar geen huizen staan en dus niemand in- of uitstapt. Er rijdt wel elk half uur een bus, maar die stopt bij deze haltes hooguit 2 keer per week. Rollatorgangers zie je hier in het geheel niet, behalve deze verhoogde haltes kunnen ze geen kant op. Fietsers zijn er redelijk veel, in de zomer recreatief en het hele jaar door mensen naar school en werk. Die laatsten mogen dagelijk 12 van deze fietspaddrempels nemen.

Het betreft dus niet alleen Alkmaar, maar de hele provincie wordt haltematig opgetrokken. Op sommige plekken wordt daarvoor 1000 euro per bussagier uitgegeven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de provinciale uitgaves aan het openbaar vervoer in Noord-Holland met ruim 50% in 5 jaar tijd is toegenomen. Het is me daarbij duidelijk dat het geld niet gestoken is in meer bussen of dat de bussen er voller door raken. De bussen stoppen vaak om 10 uur ’s avonds en voor een verdadering of verjaarrdag kan je dan maar beter de fiets pakken als je na die tijd nog thuis wilt komen.

En die rollatorgangers zie je nog steeds weinig in de bus. Ze gebruiken een eigen auto of het speciale busvervoer op afroep. Die haalt deze mensen thuis op. Als je in de bussen kijkt, dan is zitten daar hoofdzakelijk jongelieden en/of Surinaamse vrouwen met flink overgewicht. Het lukt de provincie voor geen meter om automobilisten uit de auto in de bus te krijgen. Daarbij heeft 95% van deze doelgroep geen rollator en kunnen ze best het kleine opstapje bij de halte maken.

Ofwel er werd de laatste jaren flink geld weggesmeten door de provincie en die gaan daar de komende jaren nog gezellig mee verder. Er is ook geen provinciale partij die zegt; “Stop dit geld in fietsvoorzieningen, dat is stukken effectiever om mensen uit de auto te halen.” Nee, openbaar busvervoer is heilig en de fietsers mogen daar de rekening voor betalen met bijvoorbeeld deze fietspaddrempels.

In de stad hebben we daar nu een 4-tal versies van. de meestvoorkomende is dit type, wat ik gemakshalve type A noem:

Deze is aan de Noorderkade tussen de Binnenstad en Alkmaar-Noord. Het is een zeer drukke fietsroute, circa 5000 fietser nemen dagelijks dit stukje fietsstrook. Bij deze halte stappen wel passagiers in, maar het aantal fietsers dat hier over de halte fietst is 20x zoveel. De bus komt er wel elk kwartier langs, maar stopt er minder dan eens per half uur om 1 of 2 passagiers in of uit te laden. Nadeel is dat de ophoging met tegels is uitgevoerd en dat het schoonhouden en zoutstooien lastiger is. Maar ook een instappende passagier moet hier voor zijn of haar leven vrezen als de verkeerslichten weer een horde schoolfietsers op deze halte afstuurt.

Bij type B, hier in de Muiderwaard:

is dat niet veel beter. Hier zijn de fietsstroken niet uitgebogen, maar is de weg versmald. Hierdoor kunnen auto’s niet de bus passeren bij deze halte. (Ook hier gaan zeker 20 x zoveel fietsers langs dan er in- of uitstappers zijn. De bus stopt er minder dan eens per uur.)

Type C heb ik vooralsnog alleen onder het Stadskantoor aangetroffen:

Fietsers zijn hier beter af, ze hebben geen drempel. De instappers hebben ook meer wachtruimte en worden dus minder van de sokken gefietst. Hier stoppen meer bussen. In de rustige tijden eens per uur, maar in de spits tot 4x per uur.

Type D is hoe ik ze het liefste heb, zoals hier bij de Kneppelbrug:

De halte is wel verhoogt, maar de fietsstroken gaan er niet over. Als fietser kan je een wachtende bus inhalen en de stroken worden beter schoongehouden. Hier stappen erg weinig mensen in en uit en zijn het zeker 50 fietsers tegenover 1 in- of uitstappende buspassagier. Op deze route rijden veel bussen, maar per dag stoppen er bij deze halte hooguit 7. De haltes worden ook overal voorzien van ribbeltegels voor de blinde stoklopers. Let even op dat bij deze halte een lantaarn midden in het ribbelpad staat.

Er is nog een versie, zoals langs de nieuw ingerichtte Koelmalaan. Daar moeten de fietsers ook over de halte en heeft de bus een parkeervak. Als fietsstrookfietser neem ik die omhaal met drempel niet en fiets ik over het parkeervak van de bus. De kans dat daar een bus staat is minder dan 0,1%, ik heb er nog geen gezien die daar bij de halte stond te wachten.

