Mrt-11: Ik Ben Mij Er Eentje
De titel is met dank aan Herman Finkers, en ik vind hem meer dan toepasselijk voor wat hier de laatste dagen gebeurde. Het gaat dan om mijn telefoonverbinding. Sinds een dag of wat zit er een gigantische ruis op mijn telefoonlijn. Ik heb een ouderwetse analoge telefoonlijn en had dit nog niet eerder meegemaakt.
Als eerste een ander toestel gepakt. Die ruisde net zo hard. Vervolgens bedacht ik dat de ADSL-splitter niet pluis was. Met of zonder dat ding er tussen bleef de ruis gelijk en tijdens gesprekken zwaar irritant. Dus toog ik naar de stad voor een andere splitter, met het idee dat zo’n ding de digitale ruis van de ADSL-lijn er uit filtert.
Bij de computerboer geen ADSL-splitter te krijg en ik weet dat onze electronicazaak er een stevige prijs voor vraagt. Dus eerst maar via de Primafoonwinkel gegaan, die tussen beide andere zaken ligt. Het kwam niet zo ver dat ik daar een splitter aanschafte. Volgens de Primafoonster moest mijn lijn doorgemeten worden. Thuis aangekomen heb ik dat laten doen. De lijn was goed fout en eergisteravond kreeg ik een telefoontje, dat de dag er op een monteur langs zou komen om het ter plekke door te meten en te herstellen.
Gelukkig had ik mijn huis al flink opgeruimd vanwege een vergaderingetje de dag ervoor. Probleem was nog wel dat het op en onder mijn bureautje nog altijd een papierpuinhoop was. Er daaronder zit de aansluitdoos van de telefoon. Dat werd dus uitmesten. Een half uur voordat de monteur kwam was alles opgeruimd. Die nieuwe kast zit dus bijna vol en op en onder het bureau is alles weg. Als het moet, dan schijn ik het dus wel te kunnen.
Vervolgens de monteur overhuis. Hij had geen boodschap aan mijn recent opgegraven aansluitdoos en ging niet verder dan de meterkast. Van daar meette hij een storing (soort kortsluiting) vlakbij de verdeelkast verderop in de straat. Ik zei nog dat ik dat vreemd vond. De ruis was daar volgens mij veel te hard en te stabiel voor. Ik had tot nu toe geen enkel kraakje gehoord en mijn ADSL-lijn functioneert uitstekend. Beide vonden we het vreemd dat nog geen van de buren had gelaagd. Maar goed, hij kwam met deze oplossing en waarschijnlijk gaan ze volgende week graven om de kabel te herstellen. Dus toen ie wegging was de ruis nog even hard als daarvoor. Ik moest daar nog een paar dagen mee leven.
Nou was er nog een dingetje dat ik wilde proberen. Daar was het nog niet van gekomen, omdat ik eerst het bijbehorende wachtwoord moest opzoeken. Ik heb bij mijn ADSL ook een zogenaamde VoDSL, Voice Over Digital Subscriber Line. Die gebruik ik eigenlijk nooit omdat ik via 1601 goedkoper bel. Die VoDSL was ik een dag of wat terug kwijtgeraakt. Mijn hoofdprovider is aan het klungelen. Daar hebben veel mensen last van en bij mij viel dat juist erg mee. Tot dus een dag of 5 terug. De ADSL-snelheid halveerde en ik bedacht mijn modem te resetten. Dat hielp een beetje, maar ik raakte daardoor ook mijn VoDSL instelling kwijt. Het onderste lampje bleef dus uit.
Gisteravond heb ik het VoDSL-wachtwoord teruggevonden (zo’n lastige die niet te onthouden of te veranderen is). Alles weer ingesteld en mijn 2de lijn doet het dus weer. Om dat te testen belde ik even naar mijn gewone analoge telefoon die 30cm verder ligt. En dat werkte ook. En het gekke was dat ik daar vrijwel geen ruis meer hoorde.
Nu kan het natuurlijk zijn dat de monteurs zo rond een uur of 11 gisteravond die storing in de straat spontaan hebben verholpen, maar eerder denk ik dat die zware ruis dus duidelijk door wat anders werd veroorzaakt. Misschien probeerde de VoDSL-lijn contact te maken met mijn modem en komt dat over als een dikke ruis. Er zit nog wel een klein ruisje op de lijn, maar die is alleen met een kniesoor te horen. Wat mij betreft hoeft de straat dan ook niet meer open. Maar zal ik dat nu aan de KPN doorgeven?
Geplaatst op 2011-03-11, in Overmatig en getagd als DHZ, DSL, Herman Finkers, KPN, Splitter, Telefoon, VoIP. Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.
Nee, laat ze maar graven. Als daar toevallig echt een andere storing zit, dan is het beter dat ze die ook repareren.
Gewoon graven laten. Je kunt nog altijd zeggen dat het daarna beter is geworden…
Ken je dit verhaal? Het is al lang geleden, tegenwoordig is het meer gemechaniseerd.
Er zou een nieuwe kabel gelegd worden in een winkelstraat. Netjes aangekondigd op datum.
Op de aangegeven dag wordt er een grote haspel met kabel de straat ingerold. Een grondwerker graaft een sleuf van de vereiste diepte en breedte. Een aantal meters daarna gooit een andere grondwerker de sleuf weer dicht en een derde gaat met zo’n teringherrie-stamper daar weer achteraan, en vervolgens legt een stratenmaker de laatste hand. Maar de kabelhaspel ligt onaangeroerd. Vraagt een winkelier, wat dat voor een vertoning is. Zegt de voorman van de ploeg: “Tja, niks aan te doen, de kabellegger was nou net vandaag ziek. Die ligt met 40 graden koorts op bed!”