Eigenlijk is dit verhaal bedoeld om aan te geven hoe klunzig de provinciale politiek met het verkeer omgaat. Daarbij hebben verkeersambtenaren in Alkmaar en andere gemeentes weinig in te brengen. De kosten worden betaald door de provincie en de provincie is ook een grote geldleverancier aan gemeentes. Die gemeentes gaan voor dit soort gedrochten echt niet moeilijk doen. Dan fietsen die fietsers maar over een drempeltje en rijden ze af en toe maar eens een in- of uitstappende buspassagier aan.

Ik wilde ook meegeven dat dit soort ongein bepalend is voor mijn provinciale stem op 2 maart. Maar helaas, alle politieke fracties staan achter dit beleid. Dus erg keuzebepalend is het niet. Bij deze nog wel even een Xiwel bijt Provincie-vraag: ‘Welke van deze haltes heb je het liefst?’ (Geef daarbij dan aan of je een fietser, of een bussagier (met of zonder rollator) of beide bent.)

(Had ik al vermeld dat je met een rollator bij het instappen doorgaans vastloopt in het smalle gangpad van de bus?)

Advertenties

Geplaatst op 2011-02-22, in Fietsen, Kiesmatig, NH-matig, OV-matig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 22 reacties.

  1. Ik merk in mijn omgeving ook dat bushaltes toegankelijk worden gemaakt voor bijvoorbeeld rollators; ook handig voor mensen in een rolstoel, of als je een kind in buggy bij je hebt.
    En volgens mij is het dan toegestaan, of zelfs de bedoeling, dat je met rollator, rolstoel of buggy, achter instapt.
    Waar ik fiets levert dat overigens geen problemen voor de fietsers op.
    Zo iets als de eerste foto ben ik nergens tegengekomen.
    Soms gaat wel het fietspad iets omhoog en iets omlaag op een manier die lijkt op de foto A, maar het zijn dan wel geasfalteerde fietspaden, en de helling die je moet nemen is in elk geval voor mij zeer acceptabel.
    Bovendien is Ede deels op heuvels gebouwd, en moet je alleen daarom al in staat zijn om hellingen te nemen op de fiets.
    Foto B komt mij niet bekend voor.
    Variaties op foto C wel, en ook op foto D.
    Ik heb de indruk dat de keuzes die bij mij in de buurt worden gemaakt er vooral van afhangen hoe breed de weg in zijn geheel is, en hoeveel ruimte er is voor het fietspad, en een bushalte op de manier van foto D.
    De bushalte op foto D is over het algemeen ook wel mijn voorkeur, tenminste in Ede, waar de bussen een frequentie hebben van eens per half uur.
    Bij een hoge frequentie ben ik er niet zo dol op als de bus steeds over het fietspad heen moet naar de halte.
    Als er wel veel bussen bij zo’n halte stoppen heb ik een voorkeur voor A of C, afhankelijk van hoe de weg verder is ingericht.
    Ik ben meestal een fietser, en soms een busreiziger. Ik zou iets vaker een busreiziger zijn als de bussen meer frequent reden.
    Als ik me buiten Ede begeef ben ik busreiziger als dat de meest aangewezen vorm van openbaar vervoer is, bijvoorbeeld naar Apeldoorn, of als aanvullend vervoer in de plaats waar ik aankom per trein.
    Ik kijk soms met het oog van ouders met buggies, of reizigers met grote koffers, naar de inrichting van bussen, en de mogelijkheid om daar met enig gemak mee te reizen.
    Mensen met rollators of rolstoel zie ik niet vaak in de bus.
    Maar het komt voor: vorig jaar heb ik een aantal keren per bus gereisd van Barneveld naar Ermelo, en op die route is er een man die geregeld met zijn rolstoel meerijdt; deze stapt achterin, met hulp van een medepassagier, of de chauffeur.
    Dit heeft zeker voordelen vergeleken met regiotaxi’s waar je rekening moet houden met spelingen van een half uur bij vertrek of geplande aankomst en soms heel veel om moet rijden; ik heb daar een klein beetje ervaring mee, omdat ik een keer als begeleider mee heb mogen reizen met iemand die hier gebruik van maakte. Het voordeel is dat je dan wel reist van deur tot deur.

  2. @Trijntje: Bedankt voor het inhoudelijke commentaar. Ik heb net het logje aangevuld met het aantal bussen dat dagelijks bij de diverse haltes stopt. Voor de haltes waar bijna geen bussen stoppen is dit een erg dure oplossing. Ik heb gezien dat 3 mensen een dag bezig waren om een halte te verhogen.
    Het is hier de bedoeling dat iedereen voor instapt voor het stempelen. Maar omdat de OV-chip niet zo betrouwbaar is is het ook gewenst dat die mensen voor instappen.

  3. Volgens mij levert het voor een rollatorbezitter veel moeite op om over die eerste drempel te komen. Dan wordt het duwen en schuin oplopen. Nummer 4 lijkt mij ook het beste en zie je hier in het zuiden het meeste.

  4. Ik kan me voorstellen dat een al wat ouder persoon die wat stram is, ook genoeg problemen kan ondervinden met deze ‘drempels’. Die eerste drempel lijkt me voor een persoon met rollator al moeilijk bereikbaar. Moet deze persoon helemaal via het fietspad naar de bushalte?

  5. Moet je in de bus zelf niet nog een paar treden op? Dat is hier vaak nog zo.
    Ik weet niet meer waar ik dat gezien heb, maar ik ken ook bussen die de vering kunnen beinvloeden, zodat de hele bus aan een kant een stuk omlaag gaat; daarmee heb je ook een goede instap, en geen verbouwingen aan de straat meer nodig.

  6. Nog dit: type A komt hier voornamelijk voor bij fietspaden die zelf al iets verhoogd zijn, dus de extra helling is heel beperkt.
    Er rijdt hier een bus van Ede naar Wageningen met een lage vloer, maar ook dan is een verhoogde halte nog wel wenselijk geloof ik.
    Buggies worden hier in Ede wel vaak meegenomen in de bus, en ook wel kinderwagens, en die stappen dan toch echt achter in; als ze met strippenkaart reizen zetten ze de wagen vast en lopen even naar voren om daar te stempelen.
    Bij de achterdeur kun je met ov-chipkaart in en uitchecken.
    Als die apparatuur stuk is, en je reist op ov-chipkaart, dan mag je gratis mee; dat is een afspraak die niet altijd wordt nagekomen, maar wel is afgesproken.
    ( dat weet ik vanuit mijn lidmaatschap van de Werkgroep Tarieven van Rover)

  7. Het is duidelijk dat de fietsvoorzieningenbeleidsmakers nooit op een fiets zitten. Zeker die eerste is ongetwijfeld door een randdebiel bedacht: de rollatorganger kan op niveau instappen, maar bij het uitstappen rest hem/haar niets dan te duikelen…

  8. Mooi, ik voelde mij met mijn auto al regelmatig geschoffeerd door jou, fietsend wezen, en nu vind ik dus een bondgenoot in de rollatorganger? ;) Samen sterk tegen de fietser!
    Vrijdag ga ik weer op de fiets naar mijn werk. Dan sta ik weer aan jouw kant.

  9. @Redstar, Sjoerd en Niklas: Dat gedrocht bovenin is op een buitenweg tussen 2 grote woonplaatsen in een andere gemeente. Op die plek is geen rollator of te vinden. Mochten ze er wel zijn dan komen die vast niet op de halte. Het is daar niet alleen zo dat de haltes verhoogd zijn, maar het fietspad is extra verhoogd (ca 40 cm) omdat het fietspad lager ligt. Als ik er met mijn normale snelheid over fiets, dan kom mijn banden na deze bult los van de grond. Een bakfietsje met kinderen zal het er een stuk moeilijker mee hebben.
    Ik heb ook geen idee wie dat bovenste ding bedacht heeft. Kan de provincie NH zijn of de gemeente Castricum. Gelukkig is het in en rond Alkmaar niet zo erg.

  10. @Trijntje: Het lastige is dat de bus vooral over 50km/h wegen gaat, waar fietsstroken zijn uit ruimtegebrek voor een vrijliggend fietspad. Die fietsstroken liggen op gelijk niveau met de weg om als uitwijk voor auto’s te kunnen dienen. We hebben op andere plekken veel vrijliggende fietspaden en maar een verhoogde ‘fietsstrook’. Eigenlijk is dat ook bijna een fietspad. Maar langs die weg rijden geen bussen.

  11. @Bob en Trijntje: De bussen knielen hier ook een beetje. De stad Alkmaar had bussen die bijna tot de grond konden zakken en binnen geen treden hebben. Die bussen hadden veel storing. Inmiddels heeft de provincie al het busverkeer overgenomen en nu knielen hun bussen een cm of 10. Ze komen dan met de vloer maar een paar cm boven deze verhoogde haltes. De haltes zelf zijn iets van 22cm hoog. Als je een oude halte hebt, dan is het opstapje in de bus niet meer dan 10 cm en nog altijd goed te doen. In de bus zelf is de vloer erg laag, waardoor de uitsparingingen voor de voorwielen groot zijn en er dus weinig ruimte in dat deel van het gangpad is. Een gewone rollator past daar niet tussendoor.
    Doet me bedenken dat de provincie dus ook in de afgelopen jaren een bak met geld heeft uitgegeven aan deze nieuwe bussen. En net als de ombouw van de haltes komt dat niet ten goede aan het aantal ritten is chauffeurs. Uiteindelijk is dat nmm meer bepalend of een buslijn rendabel wordt.