Soms is er echt een kabel stuk.
Jaren geleden – ik had nog geen mobiele telefoon, en dat was nog niet vreemd – hoorde ik dat als mensen me belden ze te horen kregen: er is een technische storing, door een computerstem.
Ik dacht, eigenlijk nogal naïef, dat het bekend was dat er iets mis was. Maar er gebeurde een paar dagen niets; zelf kon ik ook niet bellen vanaf huis.
Tenslotte dan maar naar een telefooncel gegaan, aan het begin van de avond. Gebel; de lijn werd doorgemeten, en er zou waarschijnlijk een kabel kapot zijn. Als het buiten was, dan was het voor rekening van de KPN, als het toch binnen zou blijken te zijn, dan voor mijn rekening.
Nog dezelfde avond werd er een gat gegraven, vlak buiten ons huis, en een kabel hersteld. De stoeptegels werden niet erg mooi teruggelegd, en de stoep heeft nog lang daar een kuiltje gehouden. Maar de telefoon deed het weer.
Later heb ik een keer binnen iets moeten vervangen wat ik maar het stopcontact voor de telefoon noem; de officiële naam ken ik niet. Toen kwam ik er achter dat de kabeltjes zo oud waren dat ze niet meer genoemd werden op verpakkingen van dergelijke stopcontacten, de kleuren die ik had kwamen nergens mee overeen. Ik heb op advies van het winkelpersoneel er één geprobeerd, en die bleek het te doen.
Wat ruist daar door het struuuikgewas
@Mack: Wel even de goede link er bij zoeken.
@Bob en Sjoerd: Omdat ik zelf vastgesteld heb dat er niets mis is met de lijn. Dus geen kraken of te zacht geluid, en de ruis inmiddels weg is door mijn kleine inspanning, is de kans groot dat er eerder iets stuk gemaakt wordt dan gemaakt wordt.
Breng maar eens een goede auto naar een garage en laat die repararen. Ze kunnen ‘m hooguit even goed houden. Verbeteren kan niet, maar iets vergeten met het dichtschroeven kan binnen een korte tijd ellende veroorzaken.
Aan de andere kant schieten helpdesks en werkvoorbereiders in de stress als ik nu ga melden dat alles OK is.
Knap hoor. Dit zou ik nooit kunnen. Wel herken ik bij mijzef twee dingen van jou:
1. Zooi opruimen alleen als er iemand komt.
2. Hele lange en onmisbare wachtwoorden kwijtraken. Kan soms weken duren.
Bij ons is zoiets ook een keer voor gevallen.
Problemen met de telefoon, wij konden niet meer gebeld worden wel zelf bellen.
Dus komt er een monteur kijken en meten, maar de stekkerdoos van de telefoon was weg getimmerd achter de muur, muur opbreken, stekkerdoos gecontroleerd, was in orde.
De fout lag buitenshuis, na enig meetwerk bleek dat de kabel 300m verder beschadigd was door recent graafwerk.
Wij hebben een vergoeding gekregen voor het breekwerk na enig soebaten.
Het grapje over de zieke kabellegger blijft leuk.
Jammer genoeg zijn de echte vergissingen irritanter.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Vriendelijke groet.
Ik zou ze gewoon lekker laten prutsen want tien tegen één zeggen ze toch dat het toeval is dat het nu weer in orde is en dat het beter is om zelf te kijken. Ze zullen redeneren: als iemand kiespijn heeft belt hij de tandarts, maar in de wachtkamer is heel vaak de pijn al weer over. toch moet er dan nog wel onderhoud geplegd worden. Denk ook aan hun werkplezier en gemoedsrust. Iets oplossen, ook al geeft altijd een heel goed gevoel. Ik ben benieuwd.
Er is ook kans dat na het graafwerk je telefoon het helemáál niet meer doet.
dus je hebt jezelf gebeld? Hihi
Wel cool dat je ze te slim af was.
Even de afhandeling. De graafploeg kwam afgelopen vrijdag al langs. Alles is open gehaald en ligt weer netjes dicht. Ik verwacht dus niet dat ze nog terug zullen komen. Aan mijn analoge lijn hoor ik geen verschil. De ruis was immers al weg. Mijn internetsnelheid is nu wel een fractie minder. 19,2 in plaats van 19,4 Mbps. Dat is verklaarbaar. Als er een stukje nieuwe leiding tussen gezet wordt, dan komen er 2 nieuwe lassen bij en elke las kan een verzwakking geven.
Qua service dus echt geen klagen. Ook al was die service achterafgezien niet echt meer nodig.
@Jowi: Ik heb jaren grote installaties in bedrijf gesteld op electrisch en electronisch gebied. Ik heb dus enige ervaring op het gebied van storingzoeken. Alleen mag ik niet aan de lijn van de KPN meten en heb daar ook geen meetapparatuur voor.
Meten van een ADSL-lijn is wel eenvoudig. Daar zit software voor in een ADSL-modem. En mijn gehoor is ook uitstekend. Ik kan goed horen of het ‘ruis’ is door water in een leiding. Eigenlijk is dat meer een gekraak, wat van het weer afhangt. Dus bij langdurig droog minder en bij regenval meer ellende. De ruis die ik had trok zich niets van het weer aan en was erg constant en zeker geen gekraak.