  12. @Mack: Over jou maak ik me geen zorgen. Dat schoferen was dan ook niet de bedoeling. (Was dat zo?) Vaders met jonge kinderen (en al helemaal met jonge dochters) willen binnen notime veilige routes voor hun fietsende kinderen. Zelfs het spul (en daar bedoel ik jou natuurlijk niet mee) dat eerder als een gek hetzelfde dorp onveilig maakten met hun bolidiaal gescheur.

  13. by the way

    Op de kanaaldijk in Koedijk vindt er je ook nog een van het type B, maar dan in een smallere uitvoering.
    Vaak wordt je vlak voor zo’n opstakel ingehaald door een automobilist en die stop dan om een tegenligger voor te laten gaan.
    En waar stopt die sukkel dan, juist, op de fietsstrook, kan jezelf ook in de ankers wat totaal niet gewenst is en niet nodig was.Maar gebrek aan verkeersinzicht bij dat soort automobilisten en de smalle weg is daar debet aan.

  14. In Tilburg kennen ze op bepaalde routes ook drempels. Volgens een type dat ik hier nog niet beschreven heb gezien: je gaat eerst licht glooiend naar beneden, dan de drempel (bovenaan is er vaak een stoplicht, maar dat hoeft niet), daarna ga je weer naar beneden en via een lichte glooiing kom je weer op het normale niveau.
    Als het licht op groen staat, is het een heerlijk parcours om te fietsen.

  15. @By the way: Je bedoelt de gewone wegversmallingen. Daar zijn geen bushaltes. Eigenlijk ging het mij er om, dat vanwege de nieuwe bushaltes de fietsers een drempel krijgen en de auto’s niet. Ook bij B ligt de fietstrook over de halte en ga je wat (niet veel, maar een cm of 20) omhoog en mag je businstappers omverfietsen.
    Aan die gewone wegversmalling van de Kanaaldijk wordt eermaands weer wat (in het Alkmaarderdeel) veranderd. Ben benieuwd, maar eigenlijk is het daar niet goed op te lossen. Zeker als vrachtwagens elkaar passeren, dan hebben ze de volledige fietsstroken nodig. Ik had een systeem bedacht waarbij de wachtende auto maar een beetje op de fietsstrook staat en de doorrijdende helemaal, maar omdat die doorrijdt heb je daar als fietser in dezelfde richting geen last van. Helaas is de weg te smal voor dat idee en kan het alleen bij personenauto’s. Maar goed, als fietser heb je er geen drempel.
    Op de gewone wegversmallingen kom ik later nog eens terug met een apart verhaal.

  16. @Gerrit: Net als By the way heb ik de indruk dat je het over gewone verkeersdrempels hebt en niet over verkeersdrempels alleen voor fietsers vanwege een bushalte. Ik heb via streetview flink wat busroutes afgestuind, maar kan je voorbeeld niet vinden. Maar op een enkele busroute zijn de haltes verhoogd. Heel veel haltes zijn dat nog niet. En de fiets mag voor wat ik zag in de meeste gevallen gewoon rechtdoor over de fietsstrook blijven fietsen. Dus geen drempel. Geef anders aan over welke straat het gaat, dat speurt makkelijker.

  17. Eh, is dit niet de eerste aanzet voor een bergklassement voor de Tour de Hollande Nord? ;-)

  18. @Herman: Dan hebben we het wel over het bultenklassement. Dat is veel lastiger.
    Zelf fiets ik moeiteloos door Bergen, sorry de Alpen. Bij dergelijke bergen ga je heel geleidelijk omhoog en ook weer heel geleidelijk naar beneden. Vooral de Brennerpas, die maar 1 tot 4% is is goed te doen ook door ongetrainde fietsers. Heuvels zoals in de Rhön, Eiffel en Yordshire Dales en dito Moors zijn met 8 tot 33% een stuk lastiger. Voor bulten is dat natuurlijk nog erger en dit verdient dan ook een eigen bultenklassement. :-)
    Overigens is de bovenste bult ruim 20% en die in Alkmaar vallen met 6 tot 10% wel mee.

  19. Tsjonge ik dacht even dat het een 1 aprilgrap was… niet te geloven!

  20. @Staart: Voor 1 aprilgrappen is het nog wat te vroeg.

  21. Aan de Saturnusstraat (ook gemeente Alkmaar) heb je een situatie tussen type A en B in. Afgelopen winter kon je daar haast niet langs door de opgehoopte sneeuw; auto’s en bussen ook niet.

  22. @Rembem: Deze. Die ligt er al een hele tijd, maar daar kom ik als fietser vrijwel niet.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s